Nytt system, nøkkelen til bedre service?
I disse dager innfører vi programvaren KomTek på vår arbeidsplass. I følge reklamen er KomTek "Nøkkelen til bedre service, tjenesteproduksjon og økonomisk styring". Etter en kort test av programvaren kan det se ut som om effektiviseringspotensialet er tilstede. Mye er avhengig av den enkelte aktør; herunder hva vi legger inn av input-verdiene, subjektive holdninger m.v. - noe jeg kommer mer inn på nedenfor. Den tilsynelatende styrken med KomTek produktene, er den integrering av informasjon man oppnår; innhentet fra de ulike fag i en teknisk etat samt de administrative kommunale systemer slik som: saksbehandling og økonomi. Med sammenstilling av data fra GAB-register, egenproduserte input-verdier samt kommunikasjon opp imot IBM-KomFakt, Unique, Agresso osv. er det håp/intensjon om sparte penger på lengre sikt samt bedre kundeservice. Hos oss er den største "bøygen" for å lykkes i dette arbeidet, den menneskelige faktor: En persons evner, interesse, engasjement samt andre faktorer med basis i arbeidssituasjonen og andre tilrettelegginger. Slik det i dag fortoner seg på vår arbeidsplass er sykemelding, halve stillinger samt andre uforutsigbarheter, rådende for vårt arbeidsmiljø. Dette igjen medfører ekstra belastning på enkeltpersoner ("gammle travere") som fremdeles befinner seg på jobb, gjerne nøkkelpersoner med lokale kunnskaper som vanlig vis ikke lar seg dokumentere og lagt inn i en perm. Når således innføring av ny "tung" programvare blir "tred over hode" kan man fort oppleve negativ holdning til inføring av nye systemer samt "møte veggen" . Her ligger det klart en leders ansvar: De ansattes arbeidssituasjon må tas på alvor: de ansatte må bli tatt med på råd, arbeidssituasjonen må tilrettelegges slik at innføring av nytt system føles minst mulig smertefri samt fremmedegjøring reduseres. Ny programvare løser nødvendig vis ikke fastgrodde mønstre, holdinger og et generelt negativt psykososialt miljø. I veiledningen for arbeidsmiljøloven §12 vil mangelfull tilrettelegging gi seg utslag i: økt arbeidsmengde, sviktende innflytelse over egen arbeidssituasjon gjennom økende tidspress og krav fra kunder og brukere samt dårlig håndtert omstillingsprosess. Da er spørsmålet høyst reell: Vil innføring av nytt system være nøkkelen til bedre service?Veiledning til arbeidsmiljøloven:http://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/ve...er/full327.htmlInfo. om KomTek - et GODT system som innføres i disse dager hos oss:http://www.geoservice.no/
0 kommentarer
Anbefalte kommentarer
Det er ingen kommentarer å vise.