Gå til innhold

win-installering: innstallsjonen tror systemdisken er D: (egentlig C:)


Anbefalte innlegg

Vil reinnstallere windows, har delt opp disken i to, en C: (15 gb til windows og diverse) og resten til D: der jeg har alt annet.

Når jeg starter opp innstallsjonsprogrammet sier den omvendt, lagring er C: og win er D:. Utrolig irriterende, for jeg vil IKKE at lagringsdisken skal være C:

 

Vet jeg kan ta backup og formatere alt men er en langsom prosess, og dette er første gangen det skjer på laptopen min.

 

Håper noen har gode svar på spørsmålet, er ikke ut etter lange omveier "som gjør samme nytten" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har reinnstallert flere ganger før, aldri blitt slik.

Har ingen andre lagringsmedium tilkoblet under reinnstallering av windows.

 

post-67743-1215785725_thumb.jpg

diskbehandling

 

Håper dette kan hjelpe noe på forklaringen.

 

EDIT: La faktisk merke til at på "Status"-fanen i diskbehandlingen står det OK på begge disker, men D: er "OK (system)" og C: er "OK (oppstart)".

 

Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar

Noen har gjort noe merkelig da Windows ble installert. Den første partisjonen er utvidet, mens den andre er Primær.

Hvis man installerer på en tom disk på vanlig måte er dette umulig å få til, den første partisjonen vil alltid bli Primær.

 

Vil tippe at den er blitt reinstallert tidligere, og da har vedkommende slettet første partisjon og laget ny.

Men jeg vet faktisk ikke hvordan man tvinger en utvidet partisjon til å bli C.

 

Som du ser er System og Boot på hver sin partisjon. Eneste måten å forandre dette er å slette begge partisjonene og opprette en ny.

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig.

Har hatt partisjonene mine uforandret siden jeg formaterte for første gang og har aldri hatt slikt problem tidligere.

Er nok da jeg som har slettet å laget ny, men har brukt samme metode hver eneste gang (og jeg har formatert -mange- ganger) men aldri før har dette skjedd.

 

Takker for svar hårek, var meget hjelpsomt. Har tatt backup av alt jeg trenger nå, så blir å¨fikse alt fra scratch ja.

Lenke til kommentar

Kan jo utdype hva som skjer:

 

Når du installerer XP på en blank disk må du lage en partisjon. Den blir Primær. Hvis du lager flere partisjoner under installeringen vil de bli Utvidet.

Hvis du derimot venter til du er inne i Windows, kan du lage den andre partisjonen i Diskbehandling. Du kan da selv velge om den skal være Primær eller Utvidet. Det spiller egentlig ingen rolle hva du velger. Du valgte tydeligvis Primær, du hadde da to Primær partisjoner.

 

Når du så skal reinstallere valgte du altså å slette den første partisjonen. Det er egentlig helt unødvendig.

Når du så lager en ny partisjon i installasjonsprogrammet kommer problemet. Du får ikke noe valg, XP finner at det allerede er en Primærpartisjon og lager da bare Utvidet. Primærpartisjonen blir System, det er den som booter.

 

Det samme skjer hvis man har flere disker. Det er mange som plutselig oppdager at de er avhengige av to disker, den ene er System mens de andre inneholder Windows. Bokstavene pleier da å bli noe helt annet enn forventet.

Derfor anbefaler jeg alltid å koble vekk andre disker når man instalerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...