_iblis_ Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Lysscener & Automatisering Eksempler Etter krav fra høyere hold (Morgens ) så starter jeg denne samle tråden med lysscener & automatisering eksempler fra forskjellige brukere her på forumet. Jeg vil gjerne sette et par regler for denne tråden slik at den ikke sklir helt ut. Skriv kun 1 post hvor du viser til dine egne eksempler. Vil du legge til mer informasjon eller eksempler så redigerer du din første post og informerer om dette i en ny post. På denne måten trenger jeg bare å linke til 1 post pr bruker på første side. Diskuter så mye dere vil, men vennligst la diskusjonene dreie seg om lysscener & automatisering. Denne tråden er kun til for å gi inspirasjon og tips. Så diskusjoner som "Mitt system er bedre enn ditt" vil vi ikke ha noe av. iblis: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1647981&do=findComment&comment=22278798 Moskus: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1647981&do=findComment&comment=22278905 Morgens: <link kommer> Endret 24. januar 2015 av _iblis_ 2 Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 24. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Jeg skal prøve å utdype litt mer hvordan jeg har det hjemme hos meg med scene brytere, triggere osv. Dessverre så er jeg ikke hjemme for tiden og dette er tatt fra egen hukommelse så det er sikkert ting jeg jeg har glemt, men jeg skal prøve å få med det viktigste. Rundt om i huset så har jeg doble Schneider Exxact rammer hvor de øverste bryterne kontrollerer individuelle lys via z-wave assosiasjon og de nederste bryterne består av en Nexa WTE-2 hvor jeg kan kontrollere 4 scener. På scene bryteren så har jeg klistret på ikoner som forteller hvilken scene hver bryter har. Det ser slik ut: Scener Denne har jeg på alle Nexa bryterne. Hvis alle lys er AV eller ikke har 100% lysstyrke så setter den alle lys i det rommet til 100%. Hvis alle lys i rommet er på 100% så slår den alle lys AV. Denne har jeg på soverommet og i stuen. Den fungerer forskjellig i forhold til hvilken tid det er på dagen og hvilket rom. Soverom morgen: Slår på TV med kanal BabyTV og starter vann-kokeren på kjøkkenet (iKettle) for Velling til ungen og Te til far. Soverom kveld: Slår AV TV hvis den er på og slår på et lite Bambi nattlys for ungen. Slår også på Bevegelse Alarm med bruk av Fibaro Bevegelse sensor og Foscam Kamera Bevegelse sensor 20 minutter etter leggetid. Dette skal også oppgraderes med lyd sensor takket være tips fra Moskus. TV-Stue morgen: Slår på TV med kanal BabyTV og starter vann-kokeren på kjøkkenet for Velling til ungen og Te til far. TV-Stue dag: Leketid. Slår AV TV, setter lys til 100% og slår PÅ Kaptein Sabeltann musikk via Sonos. Baderom morgen/dag: Bleieskift arbeider Lys på baderom 100%, Full guffe Kaptein Sabeltann musikk via Sonos. Baderom kveld/natt: Bleieskift arbeider Lys på 40%. Ingen musikk. zzZZzz Kosetid. Dempet belysning. Denne setter på vann-kokeren og slår på LED belysning der vann-kokeren står på kjøkkenet hvis Lux verdiene er lave. LED belysningen slår seg av igjen etter 10 minutter uten bevegelse i rommet. Middagstid. Slår av TV og senker belysning i TV-Stue. Setter lysekrone over spisestue til 90%. Slår på radio P4 lavt i bakgrunnen via Sonos. Ryddetid. Denne fungerer forskjellig i forhold til hvilken tid det er på dagen og hvilket rom. Kjøkken dag: Setter alle lys på kjøkkenet til 100% og aktiverer støvsugeren (iRobot 880 RooWifi). Trykker jeg på den en gang til så går lys tilbake til forrige setting og parkerer støvsugeren. Kjøkken morgen/kveld: Aktiverer kun lys og ikke støvsuger. Spisestue dag: Setter alle lys i 2. etasje til 100%, aktiverer støvsugeren og slår på høy ryddemusikk i alle rom via Sonos. Trykker jeg på den en gang til så går lys og Sonos tilbake til forrige setting og parkerer støvsugeren. Spisestue morgen/kveld: Aktiverer kun lys og ikke støvsuger eller Sonos i Spisestue og TV Stue. Filmtid. Denne slår av alle lys i TV Stue og dimmer ned lys i Spisestue. Den aktiverer også Scenebelysning i Kodi (xbmc) slik at hvis jeg setter på Pause så slår noen lys seg på, Starter jeg filmen igjen så slår lys seg av. Slår jeg av filmen så går belysningen tilbake til forrige setting og jeg må trykke på knappen igjen for å aktivere Scenebelysning via Kodi. Har også en egen knapp i Kodi som kan aktivere dette, men den brukes sjeldent. Lesetid. Slår på leselys ved sofaen til 100% og dimmer resten. Gym - Løpe. Slår på lysrør i gymmen hvis de er av. Slår på TV som er montert på veggen rett over tredemølla. Gym - Trene. Slår på lysrør i gymmen hvis de er av. Slår av TV hvis den er på. Slår på trenings musikk via Sonos. Godnatt knapp på Soverom. Slår av alle lys. Sjekker at utgangsdør er låst og verandadør er igjen. Aktiverer alarm for 1. etasje og alle dør/vindu sensorer i 2 etasje. Aktiverer nattlys ved bevegelse 5% i det rommet du er. Radio knapp. Denne bruker jeg for å kontrollere Sonos i Spisestuen hvor jeg ikke har en touchpad. Den er festet på en Fibaro FGD211 som S2 og fungerer slik: 1. trykk = Toggle state (Play/Pause) 1 trykk + hold = Volume Up/Down avhengig av variable. 2 trykk = Starter sist brukte radio kanal. 3 trykk = Starter sist brukte spilleliste. 2 trykk + hold = Neste radio kanal/spilleliste avhengig av variable. Triggers Temperatur alarm - TV-benk. Jeg har en TV-benk med dører som gjør at den kan bli veldig varm innvendig til tider. Spesielt hvis jeg bruker Xbox 360. Planen er å installere vifter i hver seksjon av benken, men inntil jeg får ordnet det så må jeg lukke opp dørene for å kjøle den ned. Dette har jeg laget en alarm for. Hardware installert i TV-benken RGB lys fra Ikea http://maison-et-domotique.com/wp-content/uploads/2013/12/ikea_dioder_fibaro_5-500x333.jpg koblet opp til en Fibaro RGBW modul. 4x DS18B20-WP temperatur sensorer koblet til en Fibaro Universal Sensor (FGBS-321) Trigger Hvis temperatur går over 35C på en av DS18B20 sensorene så aktiveres forhåndsdefinert program 10 (LPD) i parameter 72 på RGBW modulen og RGB lysene fra Ikea blinker som en LPD politibil. Endret 27. januar 2015 av _iblis_ 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Beklager at dette er litt OT, men kanskje lurt å endre overskriften til "lysscener og automatisering" eller noe sånt? Når jeg gikk i tråden trodde jeg den handlet om lysstyring på scener (teater, konsert osv), noe som også er en ting. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Sånt sender man på PM, At. Nå har du ødelagt gangen. Kanskje jeg kan legge inn noe om DMX styring hvis du vil ha scenelys. Endret 24. januar 2015 av Moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Først postet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=22276260 Husk at dette har kommet på plass etter noen år med ... uhm... diskusjoner, så det er egentlig et digert kompromiss. 1. Alle mindre rom (bad/toalett/bod/vaskerom/etc). Bevegelsessensorer. Tid av definert fra 2 minutter til 15 minutter, avhengig av rom-type. F.eks. verksted har en 2 minutter timeout. Bad har 15 minutter. Om natten blir dimlevel satt til 5%-30%, avhengig av rom. Om dagen 100%. Dette gjelder i utgangspunktet alle rom, utenom unntakene som listet opp under her: 2. Kjøkken og kjellerstue. Bevegelsessensorer med trykksensorer. Timeout 15 minutter, men lyset blir værende på om kona sitter på sin plass og leser aviser (på kjøkkenet) eller noen sitter i stolen foran PCen (i kjellerstua). 3. Stue. Lys i utgangspunktet på når vi er hjemme OG våkne, av ellers. Eneste unntak er hvis Lux i stua viser 1000, da går lyset av og solskjermingen ned. 4. Barnesoverom. Har to typer lys: Taklys og "sovelys" (der sistnevnte er en liten lampe for å unngå mørkeredd og at foreldrene sparker borti stoler, etc om natten). Taklyset er manuelt. Sovelyset er forsåvidt også manuelt, men styrer bakgrunnstøy og rullegardin. 5. Soverom. Taklys, auto dimming fra 0% til 100% om morgenen. Skrus av når huset registrerer at det er "morgen". Sengelamper: Styres fra to doble brytere (en til meg og en til kona). 6. Gang. Kjeller: Bevegelsessensor. Med forskjell på dim-nivå mellom natt og "ikke natt". 1. etg: På når vi er hjemme og våkne. Bevegelsessensor med dim til 20% om natten. 