EXPHIL V2005
119 TESTSP�RSM�L
G� til oversikten over resultater
Sp�rsm�l 1
J.C.C. Smart er en filosof som g�r inn for det f�lgende standpunkt:
[a] Regelutilitarisme
[b] Handlingsutilitarisme
[c] Dydsetikk
Sp�rsm�l 2
Ordet "deontologi" betyr det samme som
[a] konsekvensetikk
[b] pliktetikk
[c] feministisk etikk
Sp�rsm�l 3
Hvilken av de f�lgende filosofer omtales i Smarts artikkel "Utilitarisme for og imot"?
[a] John Stuart Mill
[b] Werner Heisenberg
[c] Rene Descartes
Sp�rsm�l 4
I Smarts artikkel i "Utilitarisme for og imot" argumenteres det for at
[a] v�re etiske enkeltoppfatninger m� tilpasses handlingsutilitarismen
[b] Handlingsutilitarismen m� tilpasses v�r etiske enkeltoppfatninger
[c] Handlingsutilitarismen er en helt igjennom falsk l�re.
Sp�rsm�l 5
Hvilken filosof i pensum har uttalt at "L�gn er � kaste bort og liksom tilintetgj�re sitt menneskeverd."
[a] Aristoteles
[b] Kant
[c] Platon
Sp�rsm�l 6
En av filosofene i pensum har uttalt "Cogito ergo sum". Hvilken filosof:
[a] Platon
[b] Kant
[c] Descartes
Sp�rsm�l 7
Hvilken filosof i pensum er det som arbeider med fire forskjellige former for �rsak?
[a] Platon
[b] Hume
[c] Aristoteles
Sp�rsm�l 8
Hvilken av de f�lgende karakteristikker passer best n�r det gjelder Aristoteles virkelighetsbilde?
[a] Det er teleologisk
[b] Det er strengt mekanistisk
[c] Det er strengt monistisk
Sp�rsm�l 9
Hvilken av de f�lgende filosofer har skrevet "Den nikomakiske etikk"?
[a] Platon
[b] Hume
[c] Aristoteles
Sp�rsm�l 10
I hvilken av Platons dialoger er det at Sokrates bare ved � sp�rre f�r en slavegutt til � innse hvordan man kan konstruere et kvadrat med dobbelt s� stort flateinnhold som et oppgitt?
[a] Faidon
[b] Menon
[c] Staten
Sp�rsm�l 11
I hvilken av Platons dialoger er det Sokrates i en replikk uttaler " I virkeligheten �ver sanne filosofer seg p� � d�, og d�den som tilstand er minst skremmende for dem alle"?
[a] Staten
[b] Menon
[c] Faidon
Sp�rsm�l 12
Hva var form�let med Sokrates utsp�rringsteknikk?
[a] � forvirre samtalepartneren
[b] � f� ledet samtalepartneren til sann innsikt
[c] � f� samtalepartneren irritert og sint
Sp�rsm�l 13
If�lge Descartes kan sjelen, som er uten utstrekning
[a] p�virke prosesser i legemet
[b] aldri for�rsake forandringer i legemet
[c] bare for�rsake forandringer i seg selv
Sp�rsm�l 14
Hvilken av de f�lgende p�stander er riktig?
[a] Platon var elev av Aristoteles
[b] Aristoteles var en elev av Platon
[c] Platon og Aristoteles traff aldri hverandre
Sp�rsm�l 15
I hvilket arbeid av Aristoteles dr�ftes karaktersvakhet:
[a] I Fysikken
[b] I Den nikomakiske etikk
[c] I Metafysikken
Sp�rsm�l 16
I hvilket verk uttaler Aristoteles "Alle mennesker har en medf�dt trang til � vite"?
[a] I Fysikken
[b] I Den nikomakiske etikk
[c] I metafysikken
Sp�rsm�l 17
If�lge Descartes kan Guds eksistens
[a] bevises
[b] bare sannsynliggj�res
[c] motbevises
Sp�rsm�l 18
If�lge Descartes er ideen om fullkommenhet
[a] en medf�dt ide
[b] en ide som ikke eksisterer i det hele tatt
[c] en ide som stammer fra erfaringen
Sp�rsm�l 19
Descartes bruker prinsippet om den metodiske tvil til
[a] � finne frem til viten som er absolutt sikker og urokkelig
[b] for � bevise at vi alltid b�r v�re meget skeptiske
[c] for � forvirre samtidens filosofer
Sp�rsm�l 20
Hvilke av de f�lgende betegnelser passer best p� Descartes filosofi?
[a] Rasjonalisme
[b] Skeptisisme
[c] Empirisme
Sp�rsm�l 21
Aristoteles snakker om formen til en substans. Hvilke av f�lgende utsagn om form er mest treffende?
[a] Formen til en substans er noe allment som kan oppfattes ved forstanden
[b] Formen til en substans er noe som bare kan iaktas ved det blotte �ye
[c] Formen til en substans er noe som av og til kan ses ved det blotte �ye.
Sp�rsm�l 22
If�lge Hume er det en n�dvendig forbindelse mellom �rsak og virkning. Denne n�dvendige forbindelse er if�lge Hume
[a] et refleksjonsinntrykk som oppst�r p� grunn av vanen
[b] en forbindelse som vi erkjenner bare ved fornuftens hjelp
[c] en forbindelse som vi erkjenner direkte ved sansenes hjelp.
Sp�rsm�l 23
Hvilke av de f�lgende filosofer har uttalt "Dersom anskuelsen m� rette seg etter gjenstandenes beskaffenhet, s� kan jeg ikke innse hvordan man apriori kunne vite noe om den"?
[a] Descartes
[b] Kant
[c] Hume
Sp�rsm�l 24
"Matematiske dommer er alle sammen syntetiske og apriori" er en p�stand som fremsettes av
[a] Platon
[b] Descartes
[c] Kant
Sp�rsm�l 25
Hvilken filosof har formulert dette: "Den f�rste regel var aldri � godta noe som sant, medmindre jeg klart erkjente at det var det"?
[a] Hume
[b] Descartes
[c] Kant
Sp�rsm�l 26
Hvilken filosof er det som mener at all kunnskap dypest sett er en form for gjenerindring?
[a] Aristoteles
[b] Descartes
[c] Platon
Sp�rsm�l 27
Hvilken filosof har hevdet "at man i egentlig forstand ikke lenger kan tale om at naturens prosesser er lovmessig bestemt"?
(a) Aristoteles
(b) Kant
(c) Heisenberg
Sp�rsm�l 28
Hvilken filosof er kjent for � ha sagt f�lgende: "Hver gang trancendensen faller tilbake i immanensen, skjer det en forringelse av eksistensen til et "i-seg-selv, og av friheten til faktisitet".
(a) Hume
(b) Kant
(c) de Beauvoir
Sp�rsm�l 29
For Platon er formene (ideene, eidos):
(a) sansbare ting
(b) Noe som eksisterer uavhengig av den menneskelige erkjennelsesevne
(c) forestillinger
Sp�rsm�l 30
If�lge Kant er den rene fornufts oppgave � finne svaret p� f�lgende sp�rsm�l:
(a) Hvordan er syntetisk dommer apriori mulige?
(b) Hvordan er syntetiske dommer a posteriori mulige?
(c) Hvordan er analytiske dommer mulige?
Sp�rsm�l 31
Hvilken filosof hevder f�lgende: "Menneskeheten er mannlig, og mannen definerer ikke kvinnen i seg selv, men sett i forhold til ham; hun blir ikke betraktet som et selvstendig vesen."?
(a) Aristoteles
(b) Hume
(c) de Beauvoir
Sp�rsm�l 32
Hvilken filosof har ment f�lgende "Dessuten er den som ikke gledes ved edle handlinger, ikke engang god, for ingen ville vel kalle noen rettferdig som ikke gledes ved � handle rettferdig"?
(a) Aristoteles
(b) Kant
(c) Hume
Sp�rsm�l 33
Hvilken filosof har hevdet f�lgende: "For n�r man innser hvor forskjellige menneskenes og dyrenes sjer er, da fatter man meget bedre de grunner som bekrefter at v�r sjel er av en annen natur som er helt uavhengig av legemet, og at den f�lgelig ikke g�r til grunne med det."
(a) Aristoteles
(b) Descartes
(c) Hume
Sp�rsm�l 34
Hvilken filosof hevder f�lgende: "Forestillingen om Gud, i betydningen: et uendelig intelligent, vist og godt vesen, oppst�r ved at vi betrakter hva som g�r for seg i v�rt eget sinn og ved at vi uten grense forst�rrer opp egenskapene godhet og visdom."
(a) Aristoteles
(b) Descartes
(c) Hume
Sp�rsm�l 35
Det man kaller 'moralsk godt' eller 'moralsk ondt' er if�lge David Hume
(a) Noe som faktisk eksisterer.
(b) Noe fornuften kommer frem til
(c) En f�lelsesmessig reaksjon
Sp�rsm�l 36
Hvilke av f�lgende trekk er ikke vesenskjennetegn ved syntetisk apriori viten if�lge Kant?
(a) den er n�dvendig
(b) den er allmengyldig
(c) den er selvinnlysende
Sp�rsm�l 37
Hvilket syn har Platon p� det ekteskapelige forhold mellom kvinner og menn i de to �verste stendene i idealstaten?
(a) Kvinner og menn skal f� tildelt en partner ved loddtrekning, og ekteskap arrangeres i h�ytidelige former
(b) Kvinner og menn skal selv f� velge sin partner og leve et vanlig familieliv
(c) Begge kj�nn b�r avholde seg fra ekteskap og leve et asketisk liv
Sp�rsm�l 38
Hva forst�r den eksistensialistiske filosofen Simone de Beauvoir med trancendens?
(a) Det � overskride og bli herre over kroppslige tilb�yligheter
(b) Det � n� utover seg selv, ekspansjon og grenseoverskridelse
(c) Det � forbli i en underlegen posisjon
Sp�rsm�l 39
Hevder kant at moralen skal v�re
(a) Introspektiv
(b) Autonom
(c) Heteronom
Sp�rsm�l 40
Hvilken filosof har hevdet f�lgende med henblikk p� erkjennelsen: "Derfor m� det v�re slik at vi har f�tt erkjennelse av alt dette f�r f�dselen."
(a) Platon
(b) Aristoteles
(c) Kant
Sp�rsm�l 41
Hvilken filosof kan med rette tillegges f�lgende synspunkt: "Det finnes i metafysikken ingen forestillinger som er mer uklare og usikre enn forestillingene 'kraft', 'styrke', 'energi, eller 'n�dvendig forbindelse' - forestillinger som vi hvert �yeblikk m� ha med � gj�re i alle v�re unders�kelser."
(a) Descartes
(b) Hume
(c) Kant
Sp�rsm�l 42
Hvilket synspunkt kan med rette tillegges Descartes?
(a) Sanseerfaringen er den eneste kilden til kunnskap
(b) Mennesket har visse medf�dte ideer
(c) Det eksisterer en selvstendig verden av ideer
Sp�rsm�l 43
Rosalind Hursthouse hevder at man i abortsp�rsm�let m� legge vekt p�
(a) prim�rt fosterets status
(b) prim�rt kvinnens rettigheter
(c) den betydning svangerskapet og aborten har i menneskelivet som helhet
Sp�rsm�l 44
I sitt forsvar for dyrenes rettigheter tar Peter Singer utgangspunkt i:
(a) En rettighetsbasert etikk
(b) Utilitarismen
(c) Det aristoteliske natur- og dydsbegrepet
Sp�rsm�l 45
Dersom vi unders�ker etikkens historie vil vi, if�lge Virginia Held oppdage at sentrale moralske begreper er
(a) kj�nnsn�ytrale
(b) kj�nnede
(c) feministiske
Sp�rsm�l 46
If�lge Rawls hevder utilitarismen at
(a) det gode m� defineres forut for det rette/riktige
(b) det rette/riktige m� defineres forut for det gode
(c) det gode og rette/riktige m� defineres helt uavhengig av hverandre
Sp�rsm�l 47
Hvordan ville det v�re riktigst � karakterisere en dygd?
(a) Som en holdning
(b) Som en f�lelse
(c) Som en forpliktelse
Sp�rsm�l 48
Hvilket av disse begrepsparene h�rer ikke sammen?
(a) Det kategoriske imperativ og autonomi
(b) Komplementaritet og atomfysikk
(c) Evolusjon og deontologi
Sp�rsm�l 49
Peter Singer hevder at et menneske blir en person:
(a) Ved befruktningen
(b) N�r det utvikler bevissthet
(c) N�r det utvikler selvbevissthet
Sp�rsm�l 50
I hvilken etisk teori oppst�r problemet om � skille mellom "summen av lykke" og "den gjennomsnittlige lykke"
(a) Utilitarismen
(b) Dydsetikken
(c) Pliktetikken
Sp�rsm�l 51
Den som hevder at "det som er rett i deres samfunn, beh�ver ikke v�re rett i v�rt", intar et
(a) Relativistisk syn p� moral
(b) Et absolutistisk syn p� moral
(c) Et amoralsk syn p� moral
Sp�rsm�l 52
Rosalind Hursthouse fors�ker � utforme en moderne dydsetisk teori som baserer seg p�:
(a) Handlingens konsekvenser
(b) Den handlende person
(c) Selve handlingen
Sp�rsm�l 53
Rawls etikk representerer:
(a) utilitarisme
(b) deontologi
(c) dydsetikk
Sp�rsm�l 54
Hva mener Rawls med et "sl�r av uvitenhet"?
