wildex999 Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Prototype: http://95.85.53.18/index.html (Krever Unity Web Player) Oppdater 22/03 Har lagt til en ny fiende og et nytt tårn i prototypen. Endret litt på skalering av tårn, så et tårn kan nå ta opp flere tiles. Web Player versionen er den som vil bli oppdatert oftest! Screenshots: http://95.85.53.18/screenshots/ Oppdatert 21/03 Laget en prototype Tower Defence: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1573220&do=findComment&comment=21504851 Original post Hei folkens, Jeg har sittet å lekt meg litt med Unity de siste ukene, og synes det er et utrolig verktøy for å lage et spill. Jeg er en programerer, men har desverre ikke noe som helt kunstnerisk sans, så grafikk, musikk etc. er noe jeg ikke har peiling på =P Jeg lurte derfor på om noen har lyst til å bli med å lage et lite spill i Unity? =) Spillet Planen så langt er å lage et Tower Defense spill, med målet å få det ut på Mobil platformer(Android/iOS), Desura(Windows, Linux, Mac) og Steam(Vi kan håpe). Unity3D vil bli brukt for for å lage spillet, som tillater oss å distribuere til veldig mange platformer.(Har bare Free versionen) Veldig mange detaljer utenom dette er fortsatt åpent. Noe av de tingene jeg har lyst til å ha med er: - Normal og Maze(Bygge tårn slik at monstre må gå rundt de) - Map Editor med mulighet til å dele kart online - Online VS og Coop. Min erfaring Jeg har drevet med programmering i flere år, men ingenting utgitt eller ferdiglaget(Utenom skolen). Jeg har en Bachelor i datateknikk, og jobber med en Master for tiden. Jeg kan programmere i C/C++, C# Java, PHP, javascript mm. Jeg liker best å bruke C# i Unity, kan ikke fordra Javascript utenom web programmering. Hva vi er ute etter nå Grafikk Det er I hovedsak tre deler av grafikk som kreves: - Sprites for Tårn og Monstre. (Også animasjoner) - Grafikk for kartene, f.eks bakke, vann osv. - User Interface, Knapper, ikoner osv. Spillet er 2D, men grafikk stil innenfor det er fortsatt åpent. Arbeidsmengden er fortsatt ikke definert. Lyder Eksplosjoner, laser, dødsskrik fra monstre. Vi trenger noen som kan lage lyder som får spilleren til å sitte på kanten av stolen og leve seg rett inn i spillet! =D Arbeidsmengden er fortsatt ikke definert. Krav til tid Når vi er skikkelig i gang med spillet så vil jeg anbefale at du iallefall kan sette av noen timer i uken til å arbeide. Flere kan komme senere i prosjektet! Hva vi IKKE er på utkikk etter akkurat nå(Mulig senere) - Testere - Idé-folk - Skrivere Kompensasjon Målet er å tjene penger på spillet, men jeg kan ikke garantere betaling. Vi vil følge en "profit share" modell, hvor hver person tjener en prosent av det som kommer inn av betalinger(Ads, Kjøp, Sponsor). I verste fall så vil du ha et spill på porteføljen å vise fram ved senere prosjekter og job søknader. Så har du lyst til å bli med, og har noe å bidra med? Bare legg til en post, og fortell hva du har lyst til å gjøre og tidligere erfaring. Du kan også sende meg en PM hvis du har spørsmål =) Nåværende medlemmer Wildex999 - Programmering(C#) Perrern - Musikk Endret 22. mars 2014 av wildex999 Lenke til kommentar
wildex999 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Her er en Spill idé fra meg: Ikke akkurat et design dokument, men mer en generell idè Tower Defence(2D) spill for mobil(Android/iOS) - Fixed Route og Maze -VS -- Spille mot andre spillere online eller lokalt -- Bruke penger på å sende monstre mot motspiller -- Ellers standard TD -Coop/Single player -- (Coop) Spille på lag for å slå et TD kart Et TD spill er generelt lett å lage, ikke noe komplisert kode, og ikke noe grafisk avansert. Lenke til kommentar