2. etg: På når vi er hjemme og det er dag. Bevegelsessensor med til 20% om kvelden. Bevegelsessensor med dim til 5% om natten. Videre har vi noen automatiske eventer som trigges iløpet av dagen, enten på tid eller på handlinger innen et visst tidsrom: "Morgen": Lys i gang/bad/toalett settes til 100%. "Dag": Persienner og rullegardiner åpnes i stua. "Kveld:" Ingenting spesielt, utenom dim-nivået til gang i 2. etg blir satt ned. "Natt:" Alt lys utenom soveromslamper blir skrudd av. En del eventer kjører forskjellig avhengig av "statusen" på dagen (dvs. avhengig om det er morgen/dag/kveld/natt "MDEN"). Andre eventer som er viktige for automasjonen: "Alarm på": Skrur av alle lys. Noen kjøres automatisk for å se ut som om noen er hjemme (men dette er vel skrudd av akkurat nå). "Alarm av": Skrur på lys i gang 1. etg, evt. også stue hvis noen går inn i stua. ... mulig jeg må supplere med noe mer når jeg får tenkt meg om, men dette er det aller viktigste. ... og så skal det sies at selv om jeg sjeldent rører lysbryterne, så gjør kona det. Det var et av kravene hun hadde da jeg fikk bruke penger på nytt system: Lysbryterne skal fungere uten at jeg blir sur. Så jeg gir typisk blaffen, men hun skrur av lyset etter å ha vært på badet, f.eks. Og det er greit for meg. 2 Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 24. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2015 Beklager at dette er litt OT, men kanskje lurt å endre overskriften til "lysscener og automatisering" eller noe sånt? Når jeg gikk i tråden trodde jeg den handlet om lysstyring på scener (teater, konsert osv), noe som også er en ting. AtW Ja, dette er jeg faktisk enig når jeg leser overskriften på nytt. Er den mere forståelig nå? 1 Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Oppdatert post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1647981&do=findComment&comment=22278798 Lagt til følgende: Scener: Radio knapp for å kontrollere Sonos i spisestue. Triggers: RGB Temperatur alarm - TV-benk Endret 27. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Vil tro at dette er riktig tråd, men prøver meg frem. Skad meg gjerne om jeg er helt på bærtur Har en DJ-scan 260 som det ikke går an å reversere vinkelen på. Finnes det en boks som reverserer signalene fra en kanal?Eksempel: Sender jeg singal 255 på kanal 5 til boksen, skal den endre det til signal 0 på kanal 5, osv Endret 8. februar 2015 av CasterAnd Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Dette er feil tråd, dette har med hjemmeautomasjon å gjøre. Men jeg har et tips likevel: DMX-controlleren din burde ha mulighet for å invertere skalaen. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Dette er feil tråd, dette har med hjemmeautomasjon å gjøre. Men jeg har et tips likevel: DMX-controlleren din burde ha mulighet for å invertere skalaen. Takker. En sen kveld er det ikke like lett alltid å holde styr på ting. Skulle gjerne automatisert lys og varme hjemme (hater å løpe rundt å trykke på lysbrytere), hadde jeg bare hatt råd... Endret 10. februar 2015 av CasterAnd Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Denne tråden likte jeg. Jeg vil gjerne se litt eksempler på hvordan dere har satt opp automatikken deres i HS. Har noen av dere lyst å ta litt screenshots? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Hvordan er denne logikken? Noen som ser noen brister? edit: vedlegg manglet.... Endret 5. januar 2016 av GeneralVirus Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Lekt meg litt med bevegelses detektorer ikveld. Hva sier dere erfarne om logikken i denne? Noe som ikke gir mening? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Prøv dette, enklere å holde orden på slikt i ett event: Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Kjører din event hver gang det er bevegelse? Gjør egentlig det noe? Hva gjør scriptet du kjører? Endret 5. januar 2016 av GeneralVirus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Kjører din event hver gang det er bevegelse? Gjør egentlig det noe? Hva gjør scriptet du kjører? Det skal kjøre hver gang det er bevegelse. Når det er bevegelse fjernes en delayed action for taklyset som ellers ville skrudd lyset av, lyset skrus på, og skrus av igjen etter 5 minutter (som delayed action). Altså: Så lenge det er bevegelse i rommet blir lyset på. Når bevegelsen slutter går lyset av etter 5 minutter. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hva gjør scriptet du kjører? Logger bevegelse til én device: Public Sub Main(ByVal input As Object) Dim logDeviceRef As Integer = 1081 ' Update this Dim currentText As String = hs.DeviceString(logDeviceRef) Dim lines As System.Collections.Generic.List(Of String) = currentText.Split("<br/>").ToList 'Removing empty lines and cleaing up strings For i As Integer = lines.Count - 1 To 0 Step -1 If lines(i).Trim = "" Then lines.RemoveAt(i) If lines(i).Contains("br/>") Then lines(i) = lines(i).Replace("br/>", "") Next 'Remove the bottom entry if needed If lines.Count = 10 Then lines.RemoveAt(lines.Count - 1) 'Creating the device text Dim newText As String = Now.Date & " " & Now.ToLongTimeString & " - " & input.ToString If lines.Count > 0 Then newText &= "<br/>" If lines.Count > 2 Then For i As Integer = 0 To lines.Count - 2 newText &= lines(i) & "<br/>" Next ElseIf lines.Count = 2 Then newText &= lines(0) & "<br/>" End If 'Adding the last lines without the HTML break newText &= lines(lines.Count - 1) 'Updating the device string hs.SetDeviceString(logDeviceRef, newText, True) End Sub Oppdater deviceref'en i den første linja med en du lager selv. Resultat: Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Inspirerende, denne skal jeg følge med på.Morsomt å se at dere velger en litt forskjellig tilnærming på bruk av brytere vs. automatikk. Iblis, er du fornøyd med å bruke denne Nexa-enheten mtp. driftsikkerhet/signalstyrke? Det blir jo en del rimeligere enn å bruke Z-Wave scenekontrollere, og i og med at man i de fleste tilfeller vil forvente umiddelbar respons på et trykk, så er det vel ikke verdens undergang om man må trykke to ganger heller. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hadde lyst å bruke timers for å kunne flashe med lyset hvis noen sitter i ro og trenger å bevege seg når lyset snart skrur seg av. Ser at jeg heller må lage en virtual device som styrer når på døgnet eventene skal brukes. Kult script, stjeler det Men fikk en feilmelding når jeg kjørte det. Running script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\MotionLog.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.->Does entry point Main exist in script? at System.RuntimeMethodHandle.InvokeMethod(Object target, Object[] arguments, Signature sig, Boolean constructor) at System.Reflection.RuntimeMethodInfo.UnsafeInvokeInternal(Object obj, Object[] parameters, Object[] arguments) at System.Reflection.RuntimeMethodInfo.Invoke(Object obj, BindingFlags invokeAttr, Binder binder, Object[] parameters, CultureInfo culture) at A.c17b105f989efe61e5979e67bec1ef734.cffd66cb0782c50126727e3fa75582d7a() Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hadde lyst å bruke timers for å kunne flashe med lyset hvis noen sitter i ro og trenger å bevege seg når lyset snart skrur seg av. Ser at jeg heller må lage en virtual device som styrer når på døgnet eventene skal brukes. Kult script, stjeler det Men fikk en feilmelding når jeg kjørte det. Running script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\MotionLog.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.->Does entry point Main exist in script? at System.RuntimeMethodHandle.InvokeMethod(Object target, Object[] arguments, Signature sig, Boolean constructor) at System.Reflection.RuntimeMethodInfo.UnsafeInvokeInternal(Object obj, Object[] parameters, Object[] arguments) at System.Reflection.RuntimeMethodInfo.Invoke(Object obj, BindingFlags invokeAttr, Binder binder, Object[] parameters, CultureInfo culture) at A.c17b105f989efe61e5979e67bec1ef734.cffd66cb0782c50126727e3fa75582d7a() Hvilken parameter bruker du? Parameteren bestemmer teksten som havner på siden av klokkeslettet. ... og device'ref'en må selvfølgelig eksistere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå