Gå til innhold

Lydbølger er ikke fysikk.. det er elektronikk


Anbefalte innlegg

lydbølger er ikke fysikk.. det er elektronikk... ser vi hvor mye du vet

 

uansett så sier jeg sannheten rett ut og dere resulterer i å kalle meg masse og si jeg ikke har peiling på ditten og datten når jeg har det selv og erfart forskjellige anlegg i praksis og i tillegg forhørt meg rundt i forskjellige butikker om det og alt mulig.

 

Det eneste som skjer her er at dere blir forbanna på at jeg har rett så dere resulterer i dette idiotiske diskusjonene.

 

men men. dere får bare gi folk feil info så får de bare få crap da de kunne fått bra (sier ikke at 6.5" er crap men man kan få så mye bedre til samme prisen sier jeg)

 

8" er veien å gå for realistisk lyd...8" er mest for pengene...8" er knall lydkvalitet... (iallefall de jeg har, finnes sikkert billigere crap som ikke har like god lydkvalitet men det er ikke mange)

 

kos dere

 

@trådstarter

anbefaler deg veldig sterkt til å gå i en fysisk butikk å få de til å spille for deg og snakke med de forskjellen på 6.5" og 8" og hva som er best for deg og slike ting fordi her får du bare feil info av de andre her...

jeg snakker sannhet men det tålerer ikke de andre så derfor blir det slik

 

Håper du handler noe du blir fornøyd med og ikke sitter i etterkant og tenker, "hmm kanskje jeg skulle hørt på han alikavel"

 

Edit: å brenne 10k er ikke morro uansett om du er rik eller ikke (surere hvis du ikke er rik)

Endret av DrHawkins
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Onkyo 607 ser ut til holde perfekt :)

 

 

så til fysikken av lyden. det som er fysikken i lyd er den omforminga fra elektronisk signal til mekanisk signal. men det betyr ikke at lyd er fysikk... lyd er elektronisk og mekaniskt... det er bare en bitte liten omformingsdel som er fysikk og det betyr IKKE at lyd er fysikk

Lenke til kommentar

en lydbølge er en elektronisk hz.... det er nøyaktig det samme.. det eneste som skjer er at man gjør den elektroniske bølgen om til mekaniske bevegelser i elementet slik at den slår ut og inn. toppen på en bølge så er elementet slått ut, bunnen på en bølge så er elementet dratt inn.

 

det en este fysiske med dette er selve omformingen fra elektronisk signal til mekanisk bevegelse og det er ikke det som er lyden..

 

lyden er bølgen med elektroniske signaler som kommer fra FM/cd spiller/mp3 filer elelr whatever også videre til forsterkeren som forsterker det hele som så sender det videre til høytalerne for så å gjøre det om til bevegelser i elementet

 

Lyd signaler er ingen fysikk i det hele tatt... lydsignalene er de samme helt fra kilden til selve høytaleren = elektronsike signaler = hz = lydbølger

 

det eneste lille tingen som kalles fysikk i dette er selve omforminga fra elektroniske bølger til mekaniske bevegelser og det har ingenting med selve lyden å gjøre

 

Lyd er ikke fysikk nei.. ikke en plass.. den må du lengre ut på landet med

 

og jo, det går lyd gjennom kablene

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

en vibrasjon er en hz... hz er til å beregne bølgelengder og slike ting ja men i en forsterker får det elektronisk. i høytaleren som trenger strøm for å drives er elektroniske. cd-spiller/FM/alt som er kilder til lyd bruker elektronikk

 

da er lyden elektronisk da den reiser gjennom elektriske signaler

 

en lydbølge er nøyaktig det samme som en bølgelengde aka hz

 

dette er ingen fysikk...

 

hvis du vil så kan du lete det opp på wikipedia så står alt der. du har quota en bitteliten del som tilsier ingenting av det vi diskuterer her

 

lyd er ikke fysikk. lyd er bølge akkurat som det AC er

 

har du gått ferdig elektronikk skolen kanskje? jævla dumt spørsmål å spør meg om jeg har gått fysikk. da har sikkert du gått elektronikk når du har gått fysikk.

