heh115 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei, Er det noen som vet om det finns scannere som kan lagre direkte på et minnekort uten å måtte koble til en pc? Har et prosjekt der jeg skal dra rundt om samle inn bilder til en bok og trenger derfor en slik scanner. Det er altså ikke snakk om en multimaskin, bare scanner. Takker for alle svar Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Ingen som vet noe? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Ingen som vet noe? Noe slikt? Googlet og den dukket opp, aner ikke noe om kvalitet og tilgjengelighet. Personlig ville jeg aldri scanne noe som skal brukes "seriøst" uten å ha scanneren tilkoblet PC slik at det er mulig å justere scanningen. Det er også mulig å bruke et kamera isteden, men det er vanskelig å få like godt resultat pga reflekser og at det er vanskelig å få justert kameraet helt parallelt med bildene uten ekstra (repro)utstyr. Fordelen med kamera er at det er mye lettere å ha med. Edit: Fant en til: http://www.xeroxscanners.com/en/us/products/item.asp?PN=XMSSD Endret 30. januar 2013 av seriksen Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Personlig ville jeg aldri scanne noe som skal brukes "seriøst" uten å ha scanneren tilkoblet PC slik at det er mulig å justere scanningen. Nettopp. I tillegg er det ikke mulig å se om det du scanner blir bra (ikke display på scanneren), eller om scanneren er blitt støvete og må renses. Så du ender opp med at etter du har scannet minnekortet fullt (eller det du skal scanne) og flyttet det over til en PC for å se på det, så må du lage en liste over de bildene som ikke ble bra, og prøve på nytt. Jeg testet en slik scanner (ikke sikker på om det var nøyaktig samme modell) og selv om ideen er god, så lider den av problemene nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Canon har jo noen scannere som ikke trenger eget powersupply, men får strøm via USB porten (f.eks. CanoScan LIDE 210). Jeg har mer tro på en slik en og en kompakt laptop. I og med at det er bilder og ikke negativer, så burde en slik en være god nok. 2 Lenke til kommentar
tow Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Canon har jo noen scannere som ikke trenger eget powersupply, men får strøm via USB porten (f.eks. CanoScan LIDE 210). Jeg har mer tro på en slik en og en kompakt laptop. I og med at det er bilder og ikke negativer, så burde en slik en være god nok. Har nettopp kjøpt en LIDE 210, for å scanne et svart-hvitt foto (lysrøret i den gamle scanneren virker ikke lengre). Har ikke testet enda men skal prøve i kveld, kan godt legge ut resultatet her. Den er utrolig liten, men nå sammenligner jeg med en HP7450 med dokumentmater, da. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Vil helst ha en platescanner da de flest bildene er gamle og kan lett gå i stykker. Lenke til kommentar
tow Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 LIDE 210 er plateskanner. Her er et bilde fra 1959, det er noen flekker som bør fjernes, er det noe vaskemiddel som er trygt å bruke på et gammelt foto? Vet ikke om jeg tør å legge det i vann, det er tross alt over 50 år gammelt. Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) LIDE 210 er plateskanner. Her er et bilde fra 1959, det er noen flekker som bør fjernes, er det noe vaskemiddel som er trygt å bruke på et gammelt foto? Vet ikke om jeg tør å legge det i vann, det er tross alt over 50 år gammelt. Her samme bilde, ikke skannet på nytt men bare pusset på i Photoshop. Det er første gang jeg har prøvd på dette, så bær over med meg Har skrevet ut i A3 på Epson archival matte, og det ble riktig så bra. Tror nok "oppdragsgiver" (=tante) blir fornøyd, dette er det eneste bildet som vi vet om at båten farfar var ombord på. Har bestilt "PEC 12 photographic emulsion archival cleaner" og skal se hva jeg får til med en rens, nå synes jeg kopien er god nok til at jeg tar sjansen på originalen. Endret 7. februar 2013 av tow Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Her samme bilde, ikke skannet på nytt men bare pusset på i Photoshop. Det er første gang jeg har prøvd på dette, så bær over med meg Tror de fleste vil si seg fornøyd med det resultatet. Hvor stor er originalen? Endret 7. februar 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Tror de fleste vil si seg fornøyd med det resultatet. Hvor stor er originalen? Takk Originalen er 8x12 cm Gikk inn på navnet på båten og skrev det på nytt, det var nesten uleselig. Syntes det var ganske viktig. Ser forresten at jeg har redigert bort ankeret i baugen, trodde det var møkk. Får ta det på nytt . Kan kanskje kopiere fra originalen og lime inn i det redigerte bildet? Endret 7. februar 2013 av tow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå