Lulubo Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Hei! Jeg har i det siste tenkt på å skaffe meg et systemkamera. Har et speilrefleks fra før, men det kan ofte være litt tungvint å ta med rundt. Jeg ønsker derfor et lite, praktisk kamera jeg kan ta med overalt, men som likevel tar gode bilder. Noe å anbefale til ca 3000-3500 kr? Endret 28. februar 2014 av Lulubo Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 En brukt Olympus E-PL5 er nok innenfor budsjettet ditt eller kanskje Panasonic GX-1 som du kan få brukt for under 3000,- Dette er små systemkameraer i micro four thirds systemet, god bildekvalitet og stort utvalg av objektiver. I tillegg kompakt og lett. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Panasonic GX1, GF5 og GF6, Olympus E-PL5, Samsung NX300 samt Fujifilm XM-1 og muligens Fujifilm XE-1 burde være mulig å få for under 3000kr, noen billigere enn andre. Søk opp nypriser om du vil. Spørsmålet er dog hvor mye optikk du får med på kjøpet. Om du takler fastoptikk er Panasonic 20 f1.7 visstnok mye for pengene til MFT systemet(Panasonic og Olympus), og de har jeg sett nede i 1,7k eller enda mindre, husker ikke helt korrekt. Ellers er vel de nye normalzoomene til Samsung og Fujifilm ganske greie. Ser Samsung har en knøttliten 30mm f2.0 - har dog ikke lest noen tester, men går utifra at den er brukanes. Ville altså gått for en av disse kombinasjonene selv, men nå liker jeg fast optikk så det må du eventuelt se an: GF6 / E-PL5 + 20 f1.7, Samsung NX300 med 30mm f2.0, eller Fujifilm XM-1 med a) 27mm f2.8 eller b) normalzoomen 16-50. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Pass på at du ikke bytter til noe som er mindre men som fremdeles er for stort. Så vurder et kompaktkamera som Sony RX100. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Enig med Kristallo. Hvorfor tenker du nødvendigvis systemkamera hvis poenget er at det skal være vesentlig lettere å drasse med seg enn speilrefleksen? Hvis du vil reise så lett som med bare ett objektiv så kan et godt kompaktkamera være et alternativ. Hvor lite zoom er greit for å få ned størrelsen? Kan du tenke deg et kamera uten søker? Hvor viktig er videofunksjonen for deg? Hvilke knapper, hjul og ergonomisk størrelse vil du ha? Hvor langt ned i brikkestørrelse er du villig til å gå? Her må du også passe på å ikke gå så langt at kameraet vil nærme seg det du har på telefonen. Kort og greit, litt flere kriterier hadde vært fint. Endret 1. mars 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Enig med de fleste over her - Panasonic 20mm 1.7 pancake er et fint objektiv, men selv med en liten body så tror jeg det blir et stort "lommekamera". Jeg får bare så vidt det nevnte objektivet + Panasonic G3 ned i jakkelommen min, og det blir en diger ubehagelig klump. MFT er lite i forhold til det meste av speilrefleks - lite som i "tar lite plass i sekken" - men særlig lommevennlig er det ikke.Dersom "lommekamera man har med seg overalt" er målet, så ville jeg nok heller da sett på et bra kompaktkamera ala RX100. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Jeg ønsker derfor et lite, praktisk kamera jeg kan ta med overalt, men som likevel tar gode bilder. Mye av det du får i dag er bra, så med et budsjett på maks 3500 må du nok være litt fleksibel med modell og heller fokusere på å finne et bra tilbud. Sjekket prisguiden nå, både Olympus E-PM1 og Panasonic GF5 er "på tilbud", begge er utgåtte modeller, men helt OK kameraer. Min favoritt, med tanke på størrelse og pris er GF5 med PZ14-42 fra Fotovideo: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1570203&do=findComment&comment=21454948 E-PM1 er billigere, men har større kitzoom. Prisguide, speilløse sortert på pris: https://prisguiden.no/kategorier/systemkamera?categoryId=54&sort=price&order=asc&detailId%5B%5D=2362%280%29&pg-q=&price_min=&price_max= Både E-PM1 og GF5 kan kombineres med Panasonic 20mm F1.7 hvis du vil ha noe lyssterkt i tillegg til standardzoomen. Forøvrig enig med andre kommentarer om at hvis du kun skal ha en standardzoom kan du like gjerne kjøpe et kamera uten utskiftbar optikk - så lenge du finner noe som passer mht zoomområde, det finnes også gode kompaktkameraer med stor sensor og fast brennvidde (som Ricoh Gr Digital). Endret 1. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Tusen takk for mange gode svar! Hovedpoenget blir jo at det skal være enkelt å ta med rundt, siden jeg har speilrefleks fra før. Det trenger ikke være ekstremt lite, men må fint gå an å ta med seg i veska. Kanskje jeg bør vurdere et godt kompaktkamera isteden? Hva er hovedforskjellene mellom kompakt og system? Jeg er ingen kameraekspert, så synes det er litt vanskelig å svare på alle spørsmålene. Det viktigste for meg er at det er lett å ta med rundt, at det tar gode bilder og zoom er en fordel. Er ikke så veldig opptatt av videofunksjon Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Hva er hovedforskjellene mellom kompakt og system?Nå er det ingen fast definisjon for kompaktkameraer (noen er ikke veldig kompakte), men det mange legger i kompaktkamera er at man ikke kan bytte objektiv. Det at man ikke kan bytte objektiv gjør at objektivet potensielt kan integreres "bedre" i kamerahuset, noe som muliggjør litt enklere konstruksjon og gjerne litt mindre totalpakke for en gitt kombinasjon av objektiv og sensor. Ulempen er nettopp at du ikke kan bytte objektiv og dermed er låst til de kombinasjonene som finnes på markedet, men finner du først noe som dekker ditt behov kan et kompaktkamera være et fullgodt alternativ. 1 Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Hva er hovedforskjellene mellom kompakt og system? Nå er det ingen fast definisjon for kompaktkameraer (noen er ikke veldig kompakte), men det mange legger i kompaktkamera er at man ikke kan bytte objektiv. Det at man ikke kan bytte objektiv gjør at objektivet potensielt kan integreres "bedre" i kamerahuset, noe som muliggjør litt enklere konstruksjon og gjerne litt mindre totalpakke for en gitt kombinasjon av objektiv og sensor. Ulempen er nettopp at du ikke kan bytte objektiv og dermed er låst til de kombinasjonene som finnes på markedet, men finner du først noe som dekker ditt behov kan et kompaktkamera være et fullgodt alternativ. Okei! Da tror jeg egentlig jeg har misforstått litt hva som ligger i systemkamera, trodde de tok mye bedre bilder enn kompaktkameraene. Trodde egentlig kompaktkamera var litt "ut", men skjønner at jeg har tatt feil. Virker som kompaktkamera vil møte mine ønsker på en god måte. Kan dere anbefale noe her isteden? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Sony RX100/RX100II, Olympus XZ-2, Fuji X10, X20, Panasonic LX-7, Canon S110/S120 - det er mange interessante. Kikk først på Sony RX100 og RX100 II - særs lyssterkt og godt, med spesielt stor sensor. Skal du gå enda mer opp i sensor, så kikk også på Fuji X100/X100s, Canon GX1, Sigma DP og sånt (flere av dem har kun fastoptikk). Endret 1. mars 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Takk! Hvordan er egentlig en fastobjektivlinse? Jeg har en portrettlinse til speilrefleksen min, og den synes jeg kan bli veldig upraktisk til andre ting. Får eksempelvis ikke tatt bilder av bygninger ect (ikke at det er meningen heller da), men får man det med et fastobjektiv, eller må man gå veeeldig langt fra motivet da? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Kompaktkamera kan du dele opp i tre grupper, entusiastkompaktkamera, superzoomkamera og vanlig kompaktkamera. Entusiastkompaktkamera er et avansert kompaktkamera med mer avansert kontroller, kraftig prosessorkraft, større sensor og bedre objektiv, de fåes i flere varianter med noen kompromisser, enten meget lyssterk og meget god bildekvalitet på bekostning av zoom-område eller helt uten zoom, man kan si at jo mer zoom jo dårligere bildekvalitet og mer lyssvak objektiv. Men et "dårlig" entusiastkompaktkamera er en meget stor oppgradering fra et vanlig kompaktkamera og ved normal bruk og bilder opp til A4 format ser man ikke store forskjellen imellom de forskjellige entusiastkompaktkamera med noen forbeholdt men da snakker vi dyre kameraer. Endret 1. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Takk! Hvordan er egentlig en fastobjektivlinse? Jeg har en portrettlinse til speilrefleksen min, og den synes jeg kan bli veldig upraktisk til andre ting. Får eksempelvis ikke tatt bilder av bygninger ect (ikke at det er meningen heller da), men får man det med et fastobjektiv, eller må man gå veeeldig langt fra motivet da? Vanligvis så er et fastobjektiv på entusiastkompaktkamera ca 35mm og du må endel fra motivet for og få riktig utsnitt. Man må kanskje kompromisse litt og da er Canon S110/120 og Panasonic LX7 og noen til jeg ikke har kjennskap til meget bra alternativ. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Hvis du ser på test fra foreksempel Canon S120 ser du hva Akam mener og andre brukere her sier samt sist i testen får du også tilgang til alternativ kameraer til S120. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) Takk! Hvordan er egentlig en fastobjektivlinse? Jeg har en portrettlinse til speilrefleksen min, og den synes jeg kan bli veldig upraktisk til andre ting. Får eksempelvis ikke tatt bilder av bygninger ect (ikke at det er meningen heller da), men får man det med et fastobjektiv, eller må man gå veeeldig langt fra motivet da? Brennvidden til objektivet gir utsnittet. Et zoomobjektiv kan endre brennvidde (og dermed utsnitt), mens et fastobjektiv har fast brennvidde (kan ikke zoome).En (for eksempel) 18-55 kan endre brennvidde fra 18mm (vidvinkel) til normal (rundt 35mm) til 55mm (lett tele). Brennvidder gir forskjellig utsnitt avhengig av størrelsen på sensoren i kameraet. Fastoptikk har bittelitt bedre bildekvalitet, mens zoomoptikk er mer fleksible. For de fleste vil jeg helt klart anbefale zoomoptikk - spesielt på et kompaktkamera hvor du ikke kan bytte ut objektivet. Endret 2. mars 2014 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Mange gode tips! Lest litt om Sony RX100 og synes det virker interessant. Har dette kameraet zoom? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Ja, det har zoom. Antar du har en eller annen speilrefleks med cropsensor, og så blir det utsnitt tilsvarende 18-67mm med kameraet du har i dag (fullframeekvivalent 28-100mm). Du kan ikke gå feil med RX100/RX100 II - det er et knakende godt kamera. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Ja 3,6x zoom, ekvivalent fra 28mm til 100mm brennvidde. Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Tusen takk for god hjelp! Får lese litt tester og diverse Tror jeg går for kompaktkamera! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå