Gå til innhold

Kjøp av Mobil.


Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Hei.

 

Min mor har planer om å få seg en ny telefon. Hun har satt Iphone 4, 8GB i siktet. Jeg mener at hun ikke har bruk for en slik dyr mobil, siden det eneste hun skal bruke den til er spotify, kamera og surfing. Jeg føler både HTC og Samsung er ett bedre valg for henne, App Store kommer ikke til å bli brukt noe særlig. Hun har og Windows, og det nye med Windows Phone opplegget tenker jeg vil passe henne bedre.

 

Har dere noen mobil tilbud til henne, som ikke er en overpriset Iphone som hun ikke har bruk for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at en Iphone er en ypperlig telefon til din mor. Iphone er enkle telefoner å lære og Iphone og apps til Iphone funker. Har nettopp hatt en Iphone og selv om jeg igjen bytter tilbake til Android så skjønner jeg ikke hvorfor din mor ikke skal kunne ha en Iphone hvis det er det hun vil ha. Jeg må si at hvis en mor eller far i dag hadde spurt meg om hvilken smartmobil de skulle kjøpe så ville jeg i mange tilfeller faktisk anbefalt Iphone rett og slett fordi det er enklere enn feks Android telefoner å lære og bruke. Klart hvis hu elsker duppeditter og vil utforske mer enn bare de oppgavene du sier hun skal bruke så vil jeg kanskje ikke anbefale Iphone, men ellers kjør gjerne på med en telefon fra Apple :)

Lenke til kommentar

Hvor mye penger makter du/hun/dere å bruke ? Til 4 lapper får du nye Nokia Lumia 800 med Windows Phone. Du har også Omnia W tror jeg fra Samsung. Er du villig til å bruke 5000 kan HTC Titan vere et godt valg. Såvidt jeg vet er det ikke noe særlig godt kamera på disse telefonene men det kan hende jeg tar feil. Har ikke satt meg inn i kamera-delen av telefonene.

 

Skal du ha god bildekvalitet bør du skaffe en N8, men den har ikke Spotify om jeg ikke tar helt feil. Jeg har ikke surfet med den så vet ikke hvordan det oppleves. iPhone 4S er god på de tingene du nevner, men er kanskje i litt dyreste laget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg vil si at en Iphone er en ypperlig telefon til din mor. Iphone er enkle telefoner å lære og Iphone og apps til Iphone funker. Har nettopp hatt en Iphone og selv om jeg igjen bytter tilbake til Android så skjønner jeg ikke hvorfor din mor ikke skal kunne ha en Iphone hvis det er det hun vil ha. Jeg må si at hvis en mor eller far i dag hadde spurt meg om hvilken smartmobil de skulle kjøpe så ville jeg i mange tilfeller faktisk anbefalt Iphone rett og slett fordi det er enklere enn feks Android telefoner å lære og bruke. Klart hvis hu elsker duppeditter og vil utforske mer enn bare de oppgavene du sier hun skal bruke så vil jeg kanskje ikke anbefale Iphone, men ellers kjør gjerne på med en telefon fra Apple :)

Hun har ingen problem med bruk av Samsung heller da, noe som da får meg til å tenke på hvorfor hun absolutt skal ha en Iphone. Det eneste hun skal med den er Spotify, det er det eneste hun mangler på sin mobil. Derfor skal hun gå til det dyre, med elendig kundeservice, nei jeg vet ikke jeg.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg hjalp min mor med det samme. Jeg nølte ikke i det hele tatt.

Hun gikk for en iPhone 16GB og hun elsker den.

Du sier at Appstore ikke kommer til å bli brukt? Det sa jeg også, men idag klarer ikke moren min seg uten alle de fantastiske appene som finnes der. Trafikanten, bank, posten sporing, faktura og tv guide...

 

Anbefaler uten tvil en iPhone 16 eller 8GB. Min mor har ikke særlig musikk på sin, men om din mor ønsker dette synes jeg 8GB blir litt lite.

