Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Tidligere har inntrykket vært maks ca 470 MHz FSB. Jeg synes ikke det var så voldsomt mye mer han hadde klart å få ut ved hjelp av sterk modding av hovedkortet. Opp til 11,3% høyere FSB enn tidligere "vegg" ved hjelp av ekstremkjøling (kaskade -109°C).

 

Det virker for meg som om 45nm firekjernene har mer kapasitiv belastning på FSB enn 65nm firekjerne og at det er denne kapasitive belastningen som begrenser maks FSB.

 

Vi får krysse fingrene for at brikkesettet P45 gjør det mye enklere å nå svært høye FSB-hastigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tidligere har inntrykket vært maks ca 470 MHz FSB. Jeg synes ikke det var så voldsomt mye mer han hadde klart å få ut ved hjelp av sterk modding av hovedkortet. Opp til 11,3% høyere FSB enn tidligere "vegg" ved hjelp av ekstremkjøling (kaskade -109°C).

 

Det virker for meg som om 45nm firekjernene har mer kapasitiv belastning på FSB enn 65nm firekjerne og at det er denne kapasitive belastningen som begrenser maks FSB.

 

Vi får krysse fingrene for at brikkesettet P45 gjør det mye enklere å nå svært høye FSB-hastigheter.

Høres ut som FSB er på tide på bytte ut selv på Intel plattformer. :) Noe som også snart skjer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Høres ut som FSB er på tide på bytte ut selv på Intel plattformer. smile.gif Noe som også snart skjer.

 

hva kommer da??? lurer på om de blir og gå over fra 333mhz til 400mhz fsb..... det vil være veldig ugunstig for OC

Quickpath kaller Intel det, husker ikke forkortelsen i farten. Det er samme konseptet som HTT/Hypertransport fra AMD men dog med en del nyvinninger. Nahelam(skriver alltid dette ordet feil) blir første plattformen fra Intel med dette.

Lenke til kommentar
hva kommer da???

Intel skal gjøre noe lignende det AMD gjorde når de kvittet seg med FSB'en. FSB er nå den eneste måten Intel-CPUer kommuniserer med resten av systemet inkludert ram. AMD splittet i 2003 denne trafikken i to deler:

- Dedikerte minnebusser rett inn i prosesssoren

- Dedikerte busser for kommunikasjon med brikkesett og andre prosessorer

 

Med andre ord:

AMD byttet ut FSB til fordel for integrert minnekontroller og HyperTransport

Intel bytter ut FSB til fordel for integrert minnekontroller og QuickPath

 

HyperTransport og QuickPath minner mye om hverandre selv om Quickpath blir mer avansert. (enkelt forklart: 2003-teknologi vs. 2008-teknologi)

 

Redigert: Sånn går det når man ikke oppdaterer tråden før man skriver. :(

 

PS. Ne-hal-em

e-a-e

Nesten like vanskelig som å lære seg ordet sudoku :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Høres ut som FSB er på tide på bytte ut selv på Intel plattformer. smile.gif Noe som også snart skjer.

 

hva kommer da??? lurer på om de blir og gå over fra 333mhz til 400mhz fsb..... det vil være veldig ugunstig for OC

Quickpath kaller Intel det, husker ikke forkortelsen i farten. Det er samme konseptet som HTT/Hypertransport fra AMD men dog med en del nyvinninger. Nahelam(skriver alltid dette ordet feil) blir første plattformen fra Intel med dette.

 

Nehalem. :wee::)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg ser at Ametio nå har E8400 på lager i bulk versjon (uten kjøler) til kr 1550,- Link

Men er det ikke litt merkelig at versjonen som er boxed er priset til 1293,-? Link

 

Er det forresten noen her som vet hvor mange Watt/Ampere orginal viften til E8400 er?

 

Det ha vel mye med at de BULK versjonene er på lager (ifølge amentio), og derfor kan de ta nesten hva de vil for de prosessorene.

Vil tro prisene de har på BULK e8400 vil falle drastisk når BOX versjonene kommer på lager.

Lenke til kommentar

Ja det er kanskje det som er grunnen Pac_Man. Fikk en nyhetsmail fra dem i går, der det eneste tilbudet var denne E8400, og "kun hos amentio.no" som det står.

Så hvis det stemmer at det kun er de som har den, prøver de kanskje bare å utnytte det for alt det er verdt.

Lenke til kommentar

Ikke noen her som har fått gjort seg opp noen erfaringer om hvilke uker som klokker best hos Wolfdalene enda? Jeg har to E8500 liggende her en uke 46 og en uke 7. Har dessverre ikke noe skikkelig chipsett å teste på enda, men den uke 46 ga seg på 575 fsb. Uke 7 har jeg bare fått testet på ett p5b vanilla rev c1 så aner ikke med den enda, men den virker kanskje noe bedre.

 

Det er selvsagt snakk om ekstremklokking, men ukeerfaringer kan skille en god 24/7-klokk også.

Lenke til kommentar
Ikke noen her som har fått gjort seg opp noen erfaringer om hvilke uker som klokker best hos Wolfdalene enda? Jeg har to E8500 liggende her en uke 46 og en uke 7. Har dessverre ikke noe skikkelig chipsett å teste på enda, men den uke 46 ga seg på 575 fsb. Uke 7 har jeg bare fått testet på ett p5b vanilla rev c1 så aner ikke med den enda, men den virker kanskje noe bedre.

 

Det er selvsagt snakk om ekstremklokking, men ukeerfaringer kan skille en god 24/7-klokk også.

 

Legg på litt LN2 og la oss se 575fsb@ 5,4625Ghz :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...