G Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Jeg har en Zyxel manageable switch med 48 porter. Zyxel GS1910-48 Hvordan får jeg opp GUI, innlogging mot den? Er vant med å greie å logge på vanlig router. Men, jeg har bare utsatt det å undersøke den relativt nye switch'en. Jeg er nokså dårlig på nettverkskunnskaper. Har Windows 7. Jeg er heller ingen router guru. Virker det så virker det. Har ikke disse managable enhetene et helt hav av påloggingsvarianter også? Zyxel-router'en deler ut dynamiske adresser. Og jeg er ikke stødig på nettverk i Windows heller. Så for å finne hvilken IP skriveren min f.eks. i øyeblikket henger på ved omstart av switch, så må jeg gå halvveis igjennom å legge til ny nettverksskriver i Windows for å finne den tildelte IP-adressen. Det dynamiske deler ut adresser ca. i spennet / området ...x.102 til ...x.105 til denne ene skriveren. Det sier seg jo selv at ikke er særlig brukervennlig. Sikkert hjelp å få for enklere å lese nettverksadressen. Kjenner til IPconfig, men den gir gateway og slikt småtteri under CMD, med standard enkel syntax. Hvordan fikserer jeg IP-adresse til en gitt port på switch? (blir vel det sentrale spm., tenker jeg) Skriver jeg så inn samme IP som man har laget seg i switch'en til port som skriver henger på, under legg til skriver, og så skal det voila virke? Sikkert banalt enkle spørsmål, som jeg ikke har lært meg på 21 år som eier av PC'er til hobbybruk. Får vel takke DHCP for det? Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Antagelig så henter ikke switchen IP fra DHCP men har en forhåndsdefinert IP fra produsent. Hvis du ser i manualen står disse på første side; ftp://ftp.zyxel.com/XGS1910-48/user_guide/XGS1910-48_.pdf Dersom dette ikke er i i din range (192.168.1.xxx) så må du sette ip på PCen din manuelt til f.eks 192.168.1.2 og gå inn og endre den til en som stemmer med din range. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Letteste måten å finne hvilke enheter som er hvor er å laste ned eksempelvis net analyzer til tlf din. Den scanner nettverket og viser hva slags enhet som har hvilke adresser. En managed switch brukes for det meste til å sette opp egne vlan.. Kan godt utdype mer men ... Det du kan gjøre om det er mulig er å sette statisk ip på skriveren din. Da har den alltid samme ip og ferdig med det. Finn en ip utenfor dhcp range og sett en.. Eksempelvis hos meg: Hovedrouter 192.:168.1.1 Aksesspunkt 1: 192.168.1.50 Aksesspunkt 2: 192.168.1.100 Repeater: 192.168.1.150 Printer: 192.168.1.250 Så har jeg satt dhcp til å dele ut fra 192.168.1.20-49 Da vet jeg alltid hva som har hva.. Har også en managed switch men der har jeg 3 vlan. 1 for tv, 1 for mitt vlan og et til leieboer. Men der har jeg satt port 1-8 til tv, 9-20 på mitt vlan og 21-24 på leieboer men han har egen switch plugga videre derfra til sitt lan. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 En vanlig løsning på ett slikt problem er å sette "Static lease" på DHCP innstillingene, her legger man inn MAC addressen på enheten som skal ha IP'en og den IP adressen man vil at denne enheten skal ha. Eneste "best practice" for ett slikt oppsett er å sette den statiske IPen utenfor den serien med IP addresser routeren deler ut slik at du ikke risikerer at IP addressen blir delt ut 2 ganger og dermed lager krasj. Alternativ to er derimot litt mer komplekst, du må sette en fast IP på selve utstyret, dette er løsningen du må bruke om du ikke har nok kontroll på DHCP delen på routeren din. Igjen må du sette IP addressen til noe utenfor de som deles ut av DHCP av samme årsak som alternativ 1. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) (ble litt mange innlegg) Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Dette ble litt sånn ooh wow oh. Er det så mye å ta hensyn til. Gresk, og nytt for meg hvordan slikt fungerer. Trodde i utgangspunket at man loke seg inn på enheten, og fikk hamret inn en IP-adresse til en gitt port. Eller tenker jeg også feil her, at det ikke går an å dedikere en IP til en gitt port? Med port tenker jeg da på en fysisk RJ-45 kontakt Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Disse adresseutdelingen må settes i router da? Eller må man loke og pludre både på router og på switch? Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Hvis routeren din er DHCP server, kan du sette fast ip på MAC adresse. Har du en skriver eller PC, er det bare å finne MAC adressen å sette denne opp på DHCP serveren så kan du tildele en fast ip til den. Skal du ha fast ip på en port må du ha en layer3 switch. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 Er ikke switch'en i førsteinnlegget en layer 2,5 switch, og dermed så har den litt av layer 3 funksjonalitet? Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Ikke sikker, men trodde det var en Layer 2 Switch. Anypotato, hvorfor vil du knytte ip opp til port? Personlig vil jeg tro du får ett mye mer ryddig nettverk om du styrer alt av DHCP og IP reservasjoner en plass, samt routing/nat`ing, og vil være enklere å vedlikeholde. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 Ok, takk for tipset. Mulig du har helt rett: Advanced Smart GbE L2 ACL switching features with 104 Gbps non-blocking switch fabric http://www.broadbandbuyer.co.uk/products/14572-zyxel-gs1910-48-gb0101f/ Standard Compliance IEEE 802.3 IEEE 802.3u IEEE 802.3ab IEEE 802.3z 1000BASE-X IEEE 802.3x flow control IEEE802.3az EEE support IEEE802.1p CoS support Full-duplex and half duplex operation with IEEE802.3x flow control and backpressure Store and forward N-way auto-negotiation Traffic Management and QoS Port-based VLAN MAC-based VLAN Protocol-based VLAN 802.1Q VLAN tagging Guest-VLAN Voice VLAN Storm Control (Unicast, Broadcast, and Unknown traffic)802.1p Priority Queues per Port 802.1p Queuing method (scheduler) Input priority mapping QoS control list (QCL mode) Queue egress shaper Tag remarking Rate Limiting, port based (ingress/egress) Rate Limiting, per IP/TCP/UDP per port 802.3x flow control Policy based Prioritisation Class of Service (CoS) 802.1p Class of Service (SPQ, WFQ, SPQ/WFQ combination capable) DiffServ (DSCP) Policy based CoS Resilience and availability IEEE 802.1D STP/802.1w RSTP/802.1s MSTP IEEE 802.1s instances IEEE 802.3ad LACP (standalone mode) Loop guard Port error Recovery Security 802.1x Port Security MAC authentication MAC address limit Layer 2 MAC filtering Layer 3 IP filtering Layer 4 TCP/UDP socket filtering BPDU guard Static MAC forwarding Multiple RADIUS servers Multiple TACACS+ servers 802.1x VLAN and QoS assignment by RADIUS RADIUS authentication TACACS+ authentication RADIUS accounting RADIUS authorization TACACS+ authorization SSL DHCP snooping ARP Inspection UPNP IP/MAC/Port binding (dynamic/static) IP/MAC/Port binding dynamic to static Policy-based security filtering Port Isolation IP Source Guard ACL Packet Filtering (IPv4/Ipv6) ACL for policing/port copy (incl. ACL Wizards) Layer 2 Multicast GMP Snooping (v1,v2,v3) IGMP Snooping Fast Leave IGMP Snooping Statistics IGMP Throttling MVR support IGMP Filtering IGMP proxy mode & snooping mode selection IPv6 MLD snooping (v1,V2) IPv6 Ipv6 management IPv6 over Ethernet (RFC 2464) Dual Stack (RFC 4213) ICMPv6 (RFC 4884) Neighbor Discovey (RFC4861 Pv6 Addressing Architecture (RFC 4291) IPv6 MLD snooping SNMP/UDP or TCP/IPv6 Discovery 802.1AB LLDP LLDP-MED Network Management Web-based management SNMP v1,v2c, v3 RMON: four RMON groups 1, 2, 3, 9 (history, statistics, alarms, and events) for enhanced traffic management, monitoring, and analysis Dual image NTPv4 Client DHCP relay DHCP client DHCP option 82 Syslog Port mirroring & Remote Port mirroring DNS client, Proxy sflow EEE MIB Information RFC1213 MIB II RFC 2819 RMON (Group 1,2,3, 9) RFC 2863 Interface Group MIB using SMIv2 RFC 3411 SNMP Management Frameworks RFC 3414 User-based Security Model for SNMPv3 RFC 3415 View-based access Control Model for SNMP RFC 3635 Ethernet-like MIB RFC 3636 802.3 MAU MIB RFC4133 Entity MIB v3 RFC4188 Bridge MIB RFC4668 RADIUS auth. Client MIB RFC4670 RADIUS Accounting MIB RFC 5519 Multicast Group Membership Discovery MIB IEEE802.1Q Bridge MIB IEEE802.1 MSTP MIB IEEE802.3AB LLDP-MIB IEEE802.3ad LACP MIB IEEE802.1X PAE MIB TIA 1057 LLDP-MED Certification Safety: LVD EU RoHS compliant EMI: FCC, CE, CNS, ICES BSMI: CNS14336 & CNS13438 Model GS1910-48Ports 10/100/1000 Base-T, fixed48Performance Switch capacity (Gbps)104 Switch