VargAamo Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Slik kan du heller fortsette å surfe og se på TV i uværet.Trekker du ut stikkontakten når det tordner? Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr D Skrevet 29. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 Ikke trekk ut stikkontaken, den er skrudd fast i veggen. Trekk ut støpselet! Det er ille at journalister som skriver om teknologi ikke vet forskjell på støpsel og stikkontakt. 135 Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Steg 1: Sjekk om kablingen mellom huset ditt og trafoen er under eller over bakken. Under bakken = Lynet må slå treffe trafoen direkte, noe som er ganske usannsynlig (men ikke heelt umulig ) 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Verbal Hologram Skrevet 29. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 Det er så latterlig å dele en slik artikkel i to eller flere sider kun for reklameinntekter. 27 Lenke til kommentar
Populært innlegg Andrull Skrevet 29. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 En lengre side kunne økt antall reklameplakater, og betydd like mye ekstra inntekter, så nei. Det er greit og ryddig for de som ikke ønsker å laste inn alt for mye på en gang. Samt at man slipper å vente like lenge når du sitter på treg linje / tregt mobilt bredbånd. 11 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Her er løsningen på "problemet" med skikkelige UPS'er: https://www.komplett.no/deltaco-pwr-forgrener-c14-to-schuko-r/586809 2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Er det mulig å koble en slik UPS slik at den sender et dvale/ventemodus signal til hovedkort? 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg VargAamo Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 Ikke trekk ut stikkontaken, den er skrudd fast i veggen. Trekk ut støpselet! Det er ille at journalister som skriver om teknologi ikke vet forskjell på støpsel og stikkontakt. Vi satt og klødde oss litt i hodet her over hva som var hva, igjen - men vi klødde visst ikke lenge nok, så takk for beskjed! (Men det å "trekke ut kontakten" er fortsatt et så utbredt uttrykk at tittelen lar vi stå ) 20 Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 jeg trekker ut støpslet på alt viktig elektronikk, fordi jeg ikke MÅ være på nett 24/7 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 29. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jammen godt at noen passer på, ellers hadde folk nå begynt å demontere det elektriske anlegget ved første tordenskrall .. "Trekk ut kontakten" er det folk sier når de mener å trekke ut støpslet. Da er det helt innafor å bruke den ordlyden på en forbrukerside. Når jeg ser på de to tingene mener jeg bestemt at "støpsel" høres mer ut som en kontakt og "kontakt" høres mer ut som et støpsel, så det er kanskje ikke så rart at folk sier "feil". Når jeg begynner å trekke ut kontakter slutter det alltid å tordne. Da føler jeg meg snytt, så det har jeg sluttet med. Endret 29. juli 2014 av Isbilen 10 Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Men er det mulig å koble en padde til f.eks. monster overspenningsværnet? Har selv ca 14 uttak fordelt på to 8-stikks padder i dag, til flere externe harddisker osv. Må en virkelig da ha 3 slike monster overspenningsværn, eller kan en komme seg unna med 1 og så noen små 4-5 uttaks padder etter det? Lenke til kommentar
amish Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 etter hva jeg har forstått hjelper ikke finvern mot lyn vis man ikke har grov-vern.. er elektriker men har ikke så veldig mye peiling angående dette, men var hos en kunde som hadde montert et finvern til pcen for akkurat hvor huset hans lå var han veldig utsatt for lyn. når jeg kom bortover så var finvernet bare aske. det hadde tatt fyr etter et lyn nedslag. etter litt undersøkelse fant vi ut at vis skulle montere et grov-vern for slik ikke skulle skje igjen. rett meg vis jeg har feil 3 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Kan man totalbeskytte seg i sikringsboksen, eller må finelektronikken ha egen "padde"? Lenke til kommentar
virtualviper74 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Man er uansett ikke garantert at overspenningsværnet beskytter det som er koblet til, det øker bare sjansene for at det ikke tar skade! Men ja, det er absolutt en fordel å ha det. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Kan man totalbeskytte seg i sikringsboksen, eller må finelektronikken ha egen "padde"? Man kan ha finvern på alle kursene i sikringsskapet, men da blir det dyyyrt. Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 29. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Alt dette er finvern, vern som beskytter mot små overspenninger. Man trenger både finvern, mellomvern og grovvern for å få en grei beskyttelse mot lyn. Men selv grovvern blir slått ut av et nært lynnedslag så det er ingen garanti for at disse avverger alle skader. Vernene reduserer, ikke eliminerer, faren for lynskader. Er lynet nært (under 100m unna) så induseres ofte kraftige overspenninger i ledere bak vernene. Endret 29. juli 2014 av Simen1 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Quote Skrevet 29. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jeg drar alltid ut ting som TV, PC, mobil hvis den står i lader, router og andre duppeditter når det lyner. For et par dager siden slo lynet ned 500 meter fra huset mitt og 10 meter fra et eldre hus som familien eier. I dette gamle huset er det knapt nok en stikkontakt som er i orden. De er bokstavlig talt sprengt i fillebiter. Kabler har blitt flerret ut fra letty-klemmene. Plastikken til koblingsboksene og stikkontaktene har fløyet 3-4 meter. Tapet rundt et par lysbrytere har blitt flerret opp. Hovedinntaket til huset er også sprengt. Sikringsskapet sprengt. Lyskuppel har blitt sprengt. Ja, det aller meste har blitt sprengt. I bakken utenfor huset er det en 2-3 meter avlangt krater i bakken hvor lynet har gått. Sier bare litt om hvilke krefter som ligger i et lyn. Kan laste opp bilder hvis noen er interessert i å se mer. Jeg har aldri sett på maken. Jeg stod 5 meter fra sikringsskapet her hjemme da det smalt, og det stod "lyn" ut fra sikringsskapet før det luktet brent. "Heldigvis" var det bare noen spotter som tok kvelden. Det var også flerret opp noe tapet mellom to telefonkontakter. Grunnen til at det var så lite utstyr som var ødelagt hos oss, var rett og slett fordi vi hadde koblet ut det viktigste - og selvsagt så har vi et nyere sikrignsskap. Edit: Bilder: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1619543&p=21856845 Endret 31. juli 2014 av Quote 11 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Jeg vet ikke helt, ja jeg har opplevd at lynet har tatt kverken på min 3 år gamle gaming rig for noen år siden men fikk hele kjøpesummen tilbake som var høy -1000 i egenandel samt ikke absolutt alt hadde tatt kvelden så jeg tjente stort på det selv om jeg var uten stasjonær maskin i en måned. Men har vel brukt opp flaksen min nå å burde dra ut pluggen PS ikke glem å nappe ut kontakten på ruteren mens du er i gang, ethernet kabelen kan svi av nettverkskortet. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Har man telefonlinje/ADSL eller kabel-TV med kobberkabel så er man over dobbelt så utsatt for lynskader, da man kan oppleve høy indusert spenning mellom strøm og telenettene selv om man unngår direkte lynnedslag. Før jeg fikk fiber hadde jeg to lynskader, etterpå har det ikke vært noen problemer med lyn. 4 Lenke til kommentar
Petersen97 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Her er løsningen på "problemet" med skikkelige UPS'er: https://www.komplett.no/deltaco-pwr-forgrener-c14-to-schuko-r/586809 Det der er jo ikke UPS, det der jo bare en forgreiner som tåler mye 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå