Gå til innhold

Juss i Oslo eller Bergen for å bli advokat?


Trådstarter

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal til neste år begynne å studere, og jeg er ganske bestemt på å velge juss. Målet mitt er å bli advokat og partner i et stort selskap. Er det noen av dere som vet om det er mere prestisje i å ta masteren i rettsvitenskap i Oslo fremfor Bergen?

 

Etter det jeg har lest så virker UiB bedre med bl.a. mye oppfølging i form av regelmessige oppgaver og 5-6 eksamener i året i motsetning til i Oslo. Jeg har hørt man har stor frihet ved UiO men at årene ender med lesemodus månedene før den ene eksamenen. På en annen side så har jeg lest at man får bedre kontakter i Oslo, at noen forelesere er bedre og at noen konservative gamle advokater hos de store prioriterer de flinke studentene fra Oslo.

 

Jeg vil tjene store penger og jobbe mye, men jeg vil egentlig bort fra Oslo for å studere da jeg har bodd her hele livet. Å komme seg bort fra masete foreldre og få meg et ordentlig liv er noe jeg ønsker sterkt...

 

Noen tips? :/

 

Mvh,

Trådstarter

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter igjen med samme inntrykket. Du må spørre deg selv følgende:

 

"Er jeg garantert bedre karakterer med flere eksamener og oppgaver i året?"

"Overgår bedre karakterer bedre kontakter?"

 

Selv så ville jeg valgt Bergen, da jeg personlig er godt vandt med en regelmessig oppfølging gjennom året (med tanke på videregående). Da er det også rom til å forbedre seg. Vektlegger du det ønsket om å flytte ut er jo dette et godt alternativ, selv om det er ingenting som hindrer deg i å skaffe en bolig i Oslo.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

@blinc: angrer han du kjenner som studerte i Bergen på valget? Hva er han blitt?

 

Velger jeg juss så er det kun for å bli advokat i privat sektor, så jeg må uansett få en B eller A. Etter et par år kan nok en MBA være et klokt valg for å bli forretningsadvokat? Da kan vel ikke UiO eller UiB spille noe særlig rolle, vel?

 

Eventuelt så tenker jeg litt på Indøk, men jeg er ganske lei realfag... noen som vet hvordan lønnen er for en som har gått indøk på NTNU etter 5-10 år? Litt kjipt om startlønn på 500k stiger til 650k og stabiliserer seg, hehe.

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar

Det går fint an å knytte kontakter i Bergen også. Jeg tror ikke det er noen flere Oslo-utdannede i advokatfirmaene rundtomkring om en ser på de siste ~10 kullene og justerer for antall ferdigutdannede i samme periode. "Prestisje" er et såpass flytende kriterium, og såpass irrelevant her på berget uansett at jeg aldri ville basert valget mitt på det. Om du tror Bergens-modellen passer deg, go for it. Og om du dessuten uansett helst vil bort fra Oslo er jo saken enkel.

 

Jeg ville for øvrig aldri anbefalt noen å begynne på jussen i Oslo rett etter vgs. De færreste takler den friheten man får der uten å bli litt mer voksne først. Det er i alle fall mitt inntrykk etter et år her :)

 

Edit: Og MBA-planene kan du begynne å legge når du er ferdigutdannet og har begynt karrieren. Du må tross alt komme deg i en posisjon hvor en MBA vil være et bra karrierevalg, og hvis vi forutsetter at prestisje er viktig, og altså at det er en forskjell på karrieremulighetene avhengig av hvilken institusjon du velger, så er det jo uansett på starten av karrieren (før det vil være aktuelt å ta etterutdanning) at prestisje er viktig.

 

Angående ind. øk: Dersom målet er å tjene masse penger, gå i dress på jobb og ha antallet fakturerte timer som det viktigste målet på hvor god jobb du gjør, så er ind. øk. et hakket sikrere kort, tror jeg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...