 

viser bare iq`en din i det hele. det finnes fysikk i lyd men det er bare selve omforminga til mekaniske siignaler. det er ikke lyden. lyden er noe helt annet enn fysikk. tror du skal gå spørre læreren din om hva faen lydsignaler er fordi du har tydeligvis ingen aning

 

det er jo som å diskutere med en fjortiss som ikke har peiling men tror han har peiling så skal han begynne å utveksle at han har gått det og det også få meg til å tro at det hjelper så sinnsykt på kunnskapen

 

lyd er ikke fysikk akkurat som det står på wikipedia

 

lyd er bølger av signaler... elektroniske signaler da du får strøm i deg av lydbølger.. noe du ikke har lært da du ikke har gått elektronikk

Lenke til kommentar

en vibrasjon er en hz... hz er til å beregne bølgelengder og slike ting ja men i en forsterker får det elektronisk. i høytaleren som trenger strøm for å drives er elektroniske. cd-spiller/FM/alt som er kilder til lyd bruker elektronikk

 

da er lyden elektronisk da den reiser gjennom elektriske signaler

 

en lydbølge er nøyaktig det samme som en bølgelengde aka hz

 

dette er ingen fysikk...

 

hvis du vil så kan du lete det opp på wikipedia så står alt der. du har quota en bitteliten del som tilsier ingenting av det vi diskuterer her

 

lyd er ikke fysikk. lyd er bølge akkurat som det AC er

 

har du gått ferdig elektronikk skolen kanskje? jævla dumt spørsmål å spør meg om jeg har gått fysikk. da har sikkert du gått elektronikk når du har gått fysikk.

 

viser bare iq`en din i det hele. det finnes fysikk i lyd men det er bare selve omforminga til mekaniske siignaler. det er ikke lyden. lyden er noe helt annet enn fysikk. tror du skal gå spørre læreren din om hva faen lydsignaler er fordi du har tydeligvis ingen aning

 

det er jo som å diskutere med en fjortiss som ikke har peiling men tror han har peiling så skal han begynne å utveksle at han har gått det og det også få meg til å tro at det hjelper så sinnsykt på kunnskapen

 

lyd er ikke fysikk akkurat som det står på wikipedia

 

lyd er bølger av signaler... elektroniske signaler da du får strøm i deg av lydbølger.. noe du ikke har lært da du ikke har gått elektronikk

 

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Du klarer, etter å ha fått en ganske grei definisjon på wikipedia servert på et sølvfat, å vri dette tilbake til finnepå-vrøvlet ditt om hva du innbiller deg at lyd er.

 

Er lyd det samme som papir fordi du kan skrive ned noter på et papir? Grunnen til at vi bruker elektrisk strøm for overføring og behandling av lyd er at vi har gode metoder for forsterkning av bølgene, det kan lagres, og det kan overføres noenlunde tapsfritt, selv analogt. Det betyr ikke at lyd ER elektriske bølger, for det er det nemlig ikke.

 

Lyden du får ut av høyttaleren din er strøm helt til den når spolen i høyttaleren som bruker elektromagnetisme til å gjøre om strømmen til bevegelse (fysisk) som igjen setter luften (fysisk) i bevegelse, som igjen forplanter seg i øremuslingen din som VIBRASJONER og setter flimmerhårene i det indre øret i BEVEGELSE.

 

Til opplysning er jeg ganske stabil i både elektronikk og fysikk, og har relevant utdanning på begge områder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

les overskrifte på wikipedia: Physics of sound.... fysikken av lyden... ikke at fysikk er lyd eller at lyd er fysikk... men at en liten del av lyden er fysikk: aka omforminga til mekaniske signaler

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound

 

 

selve lydbølgen er elektroniske signaler

 

omforminga av signalene til mekaniske bevegelser omhandler fysikk

 

enklere sagt kan det ikke bli

 

du kan ikke sammenligne noter og lydbølger da vettu. sinnsykt for et hode på du altså

 

hahahahah du har faen ingen utdanning innen noen av områdene fordi da hadde du visst dette. den der må du så sinnsykt mye lengre ut på landet med at det landet finnes ikke her på jorda...

 

 

Lyd er ikke fysikk. omforminga er... lydbølger er elektroniske signaler... hadde vi ikke hatt emp felt rundt jordkloden så kunne vi ikke hatt lydbølger eller strøm.

 

det er fordi emp feltet sørger for slik at vi kan ha strøm og elektronikk fungerende her på jorda..

 

elektroniske bølger måles i hz (lengden og antall bølger per sekund) og man måler lydbølger i hz..

 

lydbølger er elektroniske signaler uansett hvor du snur deg.... FM bølger i lufta er også elektroniske signaler og de er lyden..

 

strømmen er også lyd men ikke i en bestemt tone eller går ikke til noe som omformer den slik at øret og hjernen tyder dette....

 

ta 2 ledninger litt ifra hverandre så det gnistrer så hører du strømmen aka strømbølgene/lydbølgene og det fordi de er innenfor rekkevidde \av det vi kan tyde

 

du må tydeligvis tilbake på skolebenken igjen fordi dette kan du ikke

Lenke til kommentar

les overskrifte på wikipedia: Physics of sound.... fysikken av lyden... ikke at fysikk er lyd eller at lyd er fysikk... men at en liten del av lyden er fysikk: aka omforminga til mekaniske signaler

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound

 

 

selve lydbølgen er elektroniske signaler

 

omforminga av signalene til mekaniske bevegelser omhandler fysikk

 

enklere sagt kan det ikke bli

 

du kan ikke sammenligne noter og lydbølger da vettu. sinnsykt for et hode på du altså

 

hahahahah du har faen ingen utdanning innen noen av områdene fordi da hadde du visst dette. den der må du så sinnsykt mye lengre ut på landet med at det landet finnes ikke her på jorda...

 

 

Lyd er ikke fysikk. omforminga er... lydbølger er elektroniske signaler... hadde vi ikke hatt emp felt rundt jordkloden så kunne vi ikke hatt lydbølger eller strøm.

 

det er fordi emp feltet sørger for slik at vi kan ha strøm og elektronikk fungerende her på jorda..

 

elektroniske bølger måles i hz (lengden og antall bølger per sekund) og man måler lydbølger i hz..

 

lydbølger er elektroniske signaler uansett hvor du snur deg.... FM bølger i lufta er også elektroniske signaler og de er lyden..

 

strømmen er også lyd men ikke i en bestemt tone eller går ikke til noe som omformer den slik at øret og hjernen tyder dette....

 

ta 2 ledninger litt ifra hverandre så det gnistrer så hører du strømmen aka strømbølgene/lydbølgene og det fordi de er innenfor rekkevidde \av det vi kan tyde

 

du må tydeligvis tilbake på skolebenken igjen fordi dette kan du ikke

 

Hahahaha :D Tidenes innlegg!

 

Men vi må nesten få en moderator til å skille ut dette som egen diskusjon, så kan vi diskutere videre i Teknologi og Vitenskap... dette ble veldig off topic. Uansett kan du forberede deg på lite støtte for vissvasset ditt.

 

PS: Som en liten bonus til deg til slutt: elektronisk strøm er også fysikk. Det er elektroner som beveger seg (fysisk) i en elektrisk leder. Så du har uansett feil.

 

Har aldri sett noen som klarer å skrive så mange innlegg uten å få NOE rett før :)

 

PPS: Grunnen til at du kan høre lyden fra strømmen er at det er AC med en frekvens på 50Hz, men det er ikke strømmen direkte du hører... det er fysiske lydbølger som lages fordi luften ekspanderer på grunn av varmen.

 

PPPS: Lydbølger er ikke elektriske :D

  • Liker 7
Lenke til kommentar

@pifler

som sagt så tror jeg du må gå på skolen om igjen fordi det ser ikke ut som du i det hele tatt forstår fysikk. fysikk omhandler ikke alt som er fysiskt vettu...

 

lydbølger er elektriske da de bærer på strøm og strøm bærer på lydbølger.. du har tydeligvis ikke peiling på lyd så du stryker momentant fra alt som heter lyd og anlegg

 

der er en ting som skjer med lyden som er innenfor fysikk som er når det omformes fra elektriske signaler til mekaniske bevegelser

 

lyden i seg selv er hertz.. hertz er en betegnelse på hvor mange bølgelengder man får i et sekund i både strøm og lyd men hertz opererer kun innenfor elektriske signaler, ingenting anna....

 

 

@espen3

hvis de har hifiklubben elelr andre kjeder som selger high end sorround sett så bare stikk innom å hør med de

man trenger ikke alltid en forsterker til 7-8k forå drive 20k lyd... det er snakk om rms og max watt fra høytalerne som bestemmer hvor stor forsterker man skal ha.

man bør holde seg så nerme max watt som mulig da sjansen for å sprenge høytalerne er minimale og sjansen for å ødelegge forsterker er minimal.

