Gå til innhold

Bildekritikken på sotteseng?


Anbefalte innlegg

Det har skjedd utrolig mye på bildekritikkforumet de siste dagene. Før var det nesten sånn at bilder kom på neste side med få kommentarer, men det tok lang tid. Nå får de flere kommentarer, men de forsvinner enda fortere på andre side, og dermed inn i historien. Om intensiteten på forumet øker tilsvarende fremover, vil vi ikke da på en måte få tilsvarende problem som vi hadde før denne tråden ble opprettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer mest ann på om folk er opptatt av å legge mest mulig bilder ut, eller om de er interesserte i kritikk på noe de selv er usikker på.

 

For min del kan jeg si jeg allerede har gått i baret, men har ikke planer om å la det gjenta seg. Mao blir det nok en god stund til neste bilde fra meg kommer.

Med forbeholdom at jeg kan være heldig, eller genuint ønsker tilbakemelding på hva som hindrer meg i å utvikle meg.

 

Foto er knallkjekt, men snapshots og spam, som litt for ofte forekommer i BK, kan man heller tenke seg om før man poster.

Lenke til kommentar
Det har skjedd utrolig mye på bildekritikkforumet de siste dagene. Før var det nesten sånn at bilder kom på neste side med få kommentarer, men det tok lang tid. Nå får de flere kommentarer, men de forsvinner enda fortere på andre side, og dermed inn i historien. Om intensiteten på forumet øker tilsvarende fremover, vil vi ikke da på en måte få tilsvarende problem som vi hadde før denne tråden ble opprettet?

Problemet var vel ikke at trådene forsvant.. mer at de ikke fikk kommentarer.

Lenke til kommentar

Det har vært et kolossalt press med nye bildetråder de siste dagene. Likevel har svarprosenten økt. Jeg håper (og tipper) at økningen i bidrag skyldes to ting.

1: At folk som leser denne tråden er blitt inspirert, og øyner håp om å faktisk bli sett. I kombinasjon med

2: Tilfeldigheter og feriestart for mange skole-elever.

 

Hvis antagelsene mine stemmer så kommer det nok til å roe seg snart, menn effekten av det første punktet vil forhåpentligvis holde seg. Det har vært et unormalt press, siden bilder både får kommentarer og forsvinner ut av førstesiden samtidig.

 

For de som føler at tråden forsvinner for fort fra førstesiden kan det være lurt å vente et døgn før man takker for oppmerksomheten. Da vil naturligvis tråden ende opp på toppen igjen, og har sjansen for en ny omgang med kommentarer.

Lenke til kommentar

Først må jeg si at jeg alltid liker å lese innleggene dine. De er røffe, ærlige og kunnskapsrike. Så får vi tale det, som best vi kan. Aktiviteten din er imponerende, og om du tidvis er på metningspunktet, er ikke overraskende.

 

Men til noe av det du tar opp, dette med at dyktige fotografer ofte ikke får den oppmerksomheten de fortjener. Her er vi kanskje inne på kritikkens bakside og problem. For oss som er ganske nye i bransjen er det alltid lettere å påpeke ting i de mindre perfekte bildene. Samtidig er det gjennom beskrivelse av hva som faktisk fungerer i de gode bildene vi lærer mest. Kritikk består alt for ofte av negativitet, eller i motsatt fall et - flott. Problemet er at beskrivelsen av det som fungerer ofte gir bidragsyter lite, men desto mer til den som skriver.

Slik sett hadde det kanskje vært bedre om forumet het bildeanalysen, men helt sikkert kjedeligere også.

 

Veldig synd om du gir deg. Setter stor pris på kommentarene både på mine bilder og på andres. Og som jeg har kommentert tidligere, skjønner jeg ikke alltid arbeidene dine, men følger med, synes de er verdt å bruke tid på, og kommenterer etter beste evne.

Lenke til kommentar

Etter denne prosessen vi har vært gjennom den siste uken er det liten sjanse for at jeg gir meg med det første. Det er håp for kritikken likevel. Selv liker jeg forresten å skrive at jeg liker et bilde, punktum. Det er ikke alltid det er så bra, men jeg har bare så mye tid til rådighet. Og noen ganger holder det, for jeg vet at det ofte er en boost i selvtillit man trenger. Selv jeg trenger det. Noen ganger lurer selv jeg på om det jeg presenterer er godt nok, og da er det hyggelig å få noen kommentarer som gir beskjed om at bildet er kult. Vi trenger ikke alltid være like avanserte i vår kritikk. Et klapp på skulderen er alltid hyggelig, og det gir jeg når noen fortjener det. Hvis det ikke allerede er 10 klapp på skulderen i samme tråd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk for en reflektert førstepost!

 

Jeg er en av de amatørene som liker å bidra med egne synspunkter så godt jeg formår. Dette fordi jeg ønsker å være med å holde en fremdrift i denne delen av forumet. Må da si at etterhvert har det blitt postet litt for mange kjedelige/dårlige bilder, og blinkskuddene som før var i flertall drukner i "støyen". Min mening så klart.