(a) At kvinner som b�rer sl�r, lever i uvitenhet
(b) At vi mangler innsikt i tingenes form
(c) At vi skal fors�ke � tenke bort s�rtrekk ved oss selv og v�r egen situasjon slik at vi kan fordele goder og byrder p� en upartisk m�te
Sp�rsm�l 55
N�r det gjelder kj�nn og etikk mener Virginia Held at
(a) tradisjonell moralteori stort sett tar hensyn til b�de menns og kvinners erfaringer
(b) tradisjonell moralteori stort sett ignorerer kvinners erfaringer og verdier
(c) tradisjonelle moralteori stort sett ignorerer menns erfaringer og verdier
Sp�rsm�l 56
Hvilken moderne moralfilosof har hevdet f�lgende: "I kontrast til andre antikke tradisjoner, for eksempel de i India, har b�de de hebraiske og greske tradisjonene gjort mennesket til sentrum for det moralske univers."
(a) Foot
(b) Rawls
(c) Singer
Sp�rsm�l 57
I f�lge Rawls er frihetsprinsippet
(a) et prinsipp som ikke kan brytes selv om det ville f�re til �kt velferd for flertallet
(b) et prinsipp som kan brytes om det skulle f�re til �kt velferd for flertallet
(c) et prinsipp som kun skal gjelde for de d�rrligst stilte i samfunnet
Sp�rsm�l 58
Kant innf�rer et skille mellom analytisk og syntetisk sanne dommer. Videre skiller han mellom apriori og aposteriori sanne dommer. Kan en sann analytisk dom v�re aposteriori sann ?
[a] Ja, fordi aposteriori sanne dommer alltid kan begrunnes uavhengig av erfaringen.
[b] Nei. En analytisk sann dom er alltid sann apriori og ingen apriori sanne dommer er sanne aposteriori.
[c] Ja, fordi en enhver analytisk dom er en aposteriori sann dom.
Sp�rsm�l 59
Hvilken av de f�lgende tre setninger er if�lge Kant et eksempel p� en analytisk sann dom?
[a] Alle legemer har utstrekning.
[b] Alle legemer har tyngde.
[c] Sjelen er ud�delig.
Sp�rsm�l 60
If�lge Kant har alle apriori sanne dommer to kjennetegn. Hvilke kjennetegn dreier det seg om?
[a] De er alle n�dvendige og strengt allmengyldige
[b] De er alle et resultat av generalisering p� grunnlag av erfaringen og virker innlysende.
[c] De er fullkomment presise og h�rer med til matematikken.
Sp�rsm�l 61
Hvorfor er det if�lge l�reboken s� vesentlig for Kant � etablere metafysikken som en egen vitenskap?
[a] Fordi tanken om � redde forestillingen om mennesket som et fritt og ansvarlig vesen er sentral i Kants prosjekt. Han frykter at den posisjonen som gjerne kalles scientisme, og som Humes naturalisme kan ses som en variant av, skal utbre seg.
[b] Han hadde et et sterkt �nske om � forbedre Descartes metafysikk.
[c] Han �nsket � forbedre Newtons mekanikk og begrunne den bedre.
Sp�rsm�l 62
I forbindelse med Kant snakkes det om trancendentalfilosofi. Hva er dette if�lge l�reboken?
[a] Trancendentalfilosofi er en metafysikk som begrunnes ved � vise at dens sannhet er en n�dvendig forutsetning for mulig erfaring.
[b] Trancendentalfilosofi er er det samme som en teori om ting vi ikke direkte kan se.
[c] Trancendentalfilosofi er det samme som logikk.
Sp�rsm�l 63
Av hvilken type er de grunnleggende prinsippene i matematikk og fysikk if�lge Kant:
[a] De er dommer som er syntetisk apriori
[b] De er alle analytiske dommer.
[c] De er alle generaliseringer foretatt p� grunnlag av erfaringen og derfor aposteriori dommer.
Sp�rsm�l 64
Hvordan oppfattes tid og rom innenfor den Newtonske mekanikk?
[a] Tid og rom spiller ingen rolle innenfor Newtons mekanikk.
[b] Newton forestiller seg at tid og rom er absolutte. Ingen andre fysiske hendelser kan p�virke disse st�rrelsene.
[c] If�lge Newton er rommet en absolutt st�rrelse mens tiden er fullstendig relativ.
Sp�rsm�l 65
N�r fremsatte Einstein sin spesielle relativitetsteori?
[a] I �ret 1933
[b] I �ret 1905
[c] Einstein levde p� 1700-tallet og fremsatte den spesielle relativitetsteorien da den franske revolusjon br�t ut.
Sp�rsm�l 66
Einstein fremsatte sin spesielle relativitetsteori for � l�se en logisk konflikt mellom to fysiske teorier som man kjente p� denne tiden. Hvilke teorier var dette?
[a] Aristoteles fysikk og Descartes prinsipp om bevegelsesmengdens konstans
[b] Newtons mekanikk og Maxwells teori om elektromagnetisme
[c] Newtons mekanikk og kvantemekanikken.
Sp�rsm�l 67
I forbindelse med Einsteins relativitetsteori omtales et fenomen som kalles for "tidsdilatasjon". Hva er dette?
[a] Tidsdilatasjonen er det fenomen at et tidsintervall ikke er likt for alle observat�rer.
[b] Tidsdilatasjonen er det fenomenet at tiden av og til str�mmer mye fortere avsted p� visse steder av jordoverflaten enn p� andre steder.
[c] Tidsdilatasjonen er det fenomen at et tidsintervall alltid er helt likt for alle observat�rer.
Sp�rsm�l 68
Hvilke av de f�lgende p�stander gjelder if�lge den spesielle relativitetsteori om lyshastigheten?
[a] Lyshastigheten i vakuum er den samme uansett hvordan man selv eller lyskilden beveger seg, forutsatt at hastigheten p� kilde eller observat�r er konstant.
[b] Lyshastigheten i vakuum er en variabel st�rrelse som avhenger av hastigheten til observat�ren.
[c] Lyshastigheten i vakuum varierer med �rstidene.
Sp�rsm�l 69
I forbindelse med kvantemekanikken snakker man av og til om "b�lge-partikkel-dualismen". Hva er dette?
[a] Det fenomen at fotonet og ogs� andre elementer, som elektronet, av og til opptrer som b�lger og av og til opptrer som partikler.
[b] Selve den p�stand at b�lger ikke under noen omstendighet er det samme som partikler.
[c] Man sikter til det forhold at fysikeren deBroglie i 1923 hevdet at materielle partikler kan opptre som b�lger.
Sp�rsm�l 70
Hvilken filosof hevder "at det ikke er mulig � angi en atom�r partikkels sted og hastighet med vilk�rlig n�yaktighet"?
(a) Hume
(b) Kant
(c) Heisenberg
Sp�rsm�l 71
Hva heter forfatteren til verket 'Avhandling om metoden'?
(a) Aristoteles
(b) Descartes
(c) Kant
Sp�rsm�l 72
Hos Platon finner vi en teori som kalles "gjenerindringsl�ren". Denne ble fremsatt for � forklare
(a) Hvordan og hvorfor vi kan l�re noe
(b) Hvordan vi glemmer s� mye av det vi har l�rt
(c) Hvorfor mennesket m� d�
Sp�rsm�l 73
Simone de Beauvoir mener at
(a) Kvinner m� bekjempe menn med alle midler
(b) Kviner har en egen, spesifikk natur ("det evig kvinnelige")
(c) Kvinner m� overvinne sin immanens
Sp�rsm�l 74
Hvilken filosof hevdet at "statistiske lovmessigheter betyr som regel bare at man kjenner vedkommende system ufullstendig"?
(a) Aristoteles
(b) Descartes
(c) Heisenberg
Sp�rsm�l 75
Hvilken filosof mente at " men etter dette fors�ket p� � forst� fortiden s�ker historikeren � studere endringer som skjer i fortiden, � finne ut p� hvilken m�te overganger foreg�r, og � unders�ke hvordan ting skjer i denne verden."
(a) Platon
(b) Kant
(c) Butterfield
Sp�rsm�l 76
Hvilken filosof har ment f�lgende: "Av dette f�lger at v�re id�er eller begreper, som er virkelige ting og som kommer fra Gud, ikke kan v�re annet enn sanne i den utstrekning de er klare og tydelige."
(a) Platon
(b) Descartes
(c) Kant
Sp�rsm�l 77
Hvilken filosof har ment f�lgende: "Det er �penbart at vi m� skaffe oss viten om de opprinnelige �rsaker; om hver enkelt ting sier vi jo at vi f�rst forst�r den, n�r vi tror at vi har f�tt kjennskap til den f�rste �rsak."
(a) Aristoteles
(b) Hume
(c) Descartes
Sp�rsm�l 78
Hvilken filosof har ment f�lgende "...vi antar at menneskets funksjon er et visst liv, nemlig det som best�r i sjelens virksomhet og i handlinger med fornuft, at det dyktige menneskets oppgave er � utf�re disse vel og riktig, og at enhver oppgave blir vel utf�rt n�r den utf�res i henhold til sin s�regne dyd..."
(a) Aristoteles
(b) Kant
(c) Ridley
Sp�rsm�l 79
Hvilken filosof har hevdet f�lgende: "Men selv om v�r tanke synes � ha denne ubegrensede frihet, vil vi ved n�rmere unders�kelse finne at den i virkeligheten er begrenset av meget snevre grenser, og at all denne sinnets skapende kraft ikke g�r ut p� annet enn evnene til � sette sammen, flytte om p�, forst�rre eller forminske det materiale som er gitt oss av sansene og erfaringen."
(a) Platon
(b) Hume
(c) Kant
Sp�rsm�l 80
Hvilken filosof har hevder f�lgende: "Alle menneskelige skapninger, og s�rlig kvinnekj�nnet, er tilb�yelig til � overse mer fjerntliggende hensyn og i stedet gi etter for den fristelse man m�ter i �yeblikket."
(a) Platon
(b) Hume
(c) de Beauvoir
Sp�rsm�l 81
Hvilken filosof har hevdet f�lgende: "Likes� lite som noen som helst grunnsetning i den rene geometri er analytisk. At den rette linje mellom to punkter er den korteste, er en syntetisk sats. For mitt begrep om det rette inneholder ikke noe om st�rrelse, men bare om kvalitet."
(a) Platon
(b) Hume
(c) Kant
Sp�rsm�l 82
Hva forst�r den eksistensialistiske filosof Simone de Beauvoir med transcendens?
(a) Det � overskride og bli herre over kroppslige tilb�yeligheter
(b) Det � n� utover seg selv, ekspansjon og grenseoverskridelse
(c) Det � forbli i en underlegen posisjon
Sp�rsm�l 83
Hvilket begrepspar bruker Simone de Beauvoir for � karakterisere kvinners posisjon i forhold til menn:
(a) Skapelse og tilintetgj�relse
(b) Transcendens og immanens
(c) V�ren og intet
Sp�rsm�l 84
Hvilket av de f�lgende synspunkter vil det v�re riktig � tillegge Platon?
(a) Demokratiet er den beste styreform
(b) Ideene er allmenne former eller prinsipper som kan gripes av fornuften
(c) Menneskets sjel er d�delig
Sp�rsm�l 85
Hvilken filosof er det vanlig � sette i forbindelse med det som kalles "kopiprinsippet"?
(a) Aristoteles
(b) Hume
(c) Kant
Sp�rsm�l 86
Hvilken av de f�lgende filosofer har skrevet verket 'Den nikomakiske etikk'?
(a) Platon
(b) Aristoteles
(c) Hume
Sp�rsm�l 87
"Matematiske dommer er alle sammen syntetiske og apriori", er en p�stand som fremsettes av:
(a) Platon
(b) Descartes
(c) Kant
Sp�rsm�l 88
Hvilken filosof har formulert dette: "Den f�rste regel var aldri � godta noe som sant, med mindre jeg klart erkjente at det var det"?
(a) Descartes
(b) Hume
(c) Kant
Sp�rsm�l 89
I dialogen 'Menon' mener Sokrates at dyd:
(a) Kan l�res av sofistene
(b) Er noe aristokratene har i kraft av sin adelige natur
(c) Er noe de moralsk dyktige personer har i kraft av guddommelig inspirasjon
Sp�rsm�l 90
Hvilken filosof har uttalt at: "Dersom anskuelsen m� rette seg etter gjenstandenes beskaffenhet, s� kan jeg ikke innse hvordan man apriori kunne vite noe om den."
(a) Descartes
(b) Hume
(c) Kant
Sp�rsm�l 91
Hvilken moderne moralfilosof er av den mening at "Hvis et vesen lider, kan det ikke finnes noen moralsk rettferdiggj�relse for ikke � ta denne lidelsen med i betraktning."