 

hvis man har rms watt på 100 og max watt på 250 er en forsterker fra 200w til 250w perfekt

en forsterker på 50w vill drive de men sjansen for å sende forvrengt signal akak sprenge høytalerne er maximale og ødelegge forsterker er maximal dermed så er forsterker som holder opp mot max watt det perfekte man kan ha ;)

 

sikkert noen som sier imot det men det er bare å spørre folk selv

 

Det er derfor regel nr 4 er så riktig. Jo større forsterkeren din er, jo mindre er sannsynligheten for at du kommer til å skru såpass høyt opp at den sender ut forvrengt lyd til høyttalerne. Dette er i bunn og grunn den beste beskyttelsen du har mot å sprenge høyttalere (men du kan klare det likevel hvis du går inn for det…).

http://www.hifiklubben.no/bibliotek/artikler/lyd/566.htm

les alt på linken

Lenke til kommentar

@pifler

som sagt så tror jeg du må gå på skolen om igjen fordi det ser ikke ut som du i det hele tatt forstår fysikk. fysikk omhandler ikke alt som er fysiskt vettu...

 

lydbølger er elektriske da de bærer på strøm og strøm bærer på lydbølger.. du har tydeligvis ikke peiling på lyd så du stryker momentant fra alt som heter lyd og anlegg

 

der er en ting som skjer med lyden som er innenfor fysikk som er når det omformes fra elektriske signaler til mekaniske bevegelser

 

lyden i seg selv er hertz.. hertz er en betegnelse på hvor mange bølgelengder man får i et sekund i både strøm og lyd men hertz opererer kun innenfor elektriske signaler, ingenting anna....

 

Dette går jo tydeligvis ikke inn hos deg. Du finner som vanlig på dine egne definisjoner som passer inn i din eventyrverden der du har rett og alle andre har feil.

 

Physics (Greek: physis – φύσις meaning "nature") is a natural science that involves the study of matter[1] and its motion through space-time, as well as all applicable concepts, such as energy and force.[2] More broadly, it is the general analysis of nature, conducted in order to understand how the world and universe behave.[3][4][5]

 

Jeg vet at det blir litt vanskelige ord her, men kort fortalt står det at fysikk er et samlebegrep som favner om all kunnskap om energi, krefter og bevegelse.

 

Kan du vennligst finne en kilde som er enig med deg i at lydbølger bærer på strøm? Dette er rent vissvass (som alt annet som kommer fra deg), da lydbølger er endringer i trykk i et medium.

 

Lyd er det øret vårt kan høre, ikke noe annet. Øret kan ikke høre elektrisk strøm, ergo er ikke elektrisk strøm lyd. Tydelig at teskjeer ikke er nok for å få inn dette hos deg.

 

Og nå, selv etter at jeg har forklart deg minst en gang hva Hertz er (hadde et helt avsnitt om det tidligere) klarer du å lire av deg litt pølsevev om hva det er i din eventyrverden.

 

Den korrekte forståelsen av hertz er (som tidligere nevnt) svingninger per sekund, eller frekvens om du vil. Dette brukes (som også tidligere nevnt) ikke kun om elektrisitet, men om alle svingninger. Som nevnt har en stemmegaffel eller en gitarstreng en frekvens, selv om det ikke er elektrisk (woops!)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hertz

 

Fra artikkelen:

 

Sound is a traveling wave which is an oscillation of pressure. Humans perceive frequency of sound waves as pitch. Each musical note corresponds to a particular frequency which can be measured in hertz. An infant's ear is able to perceive frequencies ranging from 20 Hz to 20,000 Hz; the average human can hear sounds between 20 Hz and 16,000 Hz.[6] The range of ultrasound, infrasound and other physical vibrations such as molecular vibrations extends into the megahertz range and well beyond.

 

Jeg uthevet noen viktige punkter så det blir lettere for deg.

 

Jeg skjønner ikke hvor du får selvtilliten din fra når det gjelder dette. Du har jo virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Kanskje greit å høre på wikipedia og folk som ikke strøk i naturfag på ungdomsskolen iblant?

Endret av pifler
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

DrHawkins: Du blander begreper og definisjoner og enheter stygt mye her, desverre.

 

"A wave that transmits sound. Sound is a mechanical wave which results from the longitudinal motion of the particles of the medium through which the sound wave is moving. If a sound wave is moving from left to right through air, then particles of air will be displaced both rightward and leftward as the energy of the sound wave passes through it. The motion of the particles parallel (and anti-parallel) to the direction of the energy transport is what characterizes sound as a longitudinal wave."

