Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kompis har fått hjerneblødning. Han kan ikke snakke.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Kompisen min fikk hjerneblødning/slag for 2 år siden. Han er 56 år gammel.

 

Vi kan kalle han "Per". En dag kom ikke "Per" til jobben sin. En kollegea dro hjem for å se hvor han ble av. "Per" lå bevisstløs på kjøkkengulvet. Kollegaen trodde at "Per" var full, det hadde skjedd mange ganger før at "Per" var full og derfor ikke kom til jobben. Han la "Per" i senga si i troen at han bare var full igjen.

 

Men "Per" kom ikke til jobben dagen etterpå heller. Samme kollega dro hjem til "Per" en gang til. "Per" lå fortsatt i samme stillinga i senga si. Våken, men ikke kontaktbar. Kollegaen ringte amublanse.

 

På sykehuset viste det seg at "Per" hadde fått hjerneblødning. "Per" lå i senga si med hjerneblødning i nesten 1 døgn.

 

Nå kan han ikke snakke. Han kan si "ja", "nei", "nehei" "jaha", "jaså" og "hei". Le kan han også gjøre.

 

Kan han komme tilbake igjen? Han er ikke dum, han mistet bare evnen til å snakke etter denne hjerneblødningen.

 

Kunne "Per" ha klart seg bedre dersom han hadde fått hjelp umiddelbart? Han lå jo i senga i et døgn uten hjelp.

 

"Per" ble ikke dum på noen måte. Han kommer på besøk av og til, og han skjønner hva jeg sier. Av og til prøver han faktiskt å si en mening, men det blir bare "Eeeeehhhhhmmm....Ja!".

 

Prøvde å få han til å skrive hva han mener, men han kan ikke skrive heller. Han prøvde å skrive, men det så ut som noe en 2-åring hadde tegnet i barnehagen.

 

For jævlig at dette skulle skje med "Per"...

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonym poster: 65d3221590308d462c33d1f75e6eb03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Per" bør, om han ikke allerede har fått det, få kommunikasjonshjelpemidler. Snakk med hjelpeapparatet i kommunen eller med hjelpemiddelsentralen i fylket. Jeg jobber med en del mennesker som har fått slag og vet hvordan det kan utarte seg i etterkant både med bevegelse/lammelse, synsproblemer, talevansker osv. alt etter hvor i hjernen blødningen har rammet. For øvrig må det være helt forferdelig, å være helt klar i hodet, men ikke kunne uttrykke seg verbalt når man vet hva det innebærer. Har du/dere forsøkt at han skal skrive på et tastatur? Kanskje det går bedre enn å skrive for hånd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Per" bør, om han ikke allerede har fått det, få kommunikasjonshjelpemidler. Snakk med hjelpeapparatet i kommunen eller med hjelpemiddelsentralen i fylket. Jeg jobber med en del mennesker som har fått slag og vet hvordan det kan utarte seg i etterkant både med bevegelse/lammelse, synsproblemer, talevansker osv. alt etter hvor i hjernen blødningen har rammet. For øvrig må det være helt forferdelig, å være helt klar i hodet, men ikke kunne uttrykke seg verbalt når man vet hva det innebærer. Har du/dere forsøkt at han skal skrive på et tastatur? Kanskje det går bedre enn å skrive for hånd?

 

Nei, har ikke spurt han om å skrive på tastatur. Han har sannsynligvis aldri brukt en datamaskin før, men han ser jo hvor bokstavene er.

Men samtidigt så føles det litt feil å spørre han om det, han kan jo ta ille opp og bli lei seg...

 

Men for øvrig så virker han være på godt humør, selv om han ikke kan snakke, han smiler og ler veldig mye. Men jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan han har det når han er alene. Han er sannsynligvis deprimert, det skulle jeg også ha vært dersom jeg mistet evnen til å snakke. Men han kan jo si korte ord, som "ja", "nei", osv...

 

 

 

Anonym poster: 65d3221590308d462c33d1f75e6eb03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det har gått 2 år, er det svært usannsynlig at Per vil bli betraktelig bedre i praten enn hva er nå. Per har det som heter Afasi, det er også det som er årsaken til at han ikke kan skrive, det er ikke usannsynlig at han har lesevasker også.

Som Oda sier; ta kontakt med kommunens ergoterapeut for utprøving av kommunikasjonshjelpemidler. Et god eksempel på et slik er Rolltalk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det har gått 2 år, er det svært usannsynlig at Per vil bli betraktelig bedre i praten enn hva er nå. Per har det som heter Afasi, det er også det som er årsaken til at han ikke kan skrive, det er ikke usannsynlig at han har lesevasker også.

Som Oda sier; ta kontakt med kommunens ergoterapeut for utprøving av kommunikasjonshjelpemidler. Et god eksempel på et slik er Rolltalk: http://www.youtube.com/watch?v=sWth61hxt2k&playnext=1&list=PL1B41EF2AE407F896&feature=results_main

 

Sånn som jeg skjønner det, så må han ha en rullestol for å kunne bruke Rolltalk? Det tror jeg ikke han har lyst til, han har ingen problemer med å gå og bevege seg. Det "eneste" som feiler han er at han ikke kan snakke.

 

Og et spørsmål til, er det feil av meg å by han på alkohol når han kommer? Tidligere i sommer så fikk han noen glass vin når han kom på besøk, tror han drakk en 5-6 glass. Jeg måtte hjelpe han hjem, mannen klarte jo ikke å stå på beina uten hjelp.

Men han går jo selv og handler på Vinmonopolet, og det ganske ofte.

 

Så det er vel ikke en umulighet at han tåler mindre alkohol etter dette hjerneslaget? Jeg mener, 5-6 vinglass blir man jo ikke kanonfull av. Men hva vet vel jeg, han kan jo ha drukket før han kom på besøk. Anonym poster: 65d3221590308d462c33d1f75e6eb03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner to som mistet taleevnen og som klarte å trene seg opp igjen, selv om det i teorien ikke skulle vært mulig. Ene var bestemor som fikk slag, eller hva det heter (blodpropp i hjernen). Andre ble overfalt, fikk en klubbe/balltre e.l. (stump gjenstand) i hodet og havnet i koma. Begge snakker litt utydelig men alikevel fullt forståelig.

 

Dvs. bestemor prater ikke stort lengre, siden hun har vært død i 20 år. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksemplet mitt var det jeg fant ved et raskt slurvete søk. Rolltalk finnes også som bærbare enheter på størrelse med en iPad, det er altså ikke behov for rullestol.

Det er jo selvfølgelig lov å drikke alkohol, men det er helt riktig tenkt av deg, som regel tåler personer med hjerneskader mindre alkohol før det gir uønsket effekt. Mange leger anbefaler et totalavhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...