(a) Smart
(b) Singer
(c) Sylvan
Sp�rsm�l 92
Virginia Held hevder at etisk tenkning historisk sett har v�rt:
(a) Partisk p� bekostning av kvinner
(b) Balansert i synet p� kvinnersstilling og moralske status
(c) Et forsvar for kvinners selvstendighet i samfunnet.
Sp�rsm�l 93
Hos hvilken moderne moralfilosof kan man st�te p� utsagnet "Vi har allerede sett at det � mene at bare mennesker har iboende verdi, er helt vilk�rlig."
(a) Foot
(b) Smart
(c) Singer
Sp�rsm�l 94
Hvilken betegnelse passer best p� Peter Singer
(a) Utilitarist
(b) Pliktetiker
(c) Omsorgsetiker
Sp�rsm�l 95
Peter Singer hevder at et menneske blir en person:
(a) Ved befruktningen.
(b) N�r det utvikler sansninger
(c) Ved utviklingen av fosterbevegelser (tilkvikningen)
Sp�rsm�l 96
Er utilitarismen
(a) en normativ etisk teori?
(b) En deskriptiv etisk teori?
(c) En metaetisk teori?
Sp�rsm�l 97
Hvilket av disse kravene h�rer hjemme i utilitarismen?
(a) � f�lge regler
(b) � vise karakterstyrke
(c) Veie ulemper og fordeler mot hverandre
Sp�rsm�l 98
Hvilke filosfer i pensum tar for seg abortsp�rsm�let og dr�fter det?
(a) Smart og Rawls
(b) Smart og Singer
(c) Singer og Hursthouse
Sp�rsm�l 99
Hvilken filosof i etikkpensumet tar utgangspunkt i det vedkommende kaller for "den opprinnelige situasjon"?
(a) Singer
(b) Rawls
(c) Sylvan
Sp�rsm�l 100
Hva slags etiske problemer opptar moralfilosofen Sylvan?
(a) Problemer i forbindelse med abort
(b) Problemer i forbindelse med barmhjertighetsdrap
(c) Milj�etiske problemer
Sp�rsm�l 101
Ordet "deontologi" betyr det samme som
(a) Konsekvensetikk
(b) Pliktetikk
(c) Feministisk etikk
Sp�rsm�l 102
I hvilken etisk teori oppst�r problemet med � skille mellom "summen av lykke" og "den gjennomsnittlige lykke"
(a) Utilitarismen
(b) Dydsetikken
(c) Pliktetikken
Sp�rsm�l 103
Hvilken av de f�lgende filosofer omtales i Smarts artikkel "Riss av et system for utilitaristisk etikk"?
(a) John Stuart Mill
(b) Werner Heisenberg
(c) Rene Descartes
Sp�rsm�l 104
Rawls kan sies � operere med tre rettferdighetsprinsipper: "Frihetsprinsippet". "Differanseprinsippet" og "Prinsippet om sjanselikhet". Hvilket av disse rangeres h�yest?
(a) Prinsippet om sjanselikhet
(b) Frihetsprinsippet
(c) Differanseprinsippet
Sp�rsm�l 105
I hvilken tekst dr�fter Singer sp�rsm�let om bruken av fosteret?
(a) I teksten "Alle dyr er likeverdige"
(b) I teksten "� ta liv: Embryoet og fosteret"
(c) I teksten "Milj�et"
Sp�rsm�l 106
Mener Singer at likeverdet mellom mann og kvinne
(a) kan utvides til � omfatte ikke-menneskelige dyr?
(b) ikke kan utvides til � omfatte ikke-menneskelige dyr?
(c) ikke har noe � gj�re i det hele tatt med forholdet til ikke-menneskelige dyr?
Sp�rsm�l 107
Singer mener at fosteret har krav p� beskyttelse etter at et visst tidspunkt har passert. Hvilket tidspunkt nevner han?
(a) den f�rste svagerskapsuken
(b) den attende svangerskapsuken
(c) etter to m�neder.
Sp�rsm�l 108
Singer dr�fter visse mulige moralsk relevante skillelinjer mellom befruktet egg og barn som har blitt foresl�tt. Hvilke?
(a) Utvikling av armer, levedyktighet,selvbevissthet og utvikling av nervesystem
(b) Levedyktighet, f�dsel, st�rrelsen p� fosteret og i hvilken grad fosteret ligner et menneske.
(c) F�dsel, Levedyktighet, Livstegn(tilkvikning) og Bevissthet
Sp�rsm�l 109
Singer nevner et argument som g�r mot en restriktiv lovgivning i forbindelse med abort. En slik lov givning kan f�re til at kvinner for eksempel opps�ker kvakksalvere og dermed kan sette livet sitt i fare. Singer mener at
(a) hovedpoenget med dette argumentet er at det viser at abort er galt.
(b) hovedpoenget med dette argumentet er at det er et argument mot lover som forbyr abort, ikke mot den oppfatning at abort er galt.
(c) dette argumentet er et sterkt argument til fordel for at abort er tillatt.
Sp�rsm�l 110
Singer nevner et argument som fremsettes av Judith Jarvis Thomsen i teksten om abort. I forbindelse med dette argumentet hevder Singer at
(a) argumentet er holdbart hvis den rettighetsteorien det bygger p� er holdbart.
(b) argumentet er holdbart
(c) argumentet er uholdbart fordi det er basert p� pliktetikk.
Sp�rsm�l 111
Singer hevder at
(a) hvorvidt en skapning tilh�rer v�r art eller ikke, er relevant for sp�rsm�let om det er galt � ta livet av den.
(b) hvorvidt en skapning tilh�rer v�r art eller ikke, er en sikker indikasjon p� om vi skal ta livet av den eller ikke.
(c) hvorvidt en skapning tilh�rer v�r art eller ikke, er i seg selv ikke mer relevant for om det er galt � ta livet av den enn om den tilh�rer v�r egen rase eller ikke.
Sp�rsm�l 112
Singer hevder at den potensielle rasjonaliteten til et menneske p� fosterstadiet
(a) overg�r den som en ku eller gris har
(b) er like stor som den til en ku eller en gris
(c) er langt mindre enn den til en levende ku eller gris.
Sp�rsm�l 113
Singer mener at fra det faktum at noe er et potensielt menneske
(a) kan vi slutte at det har de samme rettighetene som et menneske.
(b) kan vi slutte at det har noen av de samme rettighetene som et menneske.
(c) kan vi ikke slutte at det har de samme rettighetene som et menneske.
Sp�rsm�l 114
If�lge Singer anbefalte Platon og Aristoteles at vanskapte barn
(a) ikke burde avlives
(b) burde avlives
(c) at foreldrene selv skulle avgj�re om de skulle avlives eller ikke
Sp�rsm�l 115
N�r det gjelder Singer har det blitt innvendt at hans standpunkt til abort ogs� rettferdigj�r barnedrap. I denne forbindelse kan man si at Singer
(a) innr�mmer at denne innvendingen er riktig.
(b) avviser denne beskyldningen som helt gal.
(c) mener at denne innvendingen beror p� en feilslutning.
Sp�rsm�l 116
Hvilken av de f�lgende filosofer blir nevnt i Singer tekst "Alle dyr er likeverdige"?
(a) Simone de Beauvoir
(b) Mary Wollstonecraft
(c) Harriet Taylor
Sp�rsm�l 117
I Singers tekst "Alle dyr er likeverdige" siteres en filosof som uttaler: "Men en fullvoksen hest eller hund er utvilsomt et mer rasjonelt vesen enn et spebarn som er en dag, en uke eller en m�ned gammel. Men hvilken rolle ville det ha spilt om det var annerledes? Sp�rsm�let er ikke: Kan de resonnere? Heller ikke: Kan de snakke? Men: Kan de lide?"
(a) David Hume
(b) Jeremy Bentham
(c) Immanuel Kant
Sp�rsm�l 118
If�lge Singer tillater spesiesisten at
(a) interessene til ens egen art kan sette til side de st�rre interessene til individer av andre arter.
(b) interessene til individer av ens egen art er like store som tilsvarende interesser hos individer av andre arter.
(c) det er umulige � sammenligne interessene til medlemmer av forskjellige arter.
Sp�rsm�l 119
Milj�filosofen Sylvan nevner s�rlig tre tradisjoner i de vestlige, etiske oppfatninger om menneskets forhold til naturen. Det dreier seg om
(a) den rasjonalistiske , den utilitaristiske og den f�lelseladete tradisjonen
(b) den romantiske tradisjonen, den deontologiske tradisjonen og den kristne tradisjonen
(c) den despotiske tradisjonen, forvaltertradisjonen og perfeksjoneringstradisjonen
Til toppen av denne siden
Denne siden ble laget: 4/30/05