Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste et sted at det gikk greit å bruke OEM-nøkkelen (Home Premium), hvis man også brukte en Home Premium original CD. Så da håper jeg det skal fungere. Hvis man ikke hadde lik versjon på nøkkel og CD må man slette "ei.cfg" filen i source-mappa. Jeg skal prøve dette til uka, ellers kommer jeg tilbake :) Takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at det gikk greit å bruke OEM-nøkkelen (Home Premium), hvis man også brukte en Home Premium original CD. Så da håper jeg det skal fungere. Hvis man ikke hadde lik versjon på nøkkel og CD må man slette "ei.cfg" filen i source-mappa. Jeg skal prøve dette til uka, ellers kommer jeg tilbake :) Takk for hjelp så langt!

 

Fungerte veldig bra å bruke OEM-nøkkelen på baksiden av laptoen (W7 Home Premium) og en original W7 Home Premium CD. Jeg skrev ikke inn produktnøkkelen under installasjonen, men aktiverte over internett etter installasjonen var ferdig. Da er alle fornøyd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerte veldig bra å bruke OEM-nøkkelen på baksiden av laptoen (W7 Home Premium) og en original W7 Home Premium CD. Jeg skrev ikke inn produktnøkkelen under installasjonen, men aktiverte over internett etter installasjonen var ferdig. Da er alle fornøyd :)

 

Det var akkurat sånn jeg gjorde når jeg ville skrelle av standardgreiene på min laptop også. Fungerte brillefint. :)

Lenke til kommentar

Husker jeg riktig så skal ikke TRIM fungere hvis man har SSD-ene i RAID.

 

Jeg testet tilfeldig ut kommandoen fsutil behavior query DisableDeleteNotify i dag og fikk tilbake 0! Dette forventet jeg ikke.

 

Intel RST-drivere fra høsten 2012 og Windows 7 64-bit oppdatert til i dag.

 

Noen som har et svar? :)

Lenke til kommentar

Fantastisk! Jeg regner med det er driveren. Sjekk ut profilen min for full hardware-spesifikasjoner.

 

Rampage Formula har jeg hatt siden 2008 og har oppdatert BIOS en gang. Riktignok AMI, men hovedkortet har vært stabilt med ok frekvenser på RAM og CPU.

 

Jeg tror RST-driveren jeg sitter på kom ut juli-august 2012, men før november. Uansett, bra med TRIM!

Lenke til kommentar

Dersom din hovedkortprodusent har fulgt med i timen og oppdatert O-Rom til 11.2 eller høyere, så støtter Z77 Raid0 med TRIM. P55 og P67/Z68 støtter det også, dog der må vi modde O-Rom, slik at ikke Intel får låst det til nyere chipset via en ren kunstig S/W sperre..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Da må jeg nok vekke denne tråden :tease:

 

Det er en ting jeg lurer på som jeg burde vite med at jeg snart skal ha en oppdatering på min datamaskin. Jeg er i hovedsak ute etter å finne ut hvilken metode som er best å bruke når det kommer til vanlige SSD disker eller PCI-x4 SSD disker.

 

Jeg vil i hovedsak ha mest mulig ytelse for pengene jeg skal bruke (ikke mest mulig plass). Så derfor lurer jeg på om det er bedre ytelse / noen fordeler og ulemper med å ha 2x av denne i RAID-0 mot å ha 1x av denne?

Endret av Bowers & Wilkins
Lenke til kommentar

Det beste i praksis for både ytelse og stabilitet vil være RAID-0 av 2x 250GB SSDer fra PCH (integrert Intel kontroller). Med f.eks. Samsung 840 Pro kan du da passere 100K IOPS og 1000MB/s for les, og nesten det samme for skriv, i tillegg til å få TRIM med riktig driver versjoner.

 

PCIe x4 SSDene du ser på markedet er bare 2x eller 4x RAID-0 av vanlige SSDer bak en forholdsvis billig RAID kontroller, og kan bli slått av 2 bedre SSDer RAIDet fra hovedkortet. Om du skal gå for vill ytelse og ikke har noen begrensning på budsjett kan du herme etter Nizzen med en Areca kontroller med 4GB RAM og 8+ SSDer i RAID-0. Det er derimot veldig "diminishing returns" ved slike RAID oppsett, så med mindre du har en ganske vill maskin og gjør ting som er veldig lagrings-intensivt er det i praksis å kaste penger ut av vinduet.

 

For å gi deg bedre og mer tilpasset råd kan du poste hvilket oppsett du har (maskinvare, og eventuell overklokk), og hva dine bruksområder er.

Lenke til kommentar

Det beste i praksis for både ytelse og stabilitet vil være RAID-0 av 2x 250GB SSDer fra PCH (integrert Intel kontroller). Med f.eks. Samsung 840 Pro kan du da passere 100K IOPS og 1000MB/s for les, og nesten det samme for skriv, i tillegg til å få TRIM med riktig driver versjoner.

 

PCIe x4 SSDene du ser på markedet er bare 2x eller 4x RAID-0 av vanlige SSDer bak en forholdsvis billig RAID kontroller, og kan bli slått av 2 bedre SSDer RAIDet fra hovedkortet. Om du skal gå for vill ytelse og ikke har noen begrensning på budsjett kan du herme etter Nizzen med en Areca kontroller med 4GB RAM og 8+ SSDer i RAID-0. Det er derimot veldig "diminishing returns" ved slike RAID oppsett, så med mindre du har en ganske vill maskin og gjør ting som er veldig lagrings-intensivt er det i praksis å kaste penger ut av vinduet.

 

For å gi deg bedre og mer tilpasset råd kan du poste hvilket oppsett du har (maskinvare, og eventuell overklokk), og hva dine bruksområder er.

Takk for svaret :)

 

Jeg har en Intel Core i5-2500k overklokket til 4.8GHz helt stabilt så langt. Jeg bruker en Corsair H80 Liquid CPU kjøler, så er derfor jeg kan kjøre CPU'en såppass høyt klokket. Ellers har jeg et ASUS Sabretooth P67 hovedkort og 16GB med 1866 MHz DDR3 RAM i fra Corsair.

 

Akkurat nå så kjører jeg OS'et mitt på en Corsair SATA-II SSD disk på 120 GB, så er ikke så lenge til jeg vurderer å kjøpe inn ny SSD / nye SSD'er. Så er derfor jeg er på utkikk etter det beste alternativet når det kommer til ytelse og stabilitet.

 

Og til slutt, mine bruksområder er i hovedsak spilling, men jeg driver også på med en del oppgaver som krever mye ut av CPU'en og GPU'en, og tildels en del RAM også. Men det jeg vil ha, er en lynkjapp maskin som åpner opp programmene mine omtrent momentant når jeg starter dem og at maskinen i seg selv er lynkjapp. Derfor vil jeg ha rå ytelse på min neste SSD disk / mine neste SSD disker.

 

Jeg har lyst på disse 2 SSD diskene i fra Corsair siden jeg har planer om å bygge meg en Corsair maskin med mest mulig ting i fra dem. Men om du har andre anbefalninger til rundt 2500 kroner, så må du gjerne komme med tips :green:

Endret av Bowers & Wilkins
Lenke til kommentar

Hvis du først skal oppgradere nå, og gitt bruksområdet og platformen din, ville jeg gått for 2R0 Samsung 840 Pro 256GB (ca 3200kr). Da har du godt med plass til OS, programmer og det du vil av spill, og får masse ytelse. Disse er blandt de mest stabile diskene, og også blandt de med høyest ytelse, samtidig som prisen er grei.

Alternativt om du synes det er hakket for dyrt og unødvendig mye plass kan du gå for 2R0 Samsung 840 Pro 128GB (ca 1900kr). Det gir litt mindre skriveytelse, og en smule lavere leseytelse (egentlig bare relevant i benchmarks).

 

Samsung SSDene i motsettning til Force GS (SandForce basert) bruker ikke komprimering, så du får den oppgitte farten på alle data, uavhengig av om de kan komprimeres.

 

Er den noen av dere andre som følger med her i tråden som har sett noen nyere SSDer som er verdt å anbefale ved siden av 840 Pro? Kanskje SanDisk Extreme II?

Her er en review fra Anandtech av SanDisk Extreme II, som også inkluderer 840 Pro i tabellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...