Gå til innhold
  
      
  
  
      
  
  • blogginnlegg
    32
  • kommentarer
    74
  • visninger
    58 331

Min fantastiske bilmekanikkerhistorie


Gjest

675 visninger

Jeg har mitt å si om bilmekanikkere. Ikke nok med at de finner feil som er der og "retter" de feilene, men de finner også feil som ikke finnes og gjør DE en feil i reparasjonen, så var den feilen de har gjort helt nødvendig.Bakgrunnen for disse beskyldningene, om man kan kalle dem det, kommer fra mine erfaringer med den mekanikkeren jeg hittil bare har brukt på bilen min.Jeg har en 1986 modell Audi 100 cc, og etter kjøpet ble jeg advart om at dette var en bil med daglige frustrasjoner. "Pyttsann. Jeg takler slikt", tenkte jeg og storkoste meg i gleden over å ha fått meg en egen bil som jeg syns var et godt kjøp til 10 laken.Første problemene som oppsto med bilen var etter en måneds stilferdig og rolig kjøring. 3 av fire dører ville ikke åpne seg (Der inkludert er førerdøra). Og når da i tillegg bremsene ikke hadde lyst til å fungere helt ypperlig lenger bestemte jeg meg å kjøre den opp til "Gunnar" (Les: Pseudonym for å skydde bilmekanikkeren).2 dager senere var bilen klar til henting og min sparekonto ble plutselig 7 laken lettere. "Jaja", tenkte jeg. "Det trengtes nok å skifte litt bremsevaiere og begge tromlene i bakhjula og så lenge begge framdørene fungerer trengte han sikkert ikke å reparere begge bakdørene". I tillegg til dette måtte de også ta av framhjula og rense inventaret der.Jeg, da glad og fornøyd, dro derfra i god tro om at jeg nå ville ha bil en god stund til.Ja, det tok faktisk 8 måneder før jeg begynte å merke noe rart med den igjen. Dette var bare et lite problem egentlig; Bilen skrek når jeg hadde vridd om nøkkelen i tenninga.Jeg har hørt mange gamle volvo 240'er med slapp viftereim i mitt liv , så jeg tenkte det kunne være noe slikt. Så dyrt kunne det da umulig bli.Oi oi oi, hva er det jeg ser når jeg sjekker postkassa? Jo, innkalling til Eu-kontroll.Litt dyrere en antatt ville det da åpenbart bli, men hvor mye hadde jeg ingen formening om. Jeg ringte "Gunnar" og avtalte når jeg skulle komme opp med bilen. Dette ble gjort og jeg dro derfra i god tro på at det skulle bli orden på det her nå.Begge viftereimene mine er i god stand, fikk jeg beskjed om. Ja. Hva kan da feilen være? Jo, starteren. Den lille svarte duppeditten som sender signalene fra tenningslåsen til fordelerlokket.Jeg dro derfra igjen med bilen min og hadde avtalt å komme opp igjen dagen etter for å betale. Dagen etter begynte som alle andre feriedager med frokost, kaffe og avis. Jeg skulle da ta en tur til "Gunnar" for å gjøre opp for meg og hva skjer? Jo, bilen vil ikke starte. I det hele tatt. Fra jeg vrir om nøkkelen første gang tar det 47 sekunder (så nøyaktig siden jeg skrudde på cd-spilleren i bilen før jeg begynte å vri) før bilen i det hele tatt starta. "<sensur>", tenkte jeg da mens jeg kjørte ut dit for å betale. Fikk gjort meg enda 6 laken fattigere og allikevel fungerte ikke bilen som den skulle. Hm. Ålreit at bilen ikke vil starte, så lenge den er godkjent å kjøre med.Mens jeg da var der oppe for å betale fikk en av de ansatte mekanikkerene der lov til å skifte tennplugger for meg, helt gratis. Dette hjalp diddelysqwat og jeg var egentlig fortsatt like forbanna på dette stedet, men klarte å roe meg lenge nok til å avtale at den skulle inn igjen og fikk time klokken 0800 på tirsdag den 18/10. Jeg ble da fortalt at det mest antagelig var pluggkabla. Altså kablene som går fra fordelerlokket og til tennpluggene.Jeg dro opp dit igjen på mandagskvelden og dro hjem.Utpå tirsdagen ringte jeg og hørte hvordan det hadde gått og ble fortalt at den snart var ferdig og at jeg skulle komme mellom halv 5 og 5.Greit nok. Spiste middag, kasta i meg en kaffekopp og fikk med meg en snill far opp til "Gunnar".Når jeg da kom dit så jeg først og fremst bilen min stå ute på parkeringsplassen med åpent panser og nøkkelen i tenninga. Jeg gikk inn og ropte om det var noen der. Intet svar å få.Da satt altså de to, som da var på jobb, på bakrommet og drakk brus, de nye pluggkablene lå i bilen til han ene og bilen min var ikke gjort en flyvende fanden med.En av disse overnevnte menneskene skiftet da kablene og det tok omtrent 10 minutter.Altså, det er greit for meg at et bilverksted kanskje har andre biler som de må gjøre noe med, men når jeg hadde avtale med bilen min klokka 0800 og det ikke var gjort en dritt med den før klokka 1645, så skurrer det litt mener jeg.Jeg tok da i alle fall bilen og den starta på magisk vis helt flott igjen og jeg la turen hjemover til planlagt kveld med Luffe. Litt etter hun kom på døra tenkte vi at vi ville ha noe digg å gnafse på til filmen og satte oss i bilen. Klarer noen å gjette om hvorvidt jeg fikk start på bilen? Noen som sier nei? Det er i såfall helt riktig. Agressiv som søren planla jeg små snedige hevngjerrige operasjoner mot "Gunnar's bilverksted", men min logiske og svært lite hevngjerrige Mor snakka meg ut av det og tok seg en telefon til "Gunnar. Jeg skulle da komme ut igjen med bilen og den skulle sees på så fort som mulig på Onsdag, han skulle ikke gi seg før han hadde funnet ut hva feilen var og det skulle i tillegg være gratis. Kult at mannen ordner opp, skulle man kanskje tenkt og jeg dro så ut med bilen nok en gang.Etter noen dager med venting og låninng av min mors flotte Toyota ringte jeg til "Gunnar" igjen i dag og fikk beskjed om at jeg kunne komme og hente bilen for den var fin igjen. Det var visst fordelerlokket og rotoren. Jeg kom meg da ut dit og henta bilen og tenkte jeg ville feire med en brus, så jeg dro innom Mega for å tilfredstille "colasuget".Glad og fornøyd gikk jeg så ut til bilen og vridde om nøkkelen og vridde om nøkkelen og vridde om nøkkelen og vridde om nøkkelen og vridde om nøkkelen. JØSS! Jeg fikk ikke start på bilen igjen. Før omtrent 1 minutt etter jeg vridde om nøkkelen.Så nå sitter jeg her på jobb, uten snøring om hvordan jeg skal løse de problemene som er her og med en bil som er omtrent like mye verdt som en skive brunost.

3 kommentarer


Anbefalte kommentarer

×
×
  • Opprett ny...