 

http://www.research.ibm.com/people/l/lvsubram/teaching/speech/speechterms.htm

(Søkte på define: sound wave på google)

 

Edit: Skal bare finne noe mat så skal jeg skrive noe litt mer on topic :)

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar

nå skal vi heller se hvem som prate mannskit her i gården:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_signal

 

An audio signal is a representation of sound waves in a different form. Typically this is an electrical voltage

 

Microphones convert sound pressure waves into voltage, an electrical audio signal.

 

Electric energy flows through a circuit as voltage. The opposition to voltage is impedance. Impedance is measured in ohms. To measure electric energy in an audio signal, decibels are used in relation to either power (dBm) or voltage (dBu or dBv, and dBV). dBm was originally used, but is no longer as popular as the other units.

 

 

http://www.mediacollege.com/audio/01/sound-waves.html

In an electronic signal, high

 

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100222061200AA7fgYv

Lenke til kommentar

nå skal vi heller se hvem som prate mannskit her i gården:

 

Så fint at du har lært deg å bruke wikipedia :) Synd du er på feil artikkel... det du skal på er "sound", som betyr "lyd".

 

Jeg har jo allerede sagt at lyd kan gjøres om til et elektrisk signal, men det er fortsatt to helt forskjellige ting...det du skriver nå er ikke nytt for noen...

Lenke til kommentar

les quote 2, det med mikrofonen

 

så du sier at alle som bruker mikrofon egentlig ikke skaper elektriskt signal

 

all lyd uansett er elektriske da du kan få strøm i deg hvis du forsterker signalet høyt nok

 

det er så mikro med strøm i lyd signalene at man ikke merker det eller får strøm i seg sånn uten videre men det tar det ikke vekk fra elektroniskt signal

 

alle ting i dag som lager eller gir fra seg lyd går på strøm og elektronikk. det er ikke en plass som det brukes ikke elektriske ting for å skape lyd (utenom munnen)

når du prater så lager du vibrasjoner i luften men mer viktig: du lager bølgelengder, og de bølgelengdene er elektriske uansett hva men i så små forhold at man merker det ikke

 

du vet hver gang du varmer opp eller kjøler ned rommet ditt.. eller puster i mange minus grader så skaper du mikro mikro torden og lyn. men resistansen i luften er for stor til at det kan gå gjennom slik at det kommer lyn. men det tar ikke vekk det faktum at man lager mikro torden når man puster i minus grader eller varmer opp/kjøler ned rommet ditt

(varm luft møter kald luft eller omvendt)

 

slik er det med lydbølger au, ting er så små at det ikke brytes gjennom men det tar ikke vekk fatkum at det er slik

 

lydbølger er elektriske uansett hvor det kommer fra

 

man finner mye nyttig på nettet vettu, noe du kanskje trenger å lære deg

Lenke til kommentar

 

alle ting i dag som lager eller gir fra seg lyd går på strøm og elektronikk. det er ikke en plass som det brukes ikke elektriske ting for å skape lyd (utenom munnen)

 

 

Vuvuzuela! neida, men kan jo trekke inn orgel, piano, gitar, trommer, fløyter osv.

 

Det er forresten ingen som har sagt at det ikke er elektrisitet som er med på å skape lyden som kommer ut av en høyttaler, men det betyr ikke at lyden er elektronisk. Jeg er ingen ekspert på dette området, men slik jeg har forstått det så bruker vi strøm til å sette elementene i bevegelse som igjen fører til at luften beveger seg og vi hører lyd ved at trommehinnen bever seg.

 

Trådstarter: Kjøp en reviever i priskalssen du har råd til og pass på at dne har "pre-out". Dette gjør det mulig å koble på en effektforsterker senere. Du får nye effektforsterkere ned i 5000kr som er vesentlig sterkere enn recievere i 15000-20000kr klassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forresten ingen som har sagt at det ikke er elektrisitet som er med på å skape lyden som kommer ut av en høyttaler, men det betyr ikke at lyden er elektronisk. Jeg er ingen ekspert på dette området, men slik jeg har forstått det så bruker vi strøm til å sette elementene i bevegelse som igjen fører til at luften beveger seg og vi hører lyd ved at trommehinnen bever seg.

 

Nei, det er virkelig ikke så vanskelig å forstå for de fleste :)

 

Vi bruker en høyttaler for å omforme et elektrisk signal til lyd, så enkelt er det :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...