Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samojeden er en trekkhund og trenger mye mosjon. Usikker om det holder med bare en time til en voksen hund. Den trenger også en god del mentaltrening.

Hvorfor vil du ha samojed?

 

Søsteren min ville også ha en, men kjøpte heller en japansk spisshund. Er som samojed, bare liten og den klarer seg fint med en time om dagen :) De veier fra 7-10 kg. Den søstra mi har er veldig liten og feminin (bare seks kilo), så de ser litt "større" ut vanligvis.

 

http://www.japansk-spisshund.net/

 

Ozzy

Tur0108037.jpg

Lenke til kommentar
Samojeden er en trekkhund og trenger mye mosjon. Usikker om det holder med bare en time til en voksen hund. Den trenger også en god del mentaltrening.

Hvorfor vil du ha samojed?

 

Søsteren min ville også ha en, men kjøpte heller en japansk spisshund. Er som samojed, bare liten og den klarer seg fint med en time om dagen :) De veier fra 7-10 kg. Den søstra mi har er veldig liten og feminin (bare seks kilo), så de ser litt "større" ut vanligvis.

 

http://www.japansk-spisshund.net/

 

Ozzy

Tur0108037.jpg

 

 

Hei igjen :)!

 

Jeg ønsker meg en hund som jeg kan gi et godt liv til, og selskap. Regner med at litt av "macho" greiene

som noen gutter har også gjelder her. Men først og fremst er det ikke det jeg så etter. Hunder jeg har vurdert:

Schæfer, Golden Retriver, Samoyed, Amstaff og et par andre. Desverre er Amstaff ulovelig å få tak i nå.

Er ute etter en trofast hund som følger en god leder og at den er rolig.

 

 

 

Litt av grunnen var også at jeg leste dette :

 

"Samojedhund er en robust, energisk og aktiv hund som passer best i en familie som er glad i mosjon og lange turer i skog og mark, sommer som vinter. Som type er den selvstendig, selvsikker og rolig, men rasen er kjent for å skjelle mye og ofte. Den er tillitsfull og snill, men trenger en tydelig leder som kan gi den fast dressur og som har stor tålmodighet og kjærlighet å gi tilbake. Denne hunden passer ikke i en liten leilighet, men trenger å få være mye ute hele året rundt."

 

Dette høres veldig ut som at den vil passe for meg etter det jeg leser, er en veldig aktiv person og ser for meg

at kanskje den passer for meg. Kan godt bruke 2-3 timer av dagen min på trening om det er nødvendig for rasen.

Men ble litt skeptisk ang at de er kjent for å skjelle mye?

 

 

Takker forresten for anbefalning av den andre hunden. Har sett litt på den og :)

 

 

edit: det du mener med trekk hund er av slede og slik?

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

Den liker å dra sleder og bære på ting ja :) Men den må det ikke. Samojeden er jo en mye mer familiehund enn det f.ex. husky er. Det høres jo ut som du kommer til å gå nok tur for en samojed. :) Litt hodetrening må du også regne med, men sånt får man hjelp til på kurs hvis du ikke kommer på noe å gjøre selv he he.

Lenke til kommentar

Nå er Geisha en klo fattigere!

 

Var hos dyrlegen i går for å se på foten til Geisha siden hun haltet. Dyrlegen fikk henne til å sove (var ikke narkose, men noe annet). Da hun fikk se på kloa konstaterte hun raskt at den var så godt som avrevet før hun røska ut resten.

 

Jeg begynte nesten å gråte :blush: Litt følsom og en del hormoner for tiden, men var vondt å se kloa hennes ligge der.

 

Det beste er om den ikke vokser ut igjen. Hvis den vokser ut igjen vil den være deformert og må holdes veldig kort fordi den vil vokse feil.

 

Så nå er det salver, antibiotika og sokk i en stund fremover. Synes så synd på henne. Hun er til foreldrene mine fordi mamma har fri i morgen, og jeg ikke ville la henne være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Den liker å dra sleder og bære på ting ja :) Men den må det ikke. Samojeden er jo en mye mer familiehund enn det f.ex. husky er. Det høres jo ut som du kommer til å gå nok tur for en samojed. :) Litt hodetrening må du også regne med, men sånt får man hjelp til på kurs hvis du ikke kommer på noe å gjøre selv he he.

 

 

Takker for svar :D!

 

litt hodetrening? Mener du å lese om rasen og slikt?

 

Når jeg skal ha hund så skal jeg være så forberedt som jeg kan. Lese masse om rasen, om

hvordan behandle valper med mere.

 

 

Flott tråd denne her :D

 

 

Men anbefaller dere for eller råmat?

 

Ser at Cesar Millan gir de tørrfor men det er vel

fordi at det er billigere når han har så mange hunder.

 

(Ja liker Cesar Millan) hehe

Lenke til kommentar

Uff. Aiko har det ikke helt bra for tia. Hu har slukt et eller annet i ekte rottweiler-stil igjen, men denne gangen gikk det ikke like bra. Hu har høy feber, ingen matlyst, er kjempeslapp og har utrolig høye leververdier. Hu er på bedringens vei, men de har ikke finni ut hva det er ennå. Vetrinæren måtte vanne ut prøvene tre ganger, og allikevel var det for høyt konsentrert til at han fikk testa. Isj. Ikke gøy i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Takker for svar :D!

 

litt hodetrening? Mener du å lese om rasen og slikt?

 

Når jeg skal ha hund så skal jeg være så forberedt som jeg kan. Lese masse om rasen, om

hvordan behandle valper med mere.

 

 

Flott tråd denne her :D

 

 

Men anbefaller dere for eller råmat?

 

Ser at Cesar Millan gir de tørrfor men det er vel

fordi at det er billigere når han har så mange hunder.

 

(Ja liker Cesar Millan) hehe

Med hodetrening mener jeg at den får oppgaver den må løse. Som å snuse opp godbiter, oppleve nye hunder, mennesker og steder, være med på ting, lære den triks etc. etc.

Det er ikke alle hunder som synes det er nok å kun gå tur hvis du skjønner ;)

 

Når du får valpen er det lurt å fore samme maten som oppdretter gav den, og ta det derfra når du får den i hus :) Valper blir fort dårlige i magen og forbytte bør skje gradvis over en uke eller to.

Lenke til kommentar

Vi har en kanin i bakgården. Diesel har lenge vært veldig opptatt av den.

Nå har kaninen blitt modig og kommer ut av huset sitt. Han bryr seg ikke om hunden i det hele tatt, som dere kan se på videoen. En stk fortvilet hund, som ikke får kaninstek til middag :!:

 

PS:

Han bruker ikke å få lov til å holde på slik, og dette er vel første gang han har bjeffet slik på kaninen også. Normalt bruker han å løpe bort til buret og kaaanskje bjeffe en gang, om han er ivrig nok :)

Se filmen hos Youtube

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...