forwarding Rate (Mpps)77.4 Packet buffer (Byte)4 M MAC address32K Power requirement Input voltage of ACAC Power input (100 ¨C 240 V) Maximum power consumption (Watt)519 Environmental Specifications Operating temperature0 50C/32¨H to 122¨H Storage temperature- 40 70C/-40¨H to 158¨H Operating humidity10% to 95% (Non-condensing) Other Specifications MBTF>100000 Heat dissipation (BTU/hr)1769.8 Physical Specifications Item dimensions (WxDxH) (mm/in.)440 x 350 x 44/17.32 x 13.78 x 1.73 WeightItem weight (kg/lb.) Package Contents ZyXEL GS1910-48 Switch Power Cord (UK Plug) Rackmount Kit Rubber Feet Installation Guide Warranty Registration Declaration of Conformance Certificate http://www.broadbandbuyer.co.uk/products/14572-zyxel-gs1910-48-gb0101f/specifications/#content Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Ikke sikker, men trodde det var en Layer 2 Switch. Anypotato, hvorfor vil du knytte ip opp til port? Personlig vil jeg tro du får ett mye mer ryddig nettverk om du styrer alt av DHCP og IP reservasjoner en plass, samt routing/nat`ing, og vil være enklere å vedlikeholde. Dersom den skal stå som slave (eller hvordan man sier dette) for denne switch'en. Hvordan innstiller man den da? Hva vil være den beste påloggingsmåten? Funker 19n.nnn.nnn.nnn i nettleser, sånn som med router'e, og finnes det bedre alternativer enn f.eks. en slik tilnærming til pålogging? Har ikke åpnet guiden i innlegg #2 enda. Setter det til gode, da jeg har noen småting som jeg må ta meg av i dag. Alle svar som har kommet, det var interessant. For jeg trodde jeg spurte om noe banalt enkelt. Men, så er det en hel haug med hensyn å skulle ta i valg av tilnærming ser det jo ut til - ut fra alle svarene som kom. Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 1. Koble pc direkte til Switch med nettverkskabel. 2. Sett ip på PC til 192.168.1.2 3. Åpne Internet Explorer og skriv: HTTP://192.168.1.1 4. Logg inn med admin / 1234 5. Les PDF i post 2, se deg rundt i grensesnittet. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Det å ha switch som slave, hva kreves av innstillinger da? Slå av DHCP kanskje, eller trenger den det for sin egen interne switch-routing? Eller skal den arve disse ting fra router som står et hakk nærmere internett? Slå av NAT? Mulig jeg burde ha googlet de begrep i dette innlegget. For jeg er litt i tvil hva disse funksjonene står for. Slå av noe annet, eventuellt slå på? Spesielle krav til å skrive inn noen verdier på innstillinger? Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Spørsmålet mitt er hvorfor du har kjøpt en slik switch med så mange porter og muligheter uten å forstå hvilke muligheter den har.... Anyhow, tenker du på slave som i fail over eller har du en switch bakom denne igjen? Interne switch-ruting, what? Kanskje du skal lese litt om ARP-tabellen og MAC-tabellen :-) Nat på en switch?? NAT gjør muligheter for rutbare (offentlige) ip-adressee til å peke mot en intern ip-adresse på det lokale nettverket, dette setter du på en ruter og ikke switch. For å finne din IP på maskin på Windows btw: åpne CMD, skriv inn ipconfig og trykk enter (dette burde du ha vist allerede med en slik switch du sitter i besittelse) - kan hende du kun bruker Linux, da er det ifconfig i Terminal. Endret 5. mars 2015 av Gjest Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Lei av overhead. Den har sikkert overflod av throughput. Dette nettverksprosjektet mitt er ikke riktig ferdig enda. Men, hensikten med 48-porter, er at jeg skal ha fysiske RJ-45 kontakter i samtlige rom der jeg bor. Og det har jeg ferdigstillet med ca. 66 %. Jeg kom til at jeg nok ville ha behov for flere enn 24-kontakter sånn muligvis. At jeg kommer til å bruke alle kontaktene med trafikk samtidig kommer jeg aldri til å kunne tenke meg. Men, det var throughput som var en av de viktigere faktorene, og da tenkte jeg at istedetfor å gå for 24-porter så går jeg for 48 porter og får mer pupp for pengene. Samt at jeg ikke behøver å måtte kjøpe enda en ekstra mindre switch når kontaktbehover vokser. Jeg har ikke 48 rom. Men jeg har minimum 2 kontaktpunkt mot switch pr. rom. Samt at jeg nok også har betydelig flere på f.eks. kontor/"gutterom" og ved TV-benk, og i "server-rom" på