Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei folkens! Jeg sitter på hybeln min og har denne boksen i veggen som jeg kan koble en ethernet kabel inn og få nettverk til min pc, ps3 osv. Men siden det bare kan gå ut en kabel, så kan jeg bare bruke enten pcen eller ps3en. Lurer da på hva jeg må skaffe for at jeg kan bruke både pcen og ps3en samtidig. Vil ha gigabitnett (10/100/1000). Funker det med bare en gigabit switch, eller må jeg ha en gigabitruter? Eller kan jeg bruke en ruter (10/100), som jeg deretter kobler en gigabit switch til? Takker for svar! (: Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Du trenger en router.. Det du har har et rent modem og ikke en router... Anbefaler deg å kjøpe en Asus RT-N66U/AC66U eller bedre.. Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Men hvis jeg har en ruter som har 10/100 mbps, og kobler til ruteren en switch med 10/100/1000 mbps. Når jeg da kobler til enheter på switchen, vil de få 10/100/1000 eller 10/100? Endret 24. mars 2014 av Harald7991 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det blir aldri raskere enn det svakeste leddet. Altså modemet. Hør med ISP om du kan få tilsendt nytt modem. Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Takk for svar. Når jeg kobler ethernet til pcen fra modemet, så har jeg 60 ms ping, 19,5 download og 4,5 upload. Er det greit fra et modem? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det har ikke noe med modemet å gjøre. Hastigheten kommer ann på hvilken linje du betaler for. Du har en 20/5 linje. Kjøp en gigabit switch eller en router hvis du trenger trådløst. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) en 100mbit router vil ikke ikke ødelegge hastigheten mot internett siden den uansett er mye større, men problemet den routeren kan få (siden den helt sikkert enten er veldig gammel eller veldig billig) er mengden connections fra f.eks torrents, så den vil rett og slett kræsje, men det vil funke om du bare leser nett og streamer netflix osv og med en gigabit switch etterpå så får du full hastighet MELLOM pc'ne lokalt Endret 24. mars 2014 av xFrEaKx Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Så hvis jeg kobler en gigabit switch til modemet, og ut fra switchen har jeg 4 ethernet kabler som jeg kan bruke i stedet for bare 1 som jeg har nå? For det er akkurat det jeg trenger. Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 en 100mbit router vil ikke ikke ødelegge hastigheten mot internett siden den uansett er mye større, men problemet den routeren kan få (siden den helt sikkert enten er veldig gammel eller veldig billig) er mengden connections fra f.eks torrents, så den vil rett og slett kræsje, men det vil funke om du bare leser nett og streamer netflix osv og med en gigabit switch etterpå så får du full hastighet MELLOM pc'ne lokalt Jeg skal bruke det til å spille playstation og surfe på nettet samtidig. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 vist det er ett rent modem som de over her sier så MÅ du ha en router før en evt. switch, så da vist du skal bruke ditt eksisterende utstyr (vist jeg ikke missforsto?) så blir koblingen modem-router-switch-pc/konsoll må du kjøpe noe nytt så kjøper du en gigabit router først som sist av den enkle grunn at du slipper ett ledd og får en enhet med bedre maskinvare som takler flere tilkoblinger mot internett samtidig (spille på ps og surfe vg takler alle uansett da, men du er mer fremtids sikret med en ny router) Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Så hvis jeg kobler en gigabit switch til modemet, og ut fra switchen har jeg 4 ethernet kabler som jeg kan bruke i stedet for bare 1 som jeg har nå? For det er akkurat det jeg trenger. Kjøp en router med flere porter. Feks denne: http://www.dustinhome.no/product/5010619216/asus-rt-n66u-gigabit-dualband-wireless-n-router/ Evt en billigere router og legg til feks denne switchen: http://www.dustinhome.no/product/5010047588/netgear-gs108-gigabit-switch-8-port/ Endret 24. mars 2014 av Bibow Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Så hvis jeg kobler en gigabit switch til modemet, og ut fra switchen har jeg 4 ethernet kabler som jeg kan bruke i stedet for bare 1 som jeg har nå? For det er akkurat det jeg trenger. Kjøp en router med flere porter. Feks denne: http://www.dustinhome.no/product/5010619216/asus-rt-n66u-gigabit-dualband-wireless-n-router/ Må jeg ikke ha en ruter først, og så switchen, som andre i tråden nevner? Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 vist det er ett rent modem som de over her sier så MÅ du ha en router før en evt. switch, så da vist du skal bruke ditt eksisterende utstyr (vist jeg ikke missforsto?) så blir koblingen modem-router-switch-pc/konsoll må du kjøpe noe nytt så kjøper du en gigabit router først som sist av den enkle grunn at du slipper ett ledd og får en enhet med bedre maskinvare som takler flere tilkoblinger mot internett samtidig (spille på ps og surfe vg takler alle uansett da, men du er mer fremtids sikret med en ny router) Er disse rutene gode nok til å være så billige? http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/router/tradlos-300-mbits/Netgear-WNR3500L/146536.5417/ og http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/router/tradlos-300-mbits/D-Link-DIR-655/111086.5417/ Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det blir aldri raskere enn det svakeste leddet. Altså modemet. Hør med ISP om du kan få tilsendt nytt modem. Dette er delvis feil.. Alle enheter om er koblet til switchen vil få 1000Mbits seg i mellom, med forbehold at dem støtter 1000Mbits selvfølgelig.. Men ut mot Internett, så vil man aldri få høyere hastighet enn man betaler for/hastigheten på interfacet.. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Til ditt bruk er den sikkert helt super. Har også fire porter slik at du kan bruke kablet på ps3 og pc. I tillegg får du trådløst til mobil osv. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 vist det er ett rent modem som de over her sier så MÅ du ha en router før en evt. switch, så da vist du skal bruke ditt eksisterende utstyr (vist jeg ikke missforsto?) så blir koblingen modem-router-switch-pc/konsoll må du kjøpe noe nytt så kjøper du en gigabit router først som sist av den enkle grunn at du slipper ett ledd og får en enhet med bedre maskinvare som takler flere tilkoblinger mot internett samtidig (spille på ps og surfe vg takler alle uansett da, men du er mer fremtids sikret med en ny router) Er disse rutene gode nok til å være så billige? http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/router/tradlos-300-mbits/Netgear-WNR3500L/146536.5417/ og http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/router/tradlos-300-mbits/D-Link-DIR-655/111086.5417/ IKKE kjøp deg noe billig ræl! Vær så snill.... Gjør som jeg sa i første svar, kjøp deg en skikkelig router, eksempelvis en Asus RT-N66U/AC66U eller bedre.... Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Det blir aldri raskere enn det svakeste leddet. Altså modemet. Hør med ISP om du kan få tilsendt nytt modem. Dette er delvis feil.. Alle enheter om er koblet til switchen vil få 1000Mbits seg i mellom, med forbehold at dem støtter 1000Mbits selvfølgelig.. Men ut mot Internett, så vil man aldri få høyere hastighet enn man betaler for/hastigheten på interfacet.. Det er jeg klar over Skrev det før TS hadde nevnt linjehastighet. Snakket om TS sitt tilfelle. Lenke til kommentar
Harald7991 Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Takker for svar alle sammen Får vel gå for en mellom-kanon ruter da Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 da er du hvertfall sikret for en del år og slipper mye kabelrot og ikke minst feilkilder Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei folkens! Jeg sitter på hybeln min og har denne boksen i veggen som jeg kan koble en ethernet kabel inn og få nettverk til min pc, ps3 osv. Modem.jpg Men siden det bare kan gå ut en kabel, så kan jeg bare bruke enten pcen eller ps3en. Lurer da på hva jeg må skaffe for at jeg kan bruke både pcen og ps3en samtidig. Vil ha gigabitnett (10/100/1000). Funker det med bare en gigabit switch, eller må jeg ha en gigabitruter? Eller kan jeg bruke en ruter (10/100), som jeg deretter kobler en gigabit switch til? Takker for svar! (: Ring 05000 så får du det du har bruk for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå