Gå til innhold

Den massive kritikken av styret

Husam

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/article2880041.ece

http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/-et-opproer-er-underveis-3180586.html

http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/-utsiktene-ser-daarligere-ut-for-brann-3180544.html

I dag begynte det massive kjøret mot styret fra mediene, mens kritikken har pågått til en viss grad også fra supporterne siden starten på sesongen. Og det kommer definitivt ikke til å roe seg utover uken om vi (sannsynligvis) ender med 0 poeng etter kampen i Trondheim på onsdag. Bør styret trekke seg umiddelbart? Har de ikke bevist at de ikke eier evne for økonomistyring i det hele tatt? Stoler vi virkelig på at det er de som skal legge planene for å komme oss opp av gjørma?

Endret av Husam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg LSK-patriot så jeg vet jo litt om hvordan det er å slite i motvind (ref: 2009-sesongen). Ting går ikke alltid slik man venter, og ALLE lag kan ikke til enhver tid lede tabellen. Resultatene kommer, og det er vel neppe styret sin skyld at Brann har hatt "uflaks" de siste ukene.

Lenke til kommentar

Ja, jeg følger med - men for all del; Jeg har ikke behov for å føre en diskusjon med en trådstarter som ikke gidder å høre på andre meninger enn sine egne.

Jeg er helt klart åpen for andre meninger jeg, men det virker helt klart som om du ikke er inne i problemstillingen når jeg skal tolke det du har skrevet hittil... Men det er bare å argumentere om du mener du har innsikt og er uenig. Jeg gidder å høre på alle gjennomtenkte meninger jeg. :)

er vel spillerne som er på banen som skal gjøre jobben, og ikke "styret"

Det har du rett i. På banen skal spillerne gjøre jobben. Det er imidlertid slik at styret får lønn for å gjøre en jobb for klubben også, og det er denne jeg ønsket å diskutere her. Mener du den jobben blir gjort tilfredsstillende?

Lenke til kommentar

Off topic:

Er det noen noensinne som har klart å gjøre en bergenser fornøyd?

On topic:

Styret fikk vel ikke så stor kritikk når dere klarte 5. plass, og etter 5 runder mener jeg det er det altfor tidlig å si om det er på tide å bytte ut styremedlemmer. Jeg har sett de fleste Brann-kampene, og det virker på meg som om ALT må gå innom Huseklepp. Greit nok at han er en "stjerne", men å basere hele spillestilen sin på en person - og ihvertfall når han tydeligvis ikke er heeeelt på formtopp ennå - mener jeg blir altfor tynt. Med så mange gode spillere burde man ha klart å utnytte potensialet til klubben mye bedre.

Som en rivaliserende patriot er det veldig enkelt å se HVA som er godt med en klubb, men desto lettere å se hva som gjøres galt.

Ja, jeg koser meg litt over tabellposisjonen til Brann, men vet også at det ikke trenger å ta mer enn 3-4 runder før Brann igjen er på toppen. Laget er det ikke noe feil med, men de har ikke spilt som et LAG hittil i sesongen.

EDIT: Ser nå at du står oppført som bosatt i Trondheim, men gambler likevel på at du har Bergens-gener i deg... :)

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Off topic:

Er det noen noensinne som har klart å gjøre en bergenser fornøyd?

On topic:

Styret fikk vel ikke så stor kritikk når dere klarte 5. plass, og etter 5 runder mener jeg det er det altfor tidlig å si om det er på tide å bytte ut styremedlemmer. Jeg har sett de fleste Brann-kampene, og det virker på meg som om ALT må gå innom Huseklepp. Greit nok at han er en "stjerne", men å basere hele spillestilen sin på en person - og ihvertfall når han tydeligvis ikke er heeeelt på formtopp ennå - mener jeg blir altfor tynt. Med så mange gode spillere burde man ha klart å utnytte potensialet til klubben mye bedre.

Som en rivaliserende patriot er det veldig enkelt å se HVA som er godt med en klubb, men desto lettere å se hva som gjøres galt.

Ja, jeg koser meg litt over tabellposisjonen til Brann, men vet også at det ikke trenger å ta mer enn 3-4 runder før Brann igjen er på toppen. Laget er det ikke noe feil med, men de har ikke spilt som et LAG hittil i sesongen.

EDIT: Ser nå at du står oppført som bosatt i Trondheim, men gambler likevel på at du har Bergens-gener i deg... :)

tror ikke at man har tenkt så mye over på om det er Huseklepp som skal ha ballen eller andre. virker ikke slik på målene.

Forutenom målet hans mot Molde, men det var jo hovedsaklig pasningen fra PVM som skapte den sjansen ;) . Vi kan vel si det slik at gode bevegelser utløser pasninger, så Huseklepp er god til å bevege seg. Er jo mye derfor han får ballen. Huseklepp har fremdeles kun scoret 1 mål og han har vel bare 3 assist, så vil ikke si vi har basert så mye på han til nå...Tabellplasseringen vår har jeg snakket en del om, så du kan gå inn på forumet vårt.

Der finner du en tråd som tar opp poengene våre o.l...

Lenke til kommentar

Vel, SÅ interessert er jeg ikke i Brann at det frister... men grunnen til at jeg følte å "slenge litt med leppa" i første rekke var at jeg/vi var i samme båt i fjor med LSK (3 poeng på 5 kamper)...

Man KAN ikke være i toppen i norsk fotball til enhver tid, selv om det selvfølgelig hadde vært ønskelig...

"Fotball'n dein e rouinn"

Lenke til kommentar

At laget er godt nok er jeg ikke enig i. I og med at du har sett kampene har du sannsynligvis sett at det ikke har vært mangel på vilje og innsats i de fleste av dem, det er evnene det skorter på. Samtidig vises det negative ved å ha en aldrende stall mot slutten av kampene, når løpskapasiteten er elendig. Det er mulig man kan rette noe kritikk mot Steinar Nilsens taktikker, men jeg mener ærlig talt han er fritatt for mye med tanke på spillerstallen han rår over.

Det samme kan Roald Bruun Hanssen. Mannen har fått mye kritikk for dårlige investeringer tidligere, mye berettiget, men akkurat nå om dagen har han null og niks å handle for. Pengene har forsvunnet i diverse utenomsportslige sluk. Investeringer som vi tilsynelatende aldri vil klare å høste frukter av likevel.

Og hvem har ansvaret for økonomistyringen og ansvarlig drift av klubben? Jo nettopp, styret. På årsmøtet før inneværende sesong fremmet Brann-investor Bjarne Berg et forslag om at styret bør kastes og erstattes med noen som ihvertfall er kompetente på økonomi og fotball. Han nektet å investere mer i spillere for Brann om dagens regime fikk fortsette. Fakta han kom med var oppsiktsvekkende; Mens han halvveis i 2009-sesongen ble forespeilet at SK Brann skulle gå med nullresultat det året, var den endelige sannheten 6 måneder senere at man hadde gått med nærmere 30 millioner i minus. Uten en eneste overraskende hendelse underveis. Jeg kan ikke se at dette styret har kompetanse til å drive en fotballklubb med omsetning i hundremillionersklassen i det hele tatt. Forspranget vi hadde etter seriemesterskapet er rotet vekk fullstendig.

Lenke til kommentar

En ting er hva styret har gjort økonomisk, noe annet er hva de kunne gjøre for det sportslige.

Hadde du f.eks tatt opp denne tråden dersom Brann ledet serien og hadde 15 poeng etter 5 runder?

Hva de kunne gjøre for det sportslige? Det økonomiske og det sportslige henger MEGET tett sammen i en moderne fotballklubb. Ihvertfall for en som Brann, som har slitt med å få opp egne talenter før man begynner å se små resultater akkurat nå i det siste.

Nei, jeg hadde ikke tatt opp denne tråden om vi hadde ledet serien, for da ville det sannsynligvis ikke ha vært noe folkekrav om at styret skulle gå. Men det er en grunn til at vi IKKE akkurat leder serien, for å si det sånn. Det må være lov til å forsøke å fordele ansvar og finne ut hva som må gjøres annerledes, det er ikke alltid det hjelper å lukke øynene og håpe ting går over av seg selv. :)

Lenke til kommentar

er vel spillerne som er på banen som skal gjøre jobben, og ikke "styret"

Kudos til Husam for ett bra innlegg :thumbup: , selv om jeg mener at Steinar burde ha klart å gjøre en bedre jobb. I hele 2009 gikk vi uten en spilleplan og det var jo det spillerne satte fokus på i evalueringen. Ikke bra :nei: . I tillegg så har han vært forsvarsspiller på ett høyt nivå og dette skal jo være hans sterke område.

Vi har sluppet inn nest mest i TL. I disse kampene hvor vi sliter inn mot pause, så ser det jo ikke ut som om han har vekket opp spillerne i pausen. Man må da kunne forvente at en trener klarer å skjerpe de til andre omgang? :hmm:

I tillegg er de taktiske disposisjonene helt på jordet. I går kunne han jo bare dyttet Cato ned på backen, Hassan over, PVM kunne blitt stående på vingen og Mjelde kunne spilt sentralt. Han trenger da ikke å putte tre spillere i uvante posisjoner fordi han bytter en spiller ut? Og Steinar:Markering av spillere og returrommet, er det spansk for deg?

Lenke til kommentar

Nå har vel ikke Brandtun vært der så lenge, men at styremedlemmene er fredet står vel ganske klart fra bunnen av organisasjonen og til topps, eller? Hertugen:Litt av en debatteknikk du bruker :p . Man bør ihvertfall komme til bunns i den budsjetteringen de driver på med. Kanskje noen kan arrangere kurs i økonomisk styring der oppe? Kanskje RBH kan holde kurset? han som har bedriftsøkonomi ;) . Men det blir feil å rette dette mot hele styret. Det må da være en mann alene som til syvende og sist er ansvarlig for at tingene går som budsjettert? De bør vel først og fremst klarlegge dette for så og ta grep internt?

Endret av Step_up
Lenke til kommentar
Men det blir feil å rette dette mot hele styret. Det må da være en mann alene som til syvende og sist er ansvarlig for at tingene går som budsjettert? De bør vel først og fremst klarlegge dette for så og ta grep internt?

Det blir vel administrerende direktør Bjørn Dahl i så fall. Han har nok ikke sitt på det rene i denne økonomiske skandalen han heller.

Lenke til kommentar

Dahl ledet Brann ut av uføret i starten av årtusenet, men har samtidig sittet der når Brann gikk fra topp til slik det er nå.

Strategien har i senere tid vært å prøve å kvitte seg med investorer. Brann vil drive selv, uten at investorer kjøper seg innpass og overtar deler av "eiendommen" (spillerne). En taktikk som nå er lagt på vent, i følge dette intervjuet.

Jeg vet ikke helt. At Brann satset på samarbeid med investorer var eneste måten vi klarte å hamle opp med RBK og deres dype lommebok, uten den hjelpen så sliter vi fælt.

Det er uansett mye spill for galleriet og jeg har ikke lyst til å slenge meg på noen lynsjemobb, i hvert fall ikke basert på hva jeg vet (dvs ikke vet). Jeg tror de fleste bør ta inn over seg at man ikke har nok innsikt til å vurdere om styret gjør en god nok jobb eller ikke, jeg innrømmer i hvert fall at jeg ikke er i nærheten av riktig person til å svare på et slikt spørsmål.

Jeg får konsentrere meg om min jobb, det å være en så god supporter som mulig.

Lenke til kommentar

Det er riktig at styret vet bedre enn oss nøyaktig hva som har gått galt og hvorfor. Jeg synes imidlertid ikke det nødvendigvis fratar folk utenfra muligheten til å komme med velbegrunnet kritikk. Om det hadde vært et gyldig forsvarsargument for styret ville investorer i aksjeselskaper aldri ha hatt noen grunn til å kaste sine utvalgte. SK Brann er en medlemsstyrt idrettsklubb, ikke et aksjeselskap, og her er det tross alt vi supportere som bestemmer, akkurat som eierne bestemmer i en børsnotert bedrift.

Nå bråker det forferdelig rundt klubben (siste publiserte nyhet: http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5068961.ece ), og jeg tror det har både positive og negative virkninger. Jeg tror personlig at både spillere, ledere, administrasjon og andre ansatte i Brann først og fremst vil tjene på at det blir et preg av unntakstilstand rundt situasjonen. Det som er helt sikkert er at MYE gjøres galt på Kniksens plass. Mye må endres, og det er vel lite som trigger endringsvillighet mer enn frykt for jobber og skandalestemning.

Lenke til kommentar

Bråket gjør seg bedre utenfor sesongen, som supportere burde vi rette fokuset mot å støtte laget. Kjøpe inn en drøss lykkepiller og prøve å inspirere til en godfølelse som kan smitte ut på banen og resultere i bøttevis med mål mot RBK ^_^

Ellers i slike situasjoner hvor man prøver å få med seg en folkemengde, så oppfordrer jeg til å ta en titt på filmene 12 Angry Men, To Kill a Mockingbird og The Ox-Bow Incident. Man skal være meget tilbakeholden og reflekterende når noen kommer raslende med, i dette tilfellet, T-skjorter i den hensikt å "lynsje" noen.

Det skal lite til for å la seg rive med. :)

Lenke til kommentar

Det har du forsåvidt rett i, og det er nok mange som henger seg med på bølgen uten å egentlig vite hva "opprøret" mot ledelsen dreier seg om. Noe som selvfølgelig kan være litt skummelt dersom et eventuelt vedtatt mistillitsforslag mot styret følges av en (kortsiktig?) sportslig opptur. Da blir det kanskje lettere å se direkte til samme løsning ved neste lille motbakke. Når det er sagt tror jeg oppriktig at den nåværende mistilliten bunner i helt rasjonelle vurderinger. Jeg skulle nok likevel ønske at budskapet ble spredt gjennom seriøse opplysninger heller enn gjennom skandalejaktende bergensmedier og T-skjorter med skrivefeil. Men det er kanskje ikke mulig?

Jeg er egentlig ikke i tvil om at dagens styre har gjort en dårlig jobb de siste årene, og har vært svært delaktige i den kraftige bakrusen etter seriegullet. Både tallene som har blitt presentert, investor Bjarne Bergs tilføyelser, og styrets manglende evne til å forklare seg mener jeg er gode nok bevis på det. Ser man på styresammensetningen person for person (presentert i BA i dag eller i går) ser man likevel ikke at det skorter på personer med god erfaring fra både styrevirksomhet, fotballerfaring og økonomistyring. Det blir nok en meget vanskelig jobb å skrape sammen en konstellasjon man vet vil gjøre en god jobb dersom man bestemmer seg for å mobilisere til et mistillitsforslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...