Gå til innhold

Design og typografløsninger for Akamboka


Anbefalte innlegg

Det jobbes nå med å få på plass redaksjon for ny Akambok.

 

En viktig problemstilling er hvordan effektivisere typograf og designarbeidet.

 

Vi har inntrykk av at folk stort sett likte det designet som Tom utvikla i samarbeid med resten av redaksonen. Så der har vi trolig et godt utgangspunkt for videre arbeid.

 

Problemet var bare at hans løsning var basert på programvare som bare han har (Photoslate). Så enden på visa ble at han fikk typografjobben også. Han ble altså sittende å legge stoffet inn i malene, side for side. For så å sende de til korrektur, for så igjen og måtte rette feil.

Det ble et mye stress, og det bør ikke gjenta seg.

 

Så derfor: Finnes det programvare eller andre løsninger, som vi kan forutsette at folk (altså typografene) har tilgang på?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg ikke finner ut hvordan jeg skal legge tråder inn i farvorittlista etter oppgraderingen, så får jeg vel prøve meg på et svar da. :p:)

 

Hva slags formater kan boka leveres i? Hvis JP fortsatt skal være med videre, kan kanskje Cewe-programvaren brukes, selv om den kanskje ikke er den mest avanserte? Da har i alle fall alle tilgang til programvaren.

Lenke til kommentar

Det vi jeg kom frem til i fjor, er at programvaren til Cewe er direkte uegnet. Delvis fordi jobben med å lage boken ikke kan fordeles på flere personer. Delvis fordi den mangler verktøy for å sikre at sidene blir like, noe som er nødvendig for å få til et enhetlig design. Det var heller ikke muligheter for å lage egne maler. Noe av dette er muligens fikset nå ...

 

Er det soen som her erfaring med f.eks. Scribus? Jeg mistenker nemlig at et ekte DTP program er det vi bør bruke - men InDesign & Co er altfor dyre ...

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med Scribus eller andre DTP program for den del. Men etter å ha lest tomsi sin post så tok eg og installerte Scribus, med første augekast ser det sikkert greit ut.

 

Men det eg lurer på er korleis får vi ei bok i Scribus' format in i f.eks. JP sitt system ? (Kanskje dette ikkjer er rette plassen for eit slik spørsmål, men...) Om det er enkelt så kanskje eg gjer eit lite forsøk på å samle mine eigne bilete frå fjorårsfestane til ei fotobok vha. Scribus.

Lenke til kommentar

Men det eg lurer på er korleis får vi ei bok i Scribus' format in i f.eks. JP sitt system ? (Kanskje dette ikkjer er rette plassen for eit slik spørsmål, men...) Om det er enkelt så kanskje eg gjer eit lite forsøk på å samle mine eigne bilete frå fjorårsfestane til ei fotobok vha. Scribus.

Det er et godt spørsmål det. Hadde Cewe programvaren støttet PDF, så hadde det vært det greisete. Jeg vet ikke om Scribus kan genere JPEG eller TIFF i 300dpi og riktig antall cm i høyde og bredde?

Lenke til kommentar

InDesign er the shit. Å jobbe med character styles og master pages gjør jobben utrolig mye raskere. Man får gjort mye i løpet av en 30 dagers trial, hvis alt grafisk materiale og tekst er klart på forhånd.

 

Alle som kaller seg selv typograf kan InDesign, på samme måte som alle fotografer kan Photoshop. Det er slikt man tar for gitt.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Etter litt testing ser eg at Scribus kan eksportere bl.a. jpeg.

Bingo!

 

Å basere seg på ein software der ein skal bruka ein 30 dagars trial synes eg ikkje noko om. Juridisk sett er det kanskje også litt i gråsona?

Jeg er enig med deg angående bruk av 30 dagers trail. Jeg kjenner ikke de juridiske detaljene, men det er et herk med å reinstallere etter 30 dager.

 

Og til vårt bruk, så tror jeg Scribus holder lenge.

Lenke til kommentar

Det einaste eg har sett hittil er at jpeg exporten så blir det litt dårleg kvalitet på bileta, men det kan koma av at oppløysinga er noko låg på importen og at scribus må skalera opp for eksport. Skal testa litt meir....... ila nokre dagar.

 

Det einaste eg har sett hittil er at jpeg exporten så blir det litt dårleg kvalitet på bileta, men det kan koma av at oppløysinga er noko låg på importen og at scribus må skalera opp for eksport. Skal testa litt meir....... ila nokre dagar.

Lenke til kommentar

Er det enighet om at forrige bok er et godt designmessig utgangspunkt?

 

Hvis det er det: Så blir trolig designoppgaven enklere enn det mange forestiller seg.

 

I så fall burde det være en enklere jobb å rekrutere en designer som utfører oppgava. Da trenger vi rett og slett en person som kan lage maler som typografene kan mate stoffet inn i.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg synes også designet funket bra. Eneste ulempen med det, er at med helt sort bakgrunn, så synes alt av fingermerker veldig fort i boka. Men det kan kanskje forbedres med papirtypen?

Hehe.

Her trengs det tydeligvis litt voksenoppæring ;)

 

Hvorfor i *%/"¤%% behøver du å ta på den svarte bakgrunnen?

I ei fotobok blader du ved å ta i kantene på arket, din stut :p

 

Sorry. Det bare måtte ut :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...