Gå til innhold

Linux basert mediasenter-PC til streaming av video/audio

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe en mediacenter PC'er til å koble til TV via HDMI. Jeg ønsker primært å kjøre diskløst evt. SSD og vifteløst for å redusere støy. Tenkte primært på en Mini-ITX basert på Atom eller Er litt usikker på hva som finnes av grafikkort som har passiv kjøling og som kan brukes til å spille av media i 1080p. Her er noen muligheter:

VIA VB8003 (riktignok ikke vifteløs)

Atom-basert Mini-ITX med ION, f.eks. ASUS AT3N7A-I

Evt. ferdige bokser som Astock, Dell, ASUS, Western Digital, Dreambox (har de nettverksinterface?) osv.

Er det andre som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er riktignok ikke sikker på om det allerede er støtte for ION2 chipsettet i linux-distroene, men i så tilfelle så må jo shuttle sin nye burk XS35 være en ypperlig løsning?

Ubuntu minimal m/xbmc må jo være perfekt på en slik boks. Bør kjøre fint på den minste ssd-disken du finner (rundt 1000,-)

Jeg selv venter på en Asrock ION330 (ion1 chipset) som jeg skal stappe et broadcom crystal hd kort i (allerede fått).

DrE

Lenke til kommentar

Den Shuttle-saken så fin ut. Kanskje verd å vente til 2. kvartal... Jeg kommer til å kjøre Gentoo. Har et par diskløse Mini-ITX bokser fra før samt et par andre som går som brannmur (Gentoo på en 4GB TRANSCEND IDE FLASH) og en web-server.

Bra poeng ang. ION2 drivere. Jeg får sjekke om NV eller Nouveau støtter denne.

Når jeg tenker etter så hadde det vært fint å hatt digital audio ut så jeg kunne kjørt det rett inn i DA-konverteren i forsterkeren.

Lenke til kommentar

Brannmur? Hehe, kjører en pentium 200mmx med to intel GB NIC og m0n0wall. Diskløs den og, hvis du ser bort i fra disken (en floppy) :new_woot:

Anyways, jeg tviler sterkt på at ikke XS35 kommer med mulighet for digital ut på flere forskjellige måter. Minimum er vel "den grønne" mini-jack pluggen som du i software kan konfigurere til enten analog stereo eller S/PDIF med adapter til RCA.

Det er vel ikke enda bitstream støtte via HDMI på ION chipsettene? Der er jeg grønn... Hadde det vært det så hadde du jo selvsagt kjørt HDMI via surroundprosessoren.

DrE

Lenke til kommentar

Det er ikke rare greiene man trenger for å kjøre en brannmur. Jeg brukte tidligere en 486 maskin til det, men den var stor og klumpete og laget en masse støy. Nå går det i Mini-ITX bokser fri for bevegelige deler (når man ser bort i fra power og reset-knapp som aldri brukes).

Du har nok rett ang. S/PDIF på XS35. Jeg er ikke så kjent med ION. Som jeg nevnte tidligere kunne jeg tenke meg å se litt nærmere på VIA VB8003

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Zotac ZBOX HD ID11 ser interessant ut. Amentio har den listet til 1781 kr.

Nå er prisen 1878 og ubekreftet 10.04. Regner med at det tar litt tid innen den kommer.

Nå er prisen 1864 og ubekreftet 12.04. Artig - er vel sannsynligvis en omregning fra annen valuta med dagens kurs som er brukt som dagens pris.

Jeg har lagt inn en bestilling hos Dustin Home hvor de sier levering 22.04.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er prisen 1878 og ubekreftet 10.04. Regner med at det tar litt tid innen den kommer.

20+ på lager nå.

Leveringen ble endret til 30.04 og jeg fikk akkurat melding om enda en ny endring til 10.05.

Har fått tracking nummer fra Dustin så den er på vei. Nettsidene hos Dustin sier den er på lager.

Lenke til kommentar

Jeg fikk Zotac'en fra Dustin i går. Jeg var litt skuffa da jeg oppdaget at den hadde vifte. Jeg trodde også at den skulle ha PXE slik at jeg kunne boote den diskløst (kanskje det blir en liten SSD med gPXE etterhvert). Ellers har den akkurat det jeg ønsker meg (HDMI og optisk S/PDIF og ingen DVD). Designet er fint. Boksen er veldig enkel og åpne samt at alt er veldig oversiktig, selv om det er litt mye plastikk. Plasten blir også noe varm. Jeg skal forsøke å installere Gentoo på den og det blir litt spennende hvordan grafikkytelsen blir med ION. Her er litt hva som er av hardware hvis andre er interessert:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Pineview DMI Bridge (rev 02)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Tigerpoint LPC Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03)
02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
03:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GT218 [iON] (rev a2)
03:00.1 Audio device: nVidia Corporation High Definition Audio Controller (rev a1)

processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 28
model name      : Intel(R) Atom(TM) CPU D510   @ 1.66GHz
stepping        : 10
cpu MHz         : 1662.425
cache size      : 512 KB
physical id     : 0
siblings        : 4
core id         : 0
cpu cores       : 2
apicid          : 0
initial apicid  : 0
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm movbe lahf_lm
bogomips        : 3324.85
clflush size    : 64

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...