Gå til innhold

Treningslogg for jan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markløft: 1x5 @ 137,5kg

 

Frontbøy: 5x5 @ 82,5kg

 

Pullups: 3x8 reps @ bw

 

Kommentar: Fin fin økt! Markløft var steintungt, men det er kanskje ikke så rart da jeg spiser og sover som en tulling for tiden. Teknikken i bøyen var litt så som så. Sliter med å få lagt vekten på hælene, så jeg bør nok terpe litt der. Pullupsa gikk over all forventning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kan legge i fra meg en aldri så liten oppdatering her da.

 

Null styrketrening så langt i sommer. Har vært i Frankrike under TdF og syklet en del der, så jeg tenkte jeg skrive litt om noen av de fine turene der.

 

- Opp Mont Ventoux. Turen opp fjellet i seg selv er 21 km lang med 7,5% gjennomsnittlig stigning - hardt nok altså - men vi syklet fra en by 2 mil unna med et mindre fjell i mellom, så turen ble det hardeste jeg noen gang har vært gjennom. 4 timer og 55 minutter tok det meg, inkludert det nødvendige pausene for å kjøpe mer drikke + få kontroll på x antall kramper. Gøy! Note to self: ha et bedre grunnlag til neste gang.

 

- Opp Col de Manse og ned til målområdet i Gap. 9,5km langt med 5,2% gjennomsnittlig stigning. Mye enklere å komme seg opp da jeg kunne holde en mer behagelig tråkkfrekvens + formen begynte å komme litt tilbake. Turen bort til fjellet var 2 mil i relativt flatt terreng, så jeg hadde heller ikke svidd av så mye krutt. Etter stigningen var det utforkjørng ned til målområdet. Vi presterte å finne feil vei ned, så det ble en relativt farlig nedstigning med mye olje som hadde kokt opp av asfalten. På vei hjem fra Gap svingte jeg plutselig inn i samme rundkjøring som et Argos-Shimano som var ute for å sykle seg litt ned etter etappen, og før jeg visste ordet av det syklet jeg side om side med Marcel Kittel og resten av laget hans. Jeg hadde en litt lenger vei hjem en de så gleden var dessverre kortvarig.

 

- Opp Alpe-d'Huez. 13km @ 8,4%. Dette fjellet syklet jeg også for to år siden, og det var et gledelig gjensyn. Dette var dagen før etappen, så løypen var spekket med tilskuere som satt og hygget seg i campingbiler og telt langs løypen. Enormt god stemning. Jeg hadde forventet å sykle adskillig mye dårligere i år siden jeg ikke har trent så mye som jeg burde, men jeg endte opp på 1 time og 35 minutter - bare 3-4 minutter dårligere en forrige gang, hvis jeg husker rett. Til sammenligning er rekorden på 36 minutter, dog satt av en rytter med litt av hvert i blodomløpet.

 

Ser det ble litt dagbok-preg over innlegget, men det får våge seg. Til de som gadd å lese det, så håper jeg de fikk litt lyst å smake på de franske fjellene selv. Mestringsfølelsen er absolutt tilstede, og anbefales sterkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Gårsdagen:

Benk: 5x5 @70kg

Dips: 3x8 @ bw

Militærpress: 3x5 @ 30kg

 

Har mista så mye styrke at jeg tror ikke helt på det. Regner med det meste er tilbake til neste økt.

 

Sykla intervaller i dag. Gøy. Merker at formen der begynner å komme seg, og kommer til å prioritere dette ovenfor styrke frem til Birken er unnagjort.

Lenke til kommentar

Gårsdagen:

 

Markløft: 1x5 @ 110kg

Frontbøy: 5x5 @ 65kg

Pull-ups: 8, 8, 5 @ bw

 

I dag:

 

Benk: 5x5 @ 75kg

Militærpress: 5x5 @ 40kg

Dips: 3x8 @ bw

 

Kommentar: Merket i begge øktene at det blir tungt framover, men at iallefall teknikken sitter. Har imidlertid blitt en del stivere/fått dårligere mobilitet, så jeg kommer til å unleashe et tøyehelvete av dimensjoner det neste året.

Lenke til kommentar

Holder på med den tøyinga selv. Innside lår må du prøve å strekke. Merker stor forbedring på løfting og holdning når jeg strekker der.

Takk for tipset! Har faktisk oversett den sånn halvveis. Men hamstrings og hofteleddsbøyere får kjørt seg!

Det jeg for øvrig ser på som det største problemet er at jeg ikke kommer langt nok ned i bøy uten å ha veldig bred beinstilling. Det sier på en måte stopp på fremsiden av foten, så jeg løfter automatisk opp hælene når jeg er på vei ned. Tips til det? :p

 

Hadde en økt i dag da:

Markløft: 1x5 @ 115kg

Frontbøy: 5x5 @ 70kg

Pull-ups: 8,8,7 (-og en halv)

 

Kommentar: Var egentlig drittrøtt i dag, men når jeg bare kom igang løfta jeg som en helt, selv om vektene er noe beskjedne enda.

Lenke til kommentar

^Har mye det samme selv. Jeg har ikke problemet ved frontbøy dog, så det er nok snakk om hamstrings og for lite bruk av magemuskler under løftene.

 

Akkurat hva synderen er vet jeg ikke, men generell strekking og det å få med seg alle muskler og ledd er nok viktig. Samtidig må det gjøres regelmessig for god effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig mulig det kan ligge i hamstrings ja. Tøyer de så ofte som mulig, da jeg allerede sliter litt med buttwink, så jeg får bare ta tiden til bruk.

 

Dagens:

 

Benkpress: 5x5 @ 77,5kg

Militærpress: 42,5kg: 5,5,5,4,4

Dips: 3x8 @ bw

 

Kommentar: Var en annen random som tok mellom settene mine på militærpressen så ubevisst gjorde jeg pausene litt kortere. Og da faila jeg. Avslutta økten med intervaller på spinningsykkelen. Seig til å begynne med, men det løsna etter hvert. Nå skal det spises.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...