Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Styrrestrømsskjema


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ser da ganske greit ut? En standard styrestrøm til K1 med start (s1) og stopp (s0) starter en motor/pumpe som starter nr. 2 som starter nr. 3 dvs alle tre starter med startknappen. Om motor 2 eller 3 stopper, ved at motorvern løser ut, starter k3 en reservemotor.

 

Antar det er en krets som f.eks skal hindre oversvømmelse hvor det er viktig med en backupmotor om en skulle svikte.

 

Husker ikke hva de ulike feltene på kontaktorene betyr, antar det har med indikering å gjøre eller en fail safe greie.

Lenke til kommentar

hvis det no hjelper så kan du tenke på hydralick eller marine/råolje/bunker olje. detn beste forbrenningen av olje får man ved varme. bunker olje kan vere veldig seig. derfor varmes den opp med damp så den blir mer fleksibel og mer væskeaktig. det må de vere for å kunne flytte oljen fra tanker til brenselmotor eller til andre tanker. det fins noe som heter transfer pump (overføre, væsker). det kan vere flere sånne pumper for å hjelpe væsken til å komme gjennom alle rør og høyder. stopper en sånn pumpe så kan bunker oljen stivne i røret å lage store problemer, b.a. driftstans og store vedlikeholdskostnader, men også sette personer i livsfare på skip. eks. hvis man har lite plass og ikke så stor strømforsyning så kan man velge flere små pumper som kan stå flere plasser på røret. dette hjelper å bevare trykket fram til forbruker. ved hydralick å kan trykke falle ved bortfall av pumper. hvis det ikke er laget til en sikkerhetsventil som stopper ved et hvis trykk så kan det som blir løfter med hydralick, falle ned og gjøre store skader. eks. gravemaskin, store hangar dører, wincher osv.

 

faktisk så henger ikke skjemaet ditt ikke logisk sammen. KT2 har relekontakter og har ingen spole som kan trekke inne styrekontaktene. antar KT1 ska styre KT2 NO kontakten? de skal i såfall ha samme navn. det er være ting som kan skje sånn at du mister en pumpe. bortfall av strøm kna det vere. ved større motor så hjelper ikke motorvern. da må man bruke transistor for å verne selve motoren. mister anlegget strømmen så kan starter skapet ha en alternativ strømkilde. et motoranlegg er enkle greier, men ofte så overvåker man anlegget også. man kan også styre anlegget med eksternt utstyr. da lager man til et run signal, alarm, stop, remote signal og feilsignal. med dette har du full kontroll over anlegget. det er heller ikke vanskelig å lage til.

 

det skal mye til før en motor svikter. et motoranlegg skal beregnes mot dette. dette er spesielt viktig på skip og offshore rigger. er det noe som svikter så er det annet utstyr som tar over automatisk. de fleste moderne offshore fartøy har i dag diesel-elektrisk fremdriftsystem eller produsjon av elektrisk energi. vanlig er å ha 4 av hver. noen trenger bare en eller to hovedmotorer i gang for å kunne drifte hele skipet under drift. de gjenstående blir stående til man har brukt for de eller en må vedlikeholdes. det er helt vanlig å ha flere antall av det samme utstyret. det samme har man med strømforsyning. nødstrøm får de fra nødgenerator, ups strøm får man fra batteri eller egeen generator. mange anlegg har flere tilførdsler av forskjellige typer strøm, til det samme utstyret. på denne måten kan man koble ifra en strømforsyning og jobbe på den uten at viktig utstyr mister strømmen sin. farligt og genialt. skipene har også et system som heter PMS (ja, du hørte riktig). denne enheten kontrollerer og hjelper mannskapet med prioritert belastning på motorene. er det noen som trenger å starte en stor forbruker så sjekker denne om innkommende energi holder til startstrøm og drift av denne store forbrukeren i tillegg til eksisterende forbruk. har den ikke nok så starter den en en ny hovedmotor. hovedmotorene har hver sin generator som produserer strøm fra akselen på motoren.

 

litt offtropic her, men da ser du litt hva som fins utenfor skolebenken. der ute så venter det mange fine utfordringer for de som liker det. de fleste elektrikere går på land som byggnings elektriker eller i industrien. husk det fins flere spennende markeder enn det folk kjenner til mest av. de markedene gir også mer lønn på kontoen og mer frihet. så lenge man bygger skip i norge så byr det på mange fine utfordringer. LNG er på vei inn og kanskje i fremtiden bruker man vindmølle under skiper for å produsere strøm. stå på å sug til deg all kunnskap du kan. glem det du ikke liker å jobbe med å jobb med det du liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...