Gå til innhold

Muhammed-karikaturene; God eller dårlig presseskikk å trykke de?


Dotten

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Dette handler ikke om tegning profeten Muhammed ble tegnet eller ikke. Det handler om jo hvor stygt Profeten Muhammed ble fremstilt . Det er sirka 1,3 milliarder muslimer, alle blir jo lei seg når man "ser profeten" blir så latterliggjort ? Det siste bilde er jo en skandale. Der Profeten Muhammed er en gris, og har koranen foran seg eller noe, helt forferdelig.

 

Overskriften burde stå: Er det greit å mobbe og såre alle muslimer i verden ?

 

Er det greit vis jeg sier at alle homofile er en virus ? Vis jeg sier det offentlig, og tegner det, skader det ikke homofile ?

 

Eller det greit jeg roser Hitler ?

 

Vi respektere ikke muslimer som ikke respektere oss, trykk Muhammed-karikaturene.

 

National_Park_Service_9-11_Statue_of_Liberty_and_WTC_fire.jpg

 

 

Jeg har ikke gjort noe galt, og jeg er en muslim. Hvorfor skal jeg ikke bli respektert ? Hvorfor skal ha det dårlig, fordi andre muslimer gjør noe galt ?

 

Vis din far er en voldektsmann, er det din feil ? Skal du bli straffet for det?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi respektere ikke muslimer som ikke respektere oss, trykk Muhammed-karikaturene.

 

National_Park_Service_9-11_Statue_of_Liberty_and_WTC_fire.jpg

 

 

Jeg har ikke gjort noe galt, og jeg er en muslim. Hvorfor skal jeg ikke bli respektert ? Hvorfor skal ha det dårlig, fordi andre muslimer gjør noe galt ?

 

Vis din far er en voldektsmann, er det din feil ? Skal du bli straffet for det?

 

Les hva han skriver da mann. "Vi respekterer ikke muslimer som ikke respekterer oss".

 

Om du ikke respekterer oss, så respekterer ikke vi deg. Men er du en muslim som respekterer oss, så respekterer vi deg også ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ja, og derfor skal de trykke Muhammed tegningene ? Det går ikke bare ut over ekstremistene, men alle muslimene. Så dette med at "vi respekterer ikke muslimer som ikke respekter oss, TRYKK MUHAMMED TEGNINGENE". Du MÅ ta med det siste den personen har skrevet. Jeg ble såret også. Så det betyr at han ikke respekter meg.

Lenke til kommentar

Dagbladet hadde sin fulle rett og min fulle støtte til å trykke tegningene. Dette er et fritt land og slik må det forbli. Vi må ikke gi opp for tyranniet!

 

Vær så snill, dere har ikke opplevd diktaturstyre. Det har jeg. Og jeg flyktet.

 

Mvh en muslim.

Enig. Nå er ikke jeg muslim (og har hellerikke opplevd dikaturstyre), men vil bare påpeke at jeg synes også selvsagt at muslimene i seg selv har rett til å demonstrere (ikke-voldelig) mot det, selv om jeg ærlig talt ikke forstår hvorfor det er så provoserende for noen (utover at det står i Koranen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Vi respekterer deg og din religion, men du må respektere at vi har ytringsfrihet her i landet.

 

Du står fritt til å tegne Jesus som en bæsjeklump om du ønsker det.

 

Nei, fordi jeg har respekt for alle andres religion. Forresten er Jesus en profet i Islam. Jesus er en av de 5 viktigste profetene i Islam.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Dagbladet hadde sin fulle rett og min fulle støtte til å trykke tegningene. Dette er et fritt land og slik må det forbli. Vi må ikke gi opp for tyranniet!

 

Vær så snill, dere har ikke opplevd diktaturstyre. Det har jeg. Og jeg flyktet.

 

Mvh en muslim.

Enig. Nå er ikke jeg muslim (og har hellerikke opplevd dikaturstyre), men vil bare påpeke at jeg synes også selvsagt at muslimene i seg selv har rett til å demonstrere (ikke-voldelig) mot det, selv om jeg ærlig talt ikke forstår hvorfor det er så provoserende for noen (utover at det står i Koranen).

