Gå til innhold

Å lage egen religion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem som helst kan starte et trossamfunn. Det er bare å finne noen likesinnede og sette igang. Med "ordentlig" antar jeg du mener et registrert samfunn som får statsstøtte. Da må du søke og godtgjøre at trossamfunnet faktisk drives som et. De gjeldende lover finner du her: Link til LovData. Forskrift om trossamfunn.

 

Edit: Les litt om reglene for trosfrihet og drift av trossamfunn her: Lov om trudomssamfunn og ymist anna.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Hei!

hvor mange mennesker må man være i en religion før den blir "ordentlig"?

 

Jeg er usikker på det eksakte antall, men om religionen skal ha mulighet for praktisk såvel som åndelig utøvelse innenfor det geografiske område den opprettes i, trenger trostilhengerne å være i et betydelig flertall. Årsaken til dette er at flertall gjør sterkt, og at dette i seg selv minimaliserer trusselen mot dens eksistens.

 

I Norge opererer vi med to ulike religioner, både i åndelig og praktiserende forstand. I den ene står Gud sentralt, og er kalt Kristendommen. I den andre står Staten sentralt, og er kalt Sosialismen. Begge disse religioner har til fellestrekk at de er fri for både kritisk sans og selvstendig tankevirksomhet. Slike egenskaper er med all nødvendighet uforenelig med religiøse trosretninger, da total underkastelse er en forutsetning for religionens eksistens. Et annet fellestrekk disse religioner har, er trangen til å være bortvendt ifra sannheter. Sannhet er noe både kristne troende og sosialistisk troende individer skyr som pesten, spesielt i de tilfeller hvor sannhet er noe som er ekstra vondt å ta på. Sosialismens sannhet kan derfor være kristendommens Satan, har jeg kommet nærmest i min forskning på denne menneskegruppen. Dette kan skyldes at erkjennelse av- og befatning med sannhet, er en direkte trussel mot religionen som institusjon, sosialt tilhørighetsmessig. I både den kristne og sosialdemokratiske institusjon, foregår av denne grunn massive sannhetsutdrivelser på daglig basis. Irrasjonelt føleri må derfor ta sannhetens plass, og derfor står følelser spesielt sterkt i begge religioner, og de er vel det eneste som driver disse bedrifter fremover, både i medlemsmessig og økonomisk størrelsesorden.

Det eneste jeg kan tenke meg vil bli en stor utfordring for deg, er å samle tilstrekkelig mange tilhørere, fordi bortimot hele den norske befolkning er allerede opptatt i minst èn av disse religioner. De mest ihuga religiøse har sågar hver sin fot i begge.

 

Og er det lov til å lage en egen religion?

 

Mest sannsynlig. Erfaringsmessig, betraktet fra utsiden av disse, kan jeg vanskelig se for meg en religion uten lov eller ikke-lov. Skjønt det spørs om ikke Staten var like smart som Gud, og forfattet i sin røde Lovbok; "Du skal ikke ha andre guder enn oss!".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...