MrL Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Etter gransking av yrke fant jeg ut noen nærmest skremmende tall. En liste over navn med flygeledere, utdannet i 2003. Nærmest samtlige hadde en egentlig lønn på over 900.000, enkelte over millionen! Dette til tross for et yrke som krever 2-3 års gratis utdanning! Derfor lurer jeg, er det faktisk noen flygeledere på dette forumet, og hvor mye tjener du? Og etter litt forvirring, kan du velge flyplass etter 3 år, eller velger alltid avinor? Endret 11. januar 2010 av MrLG Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg skulle begynne på dette /søke men akkuratt da jeg skulle bestemte avinor å kutte lønn under utdanningen så jeg valgte noe annet. Da var startlønna på 720.000 etter 3 år. Grunnen til dette er vel alt ansvaret, en feil kan koste mange millioner og 600-3000 liv. Man har vel pliktår når man blir ferdig, du kan søke rundt , får du ikke noe plasserer de deg et random sted. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Du har et vanvittig stort ansvar, og svært mye jobbing. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg skulle begynne på dette /søke men akkuratt da jeg skulle bestemte avinor å kutte lønn under utdanningen så jeg valgte noe annet.Da var startlønna på 720.000 etter 3 år. Grunnen til dette er vel alt ansvaret, en feil kan koste mange millioner og 600-3000 liv. Man har vel pliktår når man blir ferdig, du kan søke rundt , får du ikke noe plasserer de deg et random sted. Men lønna holder seg vell rundt der den er i dag gjør den ikke? Men greit de 3 årene man har plikt, men kan de plassere deg etter det? Du har et vanvittig stort ansvar, og svært mye jobbing. Ansvar er en ting, men hva mener du med mye jobbing? Lange dager eller bare svært stressende? Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det er ikke mye jobbing som lange dager, utslitt flyveleder vil ingen ha. Det er flere soner, enten sitter man inni fjellet og styrer i soner i hele landet eller så sitter man i tårnet og tar seg av for eks kun landing og avgang,for eks 7km fra flyplassen i radius. mens noen andre tar seg av taxing osv. Det er ikke en som gjør alt. De har AFIS-utdanning også, man kan styre små flyplasser alene eller gjøre noen oppgaver på store flyplasser. Det er vel halve utdanningen. 725.000 var startlønna til en jeg vet om som ble ferdig i fjor. En med hus og barn fikk jobb i Trondheim da de tar hensyn til familie/livssituasjon. De andre blir da plassert på mindre plasser, men det er jo digg det da? God lønn og ikke en dritt å bruke de på, ingen fly kommer heller så du kan lese donald. Du kan søke hvor du vil i etter pliktåret, du må bare jobbe for dem. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det er ikke mye jobbing som lange dager, utslitt flyveleder vil ingen ha.Det er flere soner, enten sitter man inni fjellet og styrer i soner i hele landet eller så sitter man i tårnet og tar seg av for eks kun landing og avgang,for eks 7km fra flyplassen i radius. mens noen andre tar seg av taxing osv. Det er ikke en som gjør alt. De har AFIS-utdanning også, man kan styre små flyplasser alene eller gjøre noen oppgaver på store flyplasser. Det er vel halve utdanningen. 725.000 var startlønna til en jeg vet om som ble ferdig i fjor. En med hus og barn fikk jobb i Trondheim da de tar hensyn til familie/livssituasjon. De andre blir da plassert på mindre plasser, men det er jo digg det da? God lønn og ikke en dritt å bruke de på, ingen fly kommer heller så du kan lese donald. Du kan søke hvor du vil i etter pliktåret, du må bare jobbe for dem. Høres interessant ut for min del ja! Men er de slik at de tjener de samme uansett hvor i landet de jobber, og om de jobber i tårn eller fjell? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 En ting du kan tenke deg. Hvis det er så kjempelett og kjempedigg og supergod lønn, hvorfor er ikke "alle" flygeledere? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 En ting du kan tenke deg. Hvis det er så kjempelett og kjempedigg og supergod lønn, hvorfor er ikke "alle" flygeledere? Jeg tenker nok at hverdagene er ganske hektisk, så jeg har egentlig overhodet ikke i tankene at lønnen er bra, med mer eller mindre du blir plassert et sted der det kommer et fly i timen eller no. Jeg tror også at utdanningen og testene er ganske harde, men jeg er ihvertfall villig til å prøve da jeg egentlig ikke tror at de menneskene som sitter i det tårnet er noe mer oppgående enn meg! Eneste er til en hvilken grad hektisk jobben er, og hvor vanskelig. Er det foresten noen som vet typiske arbeidstider/dager for en flygeleder? Er det jobbing hver dag fra 04.00 til 15.00 f.eks, hvor mange timer er man på og antall dager i uken man jobber? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) + sinnsyke opptakskrav i flere faser. Ha evnen til å se 2d og lage det til 3d i hodet, holde orden på 50 fly som er i luften i ditt området , hver eneste samtale til ett av flyene påvirker alle 50. Og alle prikkene på skjermen flyr i 900km/t. En feil så dør 3000kanskje? Passe stressende det. De flyr i flightlevel så det er ikke liten sjanse for feil pga lufta er stor osv. Det er større. Endret 13. januar 2010 av War Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Greit nok å ha god lønn, men det høres arbeidsoppgavene høres ut som en drittjobb. Lønn er ikke alt. Dette er faktisk noe du skal gjøre nesten hele dagen din. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 All tkan opphauses til å virke som verdens mest vanskelige jobb. Bare se på Discovery. Enten de fisker krabbe, kjører på isveier, hugger tømmer eller borer etter olje. Så får de det til å høres umulig ut. Jeg jobber offshore på oljeplattformer. Det finnes olje og gass ombord. explosive greier. Og en feil er alt som skal til for at ting sier Booom! Og så er det en plattform mindre i nordsjøen. Men det er i ytterste konsekvens. Det skal en del til før det går så galt. Og det samme vil jeg tro er tilfelle med en flyveleder. Har veldig vondt for å tro at hver minste lille feil får et fly til å krasje. 2 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Vell kan liksom ikke forestille meg at dette yrke er så mye mindre morro enn alle andre yrker. For meg er lønn viktig, og hvis jeg kunne hatt et annet mer morsomt yrke og tjent like bra, ville jeg seff det, men spørs om det er verdt å ta den sjansen. Det eneste jeg lurer på er om flygeleder blir mye repetisjon, og om man deretter er dritt lei etter et par år. I verst fall er det ikke verre at man prøver, og er man heldig kommer seg igjennom og prøver yrket et par år. Finner man ut at dette abselutt bare er dritt, kan man jo alltids begynne å studere igjen, dog blir helvete å gå ned i lønn da men hehe. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hvis de har så perfekt høy lønn, hvorfor tror du de streiker nesten hvert år? Fordi det er MASSE interne problemer i bransjen som de ikke holder ut med. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hvis de har så perfekt høy lønn, hvorfor tror du de streiker nesten hvert år? Fordi det er MASSE interne problemer i bransjen som de ikke holder ut med. Såvidt jeg vet er det vell fordi de er underbemannet og må jobbe masse overtid, og ikke fordi jobben generelt er no dritt? Endret 17. januar 2010 av MrLG Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Ugg. Her var det mye feilinformasjon samt. spekulasjoner ... - Begynnerlønn: 570.000 - 630.000 avhengig av type enhet. - Flygeledere har ikke striket i Norge de siste 10 årene. - Årsaken til at FLL har forholdsvis gode avtaler i dag er mange og store feilvurderinger tatt av den tidligere toppledelsen/styret i konsernet (les: "effektivisering" samt utdanningssstopp av FLL). Dette har ført til store påkjenninger for mangle FLL, bl.a. manifistert i utrolig kraftig overtidsbruk. - Ved fullført utdannelse kan Avinor bestemme på hvilken kontrollert lufthavn (les: lufthavn med FLL) eller kontrollsentral den enkelte skal arbeide i inntil 3 år. Etter disse årene har utløpt er man fri til å søke seg hvor man vil. - MrLg: Din påstand om at en "bekjent som var ferdig i fjor" har fått jobb i Theim har ikke rot i virkeligheten i det hele tatt. De eneste FLL som har blitt overført dit i løpet av de siste par årene har begge to vært ansatt i mer enn 10 år. Utover dette gjøres alle tilsetninger basert på et såkalt rangeringsnummer. - Personlig finner jeg yrket utrolig spennende, utfordrende og ikke minst lærerikt. Ingen dag er lik den forrige, og man utsettes stadig vekk for nye situasjoner som gjør at man må benytte de små grå. Kombinert med god lønn er det - ihvertfall for meg - det perfekte yrke! /Quinti Lenke til kommentar
War Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Merk at "Trondheim like godt kan være Røros eller Ørlandet ol. Personen bor iallefall på samme sted i Trondheim enda , husker det var mye styr da det kom forslag om å flytte kontrollsentralen til Bodø og plutselig til Stavanger osv. Flyvelederene på Værnes protesterte kraftig. Det er vel 5år siden minst. Startlønnen må ha endret seg, men det har jo lønn under utdannelsen også. Da jeg skulle søke for noen år siden var det første året det ikke var lønn under utdanning. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 jeg må ærlig talt si at jeg ALDRI noensinne har hørt om at fly har kollidert i lufta i Norge, rundt flyplassområdene. Er dette tilfelle? Jobben kan da ikke være umulig å gjennomføre da, ettersom mennesker gjør feil(nesten) hver eneste dag, hver enkelt en av oss, på fritiden eller jobb, faglig eller sosialt. Må vel finnes en form for sikring e. l? Lenke til kommentar
US4 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Du har jo utdanningen. Du bruker jo tre år på harde tester for at du skal vite hva du skal gjøre hvis en situasjon oppstår. Når de sender deg opp i kontrolltårnet er du ikke nettopp kommet fra videregående. Du har jo utdanning sånn som pilotene som flyr så du vet hva du gjør. Det kan jo være en slags form for sikring Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) + automatiske sikringer som alarmer osv som elektronikken tar seg av i selve flyene. Men det har vært mange nestenulykker hvor fly har vært nære hverandre, det står det om i alle utgaver av flynytt. Bare se her VG-nett Endret 24. februar 2010 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 jeg må ærlig talt si at jeg ALDRI noensinne har hørt om at fly har kollidert i lufta i Norge, rundt flyplassområdene. Er dette tilfelle? Jobben kan da ikke være umulig å gjennomføre da, ettersom mennesker gjør feil(nesten) hver eneste dag, hver enkelt en av oss, på fritiden eller jobb, faglig eller sosialt. Må vel finnes en form for sikring e. l? Oppmerksomheten henledes til www.aibn.no generelt, og Merakhendelsen spesielt: http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2000-49 . Ved sistnevnte situasjon hadde man 2x rutefly (samlet masse på ca. 70 t) på motgående kurser, i 11.000 meters høyde og med en relativ hastighet på ca. 2000 km/t. Atskillelsen var: 0 ft vertikal og mellom 100-200 meter horisontal. Havarikommisjonen konkluderte med at dersom det hadde vært to fly fra samme selskap hadde de kollidert. De ble "reddet" av at FMCene (Flight Management Computer) i de respektive flyene hadde flygeruten definert litt offset i forhold til hverandre (tilfeldighet/unøyaktighet). /TH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå