Gå til innhold

Lost 6x05: "Lighthouse" (USA)


Anbefalte innlegg

Claire er gæren og sjuk i huet, Jack er en forbanna idiot, Jacob og Hurley er skitkule.. Dæven, dette er bare helt sykt! Skjønner rett og slett.. ingenting!

 

EDIT: FAEN! Jin er så jævla idiot! Hvorfor kunne han ikke bare sagt at han mente det med Claire? Nå blir det MiB at the Temple neste episode.. Claire er jo totalt infecta, ikke på linje med Rosseau som faktisk var ganske normal. Hun er jo direkte skutt! Fy søren!

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt sant, men alikevel, dette hadde jeg aldeles ikke trodd. Ventet litt mer Rosseau, men Claire er meget, meget langt i fra å i det hele tatt være lik Rosseau. Kan ikke sammenlignes!

 

Men at hun står der og sier at hun må drepe Katie fordi hun har oppdratt Aaron, når Claire faktisk gikk fra Aaron i skogen, skjønner jeg ikke. Det er jo hennes egen feil?

 

Klarer ikke vente på neste episode! Men også, som det blir sagt tidligere, nå begynner manusforfatterne å få dårlig tid, for her er det mye som skal nøstes opp i - veldig mye.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Tja, ser på den sannsynligheten som veldig liten, men det er klart de kan jo finne på å sende en skikkelig twist i trynet på oss. Men Jacob virker jo selv å mene at Jack er viktig, og hadde det vært Christian så burde vel navnet hans ha vært strøket ut nå.

 

 

Kanskje Jack's destiny er å få Christian strøket av listen? :D

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Lighthouse

Sesong 6 – Episode 5

 

normal_lighthouse728.jpg

 

Tittelen på episoden

Diskuterte med en kompis om hva tittelen betydde. Jeg tenkte først på en DHARMA-stasjon, men det viste seg å være feil. Det var bokstavelig talt et fyrtårn på øya.

 

Flash-sideways

Veldig kult at blindtarmoperasjonen kom i bildet igjen. Det er en av de mest malplasserte historiene i sesong 4, som jeg alltid har håpet ville ha noe å si i det store bildet. Det har det endelig. Jack har visst fjernet den som 7/8-åring, en operasjon han burde huske. Jeg hadde en øre-operasjon da jeg var 9 år, og husker masse. Jack husker egentlig ikke operasjonen, men sier: «I guess I should» med et forvirret blikk. Jack er også en mann av god hukommelse, så hvorfor har han nesten ingen minner av dette og hvorfor ble han syk av blindtarmen 30 år senere i den andre tidslinjen. Mest sannsynligvis har nok den originale tidslinjen noe å si for dette. Akkurat som det såret Jack har i premieren, som er kanskje et sår han har fått på øya eller får. Hans blindtarmoperasjon som 7/8-åring hendte pga den originale tidslinjen. Hadde han ikke tatt ut blindtarmen i «Something Nice Back Home», hadde han heller ikke hatt et sår av dette i denne episoden.

 

Noen ganger tenker jeg på «Fringe», og Peter Bishop. Han husker at arret på G.I. Joe var på den andre siden, Walter nevner ting Peter og han gjorde, noe Peter ikke husker osv. Til slutt, i første sesongavslutning, viser det seg at Peter er fra en annen tidslinje. Her, i Lost, får vi flere hints på vage minner fra den andre tidslinjen.

 

Alle drikker også MacCutcheon for tiden.

 

David Shephard var godt spilt av samme karen som spilte unge Michael Scofield i Prison Break, og interessant måte å flette inn en sønn i livet til Jack. Jeg tenkte først på om dette var et annet resultat av det vi så i flashbacket til Jack i «The Hunting Party». Jeg synes alltid det var rart at Sarah sa hun tok en graviditetstest, og den var negativ. Det hadde vært spennende om dette viste seg å være en annnen vei historien gikk om hun fikk et positivt resultat. Dette kan desverre ikke være tilfelle siden David er ca. 13, og denne hendelsen skjdde noen år før 2004. Men det kan likevel være Sarah Shephard, om de ble gift mye tidligere. Der kommer også course-correcting på plass igjen. De er ikke sammen lenger.

 

Flash-sidewaysene har en veldig fint tone. De er veldig like flashbackene i de tre første sesongene, som forholdt seg til et lite tidsrom. Det er en av de tingene jeg savner. De fleste flashbacks de første årene foregikk på noen dager, mens i senere tid har flashbackene gått fra barndommen og til ulike deler i voksenlivet, type Greatest Hits. Dette funker brilliant, men savnet hvordan de gjorde det før. Tilbake til tonen på flash-sideways. Det er nesten jeg venter på at noe fryktelig kommer til å skje, fordi mange karakterer løser opp konfliktene så fint.

 

Nå som alt er så fint, håper jeg på at vi ser flashsideways der Ben lever på fastlandet med Annie. Det hadde vært søtt.

 

Noen ganger får jeg samme følelser ovenfor disse flash-sidewaysene som jeg fikk fra «Through the Looking Glass», før avsløringen på at det var flashforwards. Jeg tenkte og grublet på hvorfor de viser oss dette. Hva trenger vi å vite? Det siste vi fikk fra Jacks liv var avsløringen på tatoveringene hans, så hvorfor ser vi dette? Jeg tenker noen ganger disse tankene på disse flash-sidewaysene, men mulig det er her den store twisten ligger? Det er noe ved disse flash-sidewaysene som vi overser, eller noe ved disse historiene som ender opp med å være utrolig viktig.

 

Til slutt går Jack inn i en bygning, en audition, der det står «Welcome all candidates» på en poster. Veldig nice! David spiller Fantaisie-Impromptu av Chopin, det samme som Faraday spilte i «The Variable». Dette var en fin scene, og viser at disse flash-sidewaysene hadde veldig mye hjerte. Scenen på slutten, der Jack forteller David at han ikke bryr seg om at David feiler, fordi hva som enn skjer så er Jack glad i David var veldig rørende. David minner mye om Jack, og det Jack sa tidligere i episoden om at han var redd for Christian når han var yngre, kan også sies om David. Jeg tror det er mange likheter i personlightene til David og Jack.

 

normal_lighthouse530.jpg

 

Episoden speilet «The White Rabbit» veldig fint, akkurat som tidligere episoder denne sesongen har speilet sesong 1-episodene. I begge episodene leter de etter faren, Christian, og «Alice in Wonderland» dukker opp i begge episodene. Jack finner nøkkelen til huset under en kanin, vi ser kista til faren i hulene og Jack som forteller at han fant stedet, ikke ved å lete etter vann som Hurley sa, men ved å jage en visjon av Christian.

 

Så dukker Dogen opp, som passer fint at de møttes her og på øya. Våre karakterer er ment for å dulte bort i hverandre.

 

Claire og Jin

Hvorfor var ikke Claire så glad for å se Jin. Dette er den første hun har sett av 815-overlevende på 3 år. Er vel sykdommen som har tatt fatt på henne.

 

normal_lighthouse300.jpg

 

Når jeg observerer området Claire har satt opp et lite skjulested, så er området i nærheten av The Staff, den medisinske stasjonen. Samme planteliv og trær på dette området. Er det noen grunn til at hun har valgt å være her, i nærheten av denne stasjonen?

 

Claire er gæren. Hun var «the heart and soul» blant de overlevende, men nå økset hun en av The Others i brystet.

 

Som det ble sagt i «What Kate Does». Claire har nå fått en Rousseau-liknende rolle. Hun har til og med dynamittkuber fra The Black Rock, akkurat som Rousseau. Og Jin er også personen som først møter begge disse gale kvinnene. Jeg begynner nå å tro at Rousseau var infisert, bare hun ble det senere. Hun var ikke infisert da hun skjøt Robert, men sykdommen kom til henne etterhvert, og likheten mellom Claire og Rousseau er der for å gi oss den meldingen. Claire har en skummel dukkeliknende sak i en krybbe, som hun bruker som komfort, for at hun ikke har Aaron. Dette minnes også om Rousseaus musikkboks, som hun trengte for seg selv. Det er mulig MIB fortalte Rousseau at hun aldri har sett The Others, og overbevisningen fra han var så stor at hun trodde ham, og sa det deretter til Sayid.

 

normal_lighthouse758.jpg

 

Hvorfor fant Jin på å si at han så Aaron i tempelet og at The Others har han? Om ikke Jin har et ekstra kort i bakermet, var ikke dette så lurt. Jeg lurer på om Jin har tenkt å lure Claire inn i tempelet, og kanskje har han en plan.

 

Jeg begynte å tenke i denne episoden angående det ene flashet til Desmond i «Greatest Hits». Han forteller at han så Claire og ungen hennes som går ombord et helikopter som letter fra øya. Hva om dette er et frampek på noe som skjer i denne sesongen, og Claire kommer seg av øya, bare at det ikke er hennes baby hun holder, men noen andres. Og at helikopteret tilhører den fremmede som er på vei mot øya. Kanskje hun blir banished fra øya, slik som Widmore?

 

Deretter kommer Flocke inn og Claire sier at dette er hennes venn som hun nevnte tidligere. Hun sa at de som har fortalt om at The Others har tatt Aaron er hennes far og hennes venn. De fleste ville trodd at det betydde at Christian og MIB er to forskjellige, men jeg tror det er bare det at hun ikke hadde infeksjonen da hun møtte Christian. Christian fortalte at The Others tok barnet, hun fikk infeksjonen i seg, og nå ser hun MIB i alle formene og har blitt fortalt av han/det at The Others har tatt barnet. Det er derfor hun ser at det er hennes venn og ikke Locke, fordi hun har The Darkness inne i seg. Hun husker Jin, så hun husker det som skjedde før hun ble infisert. Derfor er Christian og MIB to forskjellige, fordi hun så Christian før hun fikk sykdommen. MIB, i en eller annen form, kom muligens til henne etter at hun flyktet fra tempelet, eller at det var MIB som hjalp henne å flykte fra tempelet. Hadde f.eks. Ben hatt sykdommen hele tiden hadde han skjønt at det var MIB som var hans mor i jungelen, Alex under tempelet og Flocke.

 

Michael Giacchinos beste år

Jeg måtte lage en egen undertittel for Michael Giacchino. Sesong 5 var en veldig svak sesong for scoringen. Selvsagt har vi Miles sitt tema, Eloise Hawkings tema, Faradays følelsestema, Suliet-temaet og i det minste Jacobs tema som er skambra episk, men bortsett fra det er det mye variasjoner fra tidligere temaer. Det er egentlig Eloise Hawkings tema og Jacobs tema som står veldig sterkt ut.

 

Men i denne sesongen, kun 5 episoder inn, så har vi masse ny og god musikk.

 

LA X temaet hørt i det flyet lander. Har lært det på piano, og det er så følelsesmessig vakkert.

Tempel-temaet er badass, og vi hørte det en del i denne episoden også.

Flashsideways-Kate tema, Bernard Herrmann-aktig

Flashsideways-Locke tema, hint av Locke'd Out Again

Flashsideways-Jack tema, hint av Flying High

 

 

Jack og Hurley

 

Jacob! Så godt å se han igjen. Jeg var redd vi kom til å miste denne mystiske karakteren i finalen, men den som dør på Lost, kommer stadig tilbake igjen. Dukket opp i premieren, og flere ganger i denne episoden. Her bøyer Jacob seg over vannet. Han observerer vannets mørkhet?

 

Dogen er en interessant karakter, men jeg føler nesten han stjeler litt av mystikken som Richard Alpert har hatt gjennom tidene. Uansett, kult øyeblikk da han tok Hurley i å snoke rundt, og Hurleys svar var: «I'm a big fan of temples, and like, history, all the Indiana Jones stuff».

 

Kjemien mellom Jacob og Hurley var helt herlig. De burde hatt en egen serie sammen. «You made me write down way too much stuff and I just lied to a samurai!»

 

Hurleys måte å få Jack til å komme videre var: «You have what it takes». Her har vi en referanse til Jacks første centric-episode, «White Rabbit», der Jacks to eneste gutteflashbacks omhandler denne hendelsen. Han blir slått ned av en kar som ligner på Keamy, og får høre når han kommer hjem at han ikke har «what it takes». Dette er en av de barnesamtalene man husker resten av livet, og derfor satte det en stuck i Jack da han hørte det fra Hurley.

 

Noe jeg synes var et fint gjensyn var området Hurley og Jack gikk ved i denne episoden. Det var den samme stien og ved den samme elven som de gikk i to episoder. De har samme kamerabevegelse i alle tre episodene. Det er snakk om Kapena Falls, der A-teamet gikk i «Exodus» og der A-teamet gikk i «Live Together, Die Alone». Da vi så en mørk sekk liggende ved steinene, trodde jeg seriøst at det var en av sekkene de hadde i «Live Together, Die Alone», fordi her møtte de på to av the others, det ble noe skyting og her avslørte de Michaels plan om å ta med de fire til The Others. At sekken var noe de hadde glemt fra den finalen?

I denne episoden her viste det seg at det var bare Kate som fylte vann. Uansett, Hurley sier: «She's kinda not invited,» og lett som det er, Kate blir ikke med.

 

Shannons inhalator! Hahaha. Er dette en referanse til ComicCon, der Jorge Garcia spurte Damon og Carlton om å besvare alle spørsmål, og det spørsmålet han stiller er: Hvor ble det av Shannons inhalator, hvis Sawyer ikke hadde den? Egentlig skulle de skrive den inn i «Exposé», med Paulo som plukker den opp, men det ble ikke noe av. Jeg antok at den lå i havet et sted. Morsomt nok lå den rett foran øynene på karakterene, foran en av inngangene til hulene.

 

normal_lighthouse338.jpg

 

Et veldig fint gjensyn var the caves. Jeg trodde vi aldri kom til å komme tilbake dit, fordi det settet eksisterer ikke lenger. Her kom vi tilbake, selv om det ikke var det samme settet? Inngangen til hulene var kjemperart, for det hadde vi jo aldri sett før. Men hulene hadde flere innganger regner jeg med, for området var noe vi ikke hadde sett før.

 

Hurley går bort til de råtne skjellettrestene av Adam og Eva, som vi ikke har sett på 101 episoder. Dette må vel være det lengstlevende mysterie vi ikke har sett snurten av siden det ble introdusert. «What if we time-travelled again, to like, dinosaur times? And then we died and we got buried here? What if these skeletons are us?» sier Hurley, bare for å sparke i gang hukommelsen til de som har glemt skjellettene. Dette var bare et signal fra forfatterne på at dette er et mysterium som snart vil bli oppklart.

 

Lighthouse

 

normal_lighthouse465.jpg

 

Uansett om det er sesong 1 eller sesong 6, er det like spennende å komme til en ny location på øya. Det mister aldri effekten. Alltid er det like kult.

 

Utrolig kult øyeblikk da vi så bilder inne i speilet mens Hurley vridde på hjulet. Det får meg til å tenke på hvordan monsteret scannet mennesker og fikk bilder av steder, mennesker og hendelser fra livet deres. Det samme gjør fyrtårnet også, bare det viser et bilde fra personens liv.

 

Candidates

Trodde ikke vi kom tilbake til denne ennå. Det var veldig fint å få noen ekstra navn. Kate Austen er med på listen, og hun er ikke krysset ut. Det er viktig. Hun er ikke på den mystiske tallrekken, mest sannsynligvis er hun ikke den som blir den neste Jacob, men hun er fremdeles en kandidat. Og enda viktigere, en kandidat MIB ikke vet om. Fint det ble oppklart iallefall. Dawson er på lista også.

 

Candidates-avsløringen i denne episoden «speilet» (bokstavelig talt) den forrige avsløringen. Vi er sammen med MIB inne i en mørk grotte, mens her er vi i et «light»house sammen med Jack, som jeg tenker blir den neste Jacob. Det er Jacobs tema vi hører i denne candidate-revealen, mens MIBs tema høres når vi ser listen over candidates i forrige. Da vi så det første bildet, som var det asiatiske tempelet der Sun og Jin giftet seg, trodde jeg at dette speilet viste flash-sidewaysene, fordi de er tross alt det som speiler denne tidslinjen. Da hadde det vært interessant, om Desmonds navn i flash-sideways er Desmond Wallace, istedenfor Desmond David Hume.

 

Ja, fordi på nr. 108 har vi navnet Wallace. Jacobs instruksjoner til Hurley var å sette gradskiven til 108 grader, så det er mulig at det er en viss Wallace som kommer til øya. Men populære teorier er at det er Desmond som kommer til øya. Selvsagt er Wallace krysset ut, men personen kan være viktig for det. Trenger ikke å være en kandidat for å ha noe si for øya. Både Faraday, Linus, Charlie, Charlotte og flere har hatt mye å si for øya, men er ikke kandidater. Eller isåfall var de kandidater før de døde.

 

normal_lighthouse585.jpg

 

Men jeg håper ankomsten til vedkommende er kul. Jeg håper egentlig på at mange kommer, fordi det er en del karakterer jeg vil ha på øya i det vi nærmer oss slutten. Jeg vil at Charles Widmore kommer endelig til øya og ender sin konflikt med Ben. Jeg vil at Walt skal tilbake til øya for å finne Vincent igjen, og kanskje gå dypere inn i kreftene hans. Jeg vil at Desmond skal komme tilbake fordi han er veldig viktig, tidens regler gjelder ikke han og øya er ikke ferdig med han. Jeg vil at Aaron skal komme til øya, som en ung mann og jeg vil at DeGroots eller Alvar Hanso kommer til øya, bare fordi det er min ønsketenkning.

 

Grunnen til at Jacob ikke var så irritert for at speilet er ødelagt er fordi vi har bare noen få kandidater igjen. Alle er også på øya, og Jacob er jo død. Da trengs det ikke noe speil. Dette er bare progress, og det nærmer vi oss slutten på. «It only ends once», som Jacob sa, og slutten er veldig nær, ikke bare for serien, men for Jacob og MIBs rivaleri. Hvis Jack blir den neste Jacob, finner han dermed en ny måte å se etter andre kandidater til å erstatte han. Det blir en ny tid. Dessuten var ikke poenget å hjelpe de som kommer, men det viktige var å få Jack dit. Det sa Jacob tidligere, at det var utrolig viktig å få Jack med.

 

Nå må Jack stirre på havet for å finne ut hvor viktig han er. Jack blir nok den neste Jacob. Han stirrer nå på havet for å finne sin plass her på øya, hvorfor han er her.

Jacob sier til Hurley at noen er på vei til tempelet og musikken i bakgrunnen i denne scenen er tatt rett fra statue-avsløringen i «The Incident». Det er ikke tid for å redde de på tempelet nå. Jack har knust speilet, og nå er opptrappingen over. Jeg håper at nå går vi inn i en ny fase i denne sesongen slik vi også gjorde i forrige sesong etter episode 5.

Endret av Choekaas
Lenke til kommentar

Hadde vært litt tøft om Ben og Danielle Roussau var sammen i den nye tidslinjen, fikk datteren Alex der og nå oppdro henne sammen, eventuelt at Ben stakk av med henne så ting blir "som før". Men i og med at det da er en annen far kan hun jo ikke være den samme Alex, så jeg tviler på at dette skjer.

Lenke til kommentar

:w00t:

Bra recap, men etter min mening er det 99.9% sikkert at Flocke er MiB, noe annet gir ikke mening.

 

Gyldig argument! Kan godt være jeg er på villspor her.. :)

Men hvordan forklarer du alle visjonene av Christian off-island?


  •  
  • Han ble sett av Jack i sykehuset.
  • Han ble også sett av Michael i båten rett før den eksploderte.

Jeg trodde smokey ikke kunne forlate øya?? - at han var fanget og ville reise hjem? Michael kjente ikke Christian fra før, så det kan ikke ha vært at han så syner..

 

Dessuten var Sun og Frank med Christian i Dharmaville samtidig som Flocke var med Ceacar og Illana på Hydra island.

Som sagt - kan være jeg er på villspor, men mener det er verdt å tenke på at det kan være 2 forskjellige entiteter på team-MiB! :)

 

Takk for alle positive kommentarer forresten! :)

 

Fantastisk, har hatt det rotete i hodet pga dette. Håper det stemmer egetnlig. Bjutiful. Sier ikke nei takk til flere twister fremover nå.

Tusen <3 - lig takk for recaps Ocki og Choekaas! ilu =) jevelig obzerwange! :w00t:

Endret av Moff
Lenke til kommentar

Lighthouse

Min recap av LOST 6x5: "Lighthouse"

800px6x05watchtheocean.jpg

 

Som jeg nevnt, det har vært en form for sesong 1 mønster i hvem som er sentrert rundt i episodene til nå. Igjen stemmer dette. Men sjansene er vel store for at dette brytes snart, siden det trossalt er 4 nye hovedpersoner siden den gang og gjesteskuespillere kan ha sentrerte episoder(Jacob og Rose/Bernard f. eks).

 

Hele opplegget med Lighthouse likte jeg virkelig. Hvordan Lostiene aldri hadde sett det før var igjen merkelig. Men så og si å bruke Jack som "stemmen" til fansen sin lille frusturasjon over dette likte jeg. Uansett hvor latterlig det kanskje var, så bryr jeg meg pent lite om det. At Jacob`s speil kan være det som har gitt informasjonen om kandidatene`s liv ga oss nesten en ide om hvordan han klarte å følge dem. Siden han ikke hadde luksusen av å ha "The Flame" da han sikkert ville ha seg mest mulig separert fra The Others og spesielt Dharma så selv å bruke Richard til dette var noe han ikke ville, fordi dette vil han adeles ikke la Richard vite om.

 

Sesong 1-nostalgien var på topp. Med Adam & Eve, Shannons medisin og returen til hulene hvor vi så kista til Christian igjen. Som også Hurley kommenterte så bra. Gøy med et lite svar på et mini-mini mysterium fra sesong 1 også besvart. Hva skjedde med medsinen til Shannon?

 

Igjen bra bruk av gjesteskuespillere, men savnet at flere kom tilbake. At moren til Jack var eneste karaktern vi ikke har sett på lenge var litt kjipt. Ønsket å se retur av Christian, selv om det bare hadde vært i et lite øybelikk eller to. Bare noe annet enn det bildet.

 

David - En ny Shepard

800pxjackanddavidhaveis.jpg

 

Dette er vel den største twisten i alternative-tidslinjen til i nå, i form av Jack`s sønn, David Shepard. Og jeg personelig likte den, men hatet det litt at vi må faktisk vente til trolig neste Jack-sentrerte episode for å vise hvem som er moren hans.

 

Ikke bare var alt rundt sønnen hans et greit karakter-plot i en sånn tidslinje som den. Men det kommer jo egentlig litt større spørsmål ut av det og.

 

Trygt å si at David er rundt aldern av 12-15, kanskje 16 eller 17. Men tviler på om gutten er 18, han virket hvertfall ikke sånn for min del. Han kjører ikke, og bruker sykkel så da kan man kanskje si at han ikke er noe eldre enn 15 heller.

 

Som tilsier at Jack fikk han rundt da Jack var 20-24 ca. Det er 2004 i alternative tidslinjen. 2004 - 14 = 1990, da ble David født hvis han er 14. Siden Jack er meningen skal være født rundt 1970. Jack ville vært 34 i 2004 hvis han ble født det året. Mattew Fox(Jack) er født i 1966, så Jack kan så og si være enten eldre eller yngre enn det og.

 

Uansett så betyr dette at i denne alternative tidslinjen at David ble født ca. 1990 hvis Jack er 34. Og dette er da lenge før Jack møter Sarah i de vanlige flashbackene. Så Sarah er nok kanskje ikke moren til David i det heletatt. Men nå er det kanskje ikke viktig heller...

 

Men det som kan være viktig er at hvis du tror "Alternative tidslinjen" er virkelig en alternativ tidslinje, så kan du se at ting er anderledes helt fra 1989 eller tidligere av.

 

 

Morsom den lille easter-eggen i rommet til David. Plakaten der viste 19. desmember, som ikke bare er bursdagen til Benjamin Linus. Men det er også datoen "The Purge" skjedde.

Og en annen ting. Hvorfor er notene til David de samme som Faraday sine da han var 5år? Kunne jo vært en liten mini-twist det at vi fikk vite at Faraday ender opp med å ikke bli som han ble og heller følgte musikken enn vitenskapen. Selv håper jeg at Tom viser seg å være musikklærærn istede, hvis da David går på samme skole som Ben og Locke er lærere på(dog at Locke er vikar).

 

Claire er "kokko"

For det første så er jeg egentlig ikke så glad i denne Claire, ville heller hatt tilbake den gamle litt kjedelige Claire i tøffere utgave. Men ikke noe som dette. Føler at Claire må endre seg snart, for at karaktern skal bli mer likt for min del. Karaktern er mer eller mindre gått fra kjedelig til irriterende for min del.

 

Får mer inntrykk at Aaron har enda mindre å gjøre med mytlogien i serien enn hva inntrykk jeg hadde etter sesong 1 episoden "Raised By Another" etter det han synske(Richard Malkin) sa. Det han sa da virket veldig ekte, tiltross for at han senere sa til Eko at han var en bedrager. Også i tilegg den drømmen Claire hadde med Locke da han hadde et hvit og et svart øye.

 

 

Konklusjon:

800px6x05coffinagain.jpg

Kjenner egentlig at jeg begynner å bli litt utålmodig med Lost, men liker det samtidig også. Fint med litt gammeldags sesong 1-feel til serien, men med all tiden som har blitt brukt til trekking rundt i skogen kunne de ha svart noen små spørsmål som har hengt i løse luften. Men jeg tror de kan besvare mye med et par episoder av de som kommer.

 

Blir det en Alpert-episode, da er jeg redd jeg blir skjelven i knæra. Ben episode håper jeg kan tilføye noe bra skuespill sånn på slutten av serien, og kanskje noen twist sånn i alt-tidslinjen. Håper ikke på en Hurley-episode egentlig, men vi kan jo få svar på Libby med en episode sentrert rundt han.

 

Og vi må ha Desmond David Hume tilbake, brukt på forsvarlig måte av forfatterne. Å la noen døde karakterer få en siste farvel også?

 

Pluss stort sett for bra bruk av både Dogen og Jacob i episoden, tiltross for at de var realtivt lite med. Hvertfall Dogen. Dogen synes jeg begynner å bli en favorittkarakter blant The Others bortsett fra Richard og Ben. Og det sier jeg som er gangske lei sånne "stille" karakterer som Dogen.

 

Synes episoden et lite hakk under "The Substitute". Men alikevel godt skrevet og var klart å tydelig en grei episode skrevet av Darlton(Lindelof/Cuse).

 

Min poengoversikt over episodene denne sesongen:

"LA X Part 1 & 2": 8.9/10

"What Kate Does": 6.8/10

"The Substitute":9.3/10

"Lighthouse":9.1/10

 

Er litt sant det de sier om at Lost begynner å tilrekke seg alle forskjellige fans for tiden:

http://www.youtube.com/watch?v=Vb1kaq3HPtA

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest, så har produsentene sagt det fantes et hint til hvem likene/skjellettene i hulen er i episoden der Karl (kjæresten til Alex) blir torturert med den filmen osv. På et av bildene der ser vi teksten "only fools are enslaved by time and space", som er et anagram for "bones of Nadlers may lay lost deep in cave". Nadler er etternavet til Rose og Bernard.

 

EDIT: Jeg har en teori her.. Dere husker jo da Desmond kom seg av øya, til båten som lå utenfor, og fikk disse "flashbacks'a". Vi husker jo også at Faraday ikke husket noen ting av at Desmond besøkt ham i 1996, noe vi vel aldri fikk svar på. Hva om Desmond ikke ble kastet tilbake i tid i den samme tidslinjen, men heller i den alternative som vi har fått flere smakebiter på nå, og at det er derfor Faraday ikke husket ham? Det samme kan han skjedd med Juliet rett før hun døde, hun skiftet mellom å være til stede i ALT-tidslinjen og den originale, og at hun derfor sa "it worked" rett før hun døde.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Kjempe-recap, Mahavishnu! ;)

 

Det med at noen folk mener at "lost-skaperne begynner å få dårlig tid med å besvare mysterier" er noe tull.

Dette er en fortelling som skaperne gjennomfører på egne betingelser, og på sin egen måte. Derfor har de min fulle tiltro og respekt for å gjennomføre den jobben på den mest tilfredse måten mulig.

 

Her er noen nye teori-videoer om "Lighthouse":

 

http://www.youtube.com/watch?v=IanJBSHU-DU

http://www.youtube.com/watch?v=17N98Rmx1yA

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Blir det en Alpert-episode, da er jeg redd jeg blir skjelven i knæra.

 

 

Å fy fillern, å fy fillern! Det kommer garantert! :)

 

Også enig med deg, Mahavishnu angående Claire. Jeg liker slett ikke den nye Claire, hune er rett og slett irriterende og - syk.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Mine to cents.