 

Om det er pengene det står på, hva med å sjekke finn.no? Finnes mange som selges uåpnet med kvittering (du kan spare opptil 1000 kr)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hei

 

Jeg hjalp min mor med det samme. Jeg nølte ikke i det hele tatt.

Hun gikk for en iPhone 16GB og hun elsker den.

Du sier at Appstore ikke kommer til å bli brukt? Det sa jeg også, men idag klarer ikke moren min seg uten alle de fantastiske appene som finnes der. Trafikanten, bank, posten sporing, faktura og tv guide...

 

Anbefaler uten tvil en iPhone 16 eller 8GB. Min mor har ikke særlig musikk på sin, men om din mor ønsker dette synes jeg 8GB blir litt lite.

 

Om det er pengene det står på, hva med å sjekke finn.no? Finnes mange som selges uåpnet med kvittering (du kan spare opptil 1000 kr)

Det med apps, rimelig sikker på at det ikke kommer til å forandre seg. Hun har en skremsel av å bruke ting på nett, redd for at identiteten skal bli stjelt. Både faren min som har null teknologisk sans, og moren min som kan litt, men er mye skeptisk skal ha seg en Iphone. jeg mener sier ikke at det er en dårlig mobil, da hadde jeg aldri hatt planer om å kjøpe en sev. Tenkte bare at det fantes en billigere løsning. For å si det enkelt, min far liker ikke å bruke så mye penger på mobil.

 

Jeg har Macbook Pro, Ipod og snart Iphone. Der utnytter jeg de funksjonene som er bedre (i min mening) enn andre konkurrenter. Det tviler jeg på at de vil.

 

Men jeg forstår nå at Iphone tydeligvis er "the way to go", og skal trekke tilbake det jeg har sagt til henne og anbefale henne Iphonen :).

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Hvis hun er litt oppegående, så klarer hun seg fint med en Android mobil som er en del billigere enn iPhone 4.

 

For hennes bruk, så ville jeg ikke anbefale å betale i dyre dommer for en iPhone 4 når man får andre mobiler som er ganske bra til hennes forbruk til en mye billigere penge.

 

Hvis hun vil ha en mobil i lang tid fremover, så vil jeg jo anbefale en Samsung Galaxy S II. Jeg anbefaler denne siden det er en av de beste telefonene som finnes på markedet nå, og i tillegg at den ikke koster mere enn 2800 kroner om du tar den med abbonomang.

 

Selvfølgelig så kan man jo bare si opp abbonomanget etter at man har kjøpt den da, og da vil det uansett ikke koste mere enn 2800 kroner totalt med å bryte bindingen.

 

Ellers er Galaxy S II en veldig lett mobil å sette seg inn i.

 

Jeg kan det meste om Galaxy S II siden jeg har den selv, så er det noe du lurer på, så er det bare å spørre meg så skal jeg prøve å svare deg på spørsmålene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig så kan man jo bare si opp abbonomanget etter at man har kjøpt den da, og da vil det uansett ikke koste mere enn 2800 kroner totalt med å bryte bindingen.

Du har aldri hørt om bruddgebyr når du sier opp et abonnement med binding før bindingstiden er utgått? De fleste operatører tar seg veldig godt betalt for slike kontraktsbrudd, siden de ikke ønsker å tape tusen kroner pr. telefon de selger...

 

 

For øvrig bør trådstarters mor gå for iPhone 4S, siden den har såpass mye bedre kamera enn både iPhone 4 og den derre forvokste Samsung-telefonen...dessuten, Spotify er bedre på iPhone ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig så kan man jo bare si opp abbonomanget etter at man har kjøpt den da, og da vil det uansett ikke koste mere enn 2800 kroner totalt med å bryte bindingen.

Du har aldri hørt om bruddgebyr når du sier opp et abonnement med binding før bindingstiden er utgått? De fleste operatører tar seg veldig godt betalt for slike kontraktsbrudd, siden de ikke ønsker å tape tusen kroner pr. telefon de selger...