Amici Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg driver og jobber på et spill i GameMaker sammen med en GameMaker gruppe. Egentlig har jeg ønsket å utvikle et spill i Unity og C# i steden, men på grunn av den enkle måten GameMaker fungerer på så er akkurat det spillet jeg er med på å utvikler forholdsvis greit i GameMaker, og resten av teamet foretrekker det. Personlig vil jeg si at jeg har en god forståelse av designing av levels, spillmekanismer også videre, en slags arkitektforståelse kan du si... jeg kan C#, men det er mer formel selvutdannelse og lite ren erfaring. Jeg kan riktignok lese C# og engasjere meg i kodeutviklingen og kode selv, selv om min mangel på erfaring vil gjøre meg treig og ikke spesielt effektivt som fotsoldat på det området. Jeg anser meg som en god skribent også, i stand til å skrive historier som engasjerer leseren etter å ha prøvd meg ut litt på folk, og har dette som en av mine større hobbyer (har deltat i et lite kulturarrangement kalt "Splittet Kjerne" flere ganger, hvor folk leser opp tekst og ofte gjerne en musikker eller to også). Viss du ønsker ideer kan jeg hjelpe deg gjerne. Tower Defence er en klassisk måte å starte seg på enkle spill og forstå litt hvordan ting fungerer. Men jeg vil også ta meg tid til å gi deg noen råd, som du virkelig bør følge, for viss du bryter dem, kan jeg med en viss garanti si at du kommer til å få problemer med moral og gjennomføringsevne, og -vilje. Private prosjekter er ikke som å kode for en bedrift eller et skoleprosjekt, det er massevis av problemer og tid som går til noe som tar godt med tid før det ser bra ut, og det kan hende du ikke liker ideen du startet med i det hele tatt og føler det som om du delvis har kastet bort tiden... så jeg anbefaler deg, LES: 1) Only make things you are capable of loving yourself, the first person to love the game should be yourself, and your example should be exportable to an audience2) As the philosopher Descartes taught us in the 17th century there is no task too big if you can chop it up into small fully manageable tasks. Because one of us can't do something that doesn't mean the rest can't do it either (no pessimism on the team's behalf), because of this we can allow ourselves to think bigger only we are willing to use each other sufficiently as resources.** If FunCom, the MMORPG publisher, put its art people on the task of developing artificial intelligence the game can be a bit of a mess, so remember "Division of Labour".3) Without time limits the game can't be kept alive and can soon die of disillusionment among the crew. Time limits should be long to reflect hobbyism, but not so long as to make people loose faith and not see progress. Progress should also be shared so that people can applaud each other for their efforts and results.4) Time limits should contain concrete and relatively simple tasks, if changes to the task shall happen it must happen in communication with the central team to uphold total picture of development direction and progress and avoid crash of design and interests.5) Morale is important and morale is upheld when all members are able to express themselves on their good qualities. Avoid over-estimating and under-estimating each other if possible. Avoid forgetting or neglecting anyone.6) As Jean-Paul Sartre the vastly famous existentialist French philosopher said about good in the text "Existentialism is a Humanism": it is what we do that is good, not our thoughts and wishes and fantasies, it is what we choose to do out here in the real world (or something along those lines). So I just say that it is better to try and fail, than to never try at all, so keep up spirits, commitment and dedication in whatever quantity you're willing and able to give (just remember to commit when you do make the choice to give), and sooner or later we'll get a game! Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Jeg kan kanskje kaste meg over en post når det kommer til musikk skriving (altså soundtrack, kan ikke så mye om å lage lyder). Kommer litt ann på hva du trenger. Jeg spiller keyboard i et ekstrem metal band, og har tidligere smått laget musikk til spillkonsepter jeg og noen kompiser har hatt tidligere. I spoiler ligger to sanger som jeg har skrevet, en promo til bandet jeg spiller i, og en sang jeg skrev på folkehøgskolen. Alt er forøvrig metal, men jeg kan feks skrive orkester soundtrack o.l. Trenger du noe mer av låtvalg så er det bare å sende pm, så kan jeg sikkert sende deg noe som ikke er metal. Jeg kan litt basis programmering, men ikke noe mer enn et 7,5 studiepoeng i programmering i Java og litt C# på siden med XNA motoren. Så jeg er nok ikke til mye hjelp der. Spill ideer kan jeg lettere komme med når jeg får en bedre feeling på hva vi faktisk jobber med Endret 19. mars 2014 av Perrern Lenke til kommentar
wildex999 Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Jeg driver og jobber på et spill i GameMaker sammen med en GameMaker gruppe. Egentlig har jeg ønsket å utvikle et spill i Unity og C# i steden, men på grunn av den enkle måten GameMaker fungerer på så er akkurat det spillet jeg er med på å utvikler forholdsvis greit i GameMaker, og resten av teamet foretrekker det. [...] Ja det er noen fine punkter, mange prosjekter som jeg har startet for meg selv over de siste årene har som regels ikke blitt fullført. Ender ofte opp på punkter der det er lite motiverende å fullføre pga. mangler ting som jeg selv ikke kan lage (Grafikk, Musikk, etc.). Hvis vi går for et Tower Defence spill, så er jo level design, fiender og tårn noe av det viktigste. Hjelper ikke hvor fint spillet ser ut, eller hvor bra programmert hvis det ikke er noe balanse =) Jeg kan kanskje kaste meg over en post når det kommer til musikk skriving (altså soundtrack, kan ikke så mye om å lage lyder). Kommer litt ann på hva du trenger. Jeg spiller keyboard i et ekstrem metal band, og har tidligere smått laget musikk til spillkonsepter jeg og noen kompiser har hatt tidligere. [...] Har aldri vært noe fan av Metal musikk desverre =P Og ja, musikk er vel en av de tingene som kommer mot slutten, når spill ideen er i boks, og spillet er delvis i gang iallefall. Jeg satt å så litt mer på den ideen min om Tower Defence, og fant ut at jeg ville prøve meg på å programmer er grunnlag, og se hvor langt jeg kunne komme, eventuelt hvor vanskelig det ville være. Jeg har programmert av og på nå i 2 dager, og her er resultatet: - Monstre spawner og begynner å gå mot målet(Ikke noe waves eller slikt enda) - PathFinding, monstre vil følge den optimale ruten til målet, og vil gå rundt vegger og eventuelle tårn som blir bygget i veien. Den oppdaterer seg hele tiden, og tillater derfor å bygge en Maze. - Mulig å velge tårn fra en meny, og plassere det. - Det er umulig å sperre ut monstre fra målet(Bare prøv) =D - Områder kan markeres for om det er mulig å bygge tårn, for monstre og gå der osv. - DEM GRAPHICS! Screenshots(Trykk for større) --------------------- Youtube Gameplay WebPlayer/Download(Windows, Mac, Linux) - Unity WebPlayer - Windows exe - Mac OS X (Ikke testet) - Linux (Ikke testet) Kildekode(Unity 4.3 Free): https://github.com/wildex999/unitytd Kontroller Venstre musetast: Velg tårn/Plasser tårn Høyre musetast: Velg bort tårn Midderste musetast(Hold inn): skyv kartet Rull: Zoom inn/ut Ikke noe nær et fullstending spill, men for å ha jobbet på det i to dager så synes jeg det ser greit ut =P Det er ganske lett å legge inn nye tårn, monstre og "bakke". En ting jeg ikke liker akkurat nå, er at tårnene er bundet til et 64x64 grid, noe jeg skal se på senere(La de stå på et 16x16 grid, og et tårn ta opp 4 tiles i stedet). Få inn noe folk for å jobbe på grafikk, og noen til å designe Tårn, Monstre og kart, så er vi i gang xD Selvsagt, er alle helt I mot et TD så kan vi fortsatt velge noe annet =) Endret 21. mars 2014 av wildex999 Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Jeg kan kanskje kaste meg over en post når det kommer til musikk skriving (altså soundtrack, kan ikke så mye om å lage lyder). Kommer litt ann på hva du trenger. Jeg spiller keyboard i et ekstrem metal band, og har tidligere smått laget musikk til spillkonsepter jeg og noen kompiser har hatt tidligere. [...] Har aldri vært noe fan av Metal musikk desverre =P Og ja, musikk er vel en av de tingene som kommer mot slutten, når spill ideen er i boks, og spillet er delvis i gang iallefall. Jeg skriver mange forskjellige sjangre, alltid gøy å kaste seg på en utfordring til å se på andre sjangre Egentlig så hadde det vært greit å komme i gang med musikk så fort vi har temaet på plass, feks bare noen små konseptart eller noe. Tar litt tid å skrive musikk også, særlig hvis det skal bli bra og mikses litt o.l. Har plugins for å lage alt fra elektronika(aldri lagd før, men en gang er den første) til fullt orkester, så sjanger messig kan jeg prøve meg på alt. For all del, opp til deg om du ønsker å ha meg med eller ikke, men jeg sier i allefall at jeg stiller opp dersom det er ønskelig Endret 21. mars 2014 av Perrern Lenke til kommentar
wildex999 Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Perrern: Klart jeg ønsker å ha deg med =) Jeg vil fortsette å jobbe på prototypen og se om flere svarer her, bruder iallefall ha med noen som jobber på grafikk før det taes noen flere konkrete avgjørelser. Jeg burde kanskje poste litt rundt andre plasser også, er det noen god plass for å få tak i noen som driver med grafikk? Ser ikke ut som så mange av de holder til her =P Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Da er jeg med. Misforstod deg litt i forrige post Kjenner desverre ingen som driver med grafikk. Men det er jo bare å poste rundt omkring. I allefall ikke som stiller opp gratis. Vet ikke om du har tenkt noe på betaling og sånn, jeg jobber gjerne gratis (med mindre vi starter å tjene på produktet da ), men får inntrykk at det er veldig få grafikere som gjør det. Samtidig er jo spillet 2D, så egentlig trenger vi vel bare en som er flink til å tegne, ikke en som nødvendigvis kan veldig mye om animasjon eller 3D texturing og slike ting? Lenke til kommentar
wildex999 Skrevet 22. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2014 Jeg har desverre ingenting jeg kan betale folk som blir med på prosjektet direkte, så jeg tenker vi kjører "Profit share", og setter som mål å tjene penger på spillet. Vi kan kjøre ads og "in-app shop"(Betal $2 for å fjerne ads) på mobil platformer, og ta betalt for det på f.eks Desura(Og kanskje Steam hvis spillet blir skikkelig bra?). I verste fall så tjener vi ingenting på det, men vil fortsatt kunne ha det på portefølje å vise fram ved senere prosjekter/job søknader =) Dette er selvsagt en av de detaljene vi kan gå over når vi har et klarere bilde på hvordan spillet skal bli. For grafikk, så burde vi vel ha en som kan animasjon med tanke på fiender, men det kommer helt an på hvilken grafisk stil vi går etter. =) Bare å se på Bloons TD, de har jo veldig få animasjoner på fiender, og er en av de mest populære TD spillene på mobil. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Yeah, gikk inn i dette med baktanken om at det skulle være hobby/for morroskyld, så jeg har ikke noe problemer med å jobbe fritt Det holder kanskje noen folk borte, men det får så være. Skal høre litt rundt, men tror ikke jeg finner så mange som er interessert på grafikkfronten. Kunne det kanskje vært en ide å satt opp en skypegruppe eller noe rundt dette, i allefall hvis vi etterhvert starter å få med fler. Lenke til kommentar
wildex999 Skrevet 22. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2014 Ja, jeg tenkte hobbyprosjekt til å begynne med jeg også, og det er vel på en måte det enda, bare med litt høyere mål Hvorfor ikke bare ta som mål å lage et fullverdig spill og tjene penger på det når vi først er i gang? =P Ja, kan vel sette opp en Skype gruppe for chat. Jeg kommer til å bruke github for å hoste prosjektet(Setter det vel til privat snart). Google Docs for å dele dokumenter(I.e Design Document, Planer osv.). Lenke til kommentar
Svetoma Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Ser du er interessert i noen som kan lage grafikk, jeg kan gjerne melde meg til den rollen om mulig. Jeg kan dessuten hjelpe med å lage mekanismer i spillet og balansere fiender og våpen. Spør meg om det er noe du lurer på. PS: Her er en link til et prosjekt jeg jobber med om du vil se mine erfaringer;) Karakterne der er endret og forberdet siden siden de du ser i slutten av tråden i dag. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1529016&page=1 Håper på interesse! - Svetoma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå