Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

ICH8 uten R bak støtter ikke AHCI mener jeg på. Det er veldig synd, siden du vil få begrenset ytelse. Alikevell vil ytelsen være betydelig høyere enn på harddisker.

 

Vel, om du har rett så har jeg iallefall fått svar på hvorfor og da slipper jeg å stresse mere med det. Får heller bruke energien til å gnåle til meg ny maskin :-p

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal bygge ny stasjonær PC med 2x80 GB Intel X25G2 i RAID 0 som boot, men hva slags RAID-kontroller bør jeg ha? Bør kunne bestilles på komplett.no. Takk for tips!

 

PS: Hvis det er andre tips ifb med kjekt å ha ting i ny PC, si gjerne fra. :-)

 

Du bør bruke hovedkortkontrolleren, da dette gir flest IOPS. Dette er igjen best for OS :)

Lenke til kommentar
Var jo ikkje mye dårligere hastighet det der... Vedder på at du ikkje merker forskjell i praksis. Klarer du det, så er du gud :D

Merker ikke forskjell, men som du ser ... forskjellen kan måles.

 

Jeg trodde automatisk trim gjorde at SSDen ville ha tilnærmet optimal hastighet hele tiden. Etter å ha kjørt en manuell trim så ligger jo AS SDD scoren på 415-422.

 

Så hvordan fungerer automatisk trim? Fins det noen tester som viser resultater fra automatisk trim "i praksis"?

Andres erfaringer?

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
Var jo ikkje mye dårligere hastighet det der... Vedder på at du ikkje merker forskjell i praksis. Klarer du det, så er du gud :D

Merker ikke forskjell, men som du ser ... forskjellen kan måles.

 

Jeg trodde automatisk trim gjorde at SSDen ville ha tilnærmet optimal hastighet hele tiden. Etter å ha kjørt en manuell trim så ligger jo AS SDD scoren på 415-422.

 

Så hvordan fungerer automatisk trim? Fins det noen tester som viser resultater fra automatisk trim "i praksis"?

Andres erfaringer?

 

Ser du ikkje på talla? De er jo tilnærmet like. Kan være flere faktorer på at du ikkje får enda bedre resultat. Du har sikkert installert flere ting nå enn det du hadde da du testet sist gang. Kan være flere prosesser i bakgrunnen som bruker litt skriving/lesing fra ssd'en.

 

JEg vil si det resultatet er "så god som ny" ;)

 

Accesstime er det som trekker ned scoren kanskje? Dette kan ha noe med det jeg sa over.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Forskjellen om TRIM gjøres automatisk av OSet eller om du må kjøre det manuelt fra Toolbox er at ytelsen vil holde seg gjevnt høyere med automatisk, mens med manuell får du en gradvis synking og så opp til omtrent fullt igjen.

Om du ikke merker noe til forandringen er det ingen ting å bekymre seg over.

 

I windows blir TRIM referert til som delete notify, og kommandoen for å sjekke status på TRIM står i andre post i denne tråden.

Lenke til kommentar
Forskjellen om TRIM gjøres automatisk av OSet eller om du må kjøre det manuelt fra Toolbox er at ytelsen vil holde seg gjevnt høyere med automatisk, mens med manuell får du en gradvis synking og så opp til omtrent fullt igjen.

Om du ikke merker noe til forandringen er det ingen ting å bekymre seg over.

OK, da stoler jeg på dere ;)

I windows blir TRIM referert til som delete notify, og kommandoen for å sjekke status på TRIM står i andre post i denne tråden.

Det er jeg klar over (DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled))) :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal bygge ny stasjonær PC med 2x80 GB Intel X25G2 i RAID 0 som boot, men hva slags RAID-kontroller bør jeg ha? Bør kunne bestilles på komplett.no. Takk for tips!

 

PS: Hvis det er andre tips ifb med kjekt å ha ting i ny PC, si gjerne fra. :-)

 

Du bør bruke hovedkortkontrolleren, da dette gir flest IOPS. Dette er igjen best for OS :)

Jøss, sikker på det? Er dette spesielt for SSD? Omtrent alt annet jeg har lest anbefaler egen RAID-kontroller, det er dog i forhold til vanlige harddisker.

