Gå til innhold

Testprosjekt med GNU/Linux i grunnskolen

Anbefalte innlegg

Noen av IKT-folkene i kommunen jeg jobber for har visst hatt et ønske om å rulle ut Linux-baserte OS i skolesektoren en god stund, men har manglet noen "ute i felten" som kan assistere driften. Da de fant ut at jeg også går rundt med samme tanker fant vi ganske fort ut at jeg skal kjøre et dualboot-prosjekt i klasserommet mitt på ~10 PC-er i halvannen måned fremover hvor jeg skal teste hvordan elevene trives med noe annet enn Windows, hvordan et GNU/Linux-system fungerer i et klasserom, om det gir noen betydelige fordeler over Windows, hvilke ulemper det gir kontra Windows, etc.

Vi er svært få personer som jobber med dette, og jeg gjør mye av dette i min egen fritid da mine tilmålte tre timer pr uke med IKT-oppgaver ikke på langt nær dekker tidsbehovet mitt.

Jeg oppretter derfor denne tråden slik at jeg kan lufte problemstillinger som dukker opp underveis og selvfølgelig også for at andre skal kunne komme med forslag og ideer til prosjektet.

Foreløpig har vi følgende problemstillinger:

- Vi ønsker at elevene skal kunne finne filene sine som ligger lagret på kommunens server både i Windows og (sannsynligvis) Ubuntu. Det hele skal være fullstendig sømløst og smertefritt. Er det mulig å få til uten bruk av f.eks. Samba? Elevene skal kun åpne Explorer/Nautilus og finne filene sine der.

- Skal vi benytte en vanilla Ubuntu (evt med en K/X/L foran), Chrome OS, eller noe annet? Vi har vurdert Edubuntu, men Skolelinux har vi allerede utelukket. Det største drawbacket for Edubuntu er at de har valgt Unity 2D som standard grensesnitt, noe som er rimelig uaktuelt for oss. Enten skal det være "ordentlig" Unity eller noe helt annet. Må teste litt hva som funker best. Maskinvaren er ikke top of the line, men heller ikke fullstendig håpløs, så jeg håper å få til noe som både ser bra ut og fungerer bra. Trenger noen innspill her, spesielt i fht hva jeg skal forkaste.

Har du noen innspill som det er verdt å vurdere i denne prosessen? Fyr løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Vi ønsker at elevene skal kunne finne filene sine som ligger lagret på kommunens server både i Windows og (sannsynligvis) Ubuntu. Det hele skal være fullstendig sømløst og smertefritt. Er det mulig å få til uten bruk av f.eks. Samba? Elevene skal kun åpne Explorer/Nautilus og finne filene sine der.

(S)FTP eller NFS?

- Skal vi benytte en vanilla Ubuntu (evt med en K/X/L foran), Chrome OS, eller noe annet?

Ikke Chrome OS.

Jeg ville valgt debian eller ubuntu LTS. Om det ikke rulles ut før april i vår kan du jo vurdere 12.04, ellers er 10.04 valget.

Lenke til kommentar

Kult! Samba er nok tingen, funker for alle på tvers av OS. En av de store fordelene med linux i en slik sammenheng er at dere kan gi elevene tilgang på mye programvare. Du trenger ikke velge, installer ihvertfall de to (nå er det kanskje tre?) ledende desktopmiljøene, så kan elevene selv velge hvilken de liker. Det fungerer faktisk meget godt i praksis. Sørg for å lasse på alle applikasjonene du tror det er interesse for, det vil åpne mange muligheter. Alt avhengig av nivået elevene er på kan man la dem bli kjent med forskjellige programmer.

Lenke til kommentar

En eventuell storskala utrulling skjer vel ikke før tidligst til skolestart 2012, så jeg ser nok for meg at det blir en 12.04 LTS-plattform til da, men hvilket grensesnitt vi skal ha etc kan være greit å finne ut av allerede nå. Selv liker jeg Unity godt, men forholder meg rimelig nøytral til de forskjellige DE/skallene foreløpig. Må teste en del på elevene før jeg tar et endelig valg.

De andre var gira på Chrome OS, men hvorfor skal jeg ikke vurdere det, mener du? Husk at det er snakk om tiåringer som stort sett benytter seg av nett-tjenester som er java, flash eller html-basert.

Lenke til kommentar

De andre var gira på Chrome OS, men hvorfor skal jeg ikke vurdere det, mener du? Husk at det er snakk om tiåringer som stort sett benytter seg av nett-tjenester som er java, flash eller html-basert.

