Gå til innhold

Selvangivelsen: fradrag for bompenger, jobbkjøring

Capcom

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg holder på med selvangivelsen på nett, og lurer på om/ hvor jeg fyller inn fradrag for bompenger i forbindelse med jobbkjøring.

Man skulle tro det var post 3.2.8, men det er bare for kjøring(antall km).

I fjor hadde jeg 108 passeringer i jobbsammenheng(til og fra jobb) 18kr. pr. passering, totalt 1944kr.

Jeg har AutoPass brikke og får 50% rabbat, men det sier vi vell ikke noe om? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I rettledningen du viser til (punkt 3.2.8) er det en link til "Arbeidsreiser/yrkesreiser".

Her står det at du kan trekke fra bompenger dersom du oppfyller disse kravene:

• Du må spare minst to timer reisetid hver dag ved å bruke egen bil kontra kollektivtransport
  • Kostnadene må overstige kr 3300 pr år
  • Billigste alternativ legges til grunn (og utgiftene må kunne dokumenteres på forespørsel)

Altså er det kun dersom du sparer mye tid på å kjøre selv at du kan trekke fra de faktiske kostnadene for bompenger. Og uansett har du ikke brukt nok på bompenger i fjor ;)

Lenke til kommentar

Nei dessverre, du må oppfylle begge..

Det står i reglene at for reisefradrag skal man føre opp korteste veistrekning, men med følgende unntak:

Får du minst to timer kortere reisetid for hver reise tur-retur med bil sammenliknet med bruk av rutegående transportmiddel, kan du likevel legge veistrekningen til grunn. Du kan da også kreve fradrag for bompenger og fergetransportkostnader du selv har dekket, hvis disse kostnadene til sammen overstiger kr 3 300. Billigste billettalternativ legges til grunn. Kostnadene må på forespørsel kunne dokumenteres.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...