 

 

1. Jack og blindtarmen

 

Allerede i første episode denne sesongen snudde Jack seg på flyet og gjenkjente Desmond, selv om de aldri har møttes i denne tidslinjen. Jack visste heller ikke hvem han var. I denne episoden oppdaget han et sår der de opererte ut blindtarmen, men han husker ikke å ha hatt operasjonen. Greit, selve operasjonen kan han kanskje ha glemt, men du glemmer ikke at du har et arr. Med andre ord er det ikke mulig at han gjenkjente Desmond, og det er ikke mulig at han kan ha glemt såret. Teorien min er egentlig ganske enkel. Da de sprengte bomben ble tiden ikke tilbakestilt, men slått sammen og splittet. Det betyr at flyet aldri kræsjet, men fortsatte videre. Men det kræsjet også, så alt fortsatte som før der. Det gir oss to tidslinjer som foregår samtidig, men det er ikke mulig. Dette igjen gjør at tidslinjene vil bli slått sammen, og bare én tidslinje vil overleve. Problemet er hvem og hva som overlever. Jack ble aldri operert utenfor øyen, men fortiden hans ble omskrevet for å passe bedre sammen med den opprinnelige. Derfor husket han Desmond selv om han aldri har møtt ham, og han fikk såret fordi han ble operert på øyen, og den nye tidslinjen måtte passe med den gamle. Er det ikke litt rart han ikke har oppdaget såret før nå? Det kan ganske enkelt være fordi han ikke har hatt det før nå. Da bomben sprengtes ble de to tidslinjene splittet, men de trekker seg sammen igjen. Det gjør at stadig flere ting fra en tidslinje vil dukke opp i den andre, helt til de er slått helt sammen.

 

Når det er sagt... hvordan vet vi at ting er som de skal være på øyen? Hvor kom for eksempel templet fra? Kan det og The Others ha blitt skapt da bomben gikk av for å tilpasse tidslinjen? Husk at øyen var sunket i den andre tidslinjen, men vi vet ikke hvor mye av dem som er inntakt. Ruinene av templet og statuen kan være like hele i den andre tidslinjen, og derfor blir de hele i denne etterhvert.

 

Denne teorien gjør for øvrig at jeg ikke er overrasket om folk møtes i den nye tidslinjen. Jack møtte han fra the others, men alle vil dras mot hverandre selv om de ikke vet det. Alt som har skjedd på øyen har hatt en mening, så hvorfor skulle ikke livet utenfor øyen også være kontrollert av noen? Jeg vil tippe de to tidsinjene blir mer og mer dratt mot hverandre og slått sammen, så noen i den nye tidsilnjen vil i en av de nærmeste episodene "våkne" og vite hva som foregår. Jeg tror ikke det er Jack, men heller ikke Locke. Kate, kanskje? Det vil gjøre henne viktig for en gangs skyld.

 

 

2. Kona til Jack

 

Hvem er hun? Juliet ble drept av bomben, men det alene trenger ikke ha noe å si. Derimot har hun en av hovedrollene i V, så hun vil neppe få tid til begge. Kate? Tvilsomt. Det er trist å se henne syte og klage så mye på øyen pga kjærlighetssorg pga Sawyer, men hun er da på øyen. Hun er også i den andre tidslinjen, så de vil neppe lage enda en. Det jeg vil tippe er at tidslinjene slår seg sammen og omskriver seg selv for å passe bedre, så kona til Jack er noe helt annet enn hva vi tror. For alt vi vet kan det være Penny, eller kanskje Nadia? Det gir ikke mening historiemessig da Jack har hatt fint lite med dem å gjøre, men akkurat det er det geniale. Om tidslinjene slår seg sammen driter de i hvem som kjenner hvem. Penny er viktig for øyen Jack er viktig for øyen. Jack trenger en kone i den nye tidslinjen, så han får være gift med Penny. Vips er begge to tilbake tli øyen. ;) Eller Shannon? Boone dro for å hjelpe søstra, men hun ville ikke bli med tilbake. Men når det er sagt nevnte han aldri Shannon, bare søstra. Shannon kan dermed ha fått en ny bakgrunnshistorie og endt opp med å gifte seg med Jack.

 

 

3. Smokey, Flocke og Jacob

 

Burde vel være greit nok. Hvordan kan Flocke være et røykmonster to steder samtidig? Hvem har sagt Jacob ikke kan bli et røykmonster? Kanskje Jacob lånte kroppen til Christian Sheperd og de andre for å lede folkene inn på rett vei, men uten å ta direkte kontroll som Flocke gjør? Vi vet Flocke er fanget på øyen, så hvordan kan han dukke opp som Shepard utenfor øyen? Kanskje han ikke kan, men Jacob kan?

 

 

4. Claire / Russoue

 

La oss gå tilbake til de to tidslinjene. Ingen av dem er fullstendige da de motsier hverandre, så de blir mer og mer like. Problemet er selvmotsigelsene. Hvordan kan Russoue bli en sprø jungeldame om hun aldri kom til øyen? Og hva skjedde med Claire? Kanskje svaret er det samme. Clare forsvant ut av den ene tidslinjen og ble omskapt til en ny Russoue i den andre. vi har allerede trikset og mikset med tidslinjen, så å slenge Claire noen år tilbake i tid og la henne overta rollen til franskdamen er egentlig ikke så ille som det høres ut som.

 

 

5. Jacob

 

Det samme gjelder denne fyren. Ben drepte ham. Eller gjorde han det? Om noen tok en kniv og stakk Flocke noen dusin ganger, vil han overleve? Tja, ikke godt å si. Jeg vil mest sannsynlig tro Ben har drept kroppen til Jacob, men ikke selve... hva det nå enn er. Jacob og Flocke er begge røykmonstre i sin egentlige form, men kan overta kroppen til noen andre. Flocke kan nok skape seg om til hvem som helst, men det har nok sine begrensninger. Men uansett. Jacob kan være et røykmonster, men har overtatt kroppen til en eller annen dust. Når denne kroppen begynner å bli "oppbrukt" dropper han den og tar en ny. Kroppen han bruker nå er dermed slettes ikke Jacob, men en tilfeldig person som fant øyen. Husk hvor mange navn det er i hulen. Jacob kan ha hatt flere titalls vertskropper opp gjennom årene, og Flocke har nok gjort det samme. Det Flocke mener med å overta rollen som Jacob er ikke bokstavelig talt å få alle kreftene hans, men å overlate selve kroppen til ham. Tenk deg at du kjører en bil, og jeg overtar den. Du forlater den, jeg setter meg inn og kjører videre. Jeg aner ikke hva som ville skjedd med deg, men alle tror det er du som kjører, selv om jeg har overtatt den. Litt teit eksempel, men dere skjønner poenget.

 

6. Jin

 

Selv om dette er Lost vil jeg tippe denne biten har en enkel forklaring. Han er alene med en gærning som nettopp har drept en fyr ved å hogge ham med øks, og han selv har skadet foten ganske mye. Claire er mildt sagt ustabil, så hun kan drepe ham om han sier feil ord. Alene er han hjelpeløs, men får han henne til tempelet vil han ha forsterkninger. The Others gjorde også forbedredelser til angrepet fra Flocke, så de vet nok hvordan de skal forsvare seg mot Claire. Våpen har de også. Det er jo trist å drepe Claire, men hun døde nok for lenge siden. Nå er hun bare en del av Flocke. Jeg vil tippe han overførte en liten bit av seg selv inn i henne (på spirituelt måtte, ikke tenke koffert.) Denne biten har hatt tre år på å vokse og overta kroppen hennes. Det samme kan være i ferd med å skje med Sayid.

 

Hvorfor forlot hun Aaron? Tja, gjorde hun det? Så vi at hun slapp ham og løp? (kanskje, begynner å bli lenge siden jeg så den episoden.) Selv om hun gjorde det kan hun ha hatt en jævla god grunn. Flocke, for eksempel...

 

 

7. Videre....

 

Det begynner å bli spennende. Vi har fått svar på en del, men ennå er det mye som gjenstår. Statuen er begynt å få en større betydning, så den får vi nok vite mer om snart. Jacob er død, men er han død på samme vis som mennesker? Kanskje han bare ble en ånd igjen, så han ikke har en fysisk form? Når de finner en kandidat kan han overta kroppen, og vips er han like hel igjen. Med ny skuespiller, riktignok.

Lenke til kommentar

Jeg liker teorien din om Jacob veldig godt, og det at man er en kandidat, at man blir "den neste Jacob" rett og slett kan bety at man overgir kroppen sin til Jacobs "sjel/ånd/røyk/whatever" som tar plass i den nye kroppen og styrer den, er en ganske god og sannsynlig teori. Da kan det jo plutselig snus om på hele god/ond-tingen, i og med at å overgi kroppen sin til Jacob ganske sannsynlig betyr den visse død. Kanskje det faktisk er MiB som er "den gode", som prøver å forhindre at Jacob blander seg inn i andres liv og får dem til øya og prøver å skaffe seg andres kropper.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

men det betyr jo at vi snart får en Faraday-sentrisk episode, og de pleier å være pissbra :D

Hvorfor betyr det at vi får en Faraday-sentrisk episode? Dersom det er kun fordi David spilte piano? Det er isåfall en veldig vag teori.

 

Grunnen til at Faraday er musikklæreren til David er at han spilte samme sangen som Faraday gjorde som barn, og at håndskriften på notatene til notene matcher håndskriften i den lille boka til Faraday. At det betyr at vi får en faraday-episode er jo litt mindre sikkert, men poenget er jo at man her har en sammenheng som er VELDIG logisk og ganske sikkert riktig, men den er ikke opplagt og folk flest vil ikke vite om det enda, og det gir derfor mening å ha en avsløring av dette ganske snart. Siden vi akkurat har hatt en Jack-episode vil det passe bedre å ha en Faradayepisode.

 

 

@Mahavishnu

 

Har det noen gang slått deg at du er litt for opphengt i denne tv-serien?

Det du skrev om forrige episode virket helt fanatisk..

 

Det er bare en skikkelig døll kommentar. Hvordan kan man bli FOR opptatt av en tv-serie? Det er en hobby, irriter deg over noe annet. Resten av oss setter pris på recapsene hans

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...