 

Kunne det være en idé å først kvalifisere bildene sine før de ble sluppet på forumet?

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen god idé med forhåndssensur.

Noen vil sikkert bli refusert med noe som de selv mener er genialt -> surmuling og trolling

Noen slipper gjennom med søppel -> surving og krangling, i alle fall fra den som tidligere ble refusert med et genialt bilde.

Jeg tror systemet fungerer greit på dette punktet.

 

Akkurat nå er det Texas inne i kritikken, men det skyldes nok folks sommerferie-iver og PM's vekkelsestale tidligere i uken. La oss vente til høsten når ting har normalisert seg igjen. Hjertesukket fra PM som startet denne diskusjone var at det er for få som tar seg tid til å kommentere et bilde, det punktet er ikke gyldig slik det har utviklet seg på 3-4 dager.

 

- Rams

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, dere har nok rett i at sensur i utgangspunktet ville forsure miljøet her, men hva med å kunne gi "stjernebedømmelse", og ut fra denne flytte de "beste" over på wiki'en, og fortsette bedømming og kommentarer derfra?

 

:)

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt et lite møte med driftsgjengen.

 

Bildekritikken vil bli forbedret i løpet av høsten, når en del underliggende infrastruktur er på plass. Blant annet må gallerifunksjonen vår skrives om helt fra grunnen.

 

Bildekritikken vil bli implementert slik at det viktigste vil komme på plass først, og tilbudet vil deretter bli gradvis forbedret etter hvert som tid og kapasitet blir ledig, og etter hvert som nye ønsker og behov melder seg. Kom derfor gjerne med ideer og tanker, men ikke gå bananas dersom de ikke blir implementert med en gang. Vi har selv også mange ønsker for bildekritikken, som desverre må vente til det helt basale er på plass.

 

Dette er det vi har satt som det helt nødvendigste som i første omgang skal gjøres i "nye" bildekritikken:

 

- Mørk grå bakgrunn for bilder som presenteres (a la Lightroom et al).

- Autoskalering av bilder som lastes opp, til max 1600 x 1200, eller 1200 x 1600.

- Biledkritikken vil være uavhangig av forumet og filkvoten der, men ha samme login og passord for brukerne.

- Ett bilde per diskusjonstråd, en tråd per bilde.

- Obligatorisk kategoriangivelse av bilder (portrett, landskap, etc etc)

- Obligatorisk kort kommentar til bildet av fotografen, for å bedre kvaliteten på kritikk av bilder.

- Automatisk lesning av exif-data (kamera, objektiv, eksponering, etc etc) med mulighet til å manuelt legge inn samme data (i databasen - ikke i bildefilen) dersom exif mangler.

- Oversetting av metadata i form av exif-data, fotografnavn, kategori etc til tags, som så kan søkes.

- Dermed kan bildekritikken også vha søkekriterier brukes som portfolio for hver enkelt bruker, galleri over bilder tatt med et visst kamera, og så videre.

- Bildekritikken vil være modererbar på lik linje med forumet, men thumbnail av bildet vil fungere som emnetittel. (Ingen tre-ords-regel, altså ;))

- I tillegg vil man ha mulighet til å legge valgfri tittel til hvert enkelt bilde.

- Mulighet til å gi poeng 0-10 på et bilde, men brukere kan når de legger ut bilder reservere hvert enkelt bilde mot poenggivning.

 

(Jeg må forresten også ta forbehold om at også enkelte av tingene ovenfor kan bli implementert trinnvis, avhengig av kapasitet og praktisk måte å gjøre dette på)

 

I tillegg vurderes BLANT ANNET følgende ved et senere tidspunkt:

 

- Mulighet til å legge ut bilder anonymt frem til et visst tidspunkt, samt generere poll. Dette med tanke på konkurranser etc.

- Flere valg mht bakgrunnsfarge ved presentasjon av bilder.

- Enkel "kalibrering" av skjerm for visning av bilder i bildekritikken. Noe a la Adobe Gamma er vel det beste vi kan få til.

- Mulighet til å legge ut ulike versjoner av et bilde.

- Mulighet til å koble sammen flere bilder i en eller flere serier.

- Automatisk kobling mellom bildekritikken og prisguiden, basert på exif-data, slik at man kan hoppe direkte fra et kult bilde til utstyret det er tatt med.

- Mulighet til å legge inn alternative bildetitler.

- Dynamisk visning av bilder på forsiden, rullerende mellom de 5 (ellet annet antall, avh av plass) siste/beste karakterer/mest sette/mest kommenterte.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Det høres faktisk helt utrolig ut. Spesielt det med exif. Lar det seg gjøre?

 

Nå ble jeg litt redd for at du misforstå noe, så jeg omskrev til dette:

 

Automatisk lesning av exif-data (kamera, objektiv, eksponering, etc etc) med mulighet til å manuelt legge inn samme data (i databasen - ikke i bildefilen) dersom exif mangler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...