Seo Taiji Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Heisann, jeg fikk nå nettopp en deltidsjobb på lager hvor jeg skal kjøre rundt med truck på trelasten. Jobben går som sagt fint, men jeg sliter litt mer ord og utrykk fra folk som oppgir dem i tom(tommer). Foreksempel: "2 toms(tommer) 4" eller "2 toms(tommer) 6". Fra jobben så har jeg fått en stort skjema med oversikt over sortene vi har i trelasten og hver av dem så står det oppgitt i cm (eks. 28x120), med denne så har det gått kjempefint da kundene er villig til finne frem varen på dette skjemaet. MEN jeg ønsker å kunne skjønne hva kundene vil ha når de har oppgitt dem i tom(tommer), uten at jeg må ta frem skjemaet. - Er det noen her som kunne hjelpe meg med å forklare basic av disse tom(tommer) reglene? Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Tom(aka tommer) stammer vel fra Inches, en Tom er 2,54 cm så når noen sier 1 tom 5 tom mener di 28x 120. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Paa trelast er det vell saann ca:2 tom = 48 mm 3 tom = 73 mm 4 tom = 98 mm 6 tom = 148 mm 8 tom = 198 mm 2 tom 4 tom er da det samme som 48 mm * 96 mm 4 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 da kan du si at det er ikke noe som heter 2 tom 4 tom lenger,tommer ble det slutt med for mange år siden,nå er det 48x98 det heter,hilsen en som også driver med trelast 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 da kan du si at det er ikke noe som heter 2 tom 4 tom lenger,tommer ble det slutt med for mange år siden,nå er det 48x98 det heter,hilsen en som også driver med trelast Hadde noen sakt det til meg hvis jeg kom inn i en butikk, hadde jeg sett dumt på den personen... Alle som har jobbet litt med trelast vet hva 2 toms og 4 toms er, og etter å ha lest tråden her, så vet nok trådstarter det også. 3 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 ja,de fleste vet nok hva det er,men tommer blir ikke brukt lenger,gamlekara bruker det vel fortsatt,vet ikke når de sluttet og bruke tommer ang trelast,muligens 70 tallet? hadde en kommet og skulle hatt 36x73,og hadde brukt tommer på denne dimensjonen,så hadde ikke jeg klart og hjelpe han. men de fleste vet jo hva disse dimensjonene er: 2"x4" 2"x6" 2"x8" 2"9" 4"x4" som er de vanligste dimensjonene som folk navngir i tommer. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 ja,de fleste vet nok hva det er,men tommer blir ikke brukt lenger,gamlekara bruker det vel fortsatt,vet ikke når de sluttet og bruke tommer ang trelast,muligens 70 tallet? hadde en kommet og skulle hatt 36x73,og hadde brukt tommer på denne dimensjonen,så hadde ikke jeg klart og hjelpe han. men de fleste vet jo hva disse dimensjonene er: 2"x4" 2"x6" 2"x8" 2"9" 4"x4" som er de vanligste dimensjonene som folk navngir i tommer. Trekvart halvannen, saann siden du lurte Men ja, de fleste bruker det om stendere, og er vell sjeldent brukt om ting mindre enn 2"x2" 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) da kan du si at det er ikke noe som heter 2 tom 4 tom lenger,tommer ble det slutt med for mange år siden,nå er det 48x98 det heter,hilsen en som også driver med trelast Du blir forhåpentligvis ikke lenge i bransjen med den innstillingen til kundene dine. 36x73 er forøvrig halvannentom-tre, og man skal ikke kunne så voldsomt mye matematikk for å regne ut det... (En tomme=25 millimeter, og så trekker man fra 1,5-2mm pga høvlingen, slik at 37,5 blir 36, og 75 blir 73) Trekvart halvannen, saann siden du lurte Ikke trekvart, nei... (3/4" er 19 mm...) Endret 4. mai 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 da kan du si at det er ikke noe som heter 2 tom 4 tom lenger,tommer ble det slutt med for mange år siden,nå er det 48x98 det heter,hilsen en