Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Ordet

  • blogginnlegg
    1
  • kommentarer
    4
  • visninger
    6 754

De 10 bud, i butikken


Gjest

503 visninger

1. Butikken åpner ikke fem på,ti på, eller kvart på. Den åpner kl (la oss si) 09.00. Den stenger heller ikke 5 - 15 minutter etter tiden, om du ser betjeningen i butikken utover åpningstiden har de sannsynligvis noe annet å gjøre enn å snakke med deg.2. Du har ikke rett på byttingmed mindre det er avtalt på forhånd eller butikken/kjeden annonserer med åpent kjøp. Alt annet er opp til betjeningen.3. Prisen står på varenog er ikke ment som et forslag, om du synes det er for mye har du ikke bruk for varen.4. Du sparer ikke pengerpå tilbudsvarer, om varen koster 400,- i dag og kostet 600,- i forrige uke sparer du ikke 200,-, du bruker 400,-. Det er i dag du trenger varen.5. Du får ikke rabatt.Hvis butikker gir rabatter er prisene i utgangspunktet for høye, så ikke spør.6. Du trenger ikke posepå varer som enkelt går i lommen, eller som uansett vil ha mer enn 50% av sin masse utenfor bæreposen.7. Ikke alle varer er født like.Dersom du har sett en lignende vare til en tredjedel av prisen en annen plass er det stor sannsynlighet for at det ikke er samme vare. Kvalitetsforsjeller vises desverre ikke i fargen.8. Betjeningen driter iom du har eget firma, så om du ikke ønsker å ta med deg kvitteringen ut av butikken sier du "nei takk". På den måten slipper du å bli menneske nr 3275 i dag som kommer med en kjedelig kommentar om at du ikke får noe igjen alikevel.9: Det er ikke betjeningens feilat varen er priset til 299,- i stedet for 300,-. Om du ikke liker det, se om du finner en butikk hvor dette ikke forekommer, og handle der. (lykke til).10. Du fanger flere fluermed honning enn med eddik, så et lite smil og litt ydmykhet hjelper godt når du vil oppnå noe hos betjeningen.

4 kommentarer


Anbefalte kommentarer

ikke helt enig i alle punktene her men:P når betaler sæ sabla mye for noe du ikke trenger/trenger behøver man heller ikke være blid til de ansatte:P

 

MEn det hadde nok vært greiest om alle hadde fulgt dette her ja... Men så lenge det finnes sure butikkfolk der jeg handler får de ikke noe smil tilbake :p

Lenke til kommentar

Bullshit. Jeg er ikke priviligert som får lov til å handle i butikken, butikken er priviligert som kanskje får meg som kunde. Selvsagt opptrer jeg hyggelig og ryddig overfor betjeningen. På samme måte som jeg forventer høflighet, ikke arroganse og nedlatenhet fra betjeningen.

 

Selvsagt pruter jeg. Prisene _er_ kanskje satt høyere enn butikken _egentlig_ er villig til å selge dem for. Selvsagt godtar jeg at jeg ikke får prute. Men da står jeg fritt til å sjekke prisene et annet sted. _Mine_ penger skal gi _meg_ best mulig avkastning, de er ikke ment å maksimere butikkens profitt.

 

Og om betjeningen ikke "har tid" til å hjelpe meg kl 17.01, når stengetid var kl 17, burde man tenke på fortjenesten som _kan_ gå tapt. Opplever jeg ikke betjeningen som service-minded, kommer jeg ikke igjen. Og selv om en del butikkansatte ser ut til å mene at en kundefri dag er en bra dag, burde selv de mest evneveike innse at dette på litt sikt betyr null arbeidsplass...

Lenke til kommentar

Godt å se at noen lar seg provosere av mine spissformuleringer.

 

Er helt enig med Sixx at sure ansatte ikke får så mange smil, men leste han 3. bud? Om han betalte for mye for en vare han ikke trengte skulle han først vurdert hvorvidt han trengte varen.....

 

Hva Anund angår er alle hans innsigelser godt dekket av det 10. bud. "Alle ser forskjellen på kunden som kommer kl 17.01 på skoforretningen og sier "Unnskyld, jeg ser at dere har stengt, men......" og deretter handler nye sko til en tusing og kunden som kryper under rullegitteret kl 17.10 og sier "Hvor er skolissene" for deretter å bruke et kvarter på å velge mellom 4-5 farger i lisser før han uttaler de bevingede ord; "Hvis jeg ikke liker dem får du dem i retur" .

Anund klarte desverre ikke å overbevise meg om at han tilhører den første gruppen kunder :no:

 

Dette handler om grunnleggende respekt for dine medmennesker, noe mange ser ut til å mene at personer som har valgt å jobbe i service yrker ikke har krav på.

 

Jeg har forresten ennå til gode å snakke med en butikkansatt som mener "at en kundefri dag er en bra dag". De jeg kjenner foretrekker å ha kunder hele tiden, da går dagen fortere.

 

flere bud;

 

11. Et tidsbegrenset tilbud

er tidsbegrenset, også når DU er i butikken.

 

12. Du er ikke viktigere

enn den kunden betjeningen hjelper for øyeblikket, så vent til det blir din tur.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...