Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

formue og skatt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Under studier i utlandet begynte jeg å "leke" meg litt med Bitcoins og noen andre "invisteringer". Dette førte etter hvert til en gevinst. Under denne perioden (10 måneder) skattet jeg hverken til Norge eller landet jeg bodde i. (Jeg jobbet heller ikke, bare studier)

 

"invisteringene" ble gjort gjennom en konto jeg hadde i landet jeg bodde i. Jeg har nå noe av dette stående i BTC, og noe i utenlandsk valuta.

 

Hvordan kan jeg / må jeg melde fra om dette? Hvis ja, er det skattepliktig? ((hvor, Norge eller utlandet? Pengene ble tjent i utlandet.)

 

mvh, Anonym

 

Anonymous poster hash: 0a6e7...5f5

Endret av ilpostino
Ryddet lit topp i formatering i posten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at det er skatteavtalen mellom Norge og det aktuelle landet som direkte regulerer hvem, om noen, som skal beskatte formue og formuesgevinster: Ja.

 

På generelt grunnlag skal du oppgi all (norsk)skattepliktig formue og alle (norsk)skattepliktige inntekter i selvangivelsen din i Norge. Bitcoin er formue, og gevinst ved salg av Bitcoin er skattepliktig inntekt.

 

For å vurdere om gevinst eller formue er skattepliktig til Norge må man se på regelverket som gjelder - ser man bare på norsk regelverk er alt du tjener skattepliktig til Norge uansett hvor du oppholder deg så lenge du er varig bosatt i Norge. De forskjellige skatteavtalene Norge har inngått begrenser vanligvis dette slik at gevinst ved salg av formuesverdier bare skal beskattes i den staten du er skattemessig bosatt i på det tidspunktet du realiserer gevinsten.

 

Hvis du var skattemessig bosatt i Norge da du opptjente gevinsten (du disponerte kun bolig i Norge, eller, hvis du disponerte bolig begge steder, ditt sentrum for livsinteresser var i Norge) vil gevinsten være skattepliktig til Norge. Hvis ikke vil den være skattepliktig til det andre landet. Dette forutsetter at det finnes en skatteavtale mellom Norge og det aktuelle landet, og at den aktuelle skatteavtalen bygger på kildestatsmodellen for kapitalinntektsbeskatning.

 

PM til meg sendes på egen risiko.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, da tolker jeg det slik at all profitt er skattepliktig i Norge.

 

Hvordan regner jeg ut skatt ved delsalg av BTC? dvs, ikke selger alle, men bare en liten del. Hvis jeg kjøper et produkt med BTC, må jeg da skatte for det produktet? hvordan?

 

Hvis BTC krasjer i morgen, vil jeg da kunne trekke fra tap selv om jeg ikke ennå har ført opp på selvangivelsen?

 

Prøver å gjøre alt riktig her, litt kjipt å plutselig bli straffet for det som egentlig bare er en hobby.

 

Mvh, Anonym

 


Anonymous poster hash: f5d4e...44a

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Litt på si', men, burde ikke dette komme under bestemmelsene rundt inntekt på hobby? Er ikke sikker på detaljene, men jeg mener bestemt at inntekter på "hobby" kan være berettiget redusert beskatning.

 

Dette er ikke hobby i skattemessig forstand.

 

Hvordan regner jeg ut skatt ved delsalg av BTC? dvs, ikke selger alle, men bare en liten del. Hvis jeg kjøper et produkt med BTC, må jeg da skatte for det produktet? hvordan?

 

Hvis BTC krasjer i morgen, vil jeg da kunne trekke fra tap selv om jeg ikke ennå har ført opp på selvangivelsen?

 

Dersom du kjøper 10 BTC à 20 kr (200,- kr), og deretter selger 4 BTC for 100 kr, blir regnestykket slik:

 

Salgsverdi - inngangsverdi - (eventuelle andre lovlige fradrag) = skattepliktig gevinst

 

Inngangsverdien fastsettes forholdsmessig.

 

400 - (100 / 10 * 4) = 400 - 80 = 320 kr i skattepliktig gevinst, forutsatt ingen andre fradrag.

 

Dette er en ganske forenklet modell. I mange tilfeller vil du f.eks. ha kjøpt 4 BTC à 10 kr, 5 BTC à 8 kr, og 14 BTC à 6 kr. Så selger du 6 BTC for 12 kr stk. Slik jeg forstår BTC-systemet kan man ikke spore en enkelt BTC, slik at det ikke er mulig å si om du har solgt en 10-kr-BTC eller en 8-kr-BTC. I disse tilfellene velger du selv hvilke BTC du selger, og du må selv holde orden på inngangsverdiene.

 

Dersom du (uforskyldt) taper din BTC-"lommebok" vil du kunne trekke fra tap så lenge gevinst ville vært skattepliktig.

Lenke til kommentar

Tja.

 

Kan tjene under frikortgrensen hvert år.

Kan skaffe deg mange fradrag (med påfølgende økonomiske og andre konsekvenser) som gjør at fradragene blir såpass høye at du ikke må betale skatt.

Flytte til et annet land hvor de ikke har like høy skatt.

Jobbe utelukkende svart, men da må du nok passe deg for onkel politi.

 

Utover det er det vel ikke så mye å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Litt på si', men, burde ikke dette komme under bestemmelsene rundt inntekt på hobby? Er ikke sikker på detaljene, men jeg mener bestemt at inntekter på "hobby" kan være berettiget redusert beskatning.

 

Dette er ikke hobby i skattemessig forstand.

Mulig jeg virker litt dum nå, men hvorfor skulle det ikke kunne defineres som hobby?

Dette drives jo for egen regning og risiko, omfanget virker å være begrenset og varigheten er sannsynlig å være begrenset. Her burde også innkjøp av produksjonsutstyr kunne være fradragsberettiget.

 

Skatteetaten - Hobby eller næring

Lenke til kommentar

Hobby er vel begrenset oppad til en verdi av 10 000. Så har du mer enn det i fortjeneste ila et år er det næringsvirksomhet.

 

Er også en del vanskelige problemstillinger som; vil dette kunne gi en stabil inntekt på sikt? Er det grunnlag for fortjeneste? Osv. Da er det næringsvirksomhet. BTC kan vel sammenlignes med aksjer. Skatt og fradragsberettiget fra første krone, selv om du bare gjør det på "hobby basis"

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å betale skatt i det hele tatt.

 

Har absolutt ingen nytte av samfunnet og klarer meg fint selv.

 

Hvordan kan jeg unngå å betale skatten jeg ikke får noen ting tilbake fra?=

 

Flytt ut av landet slik at du ikke bruker infrastrukturen du ikke vil betale for. Det løser også skatteproblemene dine.

 

Mulig jeg virker litt dum nå, men hvorfor skulle det ikke kunne defineres som hobby?

Dette drives jo for egen regning og risiko, omfanget virker å være begrenset og varigheten er sannsynlig å være begrenset. Her burde også innkjøp av produksjonsutstyr kunne være fradragsberettiget.

 

Vi har tre typer inntektskilder i Norge: Arbeid, virksomhet, og kapital.

 

Hobbyinntekter er inntekter som ville ha gått under virksomhet, bortsett fra at de ikke tilfredsstiller kravene til å være virksomhet (der det viktigste kriteriet er at aktiviteten er uegnet til å gå med økonomisk overskudd over tid). Du får ikke fradrag for innkjøp av produksjonsutstyr til en hobbyvirksomhet, kun til en næringsvirksomhet. Innkjøp av formuesobjekter kan kun sies å være en hobby der formålet med innkjøpet er noe annet enn videresalg. Så jeg er ikke enig i at dette er noen hobby.

 

Gevinst ved realisasjon av formue er imidlertid litt spesielt fordi slik gevinst i utgangspunktet er kapitalinntekt - bortsett fra når de innvinnes som ledd i næring, da skal de anses som næringsinntekt. Konsekvensen av at aktiviteten ikke anses som næringsvirksomhet er dermed ikke at den er skattefri, men at den beskattes som kapitalinntekt.

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet andre poster flytte til tråden Hvorfor betale skatt?. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

 

Slik jeg forstår BTC-systemet kan man ikke spore en enkelt BTC, slik at det ikke er mulig å si om du har solgt en 10-kr-BTC eller en 8-kr-BTC. I disse tilfellene velger du selv hvilke BTC du selger, og du må selv holde orden på inngangsverdiene.

Vil ikke "first in - first out" -prinsippet, som gjelder ved realisasjon av aksjer (som man har kjøpt i samme selskap ved flere anledninger til forskjellige tider og kurser) også gjelde i slike saker/tilfeller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...