Gå til innhold

Ny PC for PS og generell bilderedigering


Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne - ingen egen kategori for dette her på AKAM. Kunne jo tatt turen ut på de andre diskusjon.no foraene, men da kan det jo være at jeg misser fotonerdene som jo har spisskompetansen (håper jeg)

 

Saken er den at min "gamle" Pc begynner å skrante - jeg oppgraderte den egentlig i fjor sommer til Dual Core (sikkert den minste, 1.8ghz eller noe slikt), sammen med ett nytt hovedkort. Men en del av andre bestandelene begynner å bli rimelig gamle (HDD osv)

Så da kommer lysten på ny PC - Derfor vil jeg gjerne at folk kommer med tips og hint om hva som er must have og hva jeg definitivt ikke trenger.

 

Den skal ikke brukes til spilling, kun surfing og bilderedigering vha PS og Lightroom.

 

Jeg ser for meg at jeg ikke kommer utenom Windows Vista - spørsmålet er da, har Vista samme begrensinger mtp RAM som XP (at man må ha en spesiell 64b versjon for å få mer enn 3gb) Eller er all Vista 64b ?

 

Skal bruke minst 2 skjermer, disse har jeg fra før - sammen med mus, tastatur osv. Jeg trenger kun maskin

 

 

Så for de som gidder - kom meg tips og råd, gjerne linker til maskiner.

 

Prisleie : maksimalt 10", men gjerne under 8"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser for meg at jeg ikke kommer utenom Windows Vista - spørsmålet er da, har Vista samme begrensinger mtp RAM som XP (at man må ha en spesiell 64b versjon for å få mer enn 3gb) Eller er all Vista 64b ?
Det finst både 64- og 32-bits versjonar av Vista ja.

 

I samanheng med forslaget til Kim kan eg nemne at det er mogeleg å overføre PC-lisensar for PS og LR til Mac-lisensar. Etter kva eg las på sida til Adobe for ei stund sidan er det berre å ta ein telefon til kundeservice.

Lenke til kommentar

Når man foreslår MAC (eller at folk skal bli kristne) kan man jo gjerne forklare hvorfor - om man klarer å finne gode (og relevante) argumenter. Ellers kan man jo like godt foreslå en EEE PC...

 

post-79107-1223745126_thumb.jpg

 

Ellers er Win XP 64 fremdeles på lager rundt om. Stikker du innom på jobb til meg, kan vi ta en prat om det. Jeg har brukt XP 64 i snart et år på jobb, og det innebærer mye bildemanipulering/arbeid.

Lenke til kommentar

Det er foreløpig ingen store fordeler ved å gå for 64bit hvis du ikke må ha mer enn 4GB (eller drøyt 3GB tilgjengelig) RAM. Har du noe spesialhardware er det fortsatt best støtte på gammel XP. 4GB holder en stund, men det kan du jo sjekke når du kjører PS og LR på gammel PC.

 

Ellers er vel en rask Dual Core eller Quad Core et bra utgangspunkt i dag. Intel ser ut til å ha overtaket for øyeblikket. Personlig ville jeg vel startet med en 4GB maskin, men kjøpt 64 bits Vista slik at det er enkelt å oppgradere minne ved behov.

 

CS4 får 64-bits støtte i Windows (ikke på Mac), og det kan jo være et argument for å gå for 64 bits OS. CS4 vil utnytte hardware aksellerasjon i skjermkort, men om det vil fungere med alle skjermkort og hvilke funkjsoner i PS som vil ha glede av det vet jeg ikke. Kanskje noe å sjekke før du velger nytt skjermkort?

Lenke til kommentar

Når det gjelder bilderedigering, gjør det ingenting om du bruker Mac eller PC. Den eneste fordelen Mac har i mine øyne( som også er grunnen til at jeg bruker det) er Mac OSX. Syns de er mye bedre enn windows.

 

Har satt sammen en handlevogn. 3,16Ghz Intel C2D, 8Gb RAM, WD velociraptor som systemdisk og 512Mb grafikk med 2 DVI, HDMI og displayport( hvis du skal oppgradere skjerm i fremtiden), til under 8500 kroner. Hvis det ikke var for operativsystemet, ville jeg kjøpt det selv.

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at jeg ikke kommer utenom Windows Vista - spørsmålet er da, har Vista samme begrensinger mtp RAM som XP (at man må ha en spesiell 64b versjon for å få mer enn 3gb) Eller er all Vista 64b ?

 

Noen spesiell grunn til ikke å kjøpe Vista 64bit?

Noen programmer vil rett og slett ikke installere på x64, f.eks DxO.

 

Og, det finnes generelt forsvinnende lite dedikerte 64-bit programvare, og spesielt innen fotoredigering, så hvis man ikke vanligvis kjører mange programmer parallelt, vil man ikke få utnyttet mer RAM enn 3,et-eller-annet GB så lenge man kjører et 32-bit program, selv om man har et 64-bit OS. Bruker man derimot å kjøre flere programmer parallelt, vil jeg anbefale Vista x64 og 8GB RAM, da vil hvert 32-bit program teoretisk kunne forsyne seg med opptil 3,et-eller-annet GB til det er tomt.

 

Når det gjelder XP x64 vs. Vista x64, har jeg lest at det generelt er bedre støtte for Vista x64, enn for XP x64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...