Gå til innhold

Studere jus i Oslo eller Bergen?

-MK-

Anbefalte innlegg

Hei

Til høsten søker jeg på jusstudier, da enten i Bergen eller Oslo. Jeg har gode nok karakterer til å komme inn der jeg vil, så det er ikke noe problem.

Allikevel er jeg i tvil av flere grunner. Blant annet har jeg hørt følgende:

1. Studentlivet i Bergen er "bedre" enn i Oslo. Flere studenter per innbygger osv.

2. Studieløpet i Bergen er lagt opp annerledes enn i Oslo? Flere eksamener, tror jeg?

3. Det er lettere å opprette kontaktnett/få jobb etter endt studietid i Oslo.

4. De har bedre forelesere i Oslo enn i Bergen.

Noen som har noen kommentarer til disse påstandene, og eventult en anbefaling av hvor jeg bør søke? Jeg vet det er flere her på forumet som studerer juss og håper derfor å få høre fra folk som studerer både i Oslo og Bergen :)

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Studentlivet i Bergen er "bedre" enn i Oslo. Flere studenter per innbygger osv.

2. Studieløpet i Bergen er lagt opp annerledes enn i Oslo? Flere eksamener, tror jeg?

3. Det er lettere å opprette kontaktnett/få jobb etter endt studietid i Oslo.

4. De har bedre forelesere i Oslo enn i Bergen.

Jeg studerer i Bergen og er fornøyd med det. Har aldri angret på at jeg ikke valgte Oslo i stedet.

Studentlivet er kanskje bedre her i Bergen, jeg vet ikke. Det er riktig at studieløpet er annerledes: Vi har enkeltfag med avsluttende eksamen, ca. fem i året. Dessuten er det mer obligatorisk oppgaveskrivning m.m. i Bergen, noe som etter min mening er en god ting.

Tror nok ikke det er noe lettere å få jobb med vitnemål fra UiO. Tror heller ikke foreleserne i Oslo er noe bedre.

Lenke til kommentar

Forelerserne kommer fra alle landets hjørner (på godt og vondt). Dessuten foretrekker jeg opplegget på UiB. Du kan jo velge selv.

Vil du:

spm 1:

A: Ha flere fag i løpet av et år før en oppsamlende eksamen som du må kunne alt om alt.

eller

B: Avsluttende eksamen etter hvert fag. Dvs du ikke får en overdrevent stor arbeidsoppgave før sommeren, den er like stor som den du har gått igjennom flere ganger før på året

spm 2:

Strukturerte uker hvor du har gruppesamliner med obligatorisk oppgaveskriving og kommentering av medstudenters oppgaver hver uke som funker fjell for å bedre dine egne evner.

Fikk du B på den første og positivt svar på den andre så er UiB tingen :p Vet forresten ikke helt hvordan UiO kjører nå, de kopierer mer og mer av oppsettet som kjøres i bergen.

Forøverig er Bergen en helt fantastisk by å studere i og jeg angere ikke et sekund på at jeg ikke valgte Oslo =) Alt er mye mer sentrert her samtidig som det er stort. Konge med andre ord :D

Anbefaler Bergen på det varmeste ;)

Lenke til kommentar

Da blir det Bergen på meg også ! Dess mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg.

Men hvordan bor dere i Bergen? Jeg så litt på SIB sine sider, og boligene der. De så ut som det var mye kollektiv, altså felles kjøkken og bad. Bor dere i kollektiv, eller har dere noen erfaringer med dette?

Personlig tror jeg at kollektiver er mye rot. Det er sikkert sosialt og koslig osv, men fungerer det i praksis? Jeg ser for meg at både kjøkken og bad blir opptatt til enhver tid også blir jeg stående i kø for å komme på dass og mat blir det aldri noe av :ermm:

Lenke til kommentar

Godt valg. Tror ikke du vil angre. :)

Personlig har jeg aldri bodd i SiB-kollektiv, som det forresten ikke er så veldig mange av. Unngå for all del SiB-ghettoen Fantoft.

De aller fleste (meg selv inklusive) bor i private kollektiv. Du må begi deg ut på leiemarkedet - hybel.no er et bra sted å lete. Jeg tror SiB kan gå på visning for deg hvis du ikke har anledning til å gjøre så selv.

Å flytte inn i kollektiv kan være en real risikosport. Det er formidabel forskjell fra kollektiv til kollektiv. Hvis du finner et hvor det bor folk fra før, er det egl. bare å prøve å finne ut hva slags typer de er.

Det sikreste er uansett at du får med deg noen andre du kjenner og at dere finner et kollektiv sammen.

Pass også på beliggenheten - ikke bosett deg særlig langt utenfor sentrum. Gangavstand er en stor fordel hverdag som helg.

Jeg har aldri opplevd det som noe problem at kjøkken/bad er opptatt, men så har jeg heller ikke bodd i annet enn tre- og firemannskollektiv. Prøv å unngå de større kollektivene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da fikk jeg også ringt opp endel advokater som visstnok har jusforelesninger både på UIB og UIO. De var enige om at UIO holdt et høyere faglig nivå, men at Bergen scoret høyt på den sosiale delen mtp. nettverksbygging osv. I tillegg så de på eksamensformen i Oslo som en fordel ettersom de trodde at årlige eksamener gav et mer helhetlig bilde av jussen som sådan. Nå skal det sies at hele jusstudiet i Oslo skal legges om, så det er ikke sikkert de kommer til å ha årlige eksamener på UIO etter 2011.

Mtp ExPphil har jeg *hørt/lest* at det skal vanskelig gjøres å få fritak for Ex.phil i Bergen. Det er lettere i Oslo.

Når det gjelder Ex.fac er det avhengig av hvilken variant du har. Jeg er av det inntrykk av at det finnes en rekke Ex.fac varianter.

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent er det ikke mange advokater som foreleser her i Bergen. Enkelte av seminargruppelederne er riktignok advokater, men jeg vet ikke om noen av disse som ikke jobber i byen. Jeg er ukjent med at de drar de til Oslo for å forelese der - hvorfor gjør de det? Og hvis det nå er slik at Oslo-advokater drar til Bergen for å forelese - hvorfor??

Jeg har heller ikke fått inntrykk fra de advokater o.a. jurister jeg kjenner/har jobbet med at Bergen skal stå tilbake for Oslo på noe vis mht. faglig dyktighet.

Hvem nøyaktig er det du har ringt?

Dette er ikke bare en "bergensrefleks" fra min side, jeg får ærlig talt ikke det du sier til å stemme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ringte en partner i Arntzen de Besche. Han har kontor i Oslo, og kunne fortelle meg at både han selv og flere andre i firmaet holdt forelesninger på både UiB og UiO regelmessig.

Jeg antyder på ingen måte at de jobber for at Bergen skal stå tilbake for Oslo mtp faglig dyktighet. Det som antydes er at dette har blitt en realitet som følge av at de "beste" juristene holder til i Oslo og er derfor mer deltagende på UiO enn UiB.

Mtp hvorfor advokater foreleser er vel dette ganske innlysende? Universiteter har behov for forelesere slik at de kan ha et undervisningstilbud. Det er naturlig at universiteter vil ha et best mulig undervisningstilbud; ergo spør man de best kvalifiserte juristene innenfor de forskjellige lovområdende.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

"Endel" er altså bare én. Men det er ok. Jeg har hørt mye rart av diverse partnere (AdeB er intet unntak). Men for all del - stort sett er partnere verd å lytte til. :)

Det du antagelig sikter til, er slike enkeltstående foredrag som juristforeningen/EL§A av og til arrangerer. Dette er en del av firmaenes markedsføring overfor studentene. Den kommer i tillegg til den vanlige undervisningen, som den altså slett ikke er noen del av. Siden du ikke vet det, kan jeg opplyse om at de vanlige forelesere i Bergen så vel som i Oslo er professorer - ikke advokater.

Jeg vet ikke om professorene i Oslo er dyktigere forelesere enn de her i byen. Jeg har iallfall vondt for å tro det. En annen sak er det at det er flere av dem.

Lenke til kommentar

Ja, altså jeg ringte én og snakket med 3 :p Nummer to jeg snakket med var visst høyesterettsadvokat. Den tredje aner jeg egentlig ikke, men han virket fornuftig.

Slik jeg forstå det holdt i alle fall min kontaktperson og høyesterettsadvokaten gjesteforelesninger e.l. i prosedyre/prosess og statforfatningsrett. Jeg har ikke noe annet enn deres ord på det.

Lenke til kommentar

Det er nok kun tale om foredrag av den type jeg nevnte i sted. Disse er ganske vanlige (og har varierende kvalitet...). Jeg tror ikke jeg noensinne har opplevd advokater holde regulære forelesninger på Dragefjellet, og tør gjette på at dette heller ikke er spesielt utbredt i Oslo.

Enten tar jeg feil - og jeg har da som ved et under unngått alle de regulære forelesninger holdt av advokater - eller så tar de* du snakket med feil. Et tredje alternativ er at du har misforstått noe av det de sa. Det er jo ikke noe galt i det.

Aldrende advokater er neppe de som har størst peiling på jusstudiene, forresten.

*) Hvorfor presisere at du snakket med en HR-advokat? Det imponerer ingen.

Lenke til kommentar

Det er heller lite vanlig at andre enn vitenskapelig ansatte (som da stort sett har en doktorgrad), og ikke de som praktiserer yrket (det være seg ingeniører, lærere, advokater eller økonomer) har særlig stor del av det faglige opplegget rundt et universitetsstudie.

Lenke til kommentar

Beklager, men det var slik jeg forsto det. Det ble uttrykkelig sagt at de holdt "forelesninger". Men det var egentlig ikke poenget uansett :p

Når jeg selv starter opp med jusstudier (Bergen er førstevalg foreløpig) får jeg vel se hvordan det egentlig er.

Og det at hun var HR-advokat imponerte hvertfall meg :p Ikke at hun var HR-advokat i seg selv, men måten hun fremførte argumentene sine på og måten hun ordla seg på. Juss er en helt ny verden for meg vet dere. Er ikke alle som er inne i "de høyere faglige kretser" enda :p Jeg sliter fortsatt på videregående med inkompetente lærere og lite motiverte medelever.

Velvel. Vi snakkes sikkert i Bergen

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også det samme som deg. Men kan f.eks ikke ta 2 avd Juss i oslo etter å ha tatt 1 avd i bergen? jeg vet ikke. En annen ting, jeg har allerede tatt ex-phil og ex-fac. Behøver jeg da å ta dem igjen?

Det er ikke samme studieordning. Se her for fritaksordningen ved UiO.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Av ren interesse, Krikkert; Hva er ditt syn på Oslo vs. Bergen mtp jusstudier? Jeg er av det inntrykk at du studerer i Oslo, og vil derfor argumentere mot bergensfolka i tråden her, eller?

Siste frist for å endre søkerekkefølga på SO er i dag, så jeg er nesten nødt til å tenke gjennom saken en siste gang :)

Lenke til kommentar

Av ren interesse, Krikkert; Hva er ditt syn på Oslo vs. Bergen mtp jusstudier? Jeg er av det inntrykk at du studerer i Oslo, og vil derfor argumentere mot bergensfolka i tråden her, eller?

Siste frist for å endre søkerekkefølga på SO er i dag, så jeg er nesten nødt til å tenke gjennom saken en siste gang :)

Du bomma med en måned. http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/frister_og_prosedyrer/index.xml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...