 

Mener du det det du sa nå ?. Synes det er rart at muslimer synes at det provoserende at vår Profet blir tegnet på denne måten ?

Lenke til kommentar

Jeg skriver at jeg ikke forstår det, ikke at jeg synes at det er rart. Du kan gjerne forklare det for meg, men hvis du ikke kan begrunne med annet enn at det er regler fra/det står skrevet i Koranen, er jeg like langt.

 

Såvidt meg bekjent har det vel ikke så mye å si at det er karikaturer, så lenge det er avbildninger. Det er jo avbildninger i seg selv som såvidt meg bekjent ikke er lov. Men hvis du mener at problemet er at det er karikaturer, eller kritikk/humor på bekostning av din religion, så synes jeg du eller dere er veldig hårsår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskriften burde stå: Er det greit å mobbe og såre alle muslimer i verden ?

La oss heller diskutere dette. Og la oss omformulere spørsmålet til om det er greit å kritisere religion.

 

Hvir problemet er at det er karikaturer, og ikke at det er avbildinger i seg selv, blir det en helt annen sak for meg. Da er det snakk om det er greit eller ikke å kritisere og latterliggjøre religion (ikke religiøse på bakgrunn av religionen sin, men religion i seg selv), noe jeg støtter, mye fordi jeg er tilhenger av demokrati og ytringsfrihet.

 

Edit: ey baba: Synes du at religion ikke skal være lov å kritisere?

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Dette har ikke noe med å med å lage en diskusjon om f.eks ting som står i Koranen eller andre hellige bøker er "utgått" på dato eller ikke. Dette med å tegne noe som tirrer opp over 1 milliarder muslimer. Hva er målet til de som tegner det? Skal de lage en dialog om islam ? Hva er problemet ? Skal de teste muslimene ?

Lenke til kommentar

Andre guder og profeter fra andre religioner, f.eks. kristendommen har også blitt tegnet karikaturer, og blitt latterliggjort på verre måter i media. Da er det svært få som reagerer, selv om det er langt flere kristne enn muslimer. Jeg vil mye heller leve i et land med ytringsfrihet og religionsfrihet, enn det omvendte, barre fordi noen (langtifra alle) muslimer blir støtt av kritikk mot deres religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i en faglig begrunnelse?

 

Dagbladet publiserte tegningene bare fordi at de kunne - ikke fordi at saken på noen måte hadde nyhetsverdi. De ville ha de reaksjonene de fikk. Det er tross alt et desperat mediehus vi snakker om her.

 

Den faglige begrunnelsen er jo temaet her, hvor det måles opp mot god presseskikk.

 

Hva din påstand angående motivene til Dagbladet angår, så tviler jeg sterkt på at man gjør noe på slikt tynt grunnlag. Jeg vil nå anse at det er god nyhetsverdi å se bildene. Ellers blir det som å diskutere og rapportere nyheter om Mona Lisas smil, uten å vise bildet. Det blir mangelfull og dårlig dekning. Å fjerne slik informasjon i frykt av trusler, eller fordi noen kan blir fornærmet, er ikke god presseskikk. Det vil jeg anslå som dårlig og direkte brudd på Vær-varsom plakaten.

 

Media som har skrevet om karikaturene og ikke vist bildene anser jeg at gjør en særdeles dårlig jobb og ikke oppfyller sitt samfunnsansvar og den etikken man har lovet å forholde seg til.

 

Sett nå i ettertid virker det som at grunnen til at bildene ikke er blitt vist mer er grunnet volden og truslene som kom. VVP pkt. 1.3 tror jeg er blitt brutt en god del ganger opp gjennom de siste årene, beklageligvis. Eller er du uenig i det?

Lenke til kommentar

Vi respekterer deg og din religion, men du må respektere at vi har ytringsfrihet her i landet.

 

Du står fritt til å tegne Jesus som en bæsjeklump om du ønsker det.

 

Nei, fordi jeg har respekt for alle andres religion. Forresten er Jesus en profet i Islam. Jesus er en av de 5 viktigste profetene i Islam.

 

Så du mener at du ikke trenger å respektere ytringsfriheten?

 

Det er desverre alt for mange som deg, som tror de ikke trenger å respektere de reglene vi har her i Norge, men det må man faktisk.

 

Skal du bo i Norge må du respektere lovene vi har her i landet, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Det er ledende politikere i ledende norske partier som ut fra egne utspill ikke har snøring om hva norsk lov sier om frihetsberøvelse, at lekpersoner anerkjenner at ytringsfriheten er et faktum i Norge, men er uenig i hvordan den praktiseres ser jeg ikke like alvorlig på.

 

Det ble et lite sleivspark, det beklager jeg, men noen ganger syns jeg man bør holde styr på hva som er viktig og hva som i bunn og grunn er rimelig uvesentlig.

 

Nuvel, meg om det. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Vi respekterer deg og din religion, men du må respektere at vi har ytringsfrihet her i landet.

 

Du står fritt til å tegne Jesus som en bæsjeklump om du ønsker det.

 

Nei, fordi jeg har respekt for alle andres religion. Forresten er Jesus en profet i Islam. Jesus er en av de 5 viktigste profetene i Islam.

 

Så du mener at du ikke trenger å respektere ytringsfriheten?

 

Det er desverre alt for mange som deg, som tror de ikke trenger å respektere de reglene vi har her i Norge, men det må man faktisk.

 

Skal du bo i Norge må du respektere lovene vi har her i landet, enkelt og greit.

 

Så det er det som er ytringsfrihet. Altså å krenke andre folk ? Altså det er greit å krenke profeten til over 1 milliarder muslimer.

 

Men når en viss person sa han støtter\ønsker steining av homofile, er det da en krenkelse ? (jeg støter ikke han, men tar det som et eksempel )

 

Hva er forskjellen ?

 

Eller vis jeg tegner en homofil som blir brent i helvete fordi han er en homo.

 

Kom igjen.......

Lenke til kommentar

Det er dårlig presseskikk å poste slike ting som dette (se bildet under)

 

Men når muslimene ikke er fnugget betre selv - så må dem vel nesten tåle å få samme dritten tilbake vel? Uten å true med terror og blod.

 

Fordi det kryr av krenkene og hånete tegninger og sitater i islamske aviser som blir trykket mot andre religioner og folk som blir sett på som vantroende av muslimene.

 

Mohammed-karikatur i spoiler.

 

post-160065-1267581493,4645_thumb.jpg

 

 

Mod: Mohammed-karikatur lagt i spoiler med advarsel.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Vi respekterer deg og din religion, men du må respektere at vi har ytringsfrihet her i landet.

 

Du står fritt til å tegne Jesus som en bæsjeklump om du ønsker det.

 

Nei, fordi jeg har respekt for alle andres religion. Forresten er Jesus en profet i Islam. Jesus er en av de 5 viktigste profetene i Islam.

 

Så du mener at du ikke trenger å respektere ytringsfriheten?

 

Det er desverre alt for mange som deg, som tror de ikke trenger å respektere de reglene vi har her i Norge, men det må man faktisk.

 

Skal du bo i Norge må du respektere lovene vi har her i landet, enkelt og greit.

 

Så det er det som er ytringsfrihet. Altså å krenke andre folk ? Altså det er greit å krenke profeten til over 1 milliarder muslimer.

 

Men når en viss person sa han støtter\ønsker steining av homofile, er det da en krenkelse ? (jeg støter ikke han, men tar det som et eksempel )

 

Hva er forskjellen ?

 

Eller vis jeg tegner en homofil som blir brent i helvete fordi han er en homo.

 

Kom igjen.......

 

Kjære deg.

 

Ytringsfrihet er at man har rett til å selv si det man mener uten at man skal få noe trusler på grunn av det. Ytringsfriheten er ikke til for at jeg skal kunne si at jeg ikke liker butikken på hjørnet eller at jeg misliker hun i kassa på Rimi. Ytringsfriheten er til for netopp slike som Kurt Westergaard (han som tegnet Muhammed-karikaturen i spoiler-tagen over). Ytringsfriheten er til for de som sier/mener noe som kanskje sårer noen andre og de som kanskje mener noe kontroversielt. Om du har lyst til å bo i det demokratiske landet Norge så må du finne deg i at vi praktiserer ytringsfrihet. Og ytringsfrihet skal støtte de som trenger det mest, for eksempel Kurt Westergaard. Det at han fikk drapstrusler og det at norske muslimer demonstrer mot trykkingen er mot ytringsfriheten.

 

Det er ikke ulovlig å mene at man skal steine homofile, men det er derimot meget kontorversielt, etter min mening mye mer kontroversielt enn Muhammed-karikaturene. Det Mohyeldeen Muhammed har gjort, som er mye værre er å komme med drapstrusler mot Dagbladet-journalister. I motsetning til trykking av tegninger og utsagn om steining av homofile er dette meget alvorlig, og dette burde han straffes for.

 

Du kan gjerne tegne en homofil som blir brent i helvette fordi han er homofil, da vil jeg støtte opp om deg og de som eventuelt da skulle komme med drapstrusler mot deg, bryter loven.

 

Respekterer du fortsatt ikke ytringsfriheten?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg respekter mennesker. Mennesker er ikke maskiner, de har følelser. Det kalles for folkeskikk. Om vi vil ha et samfunn som respekterer hverandre, er ikke akkurat det noe løsning på det. Det skaper hat og fortvilelse. Det skaper kaos. Er det vi vil ?

 

Kaster du en stein på en, så ikke forvent at du IKKE får steinen tilbake.

 

Hvorfor er det greit å diskriminere muslimer ?

 

Si meg , tror du virkelig den vestlige verden + usa hadde godtatt at noen folk hadde latterligjort jøder, og tegnet dem med store neser og at de bare tenker på seg selv ?

 

Tror du det virkelig hadde blitt lagt ut igjen ?

 

Vi snakker om fred og harmoni, er dette veien for oss ?

 

For de som synes det er greit. Da vil jeg nok en gang si : De som først kaster stein på en annnen, ikke forvent at du ikke får det tilbake, og kanskje enda hardere.

 

Vi mennesker har følelser, vi er ikke maskiner.

Lenke til kommentar

Mener du at hvis jeg tegner en jeg ikke liker så godt med stor nese og liten penis så skal han kunne komme med drapstrusler mot meg og prøve å drepe meg med øks? Den får du gå lenger ut på landet med laugh.gif

 

Men for å slå fast en ting: Jeg har INGENTING i mot muslimer, jeg har selv en god venn som er muslim. Han har lurt mye på hvorfor jeg støtter opp rundt Muhammed-karikaturene. Jeg har forklart han at vi har ytringsfrihet og at man må støtte de som mener noe kontroversielt. Vi har blitt enige om at det var veldig dumt at de ble tegnet i utgangspunktet, men når noen har valgt å tegne disse må vi støtte opp om disse. Han mener dog at det er dumt å trykke de videre, men jeg har forklart at jeg mener det er lurt for å vise støtte til tegnerne.

 

Jeg har også fortalt han at jeg har sett noen som har tegnet egne karikaturtegninger for å støtte han, det er jeg meget uenig i, men når noen velger å gjøre dette så støtter jeg opp om dem også. Dette er en trygghet som gjør at du aldri skal behøve å være redd uansett hva du mener og sier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Du snakker til mennesker, ikke til maskiner. Tegner en ? Du skjønner vis jeg tegner en jøde, så mener jeg vel alle ?

 

Jeg støtter også ytringsfrihet. Men ikke på den måten.

 

Men for de som sier at det er greit å såre og krenke andre mennesker, så må dere forstå "

Kaster du en stein på en person, så ikke bli overrasket om du ikke får det tilbake, og bli heller ikke overrasket om den personen kaster ENDA hardere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...