 

 

For øvrig bør trådstarters mor gå for iPhone 4S, siden den har såpass mye bedre kamera enn både iPhone 4 og den derre forvokste Samsung-telefonen...dessuten, Spotify er bedre på iPhone ;)

Sist gang jeg sa opp abbonomanget jeg hadde for å kjøpe XPERIA X10'en jeg hadde tidligere, så hadde jeg 3 måneder igjen på bindingen. Og med at jeg betale 139 kr måneden, så ville det ha kostet meg 417 kr (som da er resterende av nedbetalningen av telefonen jeg hadde før jeg kjøpte XPERIA X10i). Men han på Elkjøp ringte Tele2 og spurte om hva det ville koste å bryte abbononanget 3 måneder før bindingen gikk ut for meg.

 

Da sa han på Tele2 at det ville koste meg 400 kr å bryte bindingen. Og da betalte jeg det og ingenting annet. Så jeg har aldri betalt noe brudde'gebyr' før.

 

Etter det så signerte jeg bare en ny 12 måneders kontrakt med Tele2 når jeg kjøpte XPERIA X10i. Og den kontrakten (bindingen) betalte jeg helt ut før jeg kjøpte meg Galaxy S II.

 

Og hvorfor skal hun gå for en latterlig dyr mobiltelefon (iPhone 4S) hun neppe kommer til å bruke telefonen til alt den kan?

 

Greit, man kan jo si det samme om Galaxy S II på hvorfor hun skal ha han den når den kan like mye og kanskje en del mere enn det iPhone 4S kan. Argumentet her er prisen og ikke noe annet.

 

I bunn og grunn hadde hun ikke trengt noe mere enn en billigere Samsung Galaxy R / S til hennes bruk.

 

En vanlig person som bruker Windows vil ALDRI få noen problemer med å bruke en Android mobil. Så derfor trenger hun ikke noe annet en mere billigere Android mobil i bunn og grunn.

 

Spotify er for at du skal kunne høre på musikk og søke opp sanger og legge til sanger i spillelistene dine. Og dette kan Spotify til Android gjøre og er det eneste man trenger på Spotify.

 

Tror du virkelig jeg hadde kjøpt meg en overpriset Mac Pro maskin med Mac OSX bare fordi Adobe programmene f.eks skulle være hakket bedre på Mac enn det dem er på Windows bare for å ta et eksempel?

 

Og dessuten, en hver person trenger som oftest å se tekst og slikt godt sånn at dem slipper å annstrenge seg så mye for å lese ting.

 

Han pappa har som sagt en Sony Ericsson Vivaz hvor skjermen er så liten at vi må skrive med store bokstaver i meldingene vi sender til han sånn at han ikke trenger å annstrenge seg for å lese det som står i meldingen. Sånn at vi er sikker på at han får lest meldingen.

 

Og når det kommer til den totale størrelsen når man tar bredde, høyde og tykkelse på Galaxy S II og iPhone 4 / 4S i betraktning, så er det veldig liten forskjell på de mobilene i størrelse.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hentet fra Tele2 kundeservice:

"Bruddgebyr varierer fra kroner 500,- til kroner 6000,-

Kontakt kundeservice for å vite konkret beløp for ditt abonnement. "

http://www.tele2.no/kundeservice/diverse_priser.html

 

 

For øvrig er jeg tilhenger av kvalitet, og betaler gjerne det kvalitet koster, bl.a fordi jeg liker følelsen av kvalitet, brukskomfort, pålitelighet og varighet, og misliker kjipe bruk-og-kast produkt - men også fordi det ofte lønner seg i lengden. Derfor har jeg kjøpt én kvalitetstelefon som som kostet litt mer enn en av dine telefoner i løpet av samme tidsrom som du har kjøpt (minst) 3 telefoner og til sammen svidd av betydelig mye mer penger på telefoner enn hva jeg har gjort.

 

Noe av grunnen til at jeg beholdt min iPhone så lenge var at Apple ga meg gratis OS-oppgraderinger og nye/forbedrede apps i mer enn 2 år, slik at den funksjonelt sett ble en "ny" telefon med nye funksjoner og muligheter, mer enn én gang. Ingen har vært bedre enn Apple på å gi denne servicen til eksisterende brukere.

 

Så, om moren til trådstarter f.eks kjøper en iPhone 4S uten binding, og beholder den like lenge som jeg har brukt min iPhone, så blir telefonkostnaden fordelt ut over 4 år på usle 1200 kroner i året, eller 100 kroner i måneden + et valgfritt, rimelig abonnement.

 

Mer er det egentlig ikke å si - damen bør ta seg en tur i butikken og kjøpe den telefonen hun har mest lyst på etter å ha sett og prøvd litt, så enkelt er det i grunnen. For min del spiller det ingen rolle om hun kjøper en Doro... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ganske enig med Vindicator for en gangs skyld. Både Android og iPhone klarer det moren til TS er ute etter, WP7 også for den sags skyld. Da er spørsmålet, hvorfor betale vel 1000-1500 mer for noe som klarer akkurat det samme ? Tror ikke at hun kommer til å bruke den til noe mer en ringing, sms, Spotify, surfing og kamera anyway. Vil tro at en Galaxy S Plus eller Galaxy S er gode valg. Noe rundt 2600 uten abonnement.

Endret av Hunterra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet fra Tele2 kundeservice:

"Bruddgebyr varierer fra kroner 500,- til kroner 6000,-

Kontakt kundeservice for å vite konkret beløp for ditt abonnement. "

http://www.tele2.no/kundeservice/diverse_priser.html

 

 

For øvrig er jeg tilhenger av kvalitet, og betaler gjerne det kvalitet koster, bl.a fordi jeg liker følelsen av kvalitet, brukskomfort, pålitelighet og varighet, og misliker kjipe bruk-og-kast produkt - men også fordi det ofte lønner seg i lengden. Derfor har jeg kjøpt én kvalitetstelefon som som kostet litt mer enn en av dine telefoner i løpet av samme tidsrom som du har kjøpt (minst) 3 telefoner og til sammen svidd av betydelig mye mer penger på telefoner enn hva jeg har gjort.

 

Noe av grunnen til at jeg beholdt min iPhone så lenge var at Apple ga meg gratis OS-oppgraderinger og nye/forbedrede apps i mer enn 2 år, slik at den funksjonelt sett ble en "ny" telefon med nye funksjoner og muligheter, mer enn én gang. Ingen har vært bedre enn Apple på å gi denne servicen til eksisterende brukere.

 

Så, om moren til trådstarter f.eks kjøper en iPhone 4S uten binding, og beholder den like lenge som jeg har brukt min iPhone, så blir telefonkostnaden fordelt ut over 4 år på usle 1200 kroner i året, eller 100 kroner i måneden + et valgfritt, rimelig abonnement.

 

Mer er det egentlig ikke å si - damen bør ta seg en tur i butikken og kjøpe den telefonen hun har mest lyst på etter å ha sett og prøvd litt, så enkelt er det i grunnen. For min del spiller det ingen rolle om hun kjøper en Doro... ;)

Du vet at dette bruddegebyret som blir skrevet om der er det du må betale for resterende av telefonen som du har på nedbetalning?

 

Er jo det som må betales inn for å betale resten av mobilen ned.

 

Jeg har aldri vært bort i at noen må betale noe utenom hva den faktiske totale prisen på en telefon med abbonomang i løpet av 12 måneder er.

 

Er totalprisen på 2869 kroner, så vil bruddegebyret aldri overstige det. Nå kommer det jo ann på hvor mye du betale for telefonen når du kjøpte den da.

 

Og du snakker om kvalitet?

 

Du betaler altså i dyre dommer for en telefon som ikke tåler noen fall i bakken :!:

 

http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw

 

Dette viser jo helt klart at iPhone 4S er av dårlig kvalitet. Selv om den har glass så betyr det lite og ingenting på at det faktisk er god kvalitet for vanlig bruk.

 

Når man kjøper seg en mobiltelefon, så kjøper man den for at den skal kunne brukes selv etter noen fall i bakken og ikke fordi den føles så bra i handa. Men med en telefon ut av glass, så blir det ganske vanskelig å bruke en iPhone 4S om glasset går i 1000 knas etter et fall i asfalten.

 

Igjen, hvorfor betale i dyre dommer for en mobil hun ikke får brukt til 70% av hva den kan?

 

Er det ikke bedre å betale 50-60% mindre og få en mobil som har større skjerm (som gjør lesning mye enklere for en mor) og som tåler mange knall og fall og som kan gjøre de tingene hun vil bruke en smartmobil til på en enkel og rask måte?

 

EDIT. Linken du viste meg til over viser at dem kan ta et bruddegebyr på opptill 6000 kroner. Og tror du virkelig Tele2 tar seg 6000 kroner ekstra betalt bare for å la noen bryte et abbonomang?

 

Nei, logikken sier at det er faktisk er snakk om hva en mobiltelefon eventuelt skulle koste og på hvor mye du har å betale igjen på mobilen som er bruddegebyret.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herre for noe fjas.

 

Omnia W. Windows, enkelt, greit, billig, kjempegreier.

 

Bruddgebyrer er vel strengt tatt irrelevant, siden du kan fjerne operatørlåsen fra telenor og netcom (og sikkert flere) gratis dersom abbonementet du kjøper med mobilen har en fast månedspris (prat 99 fra telenor, feks, vil koste 99kr mnd i 12 mnd, men du kan bare la det simkortet ligge i skuffen din alle 12 månedene og bruke netcomsimkortet ditt).

 

Så se på totalpris, det er alt som betyr noe. Abbonementet trenger du ikke bruke.

Lenke til kommentar

Her har de sammenlignet en billig! og en dyr! Windows Phone mobil http://www.dinside.no/887630/zte-tania ;)

 

Vist hun går for Android anbefaler jeg deg HTC Explorer fordi den er tilpassa førstegangs Android og smarttelefonds kjøpere. :thumbup:

 

Til slutt vill jeg anbefale et gratis alternativ til spotify Nemlig Grooveshark http://www.dinside.no/887397/grooveshark-med-mobil-web-app

Endret av Leseren
Lenke til kommentar

Det nytter ikke å si at den å den telefonen er bedre og det er best osvosv. Når alt kommer til alt så vil hun ha Iphone. Så hvorfor ikke? Android er kanon, nye W7 ser spennende ut. Men å si noe annet enn at Ios er det enkleste å sette seg inn i blir bare tull. Jeg har pøvd det meste på markedet og går tilbake til Android selv nå fra Ios fordi jeg liker å fikle (roote osvosv) og da synes jeg det er mer spennende med Android. Men skal man ha en telefon som gir bra kvalitetsfølelse og brukeropplevelse så må jeg si at Iphone gir dette i høyeste grad. Å når hun i tillegg vil ha Iphone så er hun sikkert mye mer interessert i å sette seg inn i en slik mobil enn i en hun egentlig "ikke" ville ha.

 

Å ja appene til Iphone vil i veldig mange tilfeller funke bedre å se bedre ut enn på en Android. Om dette vil gjelde om 1 år er jaggu ikke sikkert, men pr i dag er det slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Når alt kommer til alt så vil hun ha Iphone.

Men er det fordi hun vet at iPhone 4 passer hun eller er det fordi hun har hørt at den skal være bra i fra andre?

Definitivt det andre. Hun sa og isted at hun egentlig ikke kommer til å surfe på mobilen heller, lurer på om jeg bare skal anbefale en doro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...