Thea 97 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Er det rett at homofile skal få lov å adoptere? I dag har homofile par lov å adoptere i Norge. Jeg har selv ingen problemer med det. Er det ikke bedre at et barn vokser opp med to fedre eller to mødre i et godt og trygt miljø, enn på et barnehjem uten noen foreldre? Det er kanskje ikke en rett til å bli foreldre, men det er en rett å ha foreldre som gir deg omsorg. Mange vil nok si at barnet trenger en farsfigur og en morsfigur når det vokser opp, men det er jo mange alene mødre/fedre. Barna har jo det bra allikevel, selv om den ikke har begge foreldrene i livet sitt. Det er også mange som kommer til å si at barnet kommer til å bli mobbet, men det er like stor sjanse for å bli mobbet for å ikke ha så mye penger eller ikke ha de ”rette” klærne. Det er foreldrene sin jobb å oppdra barna slik at de ikke mobber andre. Det viser jo at barn som vokser opp med homofile foreldre er mindre dømmende til verden rundt de. Det burde ikke være et problem å adoptere et barn i det 21. århundre bare fordi de er homofile. Det viktigste er at de får omsorg og noen som bryr seg. Det synest iallfall jeg, men hva synes du? Lenke til kommentar
Martinos Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Eg tenkar at adoptering kan vera bra, men også dårleg for eit barn. Sjølv om det har komt lover at du kan vera homoseksuel, og du ikkje har lovt til å vera stygg mot homoseksuelle, er det framleis folk som hatar og er stygg mot homoseksuelle. Viss foreldra har det slik, korleis vil då barnet deira ha det? Eg meinar at barnet vil ha eit hardt og vanskelegt liv. Han/ho vil sannsynlegvis bli mobba av andre barn (på grunn av annaledes foreldre) og vera ulykkeleg. Eg har ingenting imot om homoseksuelle par vil adoptera, men eg er bekymra om korleis barnet vil ha det. Kva meinar dykk? Er dykk enige med meg? Sjølvsagt er det ikkje sikkert at barnet vil ha ein tøff oppvekst, men det er ein stor sjanse for det. Lenke til kommentar
Muffins Skilpadde Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Eg er eining i det du seier. Kva vil skilnaden være om eit barn blir oppdratt av berre ein foreldrer, enn om dette barnet blir oppdratt av to foreldre med same kjønn? Ingen nektar single fedre å oppdra borna sine, eller ei aleinemor. Eg meiner det er ulogisk å nekte to ansvarlege vaksne, samme kva kjønn, å få barn/eventuelt adoptere. Det kan oppstå problemer, dvs. mobbing eller anna form for plaging, men i den farta som homofili sprer seg med, vil det forhåpentlegvis ein dag være heilt normalt i eit samfunn med foreldre av same kjønn. Då vil det bli lettare for born og vaksne. Homofili er ikkje ein gen-feil, det er ingenting ein kan hjelpe. Grunnen til at homofili blir sett på som unaturleg er jo fordi samfunnet har forma det som tabu. Hadde samfunna akseptert det og slutta med overskriftene, så ville ein dag homofili blitt sett på som vanleg og normalt, og vegen for adopsjon (eller surugatmødre, men det er ei anna sak) ville vore lettare. Eit barn med dårleg omsorg kan slite like mykje i livet som eit barn med god omsorg men homofile foreldre, og forhåpentlegvis vil det sistnevnte ein gong ikkje slite pga. foreldra si legning. Lenke til kommentar
Muffins Skilpadde Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Du burde sjå her:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1568859&do=findComment&comment=21432568 Lenke til kommentar
