Gå til innhold

Oktoberfest 2010-SR-L- Canon EF 100mm f/2,8L Macro

Anbefalte innlegg

Bruker: SR-L

Brenvidde: 100 mm

Deltakernivå: Hardcore

Utstyr: Canon 40D, 50D, 7D

Vært med tidligere: Nei

Slenger meg med på denne. Har hatt lyst tidligere også men vært litt for treg.

Velger 100 mm macro siden jeg ikke har brukt den så mye som jeg hadde tenkt. Dette blir en fin anledning til å bli skikkelig kjent med den og jeg kjører hardcore for å tvinge meg selv til å ta bilder hver dag. Har pappaperm som varer nesten ut oktober så det burde være mulig å gjennomføre.

Jeg har som målsetning om å ta ulike bilder fordelt på portrett, macro og generelt, slik at det ikke bare blir blomster og insekter i hele oktober. Jeg kommer også til å veksle mellom farge og sort hvitt alt etter hva jeg synes blir best.

Neppe i denne tråden dere finner de ypperste bildene men jeg skal gjøre mitt beste og lære masse. Kanskje blir bildene bedre i løpet av måneden?

Edit: Oppdatering av hvilket kamera som er brukt. Det ble kjøpt inn nytt i løpet av festen..

Endret av SR-L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-145697-1285931758,4505_thumb.jpg

Var ute på trilletur med datteren min og gikk forbi denne 2cven som jeg syntes var et fint motiv. Forsøkte litt ulike utsnitt men syntes dette ga best balanse. Syntes også det gjorde seg best i sort/hvitt selv om bilen hadde en fin rødfarge.

Så da har jeg visst ikke lov å ta flere bilder i dag og klokken er kun 14..

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Takk for oppmuntrende kommentarer. Kjekt at dere er innom og ser og at bilen vekker følelser:)

Når det gjelder sort/hvitt konverteringen brukte jeg rett og slett en preset i Lightroom (B&W creative preset nr 3 i lightroom 3). Forsøkte først å justere selv og mente jeg var i boks, men så så jeg at preset'en var enda nærmere slik jeg ville ha det så da tok jeg rett og slett den.

Lenke til kommentar

post-145697-1286047024,63_thumb.jpg

Dag 2 bilde. Gikk forbi en butikk i Stavanger sentrum som hadde en god gammel bukkestyre Bianci utstilt i vinduet. Fikk tatt noen fine bilder synes jeg (fra innsiden av butikken altså, tok ikke bilder gjennom vinduet...) men ser i etterkant at jeg må øve litt mer på manuell fokus. Dagens bilde er derfor noe frontfokusert (skulle ha fokus på skruene på pedalen men ligger i stedet innerst i "gropen" nederst), men jeg har ikke mulighet for å ta det på ny siden butikken er stengt... Skulle jeg tatt det på ny ville jeg også ha vinklet det mer slik at jeg fikk med mer av forhjulet som backdrop, og ville da også vurdert å blende ned et hakk eller to for å gjøre hjulet tydeligere. Bildet ble tatt på f/4 1/90 sek på ISO 400.

Takk for tipset forresten Anton. Skal vurdere det i morgen men er redd for å gi meg selv for mye slack...

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

post-145697-1286131921,3623_thumb.jpg

Søndag 3 oktober.

Kjørte broren min til Sola lufthavn i dag og stoppet for å ta noen bilder på vei hjem siden kamera nå er fast følgesvenn hva jeg enn gjør:)

Jeg forsøkte meg egentlig på et bilde av en landing tatt forfra med stor blender og fokus på landingslysene med flyet i bakgrunnen. Jeg snudde meg også for å ta noen bilder etter flyet hadde passert meg også og ble i grunn mest fornøyd med det. Hadde neppe valgt så stor blender hvis dette motivet hadde vært det planlagte men synes i grunn det fungerte bra med fokus på gjerdet og flyet og lysene som bløt bakgrunn.

f/2.8 ISO 100 1/180 sek.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Enig med Euklid.

Men en helt annen ting, hvor på Sola stod du når du tok det bilde?

Jeg stod (halveis oppå et gjerde) ved siden av veien der hvor du nesten får flyene i hodet når du er på vei til flyplassen. Altså på strekket før du evt kjører rett frem over Tananger eller tar til venstre i rundkjøringen mot flyplassen. Har lenge hatt lyst å ta noen bilder derfra men det er sjelden det passer når man er på vei til eller fra flyplassen...

Lenke til kommentar

Mange takk for fine kommentarer. Setter pris på det:)

Dagen i dag ble travel ettersom min kone bestemte seg for at jeg skulle rive ned en vegg i huset for å utvide kjellerstuen. Slik kan det gå..

Jeg kom meg ihvertfall ut i tide til å få tatt et bilde med riktig dato og ble i grunn ganske fornøyd med det også.

Jeg har justert eksponering, sortnivå og hvitbalanse i lightroom for å få det preget jeg ville ha på det.

4. oktober:

post-145697-1286230496,0201_thumb.jpg

ISO 400 f/16 15 sek.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

5. oktober:

post-145697-1286312397,7531_thumb.jpg

Da var det vel på tide med et mer tradisjonelt macro bilde kanskje.

Det var veldig fin og varm høstsol i Stavanger i morgentimene i dag så jeg sprang ut med kamera så snart jeg hadde levert minstegutten i barnehagen. Fant dette motivet litt for seint når solen hadde trukket seg noe tilbake, men det var fortsatt nok til å gi litt varme på bladene.

Klarer ikke å bli helt enig med meg selv om jeg burde brukt mindre blender for å få hele "Telenor propellen" i fokus eller om bakgrunnen da hadde blitt for tydelig. Prøvde ikke mindre blender enn 8.

ISO 800 f/8 1/90 sek

Lenke til kommentar

6. oktober: På vei hjem

post-145697-1286394651,6671_thumb.jpg

En skikkelig regnvåt dag i Stavanger. Herlig høstvær.

Syntes denne dagen fortjente et støvlebilde. Eldstemann på vei hjem fra skolen.

ISO 400 f/4 1/250 sek.

Edit: Bildet måtte nesten få en tittel synes jeg.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...