som også driver med trelast Du blir forhåpentligvis ikke lenge i bransjen med den innstillingen til kundene dine. 36x73 er forøvrig halvannentom-tre, og man skal ikke kunne så voldsomt mye matematikk for å regne ut det... (En tomme=25 millimeter, og så trekker man fra 1,5-2mm pga høvlingen, slik at 37,5 blir 36, og 75 blir 73) Trekvart halvannen, saann siden du lurte Ikke trekvart, nei... (3/4" er 19 mm...) Haha, my bad 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Dersom man håndterer trelast og har dette problemet, så er et lurt triks å sette seg ned med en "tommestokk", utfoldbar målestav på en eller to meter og studere den. Der er det på de fleste fortsatt skala på både tommer og cm. Så kan man sammenlikne direkte, og få en følelse for det. Samt ha den i lomma og ta fram og måle når man er i tvil. Ellers er det interessant å merke seg at 2" x 4" skulle egentlig bli 50,8 x101,6 mm, og ikke 48 x 98 mm. Det er så vidt jeg har hørt fordi tommemålene opprinnelig ble brukt på omtrentlig tilskåret uhøvlet materiale, mens dagens materialer er justert, høvlet ned til angitt millimeterstørrelse med ganske høy presisjon. 1 Lenke til kommentar
Seo Taiji Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Nå skjønner jeg mer av det Visste ikke at tom(tommer) ikke er lengre i brukt, men som dere har nevnt her inne så er det helt riktig at det er gamle folk som kommer innom og oppgir målene i tom(tommer). Så lurer jeg litt på om disse målene stemmer: 1 tom = 28 mm 2 tom = 48 mm 3 tom = 73 mm 4 tom = 98 mm 5 tom = 120 mm 6 tom = 148 mm 7 tom = 173 mm 8 tom = 198 mm Vurderer å lage meg en jukselapp og pugge på dem slik at jeg kan huske det i hodet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) 1 tomme er 25, eller i justert tilstand 22-23 (ikke 28) mm. Typisk "elektrikerlekt" er f.eks. entom-to, eller 23x48. edit: 28x120, eksempelvis terrassebord, er en dimensjon som liksom ikke "tilsvarer" noe i tommer. Man kan kanskje si at 28 mm er 5/4" (en og en kvart tomme) etter høvling, men akkurat på den dimensjonen er det "ingen" som benevner det i tommer. Resten av lista stemmer, og jeg kan jo utvide med halvannentom/1,5"=36, 9"=223 og 10"=248. Endret 4. mai 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 1" er 25,4mm, så jeg vil tro at justert (høvlet) må det heller være 22 eller 23 mm enn 28. 28 mm tilsvarer like gjerne en og en kvart tomme (før høvling). 3" stemmer bra med 73 mm sånn teoretisk. Men det er ganske vanlig å bruke 68 mm stendere i en "tretoms" innervegg. Det passer bra til 70 mm isolasjon og med ei 13mm gipsplate på hver side passer det perfekt til nokså standard innerdørkarmer uten ekstra foring. Der for bør du sjekke hva kunden vil ha/skal bruke det til hvis han ber om tretoms, så han ikke får ekstraplunder når han skal liste rundt dører... 2 Lenke til kommentar
Seo Taiji Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Nå ble jeg glad! Takker for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Dersom man håndterer trelast og har dette problemet, så er et lurt triks å sette seg ned med en "tommestokk", utfoldbar målestav på en eller to meter og studere den. Der er det på de fleste fortsatt skala på både tommer og cm. Så kan man sammenlikne direkte, og få en følelse for det. Samt ha den i lomma og ta fram og måle når man er i tvil. Verdt å tilføye er at avviket mellom tommestokk og trevirke blir større og større jo lenger opp man kommer, i og med at en tomme egentlig er 25,4 mm -men rundes (i denne konteksten) av til 25,0 før man trekker fra 2mm pga justering. 10" skulle altså vært 254mm, men er bare 250 før justering til 248. Ellers blir det forøvrig bare flere og flere meterstokker uten tomme-skala... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Ellers blir det forøvrig bare flere og flere meterstokker uten tomme-skala... Ja, og stadig fler blir laget i plast i stedet for tre... Trist for oss gamlekara. :-D Jeg synes det er flott at millimeterdimensjoner på trelast er såpass bra innført at de unge (som TS) ikke skjønner tommemål. Skal tro når eller om det samme skjer med hestekrefter og kW på bilmotorer? Eller om vi noen gang skal få slippe å høre noen si to-og-femti i stedet for femtito? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg synes det er flott at millimeterdimensjoner på trelast er såpass bra innført at de unge (som TS) ikke skjønner tommemål. At de primært bruker millimetermål, eller eksempelvis kilopascal i stedet for pund når det er snakk om lufttrykk i dekk, er bra, men at de heller ikke forstår de gamle/alternative måleenhetene er ikke like flott. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 da kan du si at det er ikke noe som heter 2 tom 4 tom lenger,tommer ble det slutt med for mange år siden,nå er det 48x98 det heter,hilsen en som også driver med trelast Du blir forhåpentligvis ikke lenge i bransjen med den innstillingen til kundene dine. 36x73 er forøvrig halvannentom-tre, og man skal ikke kunne så voldsomt mye matematikk for å regne ut det... (En tomme=25 millimeter, og så trekker man fra 1,5-2mm pga høvlingen, slik at 37,5 blir 36, og 75 blir 73) Trekvart halvannen, saann siden du lurte Ikke trekvart, nei... (3/4" er 19 mm...) for det første,så er det minimalt jeg plukker varer til kunder som kommer,da jeg jobber på et sagbruk,og der er det vanligvis ikke mye salg til private,(heldigvis)ettersom vi har nok med og plukke varer til andre trelastforettninger,for det andre,om noen kommer og spør om 2"x4",så både skjønner jeg hva det er,og de får hjelp. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 da kan du si at det er ikke noe som heter 2 tom 4 tom lenger,tommer ble det slutt med for mange år siden,nå er det 48x98 det heter,hilsen en som også driver med trelast Tja... Det har aldri vært levert standard materialer, som målte eksakt 1 tomme! Det utrykket er et begrep (fra tidligere tider), men når folk har vent seg til begrepet, kan det være vanskelig å slutte med det. En kan ikke forlange, at kundene skal slutte å bruke det! Begrepet ble brukt på sagbrukene og de skar "ujustert" virke som målte litt over en tomme. Eks. en ujustert plank (2 x 4"), målte ca 52 - 55 mm x 102 - 105 mm. (dette litt avhening av sagbruket). Men etter høvling/justering, byttet planken navn til "justert" virke (plank, bord, o.l.) og nå ble plankens mål til 48 x 98 mm. Så alle som arbeidet med trematerialer, fra sagbruk, transportører, høvleri, trelasthandlere og tømrer brukte begrepet og det kommer nok til å leve noe år til. Dette til tross for at de fleste byggevarer med trelastutsalg, har brukt mm (ikke cm) betegnelser i noen ti-år. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 edit: 28x120, eksempelvis terrassebord, er en dimensjon som liksom ikke "tilsvarer" noe i tommer. Man kan kanskje si at 28 mm er 5/4" (en og en kvart tomme) etter høvling, men akkurat på den dimensjonen er det "ingen" som benevner det i tommer. Jo da, de som er litt mer bevandret i tomme-bruket, gjordet i alle fall det. De hadde tommer for alt. Og denne dimensjonen ble brukt en god del bl.a. på inv. gulv, benevnet da som rupanel. ( Tiden før eks. Kronegulv, m.f.) Kunne fåes både som gran og furu, etter ønske. Mange hus fra 40 - 70-tallet (og tidligere) hadde dette. Rupanel kunne en få som både bord og som plank i mange dimensjoner. Og i rehablitering, støter en på dette fremdeles. Benevnelsen er da "fremkvart tomm", for justert 28 mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå