Gå til innhold
  
      
  
  
      
  
  • blogginnlegg
    1
  • kommentarer
    2
  • visninger
    7 261

Roman i læreplanen for norsk


Gjest

575 visninger

Hei kjære leser.Bare for å få det sagt, så er dette min første blogg. Er litt usikker på hvilke marker jeg beveger meg ut på. Blogg eller ikke, her er uansett min mening angående overskriften.Jeg går for tiden VK1 Brønnteknikk. Vi er nå pålagt i norsk-faget å lese en roman og skrive en tekst/analysering av boken. Jeg ser ikke helt meninger med dette, og vil derfor kommentere mitt synspunkt.Neste år vil det riktig nok bli endringer i rundt dette, og kansje vil akkurat dette med romanen fjernet også. Jeg kommer ikke til å se nærmere på den nye læreplanen i denne omgang, men heller konsentrere meg om den som vi i VGS går igjennom nå.I følge læreplanen, så skal vi jo lese en bok, mere nøyaktig en roman. Læreplanene er jo ikke begrunnet, men noe kan vi kansje tenke oss til. Min oppfattning av dette med romanen, er at de kansje vil at vi som nordmenn skal ha en viss allmen intelligens, og kunne litt om forskjellige media osv.Joda, det er jo flott det. Da kan vi jo kansje like godt slenge inn film, mobil-kurs, internett, aviser og ikke minst blogger med det samme, så alle sammen lærer dette også. -Eller hva?Kan jo høres fint ut det. Men da blir det jo ikke mye tid igjen til å lære ting som vi kan komme til å trenge videre i livet, som det å skrive formelle brev, søknader, klager, cv osv... Da må vi jo utvide antall timer i uka med norsk-undervisning, og skvise ut deler av viktige fag som er relevante for den retningen vi har valgt å gå. Tenker i første omgang på oss som går yrkesrettet vgs.Dette blir jo en finfin front mot front kollisjon på motorveien (Les: gangfeltet). Trafikken stopper opp og mer skattepenger på inn for å finansiere skadene, som bla. lengre undervisningstid og mangel på skoleplasser.Kjempefint at vi har norsk som fag på samtlige vgs linjer, men styr faget over på mer relevante områder. Vi vil ikke lære å lese en bok, eller å skrive et dikt. Vi vil lære oss å skrive gode jobbsøknader, formelle brev til bedrifter og rettskrivning.Personlig så leser jeg ikke bøker, har prøvd men aldri fått det noe særlig til. Uansett om jeg likte å lese bøker så hadde jeg fint kunnet gjort dette på fritiden, på lik linje som jeg ser film. -Og diskutere dette med andre individer med samme interesse.Få orden i skolepolitikken!Håper meningen min er av interesse og ser fram til andres synspunkt.-Christopher Talgø

2 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Kan forstå deg godt SteffyBoy. Men èn bok -> en film, osv om du skjønner hva jeg mener.

 

Og det med at jeg ikke leser bøker... Jeg har prøvd gjentatte ganger, men klarer ikke å sette meg inn i det heletatt. Har lest en bok fra permside til permside... Dette var boken pornopung, som jeg gikk å anbefalte til kjæresten min like etterpå, slik at hun skulle forstå hvorfor vi gutter er som vi er. -Joda, ikke det beste sjakktrekket fra min side hvertfall. Hun leste boken og hadde sikkert lyst til å kaste den i huet på meg så hardt at jeg kunne trekke den ut av kroppsåpninger lengre nede på kroppen. Hvertfall så virket det slik på henne.

Hun leser jo stadig bøker, og klarer å sette seg bedre inn i dem. Pornopungboka hadde jeg tydelig blingsa helt på. Hun hadde hvertfall en helt annen oppfattning enn meg, og når jeg tenker meg om, så husker omtrent ikke hvordan språk boka var skrevet på.

 

Å lese en bok. Ikke umulig oppgave... Det kan jeg ikke påstå, men ganske unyttig. Du sier derimot at det kan gjøres på to dager, vel det nærmer seg umulig ved tanke på at jeg også skal skrive gode analyser og anmeldelse av boka. Når jeg har passert de tre første sidene i boka, så tenker jeg allerede på hvordan jeg skal innrede mitt første hus ol.

 

Lydbøker skal jo unngås på slike oppgaver, men oppgaven hadde ikke blitt så innmari dum om elevene fikk velge fritt mellom bok, lydbok eller film. -Selvsagt norskspråklig.

 

Er du litt mer med nå SB?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du er veldig gla i å lese bøker eller ikke. Vel fint for deg om du er. Jeg snakker ikke om kun de tre første sidene. Jeg snakker om for hver gang jeg blar opp boken.

 

Jeg ville heller ikke ha en bekreftelse på at boken var god når du nevner det med pornopung og kjæresten min. Beklager dårlig forklaring i tidligere innlegg, men jeg brukte denne boken som et eksempel på hvor dårlig jeg er til å lese bøker. Jeg følte at jeg ikke datt ut så mye under lesingen av denne boken, men etter at kjæresten leste den, så gikk det opp for meg hvor mye jeg ikke fikk med meg. Når jeg tenker på boken i ettertid så har jeg ikke peiling på hva den handlet om engang.

 

Nå skal jeg hvertfall prøve å lese den igjen, i akkurat denne oppgaven.

Hadde jo samme oppgave i fjor også. VK1 Kjøretøy.

 

 

Jeg liker hvertfall ikke å lese bøker. Og jeg liker heller ikke å se på Top Model og annen søppel-reality på tv. Harry Potter er kansje en glede for noen, men det blir alt for mye fiction for meg.

Du kan jo si du ikke liker å høre på musikk (bare for å ta et eksempel), da kan jo jeg komme til deg å si at du ikke aner hva du går glipp av, og kritisert deg for det. -Dette hadde jeg ikke gjort, om du ikke liker det, så liker du det vel ikke... Men jeg liker det hvertfall. Man kan ikke diskutere om man liker å lese bøker eller å høre på musikk. Smaken er jo forskjellig hos alle.

 

Jeg trenger ikke å lese den boka for å komme ut på plattformen og jobbe. Jeg trenger et sikkerhetskurs og kompetanse innenfor det skal drive med. Jeg scorer høyt på karakterene i de fagene som er relevante for linjen, men norsk og samfunnsfag er to fag jeg sliter med. Ikke at jeg sliter med å gjøre det jeg blir bedt om, men jeg sliter med å forstå hvorfor jeg må vite alt "ditten" og "datten" av ting som er totalt urelevante for retningslinjen jeg har valgt.

 

Engelsk: Nyttig og bra ("La stå")

Gym: Vi vil jo holde oss i form? ("La stå")

Norsk: Her bør det gjøres drastiske tiltak...

Samfunnsfag: Her bør det også gjøres en del tiltak.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...