Fordi Chrome OS bare er en nettleser, more or less. Spørs om den er spesielt trygg også, og besides, idéen må jo være at de skal kunne lære litt, og da er det greit å ha et større softwareutvalg å velge i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant, /subscribe!For all del ikke kjør nyeste Ubuntu i alle fall :p Er flere som sier at Gnome 2 er jo utdatert osv., men ærlig talt syns jeg det fungerte rimelig fint.

Saken er at et slikt valg trolig vil bli stående i en del år fremover, så vi trenger å bruke programvare som blir vedlikeholdt og er "i tråd med tiden". Derfor blir Gnome 2 neppe valgt, selv om jeg ser argumentet om stabilitet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder de tekniske løsningene vi har innad i kommunen kan jeg ikke si så mye, rett og slett fordi jeg ikke aner hva vi har :) Har bare jobbet der siden i høst, og har ikke hatt noe med det tekniske å gjøre, annet enn å installere smartboard-programvare for de gamle damene og restarte et par routere :p

Skal spørre og grave litt for å få meg et bilde av hva vi har og ikke har, men vet ikke hvor mye jeg finner ut av før jul.. Skulle gjerne dedikert tiden min 100% til dette prosjektet, men ukeplaner, lekser, retting og undervisning må jeg nesten prioritere ;)

Lenke til kommentar

Det som kunne vært litt spennende å sjekke ut, hva slags maskinvare det er snakk om, i de fleste tilfeller kan det være noen invinduelle forskjeller på linux distribusjoner.

F.eks skjermkort/hovedkort hva som funger best ut av boksen.

Les f.eks http://www.hardware.no/artikler/forste_uke_som_linux-bruker/104147

Selv bruker jeg opensuse 12.01, og nesten alt går som smurt.

Eneste jeg må koble ut en USB3 harddisk under installasjon ellers så henger installasjonen seg.

Mandriva powerpack (Nyeste) har jeg også gode erfaringer med. Selv om Powerpack ikke er så veldig mye bedre en free, er bare enklere å sette opp.

Nå har jeg dårlig erfaringer med ubuntu, selv ville jeg heller vurdere mint.

Lenke til kommentar

Det som kunne vært litt spennende å sjekke ut, hva slags maskinvare det er snakk om, i de fleste tilfeller kan det være noen invinduelle forskjeller på linux distribusjoner.

F.eks skjermkort/hovedkort hva som funger best ut av boksen.

Les f.eks http://www.hardware....x-bruker/104147

Selv bruker jeg opensuse 12.01, og nesten alt går som smurt.

Eneste jeg må koble ut en USB3 harddisk under installasjon ellers så henger installasjonen seg.

Mandriva powerpack (Nyeste) har jeg også gode erfaringer med. Selv om Powerpack ikke er så veldig mye bedre en free, er bare enklere å sette opp.

Nå har jeg dårlig erfaringer med ubuntu, selv ville jeg heller vurdere mint.

Det er ganske standard Dell/Intel-maskinvare. Noen år gamle. Som sagt, ikke håpløs maskinvare, men heller ikke state of the art. Nøyaktige specs har jeg ikke brydd meg om enda, men kan sjekke litt mer nøye i morra eller noe. Får se. Regner uansett ikke med noen problemer siden Dell lenge har vært flinke med å bruke godt støttet maskinvare i sine bedriftsprodukter.

Lenke til kommentar

På høgskolen hvor jeg studerer bruker de Ubuntu 9.xx med gnome 2. Alt ser ut til å fungere her, bruker navn/passord pålogging. Tror de bruker et lite bash script til å montere opp hjemme områdene med samba. Ellers er det for nesten bare standard Ubuntu programmene som er inne på de.

Lenke til kommentar

Dette er helt sikkert ting jeg kunne googlet meg frem til selv, men jeg har dårlig med tid om jeg skal få alle maskinene opp og gå før helga.

Jeg har nå etterhvert fått satt opp en installasjon på en PC som er nogenlunde slik jeg ønsker å ha det. Nå lurer jeg på; Kan jeg kopiere hele sulamitten over på en USB-sak slik at jeg bare kan putte det ferdige oppsettet inn på de resterende maskinene? Jeg trenger å ha med grub/burg-oppsettet også. Har valgt å bruke BURG som bootloader siden den er litt enklere å forstå for elevene på grunn av sin logografiske art.

Jeg antar at jeg må resize alle hdd-ene selv med gparted, men jeg skulle gjerne sluppet å gjøre alt oppsett med admin-konto, bruker-konto og alt det der på hver enkelt maskin.. :/

Er det dd jeg spør etter, eller må det kraftigere lut til? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...