Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig minneproblem. Pc låser seg i 30 sek.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I flere uker har jeg hatt et merkelig problem med pcen min. Etter at jeg har brukt den en stund (alt fra timer til dager) begynner den å henge seg ved jevne mellomrom. Den kan henge seg i opptil et halvt minutt om gangen hvor den ikke viser respons. Lyd stopper også. Når den fungerer igjen (etter 5-30sek) fungerer alt som normalt (det jeg har skrevet på tatsaturet og det jeg beveger musen kommer frem, noe som viser at jeg har kontakt med den).

 

Det som er rart er at jeg løser dette problemet midlertidig ved å endre på minnekonfigurasjonen (sette i mer, ta ut, flytte ol.)

 

Er det noen som aner hva feilen kan være og hva jeg kan gjøre med dette? Har prøvd 3 sett med minne, med likt resultat hver gang.

 

Harald

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har prosesser(program) som "spiser" minne. Det vil si at programmene ikke frigir det minne som de har brukt, etterhvert blir det da for lite minne ledig til at maskinen fungerer skikkelig.

 

Dagens Windows versjoner bruker en såkalt "dvalefunksjon". Dette fører til at innholdet i minnet bare overføres til disken før maskin slås av. Når maskin slås på overføres dataene direkte tilbake til minne og i praksis fortsetter du der du slapp. Dette for at maskien skal starte raskere. Hvis man derimot velger å slå av maskinen fult og helt tømmes minne og neste gang startes alt opp fra grungen av. Det samme skjer hvis man endrer minnekonfigurasjonen mens maskinen er i dvalemodus (Maskinens minne stemmer da ikke med det som er lagret på disken).

 

Normale og seriøse programmer skal ikke "spise" minne i så raskt. Du kan løse problemet med å altid slå maskinen helt av eller å kjøre minnehånteringsprogrammer. Men jeg tror årsaken til dine problemer er virus/adware. Jeg anbefaler at du scanner maskinen din

Lenke til kommentar

Den slåes alltid helt av og på og ofte drar jeg ut strømledningen (litt redd for lyn etter dårlige erfaringer med det :p )

 

Det samme skjer om jeg har 512mb eller 4Gb installert, så jeg tror ikke det er det, men man kan aldri vite. Hva anbefaler du å scanne pcen med? :)

 

Harald

Lenke til kommentar
prøv å følg det som står

her.

 

 

visst ikke dette løser problemet ditt, vil jeg anbefale deg å laste ned memtest86+

dette programmet brenner du på en cd plate og starter maskinen på nytt.

dette programmet vil da se om det er noe feil på rammen din

Gjorde det som står i linken, og fikk til svar og det ikke er noe galt der.

 

Har ikke mulighet til memtest nå, har ikke cder, men jeg skal gjøre det så fort jeg får sjansen :)

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...