Gå til innhold

Telenor sitt tvilling sim og kveld og helg

Anbefalte innlegg

Snakket med telenor om det var mulig og bruke tvilling kortet i pcen min på kveld og helg abonnementet som jeg har på hoved sim kortet, og de sa at da måtte jeg tegne et separat abb på tvilling sim kortet for å kunne bruke mobilt bredbånd med samme betingelser.

Dette er jo frekt som bare det, eller kan det være at ho jeg prata med ikke hadde peiling?

Da er jo egentlig hele vitsen med to sim kort borte for min del, problemet var at det var tungvint og bytte sim over til datakortet i pcen min da jeg skulle surfe ute på tur.

Tvilling kortet som jeg nå har i telefona kan jo ikke motta sms siden hovedkortet står i pcen. Tror muligens det blir bytting av operatør snarest.

Kan noen bekrefte dette? Kan ikke se at dette står noen plasser på telenor sin side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke dette med tvillingkort, men høres merkelig ut, abbet skal da være samme på begge kortene, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke har et datakort istede for et tvillingkort?

Jeg har 2 tvillingkort, et i mobilen, og et i pdaen, samt at jeg har et datakort i pcmcia kortet til pcen

Lenke til kommentar
vet ikke dette med tvillingkort, men høres merkelig ut, abbet skal da være samme på begge kortene, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke har et datakort istede for et tvillingkort?

Jeg har 2 tvillingkort, et i mobilen, og et i pdaen, samt at jeg har et datakort i pcmcia kortet til pcen

Jeg har et Pcmcia datakort i pcen med simkort slot.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke et separat dataabonnement for tvillingkortet så lenge du har en datapakke for hovednummeret.

Men jeg vil anbefale at du tegner et datakort på hovednummeret i stedet for eller i tillegg til tvilling. Da unngår du at eventuelle inngående samtaler tuller med datatrafikken på tvillingen:)

Lenke til kommentar

Da har dama du snakket med ikke vært helt opplyst.. Jeg jobber selv på kundeservice Telenor Mobil, og dersom du har kveld og helg som en tilleggstjeneste på hovedkortet, gjelder dette også tvillingen din, da alle tjenester du har på hovedkortet også automatisk gjelder tvillingen. Dette garanterer jeg deg! Er veldig mange som bruker tvillingen på denne måten, så er selvsagt mulig uten å tegne et ekstra abon. Alt du trenger er å ha Kveld og Helg registrert på hovednummeret.

Endret av hallis86
Lenke til kommentar
Da har dama du snakket med ikke vært helt opplyst.. Jeg jobber selv på kundeservice Telenor Mobil, og dersom du har kveld og helg som en tilleggstjeneste på hovedkortet, gjelder dette også tvillingen din, da alle tjenester du har på hovedkortet også automatisk gjelder tvillingen. Dette garanterer jeg deg! Er veldig mange som bruker tvillingen på denne måten, så er selvsagt mulig uten å tegne et ekstra abon. Alt du trenger er å ha Kveld og Helg registrert på hovednummeret.

Fikk svar fra telenor i dag på mail:

"Hei, og takk for henvendelsen.

Dette skal vi hjelpe deg med!

Når du har Mobilt bredbånd Kveld&Helg på hovednummeret, gjelder dette bare for hovednummeret. Tvillingen vil ikke ha samme betingelser for datatrafikk.

Vi ønsker deg en riktig fin dag!

Med vennlig hilsen

kundeansvarlig i Telenor kundeservice for mobil"

Så da er saken ganske klar Netcom here I come :-)

Lenke til kommentar

Fikk svar fra telenor i dag på mail:

"Hei, og takk for henvendelsen.

Dette skal vi hjelpe deg med!

Når du har Mobilt bredbånd Kveld&Helg på hovednummeret, gjelder dette bare for hovednummeret. Tvillingen vil ikke ha samme betingelser for datatrafikk.

Vi ønsker deg en riktig fin dag!

Med vennlig hilsen

kundeansvarlig i Telenor kundeservice for mobil"

Så da er saken ganske klar Netcom here I come :-)

Hvorfor klarer ikke Telenor å være samkjørte og enig med hverandre?

Useriøst!

Lenke til kommentar

Sålenge man har Mobilt bredbånd som en tillegstjeneste på et vanlig mobilnummer gjelder dette også tvillingen. Det gjelder dog ikke tvilling dersom man kjøper et usb-modem i en butikk, fordi da ligger det ikke koblet opp mot din mobiltelefon.

"De som allerede har Mobilt Bredbånd, være seg bundet eller ikke, vil Mobilt Bredbåndspakken dekke bruk på kunden sitt hovedabonnement, tvilling og data tilleggskort. De som kjøper Mobilt Bredbånd f.o.m. 1. november med binding vil bruken KUN dekke trafikken på det sim-kortet som leveres med det mobile bredbånds abonnementet. De kundene som kjøper Mobilt Bredbånd som tilleggstjeneste til hovedabonnement (men da uten binding og uten provisjoner) vil få trafikken dekket på alle tre SIM-kortene (hoved, tvilling og data tilleggskort)."

Pga at det finnes to forskjellige løsninger på Mobilt Bredbånd - en som tillegstjeneste koblet opp mot et mobilnummer, og en med et eget nummer og evt. et USB-Modem, er det sikkert her de har missforstått spørsmålet ditt.

Men i ditt tilfelle vil det altså dekke tvillingen som jeg tidligere har sagt.

Lenke til kommentar

Eg tykkjer dette virkar ganske uklart. Eg bestilte fri internett kveld og helg i sommar med modem og 12 månader bindingstid. Eg fekk då eit privat + dataabonnement som, i motsetnad til Netcom si løysing, kan brukast til å ringe med. Dersom eg prøvde å skaffe meg tvillingkort, ville det vere mogeleg, og ville ein då berre få eit utgått privat + abonnement utan fri internett?

Lenke til kommentar

Det er her skillet ligger. Mellom Mobilt Bredbånd koblet opp mot et Privat+ abonnement som er vanlig når man bruker et USB-modem, og når man har det som en tillegstjeneste på ditt vanlige mobilnummer.

Du kan i teorien opprette tvilling på ditt Privat+(Mobilt Bredbånd med USB-modem og bindingstid) abonnement, men da vil ikke tvillingen nulltakseres slik det blir når man har tvilling på et vanlig mobilnummer som har tillegstjenesten Kveld og Helg.

Løsningen du har er egentlig ikke ment for å ringe med. Det er kun ment for å ha et simkort fast i USB-modemet, ikke noe annet, da ringeprisene er ganske høye på Privat+.

Mobilt bredbånd som en tillegstjeneste på ditt vanlige mobilnummer derrimot, det gjelder både tvillingen og hovednummer osv.

Så for å oppsummere, dersom du har Privat+ abonnement, så vil det ikke hjelpe å opprette tvilling, til den, da datatrafikken da ikke nulltakseres i kvelder og helger selv om det gjør det på hovednummeret. Det du kan gjøre når bindingstiden din går ut til sommeren er å opprette en tvilling til ditt vanlige mobilabonnemet, og be om tillegstjenesten kveld og helg på nummeret. Da sier du bare opp Privat+ abonnementet, og da har du fri internett på mobilen din i kvelder og helger, og i tillegg en tvilling som du evt. kan ha fast i USB-modemet ditt. Da betaler du 119kr i mnd for Kveld og Helg, og da har du det både i USB-modemet ditt (altså tvillingen) og på mobilen din.

Mulig det høres litt vanskelig ut, men det er ikke det, når du vet hvordan det fungerer. Tar gjerne imot spørsmål dersom du/dere fortsatt lurer på noe ;)

Lenke til kommentar

hvorfor i helvette du har et privat+ abb. er nå jeg mer intresert i men det er nå så...

Skjønner ikke helt problemet her.... er det vanskelig for deg og bestille et mobilt bredbånd abb. uten at det er koblet opp mot hovednr ditt? det må jo være vel så enkelt det? selvfølgelig kan du få bare data og mobil på samme faktura!

si opp tvilling kortet og bestill et separat mobilt bredbånd abb. da vil problemet være løst

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Eit slikt separat dataabonnement kan setjast inn i ein telefon og brukast til å ringe med, og fungerer då som eit gammaldags privat+ abonnement. Spørsmålet mitt gjekk ut på om det er mogeleg å opprette tvilling til eit slikt dataabonnement og få datatrafikken nulltaksert på begge abonnementa. I følgje hallis86 er dette ikkje mogeleg. Derimot er dette mogeleg dersom ein har tvilling på eit vanleg abonnement med friinternett som tilleggsteneste. Noko uoverkommeleg problem er nok dette ikkje, men eg tykkjer det er greit å vite korleis ting fungerer. Kritikken mot Telenor i denne tråden gjekk ut på at kundesørvis ga uklåre eller motstridande svar om friinternett og tvilling, og for den som har sett seg litt inn i saka så gjev dei siste innlegga til hallis86 ei god oppklaring.

Lenke til kommentar
hvorfor i helvette du har et privat+ abb. er nå jeg mer intresert i men det er nå så...

Skjønner ikke helt problemet her.... er det vanskelig for deg og bestille et mobilt bredbånd abb. uten at det er koblet opp mot hovednr ditt? det må jo være vel så enkelt det? selvfølgelig kan du få bare data og mobil på samme faktura!

si opp tvilling kortet og bestill et separat mobilt bredbånd abb. da vil problemet være løst

Hvis du skal ha fastpris på datatrafikken på 2 simkort er eneste løsning å ha tilleggstjenesten "Kveld og Helg", da det dermed også dekker en evt. tvilling man har.

Du kan bestille Mobilt Bredbånd uten at det er koblet opp mot mobilnummeret ditt, men siden han ønsket å få det dekt på tvillingen sin også, er tjenesten han har, med en tilleggstjeneste det eneste kloke valget.

Og til slutt. Nei problemet vil ikke være løst om han sier opp tvillingen og bestiller vanlig Mobilt Bredbånd, for hvis han da skulle ha lyst å bruke internett på mobilen sin, så betaler han da per MB for det. Løsningen han har per dags dato er uten tvil den beste for hans behov.

Lenke til kommentar
Eit slikt separat dataabonnement kan setjast inn i ein telefon og brukast til å ringe med, og fungerer då som eit gammaldags privat+ abonnement. Spørsmålet mitt gjekk ut på om det er mogeleg å opprette tvilling til eit slikt dataabonnement og få datatrafikken nulltaksert på begge abonnementa. I følgje hallis86 er dette ikkje mogeleg. Derimot er dette mogeleg dersom ein har tvilling på eit vanleg abonnement med friinternett som tilleggsteneste. Noko uoverkommeleg problem er nok dette ikkje, men eg tykkjer det er greit å vite korleis ting fungerer. Kritikken mot Telenor i denne tråden gjekk ut på at kundesørvis ga uklåre eller motstridande svar om friinternett og tvilling, og for den som har sett seg litt inn i saka så gjev dei siste innlegga til hallis86 ei god oppklaring.

Er helt enig med deg i at svarene som ble gitt fra kundeserivce ikke var gode nok, det burde vært en litt bedre forklaring, isteden for et "ja/nei" svar. Derfor jeg har brukt energi på å forklare ting her :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Eg har eit FriFiks abonnement i telefonen min, og har FriInternett kveld&helg som tilleggsteneste. Så har eg skaffa meg tvilling som eg har i eit USB-modem som vart kjøpt hos Telenor for 1 kr. i fjor. (Hadde tidlegare FriInternett som abonnement, sjå innlegg 13).

Det naturlege var å ha hovudkortet i telefonen og tilleggskortet i modemet, m.a. fordi tekstmeldingar kjem til hovudkortet. Det som er pussig er at når eg set tilleggskortet (tvillingen) i modemet og nokon ringer til meg, ringer det på telefonen (hovudkortet) i ca eit sekund, deretter går samtalen rett til mobilsvar. Dette sjølv om hovudkortet er vidarekopla til ein annan telefon.

Omvendt: Dersom hovudkortet står i modemet, ringer det på tilleggskortet (telefon) + den telefonen hovudkortet er vidarekopla til.

Dersom korta står i kvar sin telefon fungerer det normalt, dvs. at det ringer på begge telefonane, sjølv om telefonen med tilleggskortet (tvillingen) er på.

Lurer litt på kvifor det fungerer på denne måten. Eg ynskjer sjølvsagt å ha hovudkortet i telefonen, sidan det kan dukke opp ein sms no og då. Men eg ynskjer sjølvsagt å vere tilgjengeleg sjølv om eg surfar. Det er i tidlegare innlegg nemnt at ein kan ha hovudkort, tvilling og eige datakort på same abonnement. Korleis fungerer dette datakortet? Er prisen den same som for tvilling, og må eg betale for ein tvilling til dersom eg skal ha tre kort? Eg kjem til å bruke tvillingen til lite anna enn data. Bør eg berre be om at Telenor endrar tvillingen til eit (tvilling) datakort? Og må eg i så fall betale gebyr/få nytt sim-kort?

Eigentleg er vel ikkje problemet mitt eit tvillingproblem, men eit modemproblem. Dersom modemet berre let vere å bry seg med at det "ringte" på sim-kortet, ville problemet vore løyst. Det burde funnest ei programvareoppdatering til modemet som fjerna heile problemet.

Håpar at nokon kan svare på noko av dette.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...