PerPål123 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Eg tenkar at adoptering kan vera bra, men også dårleg for eit barn. Sjølv om det har komt lover at du kan vera homoseksuel, og du ikkje har lovt til å vera stygg mot homoseksuelle, er det framleis folk som hatar og er stygg mot homoseksuelle. Viss foreldra har det slik, korleis vil då barnet deira ha det? Eg meinar at barnet vil ha eit hardt og vanskelegt liv. Han/ho vil sannsynlegvis bli mobba av andre barn (på grunn av annaledes foreldre) og vera ulykkeleg. Eg har ingenting imot om homoseksuelle par vil adoptera, men eg er bekymra om korleis barnet vil ha det. Kva meinar dykk? Er dykk enige med meg? Sjølvsagt er det ikkje sikkert at barnet vil ha ein tøff oppvekst, men det er ein stor sjanse for de Eg tenkar at adoptering kan vera bra, men også dårleg for eit barn. Sjølv om det har komt lover at du kan vera homoseksuel, og du ikkje har lovt til å vera stygg mot homoseksuelle, er det framleis folk som hatar og er stygg mot homoseksuelle. Viss foreldra har det slik, korleis vil då barnet deira ha det? Eg meinar at barnet vil ha eit hardt og vanskelegt liv. Han/ho vil sannsynlegvis bli mobba av andre barn (på grunn av annaledes foreldre) og vera ulykkeleg. Eg har ingenting imot om homoseksuelle par vil adoptera, men eg er bekymra om korleis barnet vil ha det. Kva meinar dykk? Er dykk enige med meg? Sjølvsagt er det ikkje sikkert at barnet vil ha ein tøff oppvekst, men det er ein stor sjanse for det. Eg e enig med deg Martinos <3 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Selvfølgelig skal de få lov til det! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvem skulle nekte dem? De kristne? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Kan enslige adoptere? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Kan enslige adoptere? I følge norsk lov, ja. Men det er veldig mange utenlandske adopsjonsbyråer som ikke tillater dette, så det kan allikevel by på problemer. Endret 21. februar 2014 av Skurupu Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 I utgangspunktet er alt lov til det forbys. Noen vil forby alt de misliker, men jeg mener det må mer til enn som så for å forby noe. Så det å forby homofile å adoptere barn synes jeg er unødvendig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Kan enslige adoptere? I følge norsk lov, ja. Men det er veldig mange utenlandske adopsjonsbyråer som ikke tillater dette, så det kan allikevel by på problemer. Ok. Må innrømme at jeg ikke kjenner saken i det hele tatt, så unnskyld om jeg spør dumt, men er det samme tilfelle for homofile par, altså at det er adopsjonsbyråene som sier nei, ikke loven? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Vil tippe det er vesentlig større sjanse for mobbing ved å ha to homofile foreldre enn å ha feil klær. Det er forsåvidt det eneste problemet jeg ser med saken. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Ok. Må innrømme at jeg ikke kjenner saken i det hele tatt, så unnskyld om jeg spør dumt, men er det samme tilfelle for homofile par, altså at det er adopsjonsbyråene som sier nei, ikke loven? I praksis er det adoptivbarnas hjemland som sier nei, ikke adoposjonsbyråene. Adopsjon har vært tillatt for likekjønnede gifte par siden 2009, når ekteskapsloven ble endret. Dog er det en begrensning i adopsjonslovens paragraf 18: Dersom det søkes om adopsjon av barn under 18 år, skal det ved avgjørelsen legges vekt på om adopsjonen vil ha gyldighet også i fremmed stat som søkeren eller barnet har så sterk tilknytning til ved bopel, statsborgerskap eller på annen måte, at det ville medføre betydelig ulempe for barnet om adopsjonen ikke blir gjeldende der. Så om noen faktisk søkte, så kunne denne paragrafen antagelig brukes mot søkerne. Jeg tror ingen homofile så langt faktisk har fått muligheten til å prøve, dog, siden ingen opprinnelsesland godtar det ennå... Så langt er det vel bare snakk om stebarnsadopsjon, altså at en partner adopterer den andres ektefødte barn fra tidligere forhold. Her trenger de heller ikke å være gift, det holder med et partnerskap. Geir Endret 21. februar 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Vil tippe det er vesentlig større sjanse for mobbing ved å ha to homofile foreldre enn å ha feil klær. Det er forsåvidt det eneste problemet jeg ser med saken. Du tipper feil, om vi skal tro det som finnes av forskning på området. Mobbingen er ikke spesielt utbredt. Geir Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Vil tippe det er vesentlig større sjanse for mobbing ved å ha to homofile foreldre enn å ha feil klær. Det er forsåvidt det eneste problemet jeg ser med saken. Du tipper feil, om vi skal tro det som finnes av forskning på området. Mobbingen er ikke spesielt utbredt. Geir Nå er det mye skjult mobbing som aldri kommer frem. Mener du generelt eller kun de med homofile foreldre? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg mener av barn med homofile foreldre. Skolen idag er allerede "fargerik", med barn av etniske blandingsektekskap, av enslige mødre og fedre, pendlerbarn, funksjonshemmede barn og så videre. Det er så mange ulikheter nå at en til ikke spiller noen rolle. Og ja, det er mye skjult mobbing, men det gjelder alle årsaker, ikke denne spesielt. Så det jevner seg ut. Geir Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Ok. Må innrømme at jeg ikke kjenner saken i det hele tatt, så unnskyld om jeg spør dumt, men er det samme tilfelle for homofile par, altså at det er adopsjonsbyråene som sier nei, ikke loven? I praksis er det adoptivbarnas hjemland som sier nei, ikke adoposjonsbyråene. Adopsjon har vært tillatt for likekjønnede gifte par siden 2009, når ekteskapsloven ble endret. Dog er det en begrensning i adopsjonslovens paragraf 18: Dersom det søkes om adopsjon av barn under 18 år, skal det ved avgjørelsen legges vekt på om adopsjonen vil ha gyldighet også i fremmed stat som søkeren eller barnet har så sterk tilknytning til ved bopel, statsborgerskap eller på annen måte, at det ville medføre betydelig ulempe for barnet om adopsjonen ikke blir gjeldende der. Så om noen faktisk søkte, så kunne denne paragrafen antagelig brukes mot søkerne. Jeg tror ingen homofile så langt faktisk har fått muligheten til å prøve, dog, siden ingen opprinnelsesland godtar det ennå... Så langt er det vel bare snakk om stebarnsadopsjon, altså at en partner adopterer den andres ektefødte barn fra tidligere forhold. Her trenger de heller ikke å være gift, det holder med et partnerskap. Geir Vil det si at problemet oppstår når det andre landet ikke likestiller ekteskap mellom samme kjønn med hetrofile ekteskap slik at disse blir for enslige å regne, eller har de lover som forbyr adopsjon til homofile par, fordi de er homofile? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Vil det si at problemet oppstår når det andre landet ikke likestiller ekteskap mellom samme kjønn med hetrofile ekteskap slik at disse blir for enslige å regne, eller har de lover som forbyr adopsjon til homofile par, fordi de er homofile? Det er vel slik i de fleste tilfeller at de ikke tillater likekjønnede par å adoptere uansett status. Det er enklere for enslige. Geir Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Vil det si at problemet oppstår når det andre landet ikke likestiller ekteskap mellom samme kjønn med hetrofile ekteskap slik at disse blir for enslige å regne, eller har de lover som forbyr adopsjon til homofile par, fordi de er homofile? Det er vel slik i de fleste tilfeller at de ikke tillater likekjønnede par å adoptere uansett status. Det er enklere for enslige. Geir Takk for infoen. Da vet jeg litt mer om hvordan det ligger ann Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Så er det vel slik at etterspørselen overstiger tilbudet i alle fall her. Så opphavslandene har "råd" til å være strikse. Det er ikke sånn at de roper hurra for at noen vil adoptere barna deres, helst skulle de jo hatt et tilbud til dem i sitt eget land. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå