Gå til innhold
  
      
  
  
      
  
  • blogginnlegg
    21
  • kommentarer
    47
  • visninger
    296 982

klage på karakter i samfunnsfag


Gjest

235 visninger

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Til rektor ved ****** Ungdomsskole.</span><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Klage på karakter i samfunnsfag</span>Jeg klager med dette brevet herved på min karakter i samfunnsfag satt av ***** *****, karakteren var 4.Dette året har jeg ikke fått 4ere på noen kjente prøver, men har fått 5ere og 6ere. Også til jul ga ***** meg karakteren fire, men grunnen til dette forklarte han slik: "Jeg har valgt å gi alle en karakter mindre enn dere fortjener for å unngå klager og stress med å sende ut klagebrev neste år."Jeg spurte ***** personlig om dette mente at jeg ville få en 5er på vitnemålet mitt hvis jeg fortsatte på samme måte som før, noe jeg har gjort, i tillegg til at jeg faktisk har vist bedre innsats, syns jeg selv, det siste halvåret. I 8. klasse og 9. klasse fikk jeg 5er. Jeg synes dette er uansvarlig gjort. Ved å gjøre dette kunne vi ikke vite hvor vi stod hen i forhold til våre standpunktkarakterer i forhold til den karakteren vi egentlig skulle ha til jul. Jeg prøvde ved flere anledninger å spørre han hvordan jeg lå an i forhold til den 5ern jeg egentlig skulle hatt, men fikk sjelden noen særlig god tilbakemelding.***** sa at grunnen til at jeg bare fikk 4er og ikke en 5er i år er av den grunn at jeg ikke var muntlig aktiv nok i timene. Men hvordan kan jeg vise at jeg kan snakke like mye som alle andre og diskutere like mye i klassen når han bare spør sine "favoritter"? Det er alltid de samme som blir spurt nesten hver eneste gang og jeg har gang på gang rukket opp hånda, men har svært sjelden fått muligheten til å svare. Jeg kunne fortalt vel så mye som hans "favoritter" hadde jeg bare fått sjansen. Alltid er det de samme som blir spurt i timene og alltid er det de samme som blir bedt om å lese. Han har også liten kontroll på klassen veldig ofte, og folk snakker svarene i munnen på hverandre og en del bare skriker svarene ut, noe som også gjør at jeg ikke kan få muligheten til å svare, Da jeg ikke er en slik som snakker i munnen på en annen og roper ut et svar uten å ha fått tillattelse av min lærer til å svare ved å rekke opp hånda.Og som jeg kom inn på tidligere, han skulle gitt oss den karakteren vi hadde gjort oss fortjent til til jul, for det at vi ikke har fått noe varsel eller muntlig tilbakemelding på at man ligger dårlig an til å få det vi "egentlig" skulle hatt til jul, synes jeg rett og slett er lite rettferdig.Læremetodene til ***** kan også diskuteres, ofte leser vi bare høyt gjennom tekstene også spør han oss noen spørsmål innimellom. Mesteparten av lesningen og oppgaveløsnngen har likevel foregått hjemme, og det har egentlig sjelden vært så veldig mye nyttig å lære i timene. Så man har stort sett måtte jobbe individuelt med oppgaver og lese hjemme. Noe som ikke kan sies å være en så veldig effektiv måte å lære ting på. ***** har heller sjelden sjekket leksene. Og en del i klassen har sluntret unna med dette, men jeg har gjort de leksene vi har fått. I starten av skoleåret (etter jul) sa han forøvrig at han skulle sjekke gjennom leksene ukentlig fra da av, men han sjekket bare den ene gangen og da sjekket han eldgamle lekser som få av oss hadde tatt vare på.Flere i klassen kan støtte opp om disse, og si seg enig, med dissse argumentene og mange i klassen føler at årets karakter er urettferdig.Jeg klager altså på min karakter, 4, i faget samfunnsfag, og søker om at den blir satt opp til 5 på mitt endelige vitnemål, basert på argumentasjonene i dette brevet. Med vennlig hilsen, *** ***, 10*.<span style='font-size:10pt;line-height:100%'>15.06-2006</span>

0 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Det er ingen kommentarer å vise.

×
×
  • Opprett ny...