Lenke til kommentar
Skal bygge ny stasjonær PC med 2x80 GB Intel X25G2 i RAID 0 som boot, men hva slags RAID-kontroller bør jeg ha? Bør kunne bestilles på komplett.no. Takk for tips!

 

PS: Hvis det er andre tips ifb med kjekt å ha ting i ny PC, si gjerne fra. :-)

 

Du bør bruke hovedkortkontrolleren, da dette gir flest IOPS. Dette er igjen best for OS :)

Jøss, sikker på det? Er dette spesielt for SSD? Omtrent alt annet jeg har lest anbefaler egen RAID-kontroller, det er dog i forhold til vanlige harddisker.

 

Skal man ha bedre ytelse enn hovedkortkontrolleren, så må man ha dyrharddiskkontroller med mye minne. Disse er dyre...

 

Problemet med en ekstern kontroller er at det blir høyere responstid på ssd'ene. Responstid er jo ssd'ens ess, så responstiden vil man ikkje tukle med. Da går jo ytelsen ned ved små filer. Det er jo små filer ofte man leser og skriver på en OS "disk"

 

Drive safe and cheap, go ihc10 :yes:

Lenke til kommentar
Som Nizzen sier, ICH10R er det beste valget for RAID av få SSDer. Skal du ha 4 eller fler SSDer i RAID-0 kan du vurdere en hardware RAID kontroller eller HBA for å øke båndbredde.

ICH10R kan ta unna noe over 600MB/s, og det holder for 3 SSDer i RAID-0.

Den er grei, takk for råd begge to! :-)

 

(Litt OT: Men det betyr at mot konvensjonelle disker med større filer er dog RAID og ekstern kontroller tingen?)

Lenke til kommentar

Noen andre som har Supertalent Ultradrive ME her?

Heter nå bare Ultradrive GX.

 

Har en FTM64GX25H - AIX.

Prøver å oppgradere firmware på denne til siste firmware så jeg får støtte for TRIM og GC.

 

Men uansett hva jeg prøver av flash tools fra supertalent sin side, så får jeg bare "no drives foundt". Flash verktøyet finner disken, men nekter å flashe om.

 

Den har firmwareen som den hadde når jeg kjøpte den, 00.P98.

 

Noen andre som har opplevd liknende?

 

Update: Fikk det til å virke.

Supertalent kaller Ultradrive ME: FTM64GX25H i gammel firmware.

Ny firmware ser etter STT_FTM64GX25H , og finner jo ikke denne.

En liten edit i en config fil til flashe programmet og det virket.

 

Tett av supertalent...

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål som dere eksperter helt sikkert tar på strak arm. Jeg har en relativt ny PC med 2xIntel X25M 2G 80Gb satt opp i RAID 0 (Asus P7P55D). Hvordan er denne ytelsen nå og over tid i forhold til å ikke bruke RAID, men hvor jeg får nytte av TRIM (W7-64)?

 

CrystalDiskMark skjermdump:

 

post-105437-1265310651_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ser bra ut ja. Der kom sekvensiell skriv også.

 

Du kan forvente 140-160MB/s skriv over tid, den kan dette lavere periodevis og så komme seg igjen. Leseytelsen vil forholde seg lik. Du får ikke brukt TRIM i RAID modus, ennå. Det kommer sansynligvis drivere senere i år, men det er ikke noe å vente på.

 

Uten RAID ville tallene dine vært omtrent halvert, men skriv ville forholdt seg stabilt rundt 80MB/s over tid. Alså singel SSD med TRIM yter lavere enn RAID uten TRIM.

Lenke til kommentar
Det ser bra ut ja. Der kom sekvensiell skriv også.

 

Du kan forvente 140-160MB/s skriv over tid, den kan dette lavere periodevis og så komme seg igjen. Leseytelsen vil forholde seg lik. Du får ikke brukt TRIM i RAID modus, ennå. Det kommer sansynligvis drivere senere i år, men det er ikke noe å vente på.

 

Uten RAID ville tallene dine vært omtrent halvert, men skriv ville forholdt seg stabilt rundt 80MB/s over tid. Alså singel SSD med TRIM yter lavere enn RAID uten TRIM.

 

Mange takk for svar! Alle snakker jo om TRIM for tiden så greit å få bekreftet at RAID duger det også :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...