Gå til innhold

Ny mobil - X1, Touch HD eller Omnia?


Big Apple

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke sett noen kilder på det du sier og tallene dine? Og mtp. at HD har fire ganger så høy oppløsning så er vel ikke forskjellene så store allikevel? De tallene man får i den testen er ikke representative for å kjøre på en annen skjerm med høyere oppløsning.

 

NB: Testene er tatt med grafikk og film snutter i samme opplosning.

 

Omnia kan lett spille av Hoy opploste filmer, bruker du f.eks Coreplayer kan du kjore hoy kvalitets film i hoyere opplosning en Touch HD uten a miste frames.

 

Dette har ikke saa mye aa si naar du kun bruker displayet paa mobilen siden du paa Omnia da ikke kan see mere enn 400 X 240 uansett hvor store den orginale filem er. Men naar du bruker tv ut saa har det endel aa si, siden du da kan see film paa tv skjermen i hoy opplosning uten frame skipping.

 

Touch HD har da heller ikke tv ut! (Men Touch Pro har saa du kan kjore en samenligning med denne om du vil)

 

Det kan ogsaa vaere vaert og merke seg at Touch HD er ikke "kjap" eller evt. muligens ikke optimert nok til virkelig aa utnytte skjerm opplosningen den har for film helt ut, den mister frames hvis du prover aa kjore en hoy kvalitets (Hoy bitrate) film i 800x480 opplosning.

 

Omnia har ogsa DLNA som gjor at den kan "utveksle/kommunisere" traalost med andre DLNA enheter. (Som f.eks: Playstation 3 og mange andre nye hjemme elektronikk enheter)

 

 

Men naar det gjelder de 3 nevnte her, HTC Touch HD , Sony Xperia X1 og Samsung Omnia er alle 3 bra mobiler med mange muligheter og hvilken som er best for deg er det kun du som kan finne ut av selv.

 

Har provd alle 3, og for meg er Omnia og Xperia forste valg mens Touch HD kommer like etter, dette er egentlig kun fordi jeg fant Touch HD fysisk for bred.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal være ærlig og si at jeg har ikke lest gjennom alt i tråden her så vet ikke hva som er blitt sakt. Men jeg bare leste at Samsung Omnia hadde en bedre gps løsning. Har jobbet på telefoner i 5 år snart. Og jeg vil si at også de andre er gode på dette med tanke på at de er Windows i bunn og grunn. Da kan du enkelt installere en gratis prøveversjon av Tomtom gps til mobil med valgfri by ;) så lenge du har kartene på mobilen er jo dette gratis (ingen roaming) Og om du kjenner noen med Tomtom gps som har kjøpt kart kan du rett og slett overføre kartfilene over på din mobil, så har du de gratis :)

 

Verdt å merke seg :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat same problemet som deg for noen dager siden. Jeg gikk for Xperia, og angrer ikke et sekund. Nå har ikke jeg prøvd noen av de andre telefonene, men jeg kan bekrefte at Xperia er en helt fantastisk telefon! :)

Den er litt tung, men jeg synes det bare gir en kvalitetsfølelse. Det at du faktisk legger merke til at det ikke er noen plastdåse du holder i hendene. Og muligheten til fysisk fulltastatur mener jeg er en grunn i seg selv til å velge Xperia.

Har hatt en "kun-skjerm" telefon før, og det er alt for lett å trykke feil.

 

uansett, lykke til med valget ditt :)

Lenke til kommentar

Om man vil, kan man lese seg grønn på info om HD og Omnia. Min mening er at du kommer til å bli storfornøyd uansett hvilken du velger. Jeg tenkte bare å liste opp de viktigste forskjellene mellom dem:

 

 

HD:

 

-Større skjermoppløsning, lettere å surfe med og se bilder på uten å zoome inn

 

-Touchflo 3D gir pent interface

 

-Større skjerm, bedre å se video på (når skjermene uansett er så små, er det vel ikke så viktig, det er ikke de 0,8 tommene ekstra som avgjør om du blir sliten av å se på en hel film)

 

-3,5 mm hodetelefonuttak + standard USB-kontakt (Omnia har også sidekontakt, det trekker ned)

 

Omnia:

 

-Bedre medfølgende GPS-system (har lite å si hvis du er villig til å betale for TomTom til HD)

 

-Bedre kameraløsning (fotolys, smilegjenkjenning, ansiktsgjenkjenning++, videoopptak i VGA-oppløsn og 120fps videomulighet trekker klart opp i min bok - HTC har aldri vært gode på kamera)

 

-Bedre batteritid (i teorien OG ihht spesifikasjonene har Omnia bedre batteritid, ikke minst til videobruk)

 

-Widgets gjør de viktigste funksjonene lett tilgjengelig

 

-TV-ut visste jeg ikke om før jeg leste det nå, men det virker jo helt genialt. Gleder meg til å prøve :)

 

-Pris

 

 

Etter min mening hadde Omnia den beste totalpakken for mitt bruk, så da valgte jeg den, men jeg hadde helt sikkert vært godt fornøyd med HD også. WM er enkel å bruke og lett å tilpasse, og etter litt trening kommer du ikke til å bomme på knappene når du bruker touchscreen'en. Nå skriver jeg meldinger nesten like raskt som med tastaturmobil...

Lenke til kommentar
-Bedre kameraløsning (fotolys, smilegjenkjenning, ansiktsgjenkjenning++, videoopptak i VGA-oppløsn og 120fps videomulighet trekker klart opp i min bok - HTC har aldri vært gode på kamera)

 

-Bedre batteritid (i teorien OG ihht spesifikasjonene har Omnia bedre batteritid, ikke minst til videobruk)

Fotolys gir uansett ikke gode bilder, så slik jeg ser det er den mer brukanes som lommelykt. Etter å ha lest en del tester av begge telefonene så virker det som om kamerakvaliteten er relativt lik, kanskje HD er bittelitt bedre i godt lys. Når det kommer til filming er ikke HD så mye å skryte.

 

Hva angår batteritiden er jo HD oppgitt til over 9,5 døgn lengre hviletid enn Omnia, en halvtime lengre taletid i 3G og to timer kortere i GSM. Med noen samtaler, noen meldinger, noe surfing over wlan og 3G, samt litt videotitting om dagen holder HD fint 2-3 dager før den trenger lading. Jeg ble overrasket over hvor god batteritid den hadde mtp. skjermen den har.

 

Jeg legger ved noen bilder jeg tok nå innendørs, i ikke spesielt godt lys. Jeg har ikke justert noe på instillingene, så det er mulig de kunne ha blitt bedre.

post-81526-1231608707_thumb.jpg

post-81526-1231608736_thumb.jpg

post-81526-1231608848_thumb.jpg

post-81526-1231608912_thumb.jpg

Lenke til kommentar
De tre mobilene du her nevner er så godt som like. Alle sammen kjører Windows Mobile 6.1. I tillegg så kommer både Touch HD og Xperia X1 fra samme produsent; HTC.

Det er ikke HTC som produserer Xperia X1, hvis det er dette du prøver å si!

Hvem er det da? SonyEricsson Xperia X1 (HTC Kovsky) er produsert av HTC, men designet av Sonyericsson.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

nå går det mye på personlighet her, og favoritt merke, ikke egentlig det brukeren spør etter.

 

Eg har diltet litt med alle, og likte omnia best. Skal du ha en telefone du trives med er den nok best. Skjermoppløsning gjør ingenting, du må kanskje zomme litt mer, men mobilsurfingen blir ikke ødlagt.

 

Men har lg ku990 sjøl :p Bytter mobil maks hvert andre år

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-156924

For og bare tillføye min mening!

 

Jeg har bestemt meg for og kjøpe HTC touch hd som min første Touch Telefon!

I stedet for Iphone, og omnia. å da også X1. har nå nokia n82(veldig godt kamera og ha med!)

 

X1, er ikke glad i tastatur på telefon, blir litt tjukk for min smak (Fin Meny)

 

Iphone, Du kan ha masse teite greier som lighter på displayet Osv, Så i min mening er det en superavansert Leke for mellomstore barn. egen kobling Spyitunes fysj, husker jeg kjøpte meg en Ipod en gang og ga den bort fordi jeg ble nesten fysisk kvalm av Itunes, Drag and Drop Thats more like me!

 

Omnia. Holdt på og velge denne. åglad jeg ikke gjorde det, N-Samsung kobling ikke USB! Lav oppløsning! du ser jo nesten ingen ting når du skal surfe på telefonen, desutten er jo skjermen super super widescreen.. virker hvertfall sånn.

og kornete i forrhold til HD og X1..

 

Helt ærlig så synes jeg Hele Omnia nå er et forsøk av Samsung til og etterligne iphone så mye som mulig, men klarte ikke og lage eget OP så tok WMobile og klinte på noe jeg vil kalle for en leketøyskjerm som bakgrunn. og utsendet på telefonen minner jo godt om iphone.

 

HD derimot. har Svær skjerm og er like stor som iphone! og den er god og holde i!

Minnekortet vender ut til siden, på Omnia så går det inn mot batteriet så du må slå av telefonen for og få ut minnekortet, noe jeg gjør 2 ganger daglig (muligens!)

 

+ at de har et pent og eget menysystem som jeg ble veldig glad i når jeg prøvde det litt. TF3D!!

 

Og har sett på den på Elkjøp, å fy fader så klarere skjerm en Iphone!

 

Well thats it!

Endret av medlem-156924
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så relevant, men så litt lenger opp at noen klaget på størrelsen på scrollbaren (Det er faktisk av og til bedre å bruke denne enn å flikke skjermen..). Denne kan du enkelt endre størrelsen på selv, med å endre i registret.

 

Forøvrig har jeg touchflo på min Omnia.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924
Det er kanskje ikke så relevant, men så litt lenger opp at noen klaget på størrelsen på scrollbaren (Det er faktisk av og til bedre å bruke denne enn å flikke skjermen..). Denne kan du enkelt endre størrelsen på selv, med å endre i registret.

 

Forøvrig har jeg touchflo på min Omnia.

 

 

hva må jeg gå inn på for og få opp det registeret på HD?

Endret av medlem-156924
Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke så relevant, men så litt lenger opp at noen klaget på størrelsen på scrollbaren (Det er faktisk av og til bedre å bruke denne enn å flikke skjermen..). Denne kan du enkelt endre størrelsen på selv, med å endre i registret.

 

Forøvrig har jeg touchflo på min Omnia.

 

 

hva må jeg gå inn på for og få opp det registeret på HD?

 

Horisontal scrollbar:

HKLM\System\GWE\cyHScr = 9 (DWORD decimal)

Vertikal scrollbar:

HKLM\System\GWE\cxVScr = 9 (DWORD decimal)

 

Min er satt til 20 og brukte PHM Registry Editor. Kun prøvd på Omnia, men regner med at det er det samme på HD siden det er WM 6.1? Ellers er google en god venn.

 

Edit: Så at du kanskje spurte om noe annet, så jeg skal gå litt mer detaljert. Du må ha et program som åpner registret. Jeg bruker PHM Regeditor som du kan laste ned fra http://www.phm.lu/Products/PocketPC/RegEdit/. HKLM står for "HKEY_LOCAL_MACHINE". Du kan søke på google (spesielt på xda-forumet) for å finne flere slike "koder". Etter et raskt søk fant jeg et program du kanskje vil prøve: http://montecristoff.webs.com/hdtweak.htm (liste over forskjellige innstillinger du kan endre på i registret).

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924
X1, er ikke glad i tastatur på telefon, blir litt tjukk for min smak (Fin Meny)

 

K800i (ser bort i fra kamera utstikkern) er faktisk 1-2mm tjukkere enn X1 ;). Finnes flust av vanlige populære mobiler som er tjukkere enn X1.

 

 

Akkurat, ;) men alikevel for tjukk for min smak! hehe

Lenke til kommentar

En annen viktig faktor er hvor sensitiv skjermen er for trykk. Jeg har prøvd X1 og Omnia, og på Omniaen min må man trykke ganske hardt. Jeg er blitt vant til det og bruker neilen min (da er den veldig lett å ha med å gjøre), men når venner skal prøve mobilen skjønner de ingenting fordi mobilen ikke reagerer når de "trykker". Dette har kanskje noe å gjøre med at de kun har prøvd iPhone før...

 

Har ikke prøvd HD, men har lest at denne er nesten som iPhone. Dette er noe jeg synes er negativt med Omnia.

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd HD, men har lest at denne er nesten som iPhone. Dette er noe jeg synes er negativt med Omnia.

 

Den er ikke det nei. Må trykke ganske hardt på den også. Jeg skjønte ingenting når jeg først prøvde - kanskje mest fordi jeg var vandt med min egen telefon - men når eieren forklarte meg hvordan det funka gikk det greit nok. Ligger fortsatt milevise bak Ifon.

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd HD, men har lest at denne er nesten som iPhone. Dette er noe jeg synes er negativt med Omnia.

 

Den er ikke det nei. Må trykke ganske hardt på den også. Jeg skjønte ingenting når jeg først prøvde - kanskje mest fordi jeg var vandt med min egen telefon - men når eieren forklarte meg hvordan det funka gikk det greit nok. Ligger fortsatt milevise bak Ifon.

Nå må du slutte med disse skrønene dine. Man trenger ikke trykke hardt på HD. Dessuten kan man øke sensitiviteten mer enn det som er normalt hvis man ønsker det. Men gjør man det får man en av ulempene til Iphone, at den registerer bare man så vidt berører skjermen når det ikke var meninga å trykke.

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd HD, men har lest at denne er nesten som iPhone. Dette er noe jeg synes er negativt med Omnia.

 

Den er ikke det nei. Må trykke ganske hardt på den også. Jeg skjønte ingenting når jeg først prøvde - kanskje mest fordi jeg var vandt med min egen telefon - men når eieren forklarte meg hvordan det funka gikk det greit nok. Ligger fortsatt milevise bak Ifon.

Nå må du slutte med disse skrønene dine. Man trenger ikke trykke hardt på HD. Dessuten kan man øke sensitiviteten mer enn det som er normalt hvis man ønsker det. Men gjør man det får man en av ulempene til Iphone, at den registerer bare man så vidt berører skjermen når det ikke var meninga å trykke.

 

Jeg syntes man må trykke hardt, kan du ha forståelse for det? Uansett så har jeg aldri opplevd at skjermen registrerer berøringer jeg ikke har gjort. Ifon er uansett ikke diskusjonen her, kun en målestokk for touch/berøringsskjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...