bjornon Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg drifter et nettverk ved en internatskole med ca. 80 elever og 15 ansatte. Infrastrukturen har etter hvert fått noen år på baken, og jeg opplever stadig at utstyret ikke lenger holder mål. Spesielt er det aksesspunktene som ikke tåler trafikken så godt lenger. Jeg har tre subnett som drives av hver sin LINKSYS RV082 router. To av disse subnettene har trådløse AP'er, og jeg vurderer å skifte ut aksesspunktene for å oppnå større stabilitet. Nåværende AP'er (10 stk) er stort sett BUFFALO Airstation, og noen DLink DWL-2100AP. Spesielt opplever jeg at brukere med Macbook ofte har problemer med nettet, noe som visstnok kan skyldes at Apples Airport Extreme-kort har problemer med visse typer aksesspunkt/protokoller. Jeg er altså ute etter råd om solide og "idiotsikre" AP'er, som ikke koster altfor mye. Jeg har en følelse av at jeg bør gå for Cisco, men de er ganske dyre... Likevel ville det være verdt investeringen dersom de tåler mye trafikk og mange brukere. BjOlav Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 jeg er også på jakt etter noe lignende. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg drifter et nettverk ved en internatskole med ca. 80 elever og 15 ansatte. Infrastrukturen har etter hvert fått noen år på baken, og jeg opplever stadig at utstyret ikke lenger holder mål. Spesielt er det aksesspunktene som ikke tåler trafikken så godt lenger. Jeg har tre subnett som drives av hver sin LINKSYS RV082 router. To av disse subnettene har trådløse AP'er, og jeg vurderer å skifte ut aksesspunktene for å oppnå større stabilitet. Nåværende AP'er (10 stk) er stort sett BUFFALO Airstation, og noen DLink DWL-2100AP. Spesielt opplever jeg at brukere med Macbook ofte har problemer med nettet, noe som visstnok kan skyldes at Apples Airport Extreme-kort har problemer med visse typer aksesspunkt/protokoller. Jeg er altså ute etter råd om solide og "idiotsikre" AP'er, som ikke koster altfor mye. Jeg har en følelse av at jeg bør gå for Cisco, men de er ganske dyre... Likevel ville det være verdt investeringen dersom de tåler mye trafikk og mange brukere. BjOlav Hei! Har vært delaktig i oppsett og drift av Cisco APer til to skoler (en på 500+- elever og en på 120+-), og de fungerer utmerket! Det er sant at de koster en del i innkjøp - men det å ha de i bruk er absolutt å anbefale. Vi hadde vel totalt 6 eller 7 APer på den minste skolen, så det er vel ca samme målestokk som hos deg? Det kommer selvfølgelig an på hvor stort areal du har tenkt å dekke også. Direkte svar på ditt spm: De tåler mye! Og kjøper du Cisco, holder de rimelig lenge også Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvor stort areal dekker en AP? i min løsning skal det dekkes to etasjer som hver har to fløyer som kanskje er på litt over 150 kvardratter. Lenke til kommentar
bjornon Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Jeg er ikke noen ekspert - men jeg vil tro at 2 eller 3 AP skulle klare seg. Det avhenger seff av utstyret, bygningen (mur?), og antall brukere. Jeg har 2-3 AP'er pr. internat, plassert slik at de til sammen dekker størst mulig område (f.eks. i hver sin ende av korridorene, pluss 1 på loftet (eller kjelleren). Det er viktig å velge frekvenser som ikke ligger for nært hverandre, for å unngå interferens. BjOlav Endret 23. februar 2010 av bjornon Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Vi hadde de oppsatt med en 50-70m mellomrom(luftlinje). Mye vegger og lignende mellom de, så for å være på den sikre siden gjorde vi det slik! Jeg er ikke noen ekspert - men jeg vil tro at 2 eller 3 AP skulle klare seg. Det avhenger seff av utstyret, bygningen (mur?), og antall brukere. Jeg har 2-3 AP'er pr. internat, plassert slik at de til sammen dekker størst mulig område (f.eks. i hver sin ende av korridorene, pluss 1 på loftet (eller kjelleren). Det er viktig å velge frekvenser som ikke ligger for nært hverandre, for å unngå interferens. BjOlav Høres veldig fornuftig ut! Om du har samme plassering som dette ilpostino, så tror jeg også det vil holde med 2-3 stk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Så det vil kunne gå å ha et AP i "midten" hvor fløyene måtes og en i ytterkant av hver fløy? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Når det gjelder rekkevidde så har Buffalo en ny bra 11n-router. Jeg vet ikke hvordan denne fungerer mot Mac, som var nevnt over. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/30889-buffalo-nfiniti-wireless-n-high-power-router-a-access-point-reviewed?showall=&start=5 Hvis det går mye trafikk over trådløst, så kan det lønne seg å bruke ekstra kjøling på routeren for å få maksimal stabilitet. En aktiv løsning med vifte eller passiv løsning med heatsinks hjelper på. Buffalo har meget gode radioer sammenlignet med de fleste andre routere og aksesspunkt i konsumerklassen. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Så det vil kunne gå å ha et AP i "midten" hvor fløyene måtes og en i ytterkant av hver fløy? Det vil det nok mest sansynelig ja! Spørs litt hvor mange brukere som kommer til å være pålogget såklart, men bortsatt i fra det - så vil nok alle få inn det trådløse nettet Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 primært skal det egentlig være et gjestenett hvor besøkende kan koble seg på internett uten å måtte gå gjennom bedriftsnettet. det skal også være mulig for de ansatte å bruke egne laptops og mobiltelefoner direkte ut mot nettet i denne løsningen. det e rvel ikek snakk om så veldig mange samtidig brukere - maks 15-20 stykker. noen som vet hvem som selger slike løsninger i Norge? Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 primært skal det egentlig være et gjestenett hvor besøkende kan koble seg på internett uten å måtte gå gjennom bedriftsnettet. det skal også være mulig for de ansatte å bruke egne laptops og mobiltelefoner direkte ut mot nettet i denne løsningen. det e rvel ikek snakk om så veldig mange samtidig brukere - maks 15-20 stykker. noen som vet hvem som selger slike løsninger i Norge? Da holder det i lange baner med 3 APer! Absolutt mulig å eksprimentere med 2 også Som du ser under her, så leverer Atea blandt andre. Kjappt google søk kan nok gi deg svaret på hvor du finner det! Lenke til kommentar
kristiaj Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hvordan setter man best opp en løsning med flere wlan routere? Sette opp hver router med forskjellig kanal, men med samme ssid og passord? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hvordan setter man best opp en løsning med flere wlan routere? Roaming. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Vi hadde de oppsatt med en 50-70m mellomrom(luftlinje). Mye vegger og lignende mellom de, så for å være på den sikre siden gjorde vi det slik! vi var veldig plaget av murvegger og solid betong mellom etasjene så endte på 20-25meter mellom punktene i hver etasje. rundt 25punkt for og dekke 650elever over 2 bygg. noe usikker på pris men er 4kanalers cisco punkter. ser forøvrig ior foreslo atea, da må mye tålmodighet medregnes før en fungerende løsning er oppe Endret 26. februar 2010 av cruzader Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Spørs vel kanskje hva man er ute etter? De er raske på levering, om man tar oppsett selv? Endret 1. mars 2010 av xstnc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå