Gå til innhold

Hvordan kan jeg endre min oppfatning av innvandrere?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å føle meg mer komfortabel i nærheten av innvandrere, da spesielt mørkhudede. Jeg kommer fra en liten bygd med svært få innvandrere. Bor nå i Oslo og har litt problemer med dette i hverdagen. Det hjelper jo ikke at man hører om ran og totalt irrasjonelle mord der det i de fleste tilfellene blir begått av mørkhudede.

Skal prøve å være kort - Jeg er mer eller mindre redd eller skeptisk til alle mørkhudede jeg ser. Ikke fordi jeg har hatt noen ubehagelige opplevelser med innvandrere, eller noen som helst god grunn til å være skeptisk. Dette ligger mer i underbevisstheten som en irrasjonell frykt, eller fobi.

Jeg vil jo ikke at det skal være sånn, ønsker absolutt å kunne være helt lik mot alle mennesker, men for meg går det bare ikke. Bare jeg er i nærheten av en mørk person, f.eks. på bussen, blir jeg automatisk mer oppmerksom på hvordan personen oppfører seg, og underbevisstheten min forteller meg at jeg må være på vakt.

Er det noen som har opplevd liknende? Hva kan jeg gjøre for å slippe å tenke på denne måten? Jeg vil virkelig kunne se på innvandrere på samme måte som alle andre.

Endret av heisjef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil trur det går over når du har noen personlige opplevelser med utlendinger, og ikke kun ser hva media serverer deg. Jeg har bodd i Oslo i flere år, uten å ha opplevd noe negativt knyttet til utlendinger. Man må¨rett og slett tenke litt selv, og ikke la den totalt irrasjonelle frykten ta overhånd. Jeg trur ikke rasister lever like fullverdige liv som oss andre. Frykt er veldig hemmende. Jeg klarer ikke å la være å bli forbanna på rasistene når jeg ser alle livene de ødelegger, men samtidig så synes jeg synd på dem, fordi de lever på en løgn som går negativt utover dem selv.

Som du sikkert allerede har lagt merke til, så er det ikke narko og horer på vært gatehjørnet i Oslo. Det var en løgn. Kanskje innvandrernes omdømme også er en løgn?

Velkommen til norges beste by! :)

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, om du føler en frykt så er jo ikke det noen god følelse. Beste måten tror jeg er å bli kjent med noen "mørkhudete". kanskje gjennom jobbsammenheng? Finn noen som befinner seg i samme situasjon som deg og som du har noe felles med. Disse vil være med på å gi et helt annet inntrykk enn de som bedriver faenskap i gata og som man leser om i avisen. Men man kan jo si at Oslo er nok ikke beste stedet, generelt sett, å være dersom man skal forsøke å få seg et godt inntrykk av "mørkhudete innvandrere" dersom man ikke har mulighet til å ha kontakt med andre enn "gate folka".

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det ikke handler om å bestemme seg for å være generelt kritisk eller godtroende, da begge deler blir feil. Man må bare skjønne at "innvandrere" (og jeg går utfra dere da snakker om ikke-vestlige) også er individer med de samme grunnleggende ønsker og behov som alle andre mennesker, og til hvilken grad de fungerer eller ikke fungerer i samfunnet avhenger av til hvilken grad de har muligheten til å oppfylle disse ønskene og behovene. Man går ikke fra et velmøblert hjem og en lysende fremtid til å rane folk på gata; da har man allerede en oppfatning av at man ikke har noe å tjene på å følge reglene. Hvordan kan man ha det? Hvis flere innvandrere eide eiendom og hadde gode jobber, ville de også vært mindre representert i kriminalstatistikken. Hvis alle har "aksjer" plassert i at samfunnet fungerer vil de ikke ha noe ønske om å bryte loven. Dessverre er det sånn i dag at et utenlandsk navn gjør det mye vanskeligere å få seg både jobb og leilighet - har selv mye erfaring med dette pga. en samboer med utenlandsk navn som plutselig fikk "hellet" snudd på hodet da hun tok mitt etternavn - og da er det lett å spørre seg hvorfor man skal følge reglene når det ikke er noen belønning uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du endre din oppfatning?

Fordi den er destruktiv for begge parter.