loftet. Kablet nettverk slår trådløst nettverk enn så lenge. Mindre feilpakker og feilkorreksjon, antar jeg. Samt dekningen er der alltid framfor frafall i ny og ne (som man har på mange trådløse systemer). En del av kontaktene i diverse rom vil også sannsynligvis ALDRI være i bruk. Men, da er det satt opp en gang for alle, med ledning inn i switch'en. Så trenger jeg ikke ålle mer med det etter jeg har gjort meg ferdig. I dag er det mye behov for data, og i framtiden ser jeg for meg at det muligens vil flyte mer data i samfunnet. Kanskje virtuell virkelighet vil kreve sykt mye etterhvert som vi får 8K-oppløsning og værre med tiden. Så jeg trenger ikke bytte switch'en med det første. Jeg tenker på "slave" av router'en faktisk. At router'en eier styring over alle switch'ens porter. Alt switch'en skal gjøre er å samarbeide sånn i utgangspunktet. Men, det er jo sånn at motormannen i en båt (switch'en) vet best hvor pumpene står, og ikke styrmannen (router'en). Så om motormannen må ha litt innstillingsjusteringer kan jo hende, derfor jeg spør om noe skal settes på switch. Slik at ordrene kommer fram og blir behandlet etter hensikten etc. Sorry for å nevne NAT på switch, er jo en glipp av meg det. Nå husker jeg at den er en slags front-end (omtrent som en brannmur). Yupp, ipconfig har jeg brukt ørten ganger. Men, kan ipconfig med parametere greie å vise hvilken adresse skriveren sitter på? Det var det som var spørsmålet. Eller om det er andre bedre egnede verktøy enn "Add printer" som jeg da viste til at jeg må gå veien via i dag? Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Ok ok, Du har to (2) valg, enten å stille inn en statisk IP (da må du finne ut din DHCP-range på nettverket) til switch eller la gå via DHCP. default ip switch: 192.168.1.1, default username: admin default password: 1234 Koble switch FRA RUTER, koble til en maskin med en nettverskabel (RJ-45), still inn maskinen til å ha en ip-adresse med: 192.168.1.2 nettverksmaske: 255.255.255.0 gateway til 0.0.0.0 dns trenger du ikke å røre gå inn på 192.168.1.1 i nettleseren din, følg punkt 5.1: ftp://ftp.zyxel.com/XGS1910-48/user_guide/XGS1910-48_.pdf Du kan godt huke av for "DHCP Client" for at switchen skal motta DHCP automatisk. Når følgende over er gjort er switchen en del av ditt nettverk og vil kunne motta pakker og sende pakker på ditt nettverk det inkluderer da også at du kommer på nettverket. --- Nå til ditt DHCP problem med statisk IP, dette må settes fra din "boks" (helt sikkert din ruter) som har ansvaret for DHCP da denne switchen IKKE har DHCP muligheter. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Fra spec. i innlegg #11 lurer jeg da på hva disse betyr (under network management-delen): Uten at jeg har bedre peiling av disse begrepene, så lurer jeg bare på om den fremdeles kan mangle DHCP. Har dette kun med å kommunisere med router'ens DHCP å gjøre det da? DHCP relay DHCP client DHCP option 82 Endret 5. mars 2015 av G Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) DHCP relayEr som en proxy, mulighet for motta DHCP-pakker fra en klient og videre sende denne til DHCP-serveren. Neppe om du trenger det, brukes kun i større nettverk med forskjellige subnets. DHCP client At switchen kan spørre en DHCP-serveren slik at den får en IP-adresse igjennom DHCP (i steden for å at du setter statisk IP-adresse på switchen selv) DHCP option 82Brukes med DHCP relay og lar deg sette "Circuit ID" og "Remote ID" på DHCP pakker. EDIT:la til mer om DHCP relay Endret 5. mars 2015 av Gjest Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 G: En switch opererer på Lag 2 i OSI modellen (MAC) og en router på Lag 3 (IP).. De har helt forskjellige roller... En switch ER "slave" i den forstand at den switcher trafikk mellom de enhetene som er tilkoblet den.. Du trenger ingen router for intern trafikk... Routeren din brukes kun trafikk skal inn/ut på internett.. Du kan bare koble til enhetene dine til switchen og de vil kunne kommunisere seg i mellom.. Koble routeren din switchen, og de vil få nettilgang... Seriøst, les litt om switching så du vet hva det er og går ut.. Dette er så basic som det går an å få det....! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå