Gå til innhold

Kjøp av ny PC: Allround bruk. Ca. 8.000

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny stasjonær PC. Håper på hjelp til kjøp. Ser for meg å bruke total inntil ca 8.000. Innspill til spes. gode kjøp utenfor dette er likevel velkomne.

Bruk:

- standard bruk med nett, mail, office-programmer.

- noe småredigering av film og bilder.

- noe spill (neppe de mest krevende grafikkmessig), men f.eks. Civ V (når det kommer), footballmanager. Kommer sikkert til å prøve litt mer utfordrende spill også når man har ny PC. Prioritet er rask og sikker PC til "daglig bruk" fremfor topp spill-effekt.

-strålende om PC-en kan kobles til plasma-TV (HDMI?) for evt. å vise noen filmsnutter el. bilder etc. Samt mulighet for tilkobling til stereo for musikkavspilling

Innehold:

- PC med det nødvendige av hardware: Ønsker i utg.pkt. ferdigbygget. Har ingen greie på å bygge selv.

- Trådløs nettilgang (trådløs router i andre siden av boligen). Evt. eksternt trådløst nettverkskort??

- Skjerm

- Tastatur og mus

(- Evt. et par små høyttalere da de jeg har er gamle og grå nå.)

Er svært takknemlig for noen råd til PC-kjøp som nevnt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis å bygge selv i det hele tatt er et alternativ (det er lettere enn du kanskje skulle tro) vil jeg anbefale deg å ta utganspunkt i dette forslaget fra GullLars. Det er beregnet på samme bruksområde som du forespeiler, og blir ikke mye dyrere enn 8000 når du legger til skjerm. Du kan spare penger ved å:

• velge en billigere prosessor
  • velge 5750 i stedet for 5770
  • kjøpe 450w-versjonen av strømforsyningen
  • finne et billigere hovedkort

Som skjerm anbefaler jeg absolutt Dell 2209WA som er veldig mye skjerm for pengene, spesielt fordi du far IPS-panel til TN-pris.

Problemet med mange ferdigbygde PC-er er at det er begrenset hvor mange komponenter du kan velge mellom, og de er ofte treige med å tilby de nyeste skjermortene og prosessorene. Jeg gjorde et kjapt søk hos Komplett, Netshop og Multicom, og det var faktisk umulig å finne en ferdigbygd PC med AM3-plattform, DDR3-RAM, Radeon 57XX--skjermkort og SSD. Alle disse får du i forslaget til GullLars, og de er absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Må si jeg er litt bekymret med tanke på skulle bygge selv. Har aldri gjort dette og har minimal (les ingen) greie på det. Er det ikke lett å ødelegge noe (statisk elektresitet e.l.) og vanskelig å få satt alt sammen på rette steder?

Finner det også litt utfordrende å finne rette komponentene. Ser for eks. ut til at ikke alt kan finnes i en butikk (eks. netshop). Ender man gjerne opp med å bestille fra mange steder? Ser for meg endel venting da.. Også vanskelig å bestille bygging hos f.eks. netshop da.

Dersom jeg likevel skulle ende med å bygge, om noen klarer å overtale meg til at jeg kan klare dette, har jeg noen spørsmål:

- Kabinett: Finner ikke nevnte Coolermaster Sileo 500

- PSU: Angis også Artic Cooling Fusion 550W som et (bedre) alternativ, men at denne kun finnes hos Amentio. Hvorfor ikke kjøpe der?

- Lagring 1: Er litt skeptisk til om SSD er noe for meg. Er det ikke litt vanskelig å "holde orden" på 2 disker for en med svært moderate kunnskaper? Står f.eks. endel i tråden om oppsett av slik disk som jeg bare kan drømme om å forstå noen som helst om. Det er jo også en ganske dyr komponent.

- Lagring 2: Tror jeg skal holde meg til det enkle grunnet begrensede kunnskaper slik at partisjoner etc. ikke helt er tingen. Likevel velge foreslåtte disc?

- DVD-brenner: Foreslås også en med "lightscribe". Nyttig?

- Skjerm: Den du foreslår Dauemannen ser jo flott ut. Skal absolutt vurdere den. Men er det "nødvendig" å legge såpass i det? Ser jo noen skjermer til 12-1500 også som ved 1. øyekast ser ok ut.

Noen andres spsm.:

- ser at ATI 5770 oppgis som flere ulike skjermkort: eks. VaporX/ saphire/ ASUS osv. Hva skal man velge? Forskjeller?

- evt. forslag til nettverkskort (trådløst) som passer?

- lydkort er vel integrert, er det ikke?

Lenke til kommentar

En av de viktigste grunnene til at folk er skeptiske til å bygge PC selv, er at det fort kan bli dyrt hvis det går galt, og den grunnen forstår jeg godt. Men det er faktisk ikke så lett å ødelegge komponentene. Går du med raggsokker på et grovt teppe ber du så klart om trøbbel, men står du på et bart gulv og tar i kabinettet med jevne mellomrom, og tar i kanten av komponentene, går det helt fint. Selve byggingen er også veldig lett. Manualene er lette å forstå seg på, og ting passer bare i portene de er ment å passe i. Hjalp en kompis med å bygge for ikke så lenge siden, og selv om han lurte på noen småting klarte han det meste på egenhand, og han hadde fint lite peiling. Når det er sagt, er Netshop sitt tilbud om bygging for 400 verdt å vurdere.

Kabinett: her er nevnte kabinett i prisguiden. Det finnes mange andre alternativer.

PSU: vet ingenting om Arctic Coolingmodellen selv, men Corsair sine PSU-er vet jeg er knallgode.

SSD: bør du absolutt ha. Den har en enorm betydning for opplevd ytelse. Det er ikke så vanskelig å holde orden på, bare installer programmer på SSD-en, og ha alt av media, eventualt spill som ikke får plass, på snurredisken.

Lightscribe er nesten totalt unødvendig.

Skal komme tilbake med et forslag fra Netshop om en liten straks.

Edit: there we go.

605330.jpeg

Fint lite å spare på dette, men du skulle få råd til Dellskjermen jeg nevnte, bygging for 400 og mus/tastatur uten å komme mye over 8000. Skjermen må du kjøpe fra Dustin home, koster 2100 kroner. De selger også Intels 40GB SSD til en grei pris, og å ettermontere bør gå greit. Eventuelt kan du få Netshop til å montere 80GB-versjonen, men da sprenger vi budsjettet litt. Og så glemte jeg Windowslisens så klart, så det blir rundt 800 kroner til. Du kan eventuelt gjøre som i Taz' forslag, og velge et hovedkort med integrert grafikkprosessor, og droppe skjermkortet, konsekvensen av det vil bli me dårligere spillytelse, så det spørs hvor mye det betyr for deg.

Edit2: Lagde et til oppsett i prisguiden, og det ser ut som det er like greit å handle alt fra Dustin home, eventuelt dele det opp mellom dem og Amentio. Dette kommer på rundt 8000 uten windowslisens og tastatur/mus, så du kan enten kvitte deg med skjermkort eller SSD, eller utvide budsjettet noe.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Takker så mye for inngående hjelp. Ser ut til at jeg lar meg overtale til å forsøke bygging, kan jo bli moro også. Har en venn i bakhånd med mer kunnskap, så det er betryggende.

Skal vurdere forslagene over og kikke litt rundt på komponentene "løst" også. Kanskje lurt å begrense seg til å kjøpe fra 1-2 steder for å unngå for mange ting som kan gå galt? (Eks. Dustinhome -hvor den skjermen evt. må kjøpes, og netshop).

Satser nok på SSD da, skjønner jeg. Virker som det er viktig for rask bruk av OS som tross alt er blant det viktigste for meg.

Lenke til kommentar

Har da kikket litt på priser og funnet følgende av komponenter som foreslått (som tilsvarende oppsett fra Gullars med litt påfyll):

Kabinett: Cooler Master Sileo 500

PSU: Arctic cooling fusion 550R

Hovedkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4, 790X AM3, ATX

CPU: AMD Phenom II X4 945 95W

RAM (2 stk): Kingston ValueRAM DDR3-1333 2 GB

Grafikkort: ATI 5770

SSD: Intel X25-V 40 GB

HDD: WD Caviar Green (0,5 - 1 TB)

DVD: Samsung SH-223

Nettverkskort: D-Link DWA-547

Noen spørsmål:

- Har hovedkortet USB 3.0? Ser det står skrevet litt forskjellig om man søker dette opp i prisguiden (både 2.0 og 3.0)

- Er prosessorene i guiden like; eks. fra amentio og netshop? Står 8 MB cache på den fra netshop bl.a., men ikke det når man går til netshop sin side.

- Grafikkort: Hva er eg. forskjellen på de ulike typene 5770-kort? Ganske varierende pris. Kan bl.a. se ut som noen er 512MB, mens andre er 1 GB, stemmer dette? Hva bør jeg velge her?

- Harddisk: Dette er litt av en jungel for meg. Litt vanskelig å bruke prisguiden her da det dukker opp div. ulike typer under samme overskrift. Uansett: Hvor mye har det å si om den er eks 32 vs 64 MB. Ser også at det er ulike RPM, regner med det er en stor fordel å ha 7200 fremfor 5400?

- DVD: Ser ut til å finnes flere typer av Samsung SH-223. Er den jeg har linket til ok?

- Nettverkskort: OK? Annet alternativ?

- Skal også ha Win7. Er det da 64 bit man skal kjøpe?

Jeg spør og spør og håper på fortsatt tålmodighet. :)

Ser jo at jeg kommer til å gå litt utover budsjettet her, så forslag til enkle innsparinger er velkomne. Har jo fått forslag om skjerm til 2100, så det er mulig jeg må prøve å spare noe der. Er ikke borskjemt med stor, god skjerm til nå.. Vurderer ellers mus og tastatur. Andre forslag her?

Det virker som mye av komponentene er rel. billige på Amentio. Vurderer å kjøpe derfra og evt. fra én annen butikk (Dustinhome eller netshop). Noen som vet omtrent hva man må ut med i frakt? Ser bl.a. at Dustinhome skriver frakt 99 kr + krav fra posten -litt vanskelig å vite hvor mye dette blir på.

Endret av Hr. Strert
Lenke til kommentar

Hvis du vurderer hovedkort i den prisklassen, bør du ta en titt på det nye brikkesettet til AMD, 890GX. Gigabytes kort kan være en god ide. Ellers er det en del å spare på hovedkort, du finner greie hovedkort helt ned i 6-700 kroner og du finner USB3.0-hovedkort så billig som kr 728.

Det finnes to forskjellige versjoner av Phenom II 945, en med 120W TDP, en med 95W TDP. Jeg ser du har valgt 95W-versjonen, og det er bra. Det finnes også billigere prosessorer, først og fremst Athlon II-modeller, som skiller seg fra Phenom II ved at de ikke har L3-cache, noe som fører til lavere ytelse i noen programmer, og gjerne er klokket lavere.

5770 finnes både i 512MB- og 1GB-versjoner. 512MB skulle være mer enn nok i de fleste situasjoner, så dette betyr omtrent ingenting. Det kan derimot være forskjell på hvor raskt minnet er, og det kan ha en liten innvirkning på ytelse, et par prosent fra eller til. Ellers er det ofte forskjell på kjøleløsninger og bundle (spill og annet snadder).

Siden du skal ha SSD, betyr ikke ytelsen på snurredisken noe særlig da den i hovedsak brukes til filmer, musikk og gud vet hva, som ikke trenger rå ytelse. Høyere cache og RPM betyr høyere ytelse, men høyere RPM betyr også mer varme og støy.

DVD-brennere har jeg fint lite peiling på, men de fleste gjør nok jobben. Noen kan dog støye noe infernalsk, og jeg endte opp med å dra min ut av PC-en, hadde uansett ikke bruk for den til noe. Nettverkskortet er sikkert helt fint og ja, velg 64-bit windows. Mus og tastatur virker greie. Porto finner du enklest ut av ved å lage en handlekurv hos butikken, gå til kassen og sjekke.

Den Dellskjermen har en bildekvalitet av en annen verden sammenlignet med de billige skjermene den konkurrerer mot. Bare skum gjennom anmeldelsen til hw.no og sammenlign det for eksempel med denne. Har lest et par flere anmeldelser av billige TN-skjermer, og den HP-skjermen er rimelig representativ: søppel til en billig penge. Ja, du kan få skjermer helt ned mot 1000 kroner, men Dellskjermen er absolutt verdt merutgiften, og vel så det.

Lenke til kommentar

Hvilket av disse hovedkortene er det lurt å velge da. Omtrent samme pris på Gigabyte GA-790XTA-UD4, 790X AM3, ATX og Gigabyte GA-890GPA-UD3H ser jeg. Noen spes. fordeler og ulemper å ta hensyn til? Skal de begge fungere like godt med oppsettet for øvrig? Er jo selvfølgelig litt å spare på å velge GA-770T-USB3 i stedet da, men man taper kanskje mye funksjon? Bør vel nevne at jeg ikke har noen planer om overklokking.

Ser ut til at jeg går for en av de billigere utgavene av 5770-kortet da, ettersom det er liten ytelsesforskjell.

Skjønner jeg kommer til å lag meg friste til Dell-skjermen da. :)

Lenke til kommentar

Nå er det slik at de aller fleste hovedkort gjør jobben for det vi kan kalle "normalt bruk", og jeg tror det billigste av dem kan gjøre jobben fint. Den største ulempen med det, er at det bare har 1 PCIe 16x, som betyr at det ikke støtter crossfire (to skjermkort). Men det er det heller få av som kjøper uansett.

Jeg lette litt, og fant ut at det billigste kortet verken har sata 600 eller eSata. 890GX-kortet har sata 600, men ikke eSata, 790FX-kortet har begge. Ellers har alle kortene det du skulle trenge av funksjoner. Dyrere kort har ofte ting som mer påkostede nettverkskontrollere og flere Sataporter og bedre lydkort. Hvorvidt det er noen forskjell på disse kortene og om det i så fall har noe som helst å si i praksis, vet jeg ikke. Da får du nesten google dem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...