Innvandrerberfolkningen er kommet for å bli. (Noen kommer og noen reiser.) Man kan sette seg ned og grine over at det ble slik uten at noen spurte deg, eller man kan gjøre sitt beste for at det går bra. At mange av de som griner er født etter at innvanringen startet sier vel kanskje litt om hvor konstruktivt det første er.

Gjør som Vice foreslå, finn deg en jobb hvor det også er innvandrere. Det hjelper. Første gang jeg jobbet sammen med en muslim var i 1975. Da tenkte jeg ikke på det i det hele tatt. Siden har jeg hatt kolleger fra alle verdensdeler. Det har aldri vært noe problem. Kultur forskjeller på fritiden har jeg opplevd, med tilhørende konflikter i borettslag og annet, men ikke noe som ikke gikk seg til med litt velvilje, og min erfaring er at om man viser velvilje mot innvandrere, så får man velvilje tilbake.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å føle meg mer komfortabel i nærheten av innvandrere, da spesielt mørkhudede. Jeg kommer fra en liten bygd med svært få innvandrere. Bor nå i Oslo og har litt problemer med dette i hverdagen. Det hjelper jo ikke at man hører om ran og totalt irrasjonelle mord der det i de fleste tilfellene blir begått av mørkhudede.

Skal prøve å være kort - Jeg er mer eller mindre redd eller skeptisk til alle mørkhudede jeg ser. Ikke fordi jeg har hatt noen ubehagelige opplevelser med innvandrere, eller noen som helst god grunn til å være skeptisk. Dette ligger mer i underbevisstheten som en irrasjonell frykt, eller fobi.

Jeg vil jo ikke at det skal være sånn, ønsker absolutt å kunne være helt lik mot alle mennesker, men for meg går det bare ikke. Bare jeg er i nærheten av en mørk person, f.eks. på bussen, blir jeg automatisk mer oppmerksom på hvordan personen oppfører seg, og underbevisstheten min forteller meg at jeg må være på vakt.

Er det noen som har opplevd liknende? Hva kan jeg gjøre for å slippe å tenke på denne måten? Jeg vil virkelig kunne se på innvandrere på samme måte som alle andre.

Hadde sikkert vært smart om du hadde kontakt med noen mørkhudede. Jeg hadde gjennom barnehage, men hverken barne eller ungdomsskolen. Spilte imidlertid basket tidligere der det var innvandrere. Hadde kontakt med en via. videregående og noen som jeg har blitt kjent med gjennom andre nordmenn fra videregående og vennegjenger jeg om inn i etter hvert. Og selvsagt gjennom jobb. Før eller siden møter du nok noen innvandrere og dersom de er hyggelige holder dere kanskje kontakt. Det finnes motbydelige og kriminelle innvandrere akkurat som det finnes hyggelige.

Lenke til kommentar
Nei,

At det er blitt slik, betyr ikke at en skal akseptere det.

At vedkommende trådstarter har en sunn skeptisk til fremmede krefter som på sikt vil kunne ta over Norge og Europa ser jeg på som svært positivt.

Vedkommende burde få honnør, men i stedet ser vi at brukeren har dårlig samvittighet og føler skam for egne tanker og følelser.

Å være stolt over eget folk, dets opphav og Norge som nasjon er noe en bør ta som en selvfølge, slik er det dessverre ikke lenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi den er destruktiv for begge parter.

Destruktiv og destruktiv... Etter all kriminalitet utlendinger/innvandrere har stått bak i dette landet, hva er galt med å være føre var? Og ikke minst i Oslo, men ransbølgen, voldtektsbølgen, stadige episoder med kniv og stadige episoder med skytevåpen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei,
At det er blitt slik, betyr ikke at en skal akseptere det.

Du må gjerne si at du ikke aksepterer det, men det blir ikke noe anderledes av det.

At vedkommende trådstarter har en sunn skeptisk til fremmede krefter ..

Vedkommende burde få honnør, men i stedet ser vi at brukeren har dårlig samvittighet og føler skam for egne tanker og følelser.

Det synes ikke som trådstarter selv synes denne skepsisen er spesielt sunn. Han vil ikke at det skal være sånn, sier han. Og det skjønner jeg godt. At du vil gi folk med fremmedfrykt honnør får stå for din regning.

... som på sikt vil kunne ta over Norge og Europa ser jeg på som svært positivt.

Skremselspropaganda.

Å være stolt over eget folk, dets opphav og Norge som nasjon er noe en bør ta som en selvfølge, slik er det dessverre ikke lenger.

Ikke noe galt i å være stolt over sitt opphav eller sin kultur, men det fordrer ikke fremmefrykt. Tvert om, stoler man på sin egen ballast, kan man lettere godta andres.

Norge som nasjon er vel summen av århundrers utvikling (selv om vi de fleste av dem ikke var en egen stat), og idag er innvandrerne en del av nasjonen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Destruktiv og destruktiv... Etter all kriminalitet utlendinger/innvandrere har stått bak i dette landet, hva er galt med å være føre var?

Ingenting. Men frykt hjelper deg ikke til annet enn å stenge deg inne. Det er kjedelig å ikke kunne ta bussen eller T-banen i Oslo eller spasere opp Karl Johan. Det vinner bare de kriminelle på, hverken du eller de hundretusener av lovlydige innvandrerne.

Skal du være føre var, så lærer du innvandrerne å kjenne, og hvordan du skiller ut de få kriminelle blant dem. Og så gir du innvandrerne som gruppe støtte til å hanskes med problemene som gjør noen av dem kriminelle, istedet for å anta at de er slik alle sammen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fordommer mot innvandrere. Jeg fortalte jo nettopp at jeg hadde innvandrervenner både i barnehagen og i videregående skole samt gjennom forskjellige jobber. Jeg nekter å la de kriminelle vinne og beveger meg utenfor etter mørkets frembrudd det jeg vil, men selvsagt med kniv på meg og selvsagt går jeg ikke i smug ol. hvor de kriminelle mest sannsynlig er.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å føle meg mer komfortabel i nærheten av innvandrere, da spesielt mørkhudede.

Prøv å tenk enkelt på det. Mørkhudede har en annen farge på huden.

Hvordan kan hudfargen til folk gjøre dem mer eller mindre farlige?

I utgangspunktet så er det ikke mørk hud du frykter, men at du ikke vet hva som foregår oppe i hodene til folk. Grunnen til fremmedfrykten er venstrevridd politisk korrekt media som hele tiden fremhever hudfargen dersom det er blitt begått en kriminell handling av en med mørk hudfarge, men aldri nevner hudfarge dersom det blir skrevet om kriminelle handlinger begått av mennesker med lys hudfarge.

Jeg kommer fra en liten bygd med svært få innvandrere. Bor nå i Oslo og har litt problemer med dette i hverdagen. Det hjelper jo ikke at man hører om ran og totalt irrasjonelle mord der det i de fleste tilfellene blir begått av mørkhudede.

Ran, mord osv. Blir begått av mennesker med lys hudfarge også, men du frykter ikke alle lyshudede for det. Hvorfor frykter du da alle med mørk hudfarge?

Grunnen til det er lite nøytral journalistikk i venstrevridd media.

Rett og slett fordi du er formet av folk rundt deg og av venstrevridd presse som hele tiden bemerker hudfargen til kriminelle med mørk hud, men aldri bemerker hudfargen til hvite kriminelle.

Er det noen som har opplevd liknende?

Ja. Det er ikke til å unngå.

Men jeg er også skeptisk og redd en god del hvite mennesker...

Mennesker kledd i svarte skinnjakker, med merke bak som det står Hells Angels eller Bandidos på, har jeg for eksempel ekstra mye unødvendig skepsis til, selv om de fleste av dem er hyggelige folk som aldri kommer til å gjøre meg noe vondt.

Hva kan jeg gjøre for å slippe å tenke på denne måten? Jeg vil virkelig kunne se på innvandrere på samme måte som alle andre.

Det er alltid sundt med skepsis. Du burde være skeptisk til et hvert menneske og en hver gruppe mennesker du ikke kjenner. Alle er potensielle svindlere, kriminelle, osv.

Jeg tror du kommer til å bli litt mer konfortabel om du forholder deg mer til virkeligheten enn til stereotyper skapt av media.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...