Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med synet

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Halloen!

Jeg har de siste årene gått med briller, da jeg har problem med synet. Det som er litt rart er at jeg har et problem, hvor synet mitt går ut av fokus. Det er litt som på speilrefleks kamera, hvor en fokuserer, og mister fokus.

Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Øyenlegen jeg var hos for noen år siden sa jeg kunne ha noe som heter keratoconus, men det har vel ingenting med at jeg mister fokus på det jeg ser?

Jeg skal tilbake til Specsavers om noen måner, men jeg irriterer meg stadig over dette problemet da det gjør at jeg ikke klarer å lese skikkelig når jeg holder på med data, da det er vanskelig å fokusere når synet går ut og inn i fokus..

Takk for alle svar!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hos meg skjer det mest når jeg ser på TV, men det kommer av at jeg prøver å anstrenge meg for å se klart...istedenfor å gidde å ta på meg brillene. :)

Kanskje du må bytte briller, at de begynner å bli for svake.

Så du har lignende symptomer?

Jeg tror ikke det har noe med brillene da jeg hadde samme problemet med de andre brillene jeg hadde..

Nå har jeg også dobbel syn, så det kan jo ha noe med det.. Dersom jeg f.eks leser tekst som er hvitt på svart/svart på hvitt så går dobbel synet opp og ned..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg regner med at du bare mister fokus på ting nærmere enn ca 6 meter? Jeg har alltid hatt dette problemet. Jeg har aldri kunne lese med vanlige avstandsbriller. Skaff deg egne lesebriller. Eller ta av deg brillene når du skal se på nært hold (funger hvis du ikke har skjeve hornhinner).

Jeg har skjeve hornhinner, så det kan nok ikke være aktuelt for meg.. Hadde lesebriller når jeg var mindre, brukte dem aldri, så det er nok derfor jeg har så dårlig syn i dag.. -.-

Lenke til kommentar

Keratoconus kan vel ikke sammenlignes med de vanlige problemene man kompenserer for som nærsynthet, langsynthet og samt skjeve hornhinner. Linsen ved keratoconus inntar jo en helt spesiell form som krever en helt annen optisk kompensering, selv om man kan ha de vanlige problemene i tillegg.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Keratoconus kan vel ikke sammenlignes med de med de vanlige problemene man kompenserer for som nærsynthet, langsynthet og samt skjeve hornhinner. Linsen ved keratoconus inntar jo en helt spesiell form som krever en helt annen optisk kompensering, selv om man kan ha de vanlige problemene i tillegg.

Han mente jeg kunne ha det, men folka på specsavers snakker om at jeg "kanskje" har det, og det er derfor jeg skal tilbake om noen måner (tror det var i mai), da dem ville se om det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Da får du skaffe deg lesebriller nå.

Hva er vitsen med det når jeg allerede bruker vanlige briller? Har det noe å si for mitt syn?

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med det når jeg allerede bruker vanlige briller? Har det noe å si for mitt syn?

Hva babler du om? Lesebrillene har en styrke som gjør det enkelt for øynene å se på nært hold. Vanlige briller har en styrke som gjør det enkelt å se på langt hold. Hvis du har problemer med fokus på nært hold så må du se til å kjøpe deg noen briller som er beregnet for bruk på nært hold.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva babler du om? Lesebrillene har en styrke som gjør det enkelt for øynene å se på nært hold. Vanlige briller har en styrke som gjør det enkelt å se på langt hold. Hvis du har problemer med fokus på nært hold så må du se til å kjøpe deg noen briller som er beregnet for bruk på nært hold.

Da så!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Når du skal se på langt hold så må du ta på deg de vanlige igjen, forresten. En lesebrille er faktisk bare en svakere brille med samme hornhinnestyrke.

Kanskje vil de prøve å selge deg en pc-brille, det kan jeg ikke anbefale eller fraråde.

Hva i svarte granskauen er PC-briller? Er det briller som er basert på å brukes foran skjermen?

Skal ta å drøfte dette med Specsavers. Jeg kommer nok til å få meg lese briller, høres egentlig ganske nyttig ut for meg som sitter så mye foran skjermen så.

Lenke til kommentar

Så du har lignende symptomer?

Noe lignende ja.... men bare pga at jeg anstrenger meg.

Det er VELDIG forskjell på vanlige briller og lesebriller. Jeg kan f.eks ikke kjøre bil med lesebriller. Da ville det gått riktig ille. :p Og kan ikke bruke vanlige briller når jeg leser. Da blir alt bare tåke. Det er sjelden jeg egentlig bruker det, selv om jeg burde. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sist jeg var hos optikker var målet egentlig å få meg linser. Men optikkeren anbefalte å vente slik at dem kunne se om det blir noen utvikling i den hypotesen som jeg skrev om i det første innlegget. Men dersom lesebriller faktisk kan forbedre dette er det jo bare bra, så slipper jeg ubehaget ved å bruke linser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...