Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Forsikring: behandlingstid og forsinkelsesrente

Exiter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et ansvarskrav (skade på kjøretøy) til behandling hos et forsikringsselskap. Jeg er nesten i mål med saken: selskapet har erkjent ansvar, skade og kjøretøy er taksert og jeg venter bare på informasjon fra selskapet om hvordan de vil ordne opp. Det er her saken nå har stoppet opp. Det har nå gått to uker siden sist jeg hørte fra dem, og jeg har sendt dem to purringer den siste uken uten å få svar. Det har totalt gått fem uker siden jeg meldte inn skaden.

http://www.dinside.no/873011/lang-behandlingstid-hos-forsikringsselskapet

Slik jeg har skjønt det er krav om forsinkelsesrente på oppgjøret omtrent det eneste pressmiddelet jeg har for å bli tatt på alvor. I artikkelen nevnes: "Tidligst en måned (ansvarskrav) eller to måneder (kaskokrav) etter at skaden er meldt, kan renteplikt for selskapet inntre."

Ifølge Forbrukerrådet er det forsikringsavtaleloven § 8-4 som gir rett til å kreve forsinkelsesrente ved kaskokrav, men hvilken lov gjelder ved ansvarskrav? Forsinkelsesrenteloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringsavtaleloven § 8-4 gjelder også ansvarskrav, men siden ansvarskrav er krav fra andre enn sikrede vil dette reguleres av femte ledd som bare viser til forsinkelsesrenteloven (og denne har 30 dagers frist). Første til fjerde ledd gjelder bare krav fra sikrede (altså kaskokrav).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...