Mr_Tiger Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Har en slik dimmer modul https://www.tronika.no/no/lysstyring/39-dimmer-pm-zmnhda2.html som jeg vil styre med en slik https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/55-veggkontroller-05443-ex.html Jeg vil a muligheten til å dimme lyset(eller slå det av/på) med veggbryteren, uten at det skal gå gjennom hs3(vil også ha muligheten til å styre fra hs3 også, men den biten er grei) Er det noen jeh må sette opp fra hs3, eller kan jeg koble de sammen kun ved å bruke dimmermodulen og veggbryteren. Hvordan gjør jeg dette? står litt dårlig forklart i manualen, eller så er det bare jeg som er litt treig:) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Gå inn på Associations for Qubino-modulen. Kan du legge til bryteren derfra, så gjør det. Hvis ikke må du gjøre det manuelt, det burde stå beskrevet i de respektive manualene. EDIT: Wops, dette er fei. Assosiasjon settes opp andre veien, se svar under. Sånn kan det gå når man er trøtt etter å hatt med unger på vinterferie... Endret 23. februar 2015 av Moskus Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 D.v.s si at jeg må legge den inn i f.eks gruppe 2, siden gruppe en er til homeseer. Er ikke helt sikker på hvordan det med grupper fungerer. Hvis jeg legger den i gruppe 1, da vil jeg vel ikke kunne styren Qubino bryteren fra homeseer. Eller er det slik at man kan legge flere brytere/moduler i gruppe 1? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Nei, ikke helt slik. Vi tar et lite grunnkurs i assosiasjon. Jeg bruker Fibaro-moduler som referanse for dem har jeg mest kjennskap til, men så vidt jeg husker skal det være tilsvarende for Qubino. Assosiasjon går i korte trekk ut på at en enhet kan kontrollere en annen enhet i Z-wave-nettverket. Du setter assosiasjon opp fra den enheten som skal styre den andre, f.eks. fra en bevegelsessensor til et lys, eller fra en bryter til en dimmer-modul. Hvis du får knappen opp i HomeSeer, så gå inn på den, og se under Z-wave -> Association. Herfra skal du kunne sette opp hva knappen skal styre. Hvis dette ikke fungerer (noen knapper støtter ikke nødvendige klasser for å kunne sette opp assosiasjon), så må det gjøres manuelt. For de knappene jeg har, så er det snakk om å trykke noen ganger på selve bryteren for å sette den i riktig modus. Så er det å trykke 3 ganger på knapp "B" på modulen (den lille runde knappen på selve modulen), og vips burde det være mulig å få til. Enkelte Z-wave-moduler har forskjellige grupper, og de har ulik funksjoner. Fibaro og Qubino har hhv. 3 og 4 grupper for assosiasjon. Gruppe 1-2 (eller 3 for Qubino) tilsvarer bryter 1 eller 2 (eller 3 for Qubino). Den siste gruppen er reservert for controlleren, i ditt tilfelle HomeSeer. - Altså, for at status-rapportering skal fungere med Fibaro. skal gruppe 3 assosieres til HS3. Gruppe 1 og 2 trenger ikke det (og det er heller ikke anbefalt). - Hvis jeg vil styre et annet lys med knapp nr 2 fra Fibaro, så assosierer jeg det lyset til Gruppe 2. - Hvis jeg vil styre et annet lys samtidig som jeg styrer lyset som Fibaro-dimmeren er koblet til, så bruker jeg gruppe 1. En ulempe her er at assosiasjon fungerer kun når du trykker på en fysisk knapp. Si at jeg har assosiert lys 2 til knapp 1 på lys 1. Trykker jeg på knapp 1 for lys 1, går begge lysene på. Men dette vil da ikke fungere fra HomeSeer! Til det må det settes opp logikk (scripting eller Events). Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Takk for et utfyllende svar Moskus. Trur jeg har litt å gjøre nå, siden jeg må legge homeseer i gruppe 3. Trur faktisk de fleste er i gruppe 1 nå...trur det ble slik når jeg to export fra hs2 til hs3. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Da er det en stund siden du har gått over? De nyere Z-wave-versjonene gjør det riktig (tror jeg). Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Da er det en stund siden du har gått over? De nyere Z-wave-versjonene gjør det riktig (tror jeg). Ser at det er noen z-wave komponenter jeg har som bare har 2 grupper også...hva med disse? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Noen har bare to grupper, andre har kun 1 og andre igjen har ingen... hvilke komponenter er det snakk om her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå